طرز تهیه آش انار شب یلدا شهرهای مختلف (شمالی، تبریزی، یزدی)


413

طرز تهیه آش انار شب یلدا شهرهای مختلف (شمالی، تبریزی، یزدی)

نفوذ انار در فرهنگ غذایی ایران خیلی بیشتر از چیزی است که انتظارش را دارید. بله انار در آش هم جای خود را باز کرده است. هر منطقه از ایران هم آش انار را به روش خودشان طبخ می‌کنند. می‌توانید از این آش‌های انار خوشمزه در پذیرایی شب یلدایتان استفاده کنید. در ادامه می‌خواهیم طرز تهیه انواع آش انار ایرانی را برای شب یلدا توضیح بدهیم. اگر شما هم به آش انار علاقه‌مند شده‌اید این مطلب را تا آخر بخوانید.

انواع آش انار شب یلدا

در ادامه با انواع طرز تهیه آش انار برای شب یلدا آشنا می‌شویم:

طرز تهیه آش انار ساده

مواد اولیه

گندم یا جو درسته و پوست کنده۱ لیوان
لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید۱.۵ لیوان
سبزی آش (گشنیز، جعفری، تره، اسفناج) درشت خرد شدهنیم کیلو
رب انار ترش۱ لیوان
آب انار (دلخواه )۲ لیوان
پیاز داغبه میزان دلخواه
نعنا داغبه میزان دلخواه
نمک ، زردچوبه و ادویهبه میزان دلخواه
گردوی خرد شده و انار دون شده برای تزیینبه میزان دلخواه

دستور پخت

باید ابتدا از شب قبل حبوبات را بگذارید تا خیس بخورند. گندم و جو هم همینطور. بعد جبوبات را بپزید و کنار بگذارید. بعد گندم یا جو را که از خیسانده بودید با سبزی در قابلمه بریزید و بگذارید تا بپزند (در قابلمه باز باشد). در حین پخته شدن، یک قاشق پیازداغ و یک قاشق مرباخوری زردچوبه هم به آن اضافه کنید. بعد از این که خوب پخت و لعاب انداخت، حبوبات را به آن اضافه کنید. بعد از جوش خوردن و پخته شدن حبوبات، موقع اضافه کردن رب انار و در صورت تمایل آب انار است. دیگر باید بگذارید تا جا بیافتد. می‌توانید از گردو و دانه انار با پیاز داغ و نعنا داغ برای تزیین آن استفاده کنید.

طرز تهیه آش انار ساده

طرز تهیه آش انار یزدی

مواد اولیه

برنج۲ پیمانه
سبزی آش (تره،جعفری،گشنیز،نعناع)۲ کیلوگرم
انار دانه شده۴ کیلوگرم
پیاز سرخ شده۸ قاشق غذاخوری
گلپر۴ قاشق غذاخوری
پیاز۴ عدد
لپه۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۱۰۰۰ گرم
روغن، نمک و فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

دستور پخت

اول باید لپه را با پیاز سرخ شده و نمک و فلفل با 5 پیمانه آب بگذارید تا بپزد. بعد از پختن هم برنج را شسته و به مواد اضافه می‌کنید تا پخته شود. بعد دو پیاز را رنده و آبگیری کنید. گوشت چرخ شده را با این پیازها به همراه نمک و فلفل داخل ظرفی بریزید و خوب ورز بدهید. از این ترکیب باید برای تهیه کوفته استفاده کنید. کوفته‌ها را بعد از سرخ کردن باید به قابلمه آش اضافه کنید. بعد از این مرحله باید سبزی‌ها را که خوب شسته و ریز خرد کرده‌اید به آش اضافه کنید. بعد هم باید بگذارید تا آش خوب جا بیافتد. وقتی خواستید آش را از روی شعله بردارید باید گلپر و دانه‌های انار را هم اضافه کنید. اگر انار نداشتید می‌توانید از رب انار هم استفاده کنید، هرچه انار یا رب انارتان ترش‌تر باشد آش انار یزدی‌تان هم خوشمزه‌تر خواهد شد.

