خواص، فواید و مضرات انار؛ هر آنچه باید بدانید


569

۱۳ مورد از خواص و فواید انار برای سلامتی، که معجزه می کند

اینکه صد دانه‌ی یاقوتش که دسته به دسته و با نظم و ترتیب یک جا نشسته‌اند، می‌تواند دلِ هر کسی را ببرد یک طرف، اما این سرخِ زیبا که نامش انار است می‌تواند جای بسیاری از داروهای داروخانه را هم برای شما بگیرد. این شما و این دنیای شگفت‌انگیز خواص دارویی انار:

در ادامه با ارزش غذایی، طبع و خواص انار بیشتر آشنا می‌شویم:

ارزش غذایی انار

نمی‌دانم چقدر اهلِ محاسباتِ عدد و رقم کالری و ترکیباتِ مواد خوراکی هستید اما با نگاهی حتی سرسری به جدولِ ارزش غذایی انار متوجه خواهید شد که انار با وجودِ دارا بودن مقدار کمی پروتئین، کربوهیدرات و چربی، می‌تواند مقدار زیادی از کالری و ویتامین‌های مورد نیازِ بدنِ شما را تامین کند.

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم انارمقدار
انرژی (کالری)۲۳۴
پروتئین۴/۷ گرم
چربی۳/۳ گرم
کربوهیدرات۵۲ گرم
فیبر۱۱/۳ گرم
ویتامین C۳۲ درصد از مقدار روزانه مورد نیاز (DV)
فولات (ویتامین B9)۲۷ درصد از مقدار روزانه مورد نیاز (DV)
منیزیم۸ درصد از مقدار روزانه مورد نیاز (DV)
فسفر۸ درصد از مقدار روزانه مورد نیاز (DV)
پتاسیم۱۳ درصد از مقدار روزانه مورد نیاز (DV)
جدول ارزش غذایی انار
ارزش غذایی انار

انار به صورت تازه، آب انار، رب انار و انارِ خشک در انواع سالادها، آبمیوه‌ها، غذاها و دسرها استفاده می‌شود اما توجه داشته باشید آب انار مقدار زیادی از ویتامین C  خود را از دست می‌دهد.

ارزش غذایی یک پیمانه آب انارمقدار
انرژی (کالری)۱۳۵
پروتئین۱ گرم
چربیندارد
کربوهیدرات۳۴ گرم
فیبر۱ گرم
شکر۳۰ گرم
سدیم۱۰ میلی‌گرم
جدول ارزش غذایی آب انار

طبع انار

طبع انار را مزه‌اش تعیین می‌کند. انارِ شیرین، طبعِ سرد و تر دارد و مصلحِ (اگر با معنای مصلح آشنا نیستید، منظورمان ماده‌ی غذایی‌ای است که مصرف آن به همراه غذای مورد نظر به اصلاح و تعدیل عوارض جانبی آن کمک می‌کند) انارِ شیرین، زنجبیل پرورده است. در خواص انار شیرین در طب سنتی آمده ملین است و سبب تقویت نیروی جنسی می‌شود.

انارِ ترش، طبعی سرد و خشک دارد و مصلح انار ترش، عسل و گلاب و گلپر است. خواص انار ترش باعث می‌شود تا برای کسانی که کبد و معده گرم دارند، مناسب‌تر باشد.

آخرین دسته هم، انارهای ملس هستند که به خاطرِ طبع معتدل‌شان به نام سرخوشانه‌ی «میخوش» مشهور هستند.

طبع انار

انواع خاصیت های انار که باید بدانید

انار که با پوسته‌ی ضخیم و قرمزش به طرز اسرارآمیزی دانه‌هایش را در آغوش گرفته، یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌هاست. انار در بعضی از کشورها نماد بهار و خوشبختی و در آموزه‌های دینی ما یکی از 5 میوه‌ی بهشتی و از نظر علمی، یک معجونِ مغذی و دارای خواص بی‌شمار است.

از پوست ضخیم تا دانه‌های لطیفِ انار، سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای مفید است، به همین دلیل از زمان‌های قدیم، انار در رده‌ی داروها به بیماران تجویز می‌شد.

