دستور پخت انواع کیک پرتقالی به روش ساده و خوشمزه


3,443

دستور پخت انواع کیک پرتقالی به روش ساده و خوشمزه

اگر قصد تهیه یک عصرانه جذاب و خوش‌طعم را دارید، پیشنهاد ما به شما کیک پرتقالی است. این کیک پرطرفدار و خوش‌عطر و بو، یکی از انواع مختلف کیک خانگی است که می‌توانید به‌راحتی آن را با مواد در دسترس در خانه تهیه کرده و از طعم دلچسب آن لذت ببرید.

برای تهیه کیک پرتقالی دستورالعمل‌های مختلفی وجود دارد که غالب آن‌ها به هم نزدیک بوده و معمولا با تغییر یا حذف یکی از مواد کیک یا اضافه کردن سس و ملحقاتی به آن، کمی در طعم و ظاهر آن تفاوت ایجاد می‌کنند. در ادامه به معرفی دستور پخت انواع کیک پرتقالی به روش ساده و خوشمزه می‌پردازیم تا شما را در تهیه یک عصرانه دلچسب همراهی کنیم.

طرز تهیه کیک پرتقالی ساده

برای تهیه کیک پرتقالی ساده به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم کیک پرتقالی

مواد لازممقدار
تخم مرغسه عدد
شیریک سوم پیمانه
روغنیک سوم پیمانه
آردیک و نیم پیمانه
شکردو سوم پیمانه
بکینگ پودریک قاشق چای‌خوری
وانیلیک هشتم قاشق چای‌خوری
رنده پوست پرتقال (زست پرتقال)یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه کیک پرتقالی ساده مرحله به مرحله

  • مرحله اول: برای تهیه کیک پرتقالی ابتدا باید پرتقال را شسته و پس از خشک کردن، قسمت نارنجی پوست پرتقال را با یک رنده دندانه ریز رنده کنید.
  • مرحله دوم: فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و اجازه دهید تا گرم شود.
  • مرحله سوم: رنده پوست پرتقال را به‌همراه شکر و وانیل به تخم مرغ اضافه کرده و با همزن برقی یا دستی آنقدر بزنید تا کرم‌رنگ و کشدار شود.
  • مرحله چهارم: روغن را به مواد اضافه کرده، پس از کمی هم زدن شیر را اضافه و مواد را به‌خوبی مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: آرد را به‌همراه بکینگ پودر سه بار الک کنید؛ سپس به تدریج و طی چند مرحله آرد را به مایه کیک اضافه کرده، به آرامی مخلوط کنید تا آرد کاملا با مواد مخلوط و یکدست شده، گلوله آردی در مایه کیک به جا نماند.
  • مرحله ششم: قالب را با روغن یا کره کاملا چرب کرده و کمی آردپاشی کنید تا کیک به قالب نچسبد و به‌راحتی جدا شود. مایه کیک را داخل قالب ریخته و چندبار به‌آرامی به روی سطحی می‌کوبیم تا اگر حبابی دارد خارج شود، سپس در فر از قبل گرم شده به‌مدت چهل دقیقه زمان بدهید تا کاملا بپزد.
  • مرحله هفتم: پس از پخت کیک، اجازه دهید کیک خنک شود، سپس آن را از قالب خارج کرده و در کنار یک نوشیدنی گرم نوش جان کنید.
طرز تهیه کیک پرتقالی ساده

طرز تهیه کیک با آب پرتقال مرحله به مرحله

در ادامه با طرز تهیه کیک با آب پرتقال آشنا می‌شویم:

مواد لازم کیک با آب پرتقال

مواد لازممقدار
تخم مرغ4 عدد
شکریک و یک چهارم پیمانه
آب پرتقالیک پیمانه
آرددو پیمانه
کرهنصف پیمانه
بکینگ پودردو قاشق چایخوری
نمکیک پنس
رنده پوست پرتقال (زست پرتقال)یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کیک با آب پرتقال مرحله به مرحله