طرز تهیه آش انار یزدی

طرز تهیه آش انار آذری (تبریزی)

مواد اولیه

نخود۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱ پیمانه
آب انار۲ لیتر
برنجنصف پیمانه
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج)۱ کیلو گرم
انار۲ پیمانه
پیاز داغنصف پیمانه
سیر داغیک چهارم پیمانه
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۱ عدد
ادویه کاری۱ قاشق چایخوری
نمک، فلفل قرمز، زردچوبه، فلفل سیاهبه مقدار لازم

این مطلب را نیز بخوانید:

دستور پخت

از شب قبل باید نخود و لوبیا را بخیسانید تا نفخش گرفته شود. در یک قابلمه پیاز و سیر و ادویه را با هم تفت بدهید. سه لیوان آب و آب انار را به ترکیب اضافه کنید و تا جوش آمدنشان صبر کنید. بعد برنج و سبزی و نخود و لوبیا را بریزید  و اجازه بدهید تا آش خوب بپزد. بعد از این که برنج و حبوبات خوب نرم شدند، انار را اضافه کنید. بعد یک پیاز را رنده کنید و آبش را بگیرید و همراه گوشت چرخ شده و نمک و فلفل و زردچوبه ورز بدهید و گرد کرده در تابه سرخ کنید تا کوفته‌ها به دست بیایند. این کوفته‌ها را به آش اضافه کنید. مواظب باشید در هنگام هم زدن آش کوفته‌ها له نشوند. بعد ازاین که آش خوب جا افتاد آن را سرو و با دانه‌های انار تزیین کنید.

طرز تهیه آش انار آذری (تبریزی)

طرز تهیه آش انار تهرانی

مواد اولیه

سبزی آش۱ کیلو
عدس۱ پیمانه
لوبیا۱ پیمانه
نخودنصف پیمانه
کال گندم۳ پیمانه
پیاز متوسط۱ عدد
نمک و زردچوبهبه میزان لازم
رب انار۲ پیمانه
روغن سرخ کردنییک قاشق غذاخوری

دستور پخت

اول باید نخود و لوبیا را با هم از شب بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود. عدس را هم باید چند ساعتی بخیسانید. سبزی‌ها را ریز خرد کنید. نخود و لوبیا را هم بپزید. درون قابلمه آب جوش، اول سبزی‌ها را بریزید و بعد با کمی فاصله حبوبات را هم به آن اضافه کنید. عدس هم باید در همین مرحله اضافه کنید. کال گندم را هم همینطور. حالا باید اجازه بدهید تا آش انار به خوبی پخته شود و جا بیافتد. قبل از برداشتن آش از روی شعله رب انار را هم به آن اضافه کنید. با پیاز داغ و نعنا داغ و دانه انار هم آش را تزیین کنید. آش انار تهرانی به نداشتن گوشت مشهور است.

مطلب مشابه

طرز تهیه آش انار ساوه

مواد اولیه

لوبیا چیتی۱۵۰ گرم
عدس۲۰۰ گرم
سبزی آش۷۰۰ گرم
رشته آشی۳۰۰ گرم
آب انار۳ لیتر
مغز گردو۱۰۰ گرم
برگه زردآلو۱۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز کوچک رنده شده۱ عدد
پیاز سرخ شدهبه میزان لازم
نعنا داغبه میزان لازم
نمک، فلفل، زردچوبهبه میزان لازم

دستور پخت

اول باید در یک قابلمه آب بریزید مثلا به اندازه 10 لیوان، بعد بگذارید تا جوش بیاید و بعد سبزی را داخل آن بریزید تا بپزد. بعد از سبزی لوبیا و عدس را که از قبل پخته‌اید اضافه کنید. با گوشت چرخ شده و پیاز رنده شده آبگیری شده و مقداری نمک و فلفل و زردچوبه هم کوفته درست کنید و سرخ کنید. برگه زردآلو را هم بخیسانید تا نرم شود. در این مرحله آب انار را به ترکیبات آش اضافه کنید. صبر کنید تا بجوشد و تغییر رنگ بدهد. نمک و فلفل و زردچوبه و برگه زردآلو و کوفته‌ها را هم در این مرحله باید اضافه کنید. در آخر هم نوبت اضافه کردن رشته به آش می‌رسد. بعد از جا افتادن آش آن را سرو کنید.

