انواع طرز تهیه کیک انار شب یلدا خانگی آسان


1,855

یلداست و انار! اصلا اگر پذیرایی شب یلدا رنگ و مزه انار نداشته باشد انگار یلدا نمی‌شود. دسرها و غذاهایی که با انار می‌شود برای پذیرایی شب یلدا درست کرد زیاد هستند. مثلا همین کیک انار که می‌خواهیم در این مطلب طرز تهیه آن را آموزش بدهیم. کیک انار را می‌شود به شکل‌های مختلفی درست کرد. مثلا کیک اناری که با شربت درست می‌شود یا کیک انار تزیین شده با دانه انار یا کیک انار با شکل و قیافه انار. اگر شما هم می‌خواهید برای شب یلدایتان کیک انار آماده کنید پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

انواع طرز تهیه کیک انار شب یلدا خانگی آسان

روش اول طرز تهیه کیک انار

اولین طرز تهیه برای تهیه کیک انار عبارت است از:

مواد لازم کیک انار

مواد لازممقدار
آرد۱ لیوان
تخم‌مرغ۵ عدد
شکر۱ لیوان
وانیل۱ قاشق چایخوری
روغن مایعبه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم
نشاسته ذرتیک چهارم لیوان دسته‌دار
پودر کاکائو۴ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر۲/۵ قاشق چایخوری

مواد لازم کرم میانی کیک انار

مواد لازممقدار
پودر دسر توت فرنگی۲ بسته
شیر سرد۴ لیوان (البته این مقدار بستگی به مقداری که برای پودر دسر مناسب است دارد)
پودر خامه و یا خامه قنادی فرم گرفته۱ بسته

مواد لازم برای لایه روی کیک (تاپینگ)

مواد لازممقدار
انار دان‌شدهیک کاسه یا به مقدار لازم
پودر ژله انار۱ بسته

دستور پخت کیک انار

  • مرحله اول: اول باید سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا کنید. زرده‌ها را با با شکر و وانیل مخلوط کنید و چند دقیقه با همزن برقی خوب هم بزنید (با همزن دستی این کار زمان زیادی می‌برد). سفیده‌ها را هم به همراه نوک قاشق چایخوری نمک با همزن برقی هم بزنید. تا حدی که سفیده‌ها پف کنند و خودشان را بگیرند به طوری که اگر ظرف را سر و ته کردید نریزند. برای این کار باید پره‌های همزن کاملا خشک و تمیز باشند و مواد زرده تخم مرغ درون سفیده‌ها نباشد.
  • مرحله دوم: از قبل باید فر را روی 180 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا داغ شود.
  • مرحله سوم: در یک ظرف دیگر، آرد و نشاسته و بکینگ پودر و پودر کاکائو را الک کنید. حالا مقداری از این پودرها را در ظرف زرده‌های تخم مرغ بریزید و با همزن دستی یا چنگال خوب مخلوط کنید. بعد دو قاشق روغن مایع را به همراه سفیده‌ها به این ظرف اضافه کنید و باز هم خوب با دست هم بزنید. به تدریج باقیمانده آرد و پودر را هم به ظرف اضافه کنید و به حالت دورانی مواد داخل ظرف را هم بزنید. بعد از این که مایه یکدست شد، باید قالب را آماده کنید.
  • مرحله چهارم: کف و دیواره‌های قالب را با قلمو چرب کنید. برای این که کیک به قالب نچسبد می‌توانید کاغذ روغنی را کف آن پهن کنید. بعد از این که مایه کیک را توی قالب ریختید، آن را داخل فری که از قبل داغ کرده‌اید بریزید و به مدت 40 دقیقه بگذارید تا بپزد. برای تست پخته شدن کیک باید از خلال دندان استفاده کنید. آن را در کیک فرو ببرید و اگر موقع بیرون آوردن خلال چیزی از خمیر کیک به آن نچسبیده بود معلوم می‌شود که کیک پخته شده است. در صورت پخته بودن کیک آن را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شود. بعد آن را از کمر برش بزنید به طوری که به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم شود.
  • مرحله پنجم: حالا باید کرم میانی کیک انار را درست کنید. پودر دسر توت فرنگی را به همراه مقدار شیری که روی بسته بندی آن نوشته شده در یک ظرف بریزید و با همزن برقی حسابی هم بزنید. بعد باید پودر خامه را به ترکیب اضافه کنید و هم بزنید (اگر به جای پودر خامه از خامه قنادی استفاده می‌کنید باید آن را در ظرف جداگانه با همزن هم بزنید و بعد آن را به ترکیب دسر و شیر اضافه کنید و باز هم با همزن مخلوط کنید). کرم کیک را روی قسمت پایینی کیک بریزید  و روی آن را با قاشق صاف کنید. بعد قسمت بالایی کیک را روی آن قرار دهید و کیک را در یخچال بگذارید.
  • مرحله ششم: در این مرحله باید پودر ژله را آماده کنید و دانه‌های انار را هم به آن اضافه کنید. تا ژله خودش را نگرفته آن را روی کیک بریزید و یک شب تا صبح بگذارید تا کیک استراحت کند. روز بعد کیک انار سه لایه شما آماده است.
دستور پخت کیک انار