  • مرحله اول: ابتدا پرتقال‌ را به‌خوبی شسته و خشک کرده، قسمت نارنجی پوست پرتقال را با رنده ریز رنده می‌کنیم و کنار می‌گذاریم؛ سپس آب پرتقال را گرفته و کنار می‌گذاریم.
  • مرحله دوم: فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد روشن کرده و اجازه می‌دهیم تا گرم شود. همجنین نیم ساعت پیش از شروع کار تخم مرغ، کره و سایر مواد کیک را در دمای محیط قرار می‌دهیم تا از سردی افتاده و هم‌دما شوند.
  • مرحله سوم: تخم مرغ را همراه شکر و وانیل در ظرفی ریخته و با دور تند همزن برقی چند دقیقه هم می‌زنیم تا کرم‌رنگ و کشدار شود.
  • مرحله چهارم: آب پرتقال و کره را در ظرفی ریخته و روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا کره ذوب شود. دقت کنید که آب پرتقال نباید بجوشد و فقط درحدی که کره ذوب شود اجازه می‌دهیم روی حرارت بماند و سپس شعله را خاموش می‌کنیم.
  • مرحله پنجم: مخلوط آب پرتقال و کره را به‌همراه رنده پوست پرتقال به تخم مرغ اضافه کرده و با دورتند همزن هم می‌زنیم تا گرمای آب پرتقال باعث پختن تخم مرغ نشود.
  • مرحله ششم: آرد، بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده، سه بار الک می‌کنیم، سپس آرد را طی چند مرحله به باقی مواد اضافه کرده، به‌صورت دورانی هم می‌زنیم تا گلوله‌های آرد کاملا حل شده و مخلوط یکدست شود.
  • مرحله هفتم: قالب را با روغن یا کره چرب کرده و آردپاشی می‌کنیم. سپس مایه کیک را درون قالب ریخته، چندبار آرام روی سطحی می‌کوبیم تا اگر حبابی دارد خارج شود. حالا قالب کیک را در فر از قبل گرم‌شده قرار داده، به‌مدت ۴۵ دقیقه اجازه می‌دهیم تا کامل بپزد.
  • مرحله هشتم: پس از ۴۵ دقیقه کیک را با خلال دندان چک می کنیم، به این صورت که خلالی را درون کیک فرو می‌بریم، اگر چیزی به خلال نچسبید یعنی کیک ما پخته است؛ کیک را از فرخارج کرده و اجازه می‌دهیم تا خنک شود، سپس در ظرف سرو برگردانده و از قالب خارج می‌کنیم. کیک خوش‌عطر شما آماده است. نوش جان.

نکات و فوت و فن طرز تهیه کیک پرتقالی

  • برای تهیه زست پرتقال باید از قسمت نارنجی پوست پرتقال استفاده کرده و آن را با رنده ریز رنده کنید.
  • برای پخت کیک، فر را از ۲۰ دقیقه قبل روشن کنید تا گرم شود.
  • برای اینکه عطر پوست پرتقال بیشتر دربیاید می‌توانید شکرتان را با رنده پوست پرتقال مخلوط کرده و به ‌خوبی به هم فشار دهید تا عطر و طعم پوست پرتقال آزاد شده، شکر طعم بگیرد و به کیک شما عطر و طعم پرتقالی بیشتری بدهد.
  • در تهیه کیک پرتقال می‌توانید از موادی مثل کشمش، گردو و نارگیل هم استفاده کنید.
  • مواد کیک را حدود نیم ساعت قبل از شروع کار از یخچال خارج کنید تا همه مواد به دمای محیط برسند.
  • قالب میان‌تهی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای داشتن یک کیک لطیف و خوشمزه پرتقالی باشد.
  • الک کردن آرد و بکینگ پودر به پف بهتر کیک کمک می‌کند.
  • آرد را در چند مرحله به سایر مواد اضافه کرده و بهتر است مواد را به صورت دورانی و از یک جهت هم بزنید.