طرز تهیه آش انار شمالی (گیلانی)

مواد اولیه

آب انار۳ لیوان
لپهنصف لیوان
برنج نیم دانهنصف لیوان 
پیاز درشت۲ عدد
سبزی آش شامل تره و جعفری و گشنیز و اسفناجنیم کیلو
گوشت چرخ کرده۳۰۰گرم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
زردچوبه و گلپربه مقدار لازم
انار دون شدهبرای تزئین
نعنا داغبرای تزئین
رب اناردرصورت تمایل

دستور پخت

لپه و برنج را باید از قبل خیس کنید. برنج را از شب قبل و لپه را از چند ساعت قبل. برای شروع باید یک پیاز را رنده کنید و آب بگیرید و بعد با گوشت چرخ شده و نمک و فلفل و زردچوبه ورز بدهید و به مدت 1 ساعت در یخچال بگذارید. در این مرحله یک پیاز دیگر را نگینی خرد کنید و تفت بدهید تا طلایی شود. بعد لپه را به آن اضافه کنید و کمی تفت بدهید. وقتی لپه کمی سرخ شد روی آن آب بریزید تا بجوشد و نیم‌پز شود. نیم ساعت دیگر برنج را هم به لپه اضافه کنید. در این فرصت گوشت را از یخچال دربیاورید و به شکل کوفته سرخ کنید. بعد از این که لپه و برنج حسابی پخته شدند سبزی را به قابلمه اضافه کنید. بعد از پخته شدن سبزی وقت آن است که گلپر و آب انار را به قابلمه بیافزایید. بعد از غلیظ شدن آش، نعنا داغ و کوفته قلقلی را هم به آن اضافه کنید و بگذارید تا نیم ساعت دیگر بجوشد. حالا دیگر آش انار شمالی شما آماده است. آن را بکشید و با نعنا داغ و ناردون تزیین کنید.

طرز تهیه آش انار شیرازی

مواد اولیه

برنجنصف پیمانه
لپهنصف پیمانه
سبزی آش۴۰۰ گرم
دانه‌های انار۱ پیمانه
آب انار۲ پیمانه
رب انار۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد
نعناع خشک۲ قاشق غذاخوری
ادویه و نمکبه میزان لازم
گوشت چرخ‌کردهدر صورت تمایل

دستور پخت

باید بدانید که این آش انار بدون گوشت است اما اگر خواستید می‌توانید گوشت را به شکل کوفته قلقلی به آن اضافه کنید. اول باید برنج را از شب قبل و لپه را از چند ساعت قبل بخیسانید تا آماده طبخ شوند. بعد سبزی‌ها را درشت خرد می‌کنید. بهتر است با دست و کارد این کار را انجام بدهید نه با خردکن. بعد لپه‌ها و برنج‌ها را بپزید. بهتر است لپه را جدا از برنج طبخ کنید. برنج باید بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طبخ شود و لپه‌ها هم نیم‌پز شوند.بعد از پخته شدن برنج لپه‌ را به آن اضافه کنید. نیم ساعت بعد از این کار لپه‌ها کاملا پخته می‌شوند. حالا وقت اضافه کردن سبزی‌ است. بعد از نیم ساعت که سبزی‌ها هم پخته شدند، رب انار و آب انار را با هم خوب مخلوط کنید و این شربت غلیظ را به مواد اضافه کنید. در این مرحله پیازها و نعنا را داغ کنید. بهتر است اول پیاز را سرخ کنید. بعد آن را از داخل روغن خارج کنید و در روغن باقیمانده نعنا را با حرارت ملایم داغ کنید. دو قاشق از نعنای داغ شده را به آش اضافه کنید و بگذارید جا بیافتد. اگر خواستید می‌توانید کوفته قلقلی‌ها را در این مرحله به آش اضافه کنید (طرز تهیه کوفته را در موارد بالا گفتیم). بعد از این که آش جا افتاد نمک و فلفل به آن بیافزایید و آن را بکشید و با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید. 