کاهش التهاب، سلامت قلب و عروق، بهبود گوارش، افزایش انرژی بدن، تنها گوشه‌ای از خواصی هستند که در کنارِ طعمِ بی‌نظیرِ انار می‌توانید به بدنتان هدیه کنید. در ادامه‌ی متن به 13 مورد از فایده های انار اشاره می‌کنیم تا شاید شما هم بعد از مطالعه آن، داروی گمشده‌تان را پیدا کنید!

خواص انار برای سرماخوردگی

برای سرماخوردگی فقط به پرتقال پناه نبرید. انار نه تنها تا حدِ زیادی ویتامین C مورد نیاز شما را تامین می‌کند، بلکه خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد. انار به دلیل توانایی رفع عفونت‌‌های مختلف در درمان گلودرد و گرفتگی صدا بسیار موثر است. هیدراته کردنِ بدن، بهبود تب، تقویت سیستم گوارش و کنترل عفونت ریه از دیگر فواید انار برای سرماخوردگی شماست.

خواص انار برای سرماخوردگی

خواص انار برای کبد چرب

بیماری کبدِ چرب بیشتر به خاطر روش‌های تغذیه‌ی تازه‌، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عصرِ حاضرِ ماست. وجود چربی زیاد در کبد باعث ایجادِ التهاب و آسیب به آن و در نهایت نارسایی کبد می‌شود اما مضطرب نشوید، انار قاتلِ کبد چرب است!

میوه‌ی انار علاوه بر اینکه به دلیل داشتنِ آنتی اکسیدان‌های قوی، به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند، در کاهش سطح چربی خون، کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، کاهش وزن و کنترل قند خون موثر است. همه‌ی این موارد باعث می‌شود تا انار بهترین نگهبان برای کبدِ شما باشد، با این حال شما هم مراقب تغذیه‌ی خود باشید!

خواص انار برای پوست صورت

انار یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی برای پوستِ شماست و رطوبتِ کافی برای پوست همان اکسیرِ جاودانه‌ی جوان ماندنش است. انار می‌تواند از پوستِ شما در برابر آفتاب محافظت کند، با خاصیت ضدالتهابی‌اش به درمان جوش و آکنه کمک می‌کند و با افزایش کلاژن‌سازی پوست، آسیب‌دیدگی‌هایش را درمان می‌کند.

آب انار را با کمی روغن ترکیب کنید و روی پوست‌تان بمالید و از شفافیتی که به پوست شما می‌بخشد لذت ببرید.

خواص انار برای پوست صورت

خواص انار برای معده و روده

بسیاری از مشکلات بدنِ ما از جایی شروع می‌شوند که سیستم گوارش ما در هضم غذا خوب عمل نمی‌کند. قطعا همه‌ی ما برای یک‌بار هم که شده تجربه‌ی ناخوشایند رفلاکس معده و یا یبوست را داشته‌ایم. فیبر موجود در انار باعث می‌شود روند هضم کامل‌ انجام شود، تا هم روده‌های سالمی داشته باشید و هم دیرتر گرسنه شوید (خبر خوب برای کسانی که دغدغه‌ی رژیم دارند!)

ترکیبات انار با تقویت باکتری‌های مفید روده و کاهش التهاب‌های دستگاه گوارش به رفع بیماری‌های آن کمک می‌کند.

خواص انار برای آلزایمر

طبق آمارهای بین‌المللی، تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر تا سال 2050 میلادی سه برابر خواهد شد. مصرف روزانه‌ی انار به خاطر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن تا حدِ زیادی حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند.

ترکیباتِ داروهای ضدالتهابی مانند ایندومتاسین که برای درمان آلزایمر تجویز می‌شود، به صورت طبیعی در انار موجود است و مصرف آن باعث می‌شود تا از خطرِ باباپنجعلی شدن دور بمانید.

خواص انار برای لاغری

دنبال فرمول جادویی‌ای می‌گردید که بدون گرسنه شدن بتوانید رژیم بگیرید؟ آرام در گوشتان بگوییم جوابِ طلاییِ این سوال «انار» است. انار سرشار از فیبر است. فیبر باعث می‌شود روند هضم به آهستگی صورت بگیرد و همین اتفاق شما را از هیولای گرسنگی نجات می‌دهد. این در حالی است که خودِ انار هم کالری پایینی دارد. همه‌ی این موارد انار را به یکی از بهترین میوه‌ها برای لاغر شدن تبدیل می‌کند.