طرز تهیه کیک پرتقالی بدون فر (با قابلمه یا تابه)

برای پخت کیک روی اجاق گاز می‌توانید شعله‌ پخش‌کنی را روی شعله قرار داده، مواد کیک را درون تابه یا قابلمه‌ای که چرب کرده‌اید ریخته، روی حرارت ملایم قراردهید. سپس درب قابلمه را با دم‌کنی پوشانده و زمان دهید تا کیک بپزد. همچنین برای نتیجه بهتر می‌توانید روی اجاق گازتان یک فر دست‌ساز درست کنید، به‌ این صورت که در قابلمه بزرگی کمی آب ریخته و روی شعله قراردهید تا آب به جوش بیاید، سپس پایه‌ای فلزی داخل قابلمه قرارداده و قالب کیک را روی پایه بگذارید. در قابلمه را با دم‌کنی پوشانده و روی آن قرار دهید. پس از یک ساعت شعله گاز را خاموش کرده و پس از 15 دقیقه در قابلمه را بردارید و کیک را پس از سرد شدن در ظرف سرو برگردانید.

طرز تهیه کیک پرتقالی با گردو

اگر شما هم از آن دسته افرادید که عاشق طعم گردو در کیکند، می‌توانید از این مغز خوشمزه در کیک پرتقالیتان هم استفاده کنید. برای این کار مقداری گردو را در مرحله آخر به مواد کیکتان اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط کنید تا گردوها در همه کیک پخش شوند و اینگونه از طعم جذاب یک کیک پرتقال و گردو لذت ببرید.

طرز تهیه کیک پرتقالی با گردو

طرز تهیه کیک پرتقالی با شیر

برای تهیه کیک پرتقالی با شیر هم مثل ماست، باید شیر را جایگزین آب پرتقال کنید. رنده پوست پرتقال به کیک شما عطر و طعم پرتقالی خواهد داد و برای طعم بیشتر همانطور که درباره کیک پرتقالی با ماست گفته شد، می‌توانید از سس پرتقالی استفاده کنید.

طرز تهیه کیک پرتقالی با ماست

ماست یکی از مواد اصلی کیک‌های خانگی است که برخی آن را به‌جای شیر در کیک استفاده می‌کنند چراکه به پف بهتر کیک کمک می‌کند. اگر می‌خواهید در تهیه کیک پرتقالی از ماست استفاده کنید، باید آب پرتقال را از مواد کیکتان حذف کرده و ماست را جایگزین آن کنید. برای اینکه کیک شما طعم پرتقالی بیشتری داشته باشد می‌توانید ازجوشاندن مخلوط آب پرتقال حذف شده با شکر، سسی پرتقالی تهیه کرده و همراه کیکتان سرو کنید.

(البته شما می‌توانید در تهیه کیک پرتقالی از ماست و آب پرتقال، با هم استفاده کرده و آب پرتقال را حذف نکنید ولی در نظر داشته باشید که دراین صورت کیک شما با وجود طعم خوشمزه، بافتی متفاوت و لطیف‌تر خواهد داشت.)

طرز تهیه کیک پرتقالی با ماست

طرز تهیه کیک خیس پرتقالی با سس پرتقال

برای تهیه کیک خیس پرتقالی می‌توانید پس از پخت کیک، آب پرتقال را به‌همراه شکر روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود و به همین سادگی یک سس پرتقالی ساده برای کیکتان تهیه کنید. همچنین برای تهیه یک سس خاص و خوش‌طعم پرتقالی می‌توانید یک پیمانه آب پرتقال را با نصف بسته ژله پرتقال و دو قاشق غذاخوری پودر کاستارد یا نشاسته ذرت مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قراردهید تا غلیظ شود. حالا سس خوش‌طعم پرتقالی شما آماده است؛ می‌توانید از آن برای تزیین روی کیک پرتقالی و یا در کنار کیک استفاده کرده و از عطر و طعم جذاب آن لذت ببرید.

طرز تهیه کیک خیس پرتقالی با سس پرتقال



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x