روش دوم طرز تهیه کیک انار

دومین دستور تهیه کیک انار این است:

مواد لازم کیک انار

مواد لازممقدار
تخم مرغ۴ عدد
شکر۱ پیمانه
آرد۲ پیمانه
روغن مایع۱ پیمانه
آب انارنصف پیمانه
بکینگ پودر۱ قاشق غذاخوری
وانیلنصف قاشق چایخوری

مواد لازم سس کیک انار

مواد لازممقدار
آب انارنصف پیمانه
شکر ۱ پیمانه
نشاسته۳ قاشق غذاخوری
آب۱ پیمانه

دستور پخت کیک انار

  • مرحله اول:
  • اول تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل در یک ظرف بریزید و بعد آن را با همزن برقی به مدت ده تا پانزده دقیقه به خوبی هم بزنید تا حدی که مخلوط سفید شود و کف کند. بعد هم آب انار را با روغن مایع به ترکیب اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه باز با همزن برقی به هم بزنید.
  • مرحله دوم: در مرحله بعد آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط می‌کنید و در یک ظرف جداگانه دو بار الک می‌کنید. دفعه سوم باید آرد و بیکینگ پودر را روی ظرف تخم مرغ و آب انار الک کنید. حالا با لیسک یا چیزی شبیه آن مواد را به شکل چرخشی داخل ظرف هم بزنید تا آرد با مایه به خوبی مخلوط شود و خمیر یکدستی از این مواد به دست بیاید.
  • مرحله سوم: حالا باید فر را روی ۱۷۰ درجه تنظیم کنید و بگذارید خوب گرم شود. یک قالب انتخاب کنید. سطح داخلی آن را چرب کنید و آرد بپاشید. بعد خمیر کیک انار را درون آن بریزید. چند بار هم قالب را محکم به سطحی بکوبید تا حباب‌ها از زیر خمیر خارج شوند. بعد هم قالب را در طبقه وسطی فر می‌گذارید تا به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه خوب بپزد.
  • مرحله چهارم: حالا نوبت سس کیک انار است. یک ظرف بردارید نشاسته ذرت و شکر را درون آن بریزید و با هم مخلوط کنید و در حین مخلوط کردن هم کم کم آب به آن اضافه کنید. وقتی شکر و نشاسته در آب حل شد، آب انار را هم به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز بگذارید. روی شعله آن را آنقدر هم بزنید تا غلیظ شود. بعد هم آن را از روی گاز بردارید و بگذارید تا خنک شود.
  • مرحله پنجم: بعد از ۴۵ دقیقه کیک را تست کنید. اگر پخته شده بود آن را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شود. بعد از خنک شدن رویش سس انار بریزید. می‌توانید از دانه‌های انار هم برای تزیین آن استفاده کنید.
  • مرحله ششم: اگر به فر دسترسی ندارید می‌توانید روی گاز هم کیک انارتان را طبخ کنید. برای این کار به یک قابلمه بزرگ و یک قالب پایه دار نیاز دارید. قابلمه را روی گاز می‌گذارید تا داغ شود، مواد کیک را داخل قالب پایه دار می‌ریزید و قالب را داخل قابلمه می‌گذارید. درب قابلمه را با دمکنی می‌بندید و به مدت ۹۰ دقیقه کیک را روی گاز با شعله ملایم می‌گذارید تا پخته شود. بعد از تست، قالب را از قابلمه خارج می‌کنید و آن را تزیین می‌نمایید.
دستور پخت کیک انار شب یلدا