خواص انار برای لاغری

خواص انار برای مو

در مراقبت از مو همه چیز به فولیکول برمی‌گردد . آنتی‌اکسیدان‌های موجود در انار، فولیکولِ موی شما را تقویت می‌کند و با خون‌رسانی بهترِ پوستِ کفِ سرِ، به سلامت موهای شما کمک می‌کند.

روغن هسته‌ی انار می‌تواند موهایتان را از شرِ موخوره خلاص کند و بهترین نرم‌کننده برای جلوگیری از گره خوردنِ موهای مجعد است. طبق برخی از شواهد، انار حتی در پیشگیری از سفید شدنِ زودرسِ مو هم موثر است. 

خواص انار برای حافظه

اگر شما هم مثلِ من، چهره‌ و یا نام آدمها در ذهنتان نمی‌ماند و این موضوع برایتان باعث دردسر شده، انار بخورید. خاصیت انار می‌تواند به تقویت حافظه تصویری و حافظه زبانی کمک کند. عصاره انار برای درمانِ فراموشی‌های بعد از جراحی هم بسیار موثر است.

خواص انار برای حافظه

خواص انار برای دیابت

برای جلوگیری از افزایش قندِ خون معمولا به بیماران دیابتی توصیه می‌شود تا از خوردنِ میوه‌ و آب‌میوه پرهیز کنند اما فایده انار باز هم آن را در دسته‌ی استثناها قرار می‌دهد. انار برخلاف سایر میوه‌ها می‌تواند قند خون را کاهش دهد. حدس می‌زنید خاصیت انار چیست؟

  • انار مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که سلول‌ها از انسولین بهتر استفاده کنند.
  • انار هم مانند سایر میوه‌ها حاوی قند است اما قندِ آن به آنتی‌اکسیدان‌هایش متصل است به همین دلیل باعث کاهش قند خون می‌شود
  • بیماری قلبی و سکته مغزی دو دلیل شایع برای مرگ در بیماران دیابتی است. انار مانع از جذبِ کلسترول‌های بد در بدن می‌شود و ریسک این دو عامل را برای بیمار به شدت کاهش می‌دهد.

خواص انار برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی

انار بهترین دوست برای قلبِ شماست. انار فشار خون را کاهش می‌دهد، مانع جذبِ کلسترول‌های بد می‌شود، به درمان کم خونی کمک می‌کند، سلامتی شریان‌ها را بهبود می‌دهد، وزن را کنترل می‌کند، سطح استرس را پایین می‌آورد و با همه‌ی این موارد از قلبِ شما مراقبت می‌کند.

خواص انار برای پیشگیری از سرطان

سرطان از آن مهمان‌های ناخوانده‌ای است که با مقداری پیشگیری، در بسیاری موارد می‌شود جلوی آمدنش را گرفت. انار با داشتنِ آنتی‌اکسیدانِ زیاد از بروز سرطان پیشگیری می‌کند و می‌تواند باعث مرگِ سلول‌های سرطانی شود و از عود کردن آن جلوگیری کند.

تحقیقات نشان داده دانه‌های انار در کاهش رشد و انقراض سلول‌های سرطانیِ پستان، ریه، رحم و پروستات بسیار موثر است.  

اگر هیچ یک از ۱۳ موردی که تا اینجا مطرح شد، هنوز شما را قانع نکرده تا انار را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگذارید، نگاهی به دسته‌بندی زیر هم بیاندازید.

خواص انار برای دندان

شاید تنها دلیلی که ممکن است باعث شود تا کسی انار را دوست نداشته باشد، فشاری است که موقع خوردنش روی دندان‌ها حس می‌شود اما باید بگوییم سخت در اشتباهید!

انار از تجمع پلاکِ دندانی که باعثِ تخریب دندان شما می‌شود، جلوگیری می‌کند و به صورت مستقیم روی بهبود شرایط لثه‌ها تاثیر دارد.