طرز تهیه آش انار چهارمحال بختیاری

مواد اولیه

سبزی معطر (تره کوهی، گشنيز، جعفری، ترخون، نعنا)۱ کیلو
پر زردآلو و گردواز هر کدام ۱ پیمانه
لپه پخته شدهنیم کیلو
آب انار۱ لیتر
رب انار۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و گلپربه مقدار لازم

دستور پخت

از شب قبل برنج را بخیسانید و از جند ساعت قبل لپه را. وقتی لپه خیس شد باید آن را نیم‌پز کنید. بعد باید برنج خیسانده شده را بپزید. وقتی برنج لعاب انداخت، سبزی را به آن اضافه کنید. وقتی سبزی هم پخت، پر زردآلو و گردوی خرد شده را هم به قابلمه اضافه کنید و کمی بعد هم لپه را داخل قابلمه بریزید و هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. ۱ ساعت اجازه بدهید تا محتویات پخته شوند. بعد هم پیاز را که سرخ کرده‌اید، به همراه نمک و فلفل و زردچوبه و گلپر به آش اضافه کنید و شعله را کم کنید. آنقدر صبر کنید تا آش آب اضافی خودش را از دست بدهد و غلیظ شود. وقتی آش جا افتاد آن را بکشید.

فوت و فن های طرز تهیه آش انار

  1. پیاز را باید خوب سرخ و بعد حسابی خشک کنید. برای خشک کردن باید آن را بعد از سرخ کردن در توری یا دستمال روغن‌گیر بگذارید. حواستان باشد که پیاز را نازک خرد یا خلال کنید که هنگام جویدن زیر دندان نرود.
  2. کیفیت رب انار برای تهیه آش انار مهم است. بهتر است از رب انار خالص و ارگانیک برای این غذا استفاده کنید. در باسلام فروشنده‌های زیادی هستند که رب انار طبیعی و خالص می‌فروشند پس برای تهیه رب انار حتما به بازار باسلام سر بزنید.
  3. تفت دادن سبزی در روغن قبل از اضافه کردن آن به آش کار خوبی است اما خیلی کوتاه تا سبزی سیاه نشود.
  4. بهترین برنج برای آش انار و دیگر آش‌ها برنج نیم‌دانه است.
  5. می‌توانید به جای برنج از بلغور گندم یا بلغور جو یا یا همزمان از برنج و بلغور با هم استفاده کنید.
  6. می‌توانید شکر را به آش اضافه نکنید اگر طعم شیرین را دوست ندارید.
  7. برای بیشتر جا افتادن آش می‌توانید زمان طبخ آن را بیشتر کنید البته این کار آش را کمی لهیده می‌کند.
  8. بهتر است کوفته قلقلی را آخر کار به آش اضافه کنید که له نشود و وا نرود.
  9. اگر می‌خواهید آشتان قرمز شود از لبو یا چغندر در آن استفاده کنید. مقدارش هم بستگی به سلیقه شما دارد.
  10. می‌توانید از آب مرغ یا آب گوشت یا آب قلم در آش انار استفاده کنید.
  11.  اگر می‌خواهید آش انارتان حجم بیشتری داشته باشد می‌توانید آب بیشتری به آن اضافه کنید.
  12.  گلپر را می‌توانید به آش انار اضافه کنید مثل دیگر آش‌ها تا عطر خوبی به آش بدهد.
  13. آب انار یا دانه انار را در مراحل آخر کار به آش انار اضافه کنید که همه مواد پخته شده باشند چون انار مانع پختن این مواد می‌شود.

ایده تزیین آش انار مخصوص شب یلدا

تزیین آش انار بیشتر با نعنا و پیاز و سیر داغ به همراه دانه‌های انار انجام می‌شود. هرچه این دانه‌ها بزرگ‌تر و خوشرنگ‌تر باشند قیافه آش انار شما هم اشتهابرانگیزتر خواهد شد. از کشک برای تزیین آش انار استفاده نکنید چون با انار تداخل غذایی پیدا می‌کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x