خوشا اردیبهشت و عطر بهارنارنج!


14,618

بهارنارنج

فروردین که بساطش را جمع می‌کند، مهمانی شکوفه‌ها این بار با عطر دل انگیز بهارنارنج آغاز می شود. انگار بهار تمام سخاوتش را می‌گذارد برای اردیبهشت تا طراوت و تازگی دهد به جان‌ها. اردیبهشت، ماه شکوفه‌های سفید و زیبای بهارنارنج است که عطر دل انگیزش در کوچه باغ‌های شیراز و خطهٔ مازندران می‌پیچد و هوش از سر هر رهگذری می‌برد. شکوفه‌هایی بر سر درخت همیشه سبز نارنج که برگ‌هایش را حتی خزان و زمستان هم نمی‌توانند به یغما ببرند و شکوفه‌ها جایشان را به میوهٔ نارنج می‌دهند تا معجزهٔ آفرینندهٔ بهار و بهارنارنج را به نمایش بگذارند.


اگر اهل خطهٔ فارس و مازندران هستید که خوشا به سعادت‌تان! ریه‌هایتان را از این لطافت بهشتی پر کنید و خودتان را به یک فنجان چای تازه دم بهارنارنج دعوت کنید! و از خواص آن بهره‌ها ببرید اما اگر نیستید و یا با محصولات بهارنارنجی چندان آشنا نیستید، با ما همراه شوید.

غرفه‌های بهارنارنجی بازار باسلام

در ایام اردیبهشت که فصل عرق‌گیری و بهره‌گیری از شکوفه‌های بهارنارنج است، جشنواره‌های زیادی در شهرهای مختلفی برگزار می‌شود که تولیدکنندگان به عرضهٔ محصولاتشان می‌پردازند. شاید شما فرصت حضور در این جشنواره‌ها را نداشته باشید و از طرفی دلتان بخواهد که از خواص این شکوفه‌های معطر بی‌بهره نمانید، این کار ساده‌تر از آنچه که فکر می‌کنید است؛ گوشی را بردارید و سری به غرفه‌داران باسلام بزنید و آنچه که می‌خواهید را سفارش دهید.

بهارنارنج خشک

اولین و آسان‌ترین راه برای استفاده از بهارنارنج، خشک کردن شکوفه‌های آن است که آن را در جای تاریک خشک می‌کنند و بعد در شیشه‌های دردار نگهداری می‌کنند.

[bs-show-product id=70760]

عرق بهارنارنج

عرق بهارنارنج یکی از پر مصرف‌ترین عرقیات است که مادربزرگ‌هایمان که از خواص بی‌نظیرش بیشتر می‌دانستند، همیشه آن را همنشین شیشهٔ گلاب توی کابینت می‌کردند و از آن بهره‌ها می‌بردند. شاید بخشی از رایحهٔ خاص و دل‌انگیز خانهٔ مادربزرگ‌ها به خاطر حضور همین شکوفه‌های بهشتی بود که با صفای خانه‌شان در هم می‌آمیخت و نقش ماندگاری بر خاطرمان می‌زد.

این مطلب را هم از دست ندهید: گلاب‌ و گلاب‌تر!!!

برای تهیهٔ عرق بهارنارنج از دو روش سنتی و صنعتی استفاده می‌شود که در هر دو روش با جوشاندن شکوفه‌ها در آب و بعد خنک شدن آن، افشره گیاه کشیده می‌شود.

[bs-show-product id=46125]

شربت بهارنارنج

این روزها گرچه بازار نوشیدنی‌های صنعتی به خاطر تنوع زیادی که دارد، گرم است اما هیچ وقت طعمشان به پای شربت بهارنارنج توی تنگ بلوری با تکهٔ یخ شناورش که حتی تصورش هم رفع عطش می‌کند، نمی‌رسد. برای درست کردن شربت بهارنارنج اگر از شکوفهٔ خشک استفاده می‌شود، اول باید تلخی آن گرفته شود و اگر از عرق آن استفاده می‌شود کار راحت‌تر است.

به شربت بهارنارنج می‌توان زعفران و تخم شربتی و حتی عرقیات دیگری چون بیدمشک را هم اضافه کرد تا طعم آن را بی‌نظیرتر کند.

[bs-show-product id=31604]

مربای بهارنارنج

یکی از فراورده‌های خوشمزه و خوش‌عطر بهارنارنج، مربای آن است که می‌توان ادعا کرد که بیشتر از شکلات‌های صبحانه، با کره و خامهٔ صبحانه می‌چسبد! طرز تهیهٔ مربای بهارنارنج مشابه روش تهیهٔ شربت آن است؛ ابتدا تلخی آن را می گیرند و بعد آن را به یک مربای خوشمزه تبدیل می‌کنند. معمولا در تهیهٔ مربای بهارنارنج بیشتر از شکوفه‌های تازهٔ آن استفاده می‌کنند تا مربا شفاف و خوش عطرتر باشد.

[bs-show-product id=86538]

عسل بهارنارنج

رنگ عسل تهیه شده از بهارنارنج، زرد مایل به عقیقی است که بسیار معطر است. برای تهیهٔ عسل بهارنارنج، زنبورداران زنبورها را با عطر بهارنارنج آشنا می‌کنند و بعد زنبورها در پی گرفتن شهد بر روی شکوفه‌های بهارنارنج می‌نشینند که در تمام مدتی که شکوفه‌های بهارنارنج هنوز بر سر درخت هستند، زنبورها می‌توانند به سراغ آن بروند.

[bs-show-product id=54146]

دمنوش بهارنارنج

نوشیدن یک فنجان دم نوش بهارنارنجی در فصل بهار یا حتی زمستان که رخوت و سستی بر تنمان غلبه می‌کند، خالی از لطف نیست. کافی است یک قاشق چایخوری شکوفهٔ خشک بهار نارنج را مانند چای دم کرد و بعد نوش جان کرد!

[bs-show-product id=91057]

شیرینی بهار نارنج

تهیهٔ کلوچه، شیرینی و کیک با طعم شکوفه‌های بهارنارنجی بسی دلپذیر است. برای این کار عرق یا اسانس بهارنارنج را به آن‌ها می توان افزود تا طعم متفاوت‌تری را تجربه کرد. خوراکی‌های زیادی چون نقل و گز و سوهان و مسقطی و… سال‌هاست که این شکوفه‌های معطر را چاشنی خود کرده‌اند.

گسترهٔ استفاده از این شکوفه‌های بهشتی آن قدر زیاد است که در این نوشتار نمی‌گنجد! در انتها مهم‌ترین خواصش را با هم مرور می‌کنیم تا از این اعجاز خداوندی غافل نشویم.

[bs-show-product id=119468]

خواص بهارنارنج

بهارنارنج طبیعتی گرم دارد و برای اضطراب و هیجان و بی‌خوابی بسیار مفید است. این گیاه نشاط آور است و به رفع افسردگی کمک می‌کند. همچنیتن برای رفع تپش نامنظم قلب و تقویت معده هم بسیار مفید است.

خرید آنلاین محصولات بهارنارنج



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ندا
ندا
3 سال قبل

سلام خسته نباشید.
میخواستم بدونم از بهارنارنج میشه برای برطرف کردن جوش کمر استفاده کرد؟! من قصد خرید عرق بهارنارنج طوبی گستر رو دارم
https://tubagostar.ir/product/%D8%B9%D8%B1%D9%82-%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AC/

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x