خواص انار برای دندان

خواص انار برای بارداری

انار از تجمع پلاکِ دندانی که باعثِ تخریب دندان شما می‌شود، جلوگیری می‌کند و به صورت مستقیم روی بهبود شرایط لثه‌ها تاثیر دارد.

خواص انار برای مردان

  • سرطان پروستات یکی از بزرگترین مشکلاتی است که می‌تواند مردان را درگیر کند. خواص ضدِ سرطانِ آب انار یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از سرطان پروستات است.
  • آب انار می‌تواند باعث بازیابی انرژی از دست رفتنِ مردان شود و به همین دلیل بهترین نوشیدنی برای کسانی است که فعالیت‌های ورزشی سنگین دارند.
  • مصرف آب انار باعث افزایش هورمون تستوسترون برای مردان و در نتیجه‌ تقویت جسمانی‌شان می‌شود.
  • آب انار به دفع رادیکالهای آزاد کمک می‌کند، این اتفاق باعث افزایش قوای تولید اسپرم در مردان می‌شود.

خواص انار برای زنان

  • کم‌خونی یکی از رایج‌ترین مشکلات زنان است که آبِ انار می‌تواند تا حدِ زیادی آن را برطرف کند
  • انار در پیشگیری از سرطان‌های مربوط به زنان بسیار موثر است
  • انار می‌تواند مانع از اتفاق افتادنِ زایمان زودرس شود.
  • به خاطر وجود فولیک اسید و آنتی‌اکسیدان، انار توان باروری در خانم‌ها را بالا می‌برد

عوارض جانبی و مضرات انار

با تمام خاصیت های انار، باز هم زیاده‌روی در بهترین چیزها هم می‌تواند به ما آسیب بزند، پس حواستان باشد:

  • اگر داروی خاصی برای اختلالات کبدی‌تان مصرف می‌کنید، برای مصرف انار حتما از پزشکتان مشورت بگیرید. انار گاهی مانع از عملکرد آنزیم‌های خاصی در کبد می‌شود.
  • با اینکه انار برای بیماران دیابتی ممنوع و مضر نیست اما آن را در مقادیر محدود استفاده کنند.
  • مصرف زیاد انار ممکن است، اثر معکوس بگذارد و با جذب زیاد کالری باعث افزایش وزن شما شود.
  • دانه‌های سفید انار باعث تحریک روده می‌شوند و برای افرادی که دارای مشکل یبوست هستند، منعی ندارد اما آبِ انار به تنهایی باعث یبوست می‌شود.
  • تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال، همگی علائمی هستند که در صورت خوردنِ زیاد انار ممکن است دچار آن شوید
  • ممکن است خوردنِ زیاد انار برای شما منجر به علائم آلرژیک شود، اگر با مصرف انار هر کدام از علائم آلرژی مثلِ خارش، تورم صورت، درد و تورم در دهان را دارید، از خوردن آن اجتناب کنید.

وسط انارهای سرخ از خاصیت انار سیاه غافل نشوید

انار پوست سیاه از گونه‌های نادر اما فوق‌العاده مفید انار است. ایران از معدود کشورهایی است که صاحبِ این گونه‌ی انار است. در دانه‌های ترشِ این انار 15نوع اسیدآمینه موجود است که 6نوع آن در هیچ میوه‌ی دیگری یافت نمی‌شود. خاصیت انار سیاه برای درمان اسهال و تقویت روده، درمان زردی، درمان سرفه، کاهش بیماری قلبی، کاهش فشار بسیار مفید است.

منابع

سایت Healthline

سوالات متداول درباره خواص انار

فواید خوردن انار قبل از خواب چیست؟

تنظیم قندِ خون و کاهش تمایل به پرخوری شبانه، دور شدن حشرات موذی از شما، حفظ سلامت دهان و دندان و خواب راحت از فواید انار خوردن قبل از خواب است.

انار چه طبعی دارد؟

انارِ شیرین، طبعِ سرد و تر، انارِ ترش، طبع سرد و خشک و انار ملس طبع معتدل دارد.

انار میخوش چیست؟

انار میخوش به انار ملسی گفته می‌شود که طبع معتدل دارد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x