طرز تهیه کیک به شکل انار

برای تهیه کیک به شکل انار مطابق دستور زیر عمل کنید:

مواد لازم برای تهیه کیک اسفنجی

مواد لازممقدار
آرد سفید۲/۵ لیوان
شیر۱ لیوان
تخم مرغ۵ عدد
شکر۱/۵ لیوان
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
بیکینگ پودر۱/۵ قاشق چایخوری

مواد لازم برای تزئین کیک به شکل انار

خامه قنادی، خمیر فوندایت، ژله بریلو، انار دان شده

دستور پخت کیک به شکل انار

  • مرحله اول: اول باید کیک اسفنجی درست کنید. البته می‌توانید آن را از قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها هم تهیه کنید اما اگر خواستید خوتان بپزید: برای این کار اول باید فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا مایه کیک را بلافاصله در آن قرار دهید چون کیک اسفنجی اگر سریع پخته نشود پف نمی‌کند.
  • مرحله دوم: بعد سفیده و زرده تخم مرغ را از هم جدا می‌کنیم و هر کدام را در ظرف‌هایی جداگانه می‌ریزید. زرده‌ها را با شکر و وانیل خوب هم می‌زنید تا یک مایه کشدار و کرمی رنگ به دست بیاید.
  • مرحله سوم: بعد سفیده‌ها را در ظرفی دیگر با یک همزن برقی تا حد کف کردن و پف دار شدن به قدری هم می‌زنید که مثل خامه سفت شود.
  • مرحله چهارم: بعد شیر را به ظرف زرده‌ها اضافه می‌کنید و سفیده‌های زده شده را هم کم کم به همان مواد می‌افزایید و آرام هم می‌زنید تا یک مایه یکدست و روان درست شود.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعد آرد را دوبار الک می‌کنید و بعد بیکینگ پودر را به آن اضافه می‌کنید. بعد آرد را کم کم به مواد دیگر اضافه می‌کنید و هم می‌زنید تا یک خمیر یکدست و نرم درست شود. بعد قالب را چرب می‌کنید و یا رویش را کاغذ روغنی می‌کشید و در آن مایه کیک را می‌ریزید. بعد هم در فری که از قبل داغ کرده‌ بودید می‌گذارید تا به مدت 40 تا 45 دقیقه بپزد. بهتر است بعد از سی دقیقه آن را تست کنید تا کیک نسوزد. برای این کار از خلال دندان استفاده کنید. وقتی کیک پخته شد آن را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شود.
  • مرحله ششم (تزئین کیک به شکل انار) برای این کار باید سلیقه به خرج بدهید. کیک اسفنجی را به شکل گرد یا کروی روی هم برش می‌زنید و می‌گذارید. برای این که کیک روی هم قرار بگیرد از خامه قنادی استفاده کنید. بعد سطح بیرونی کیک را با خامه و یا خمیر فوندایت می‌پوشانید و صاف می‌کنید بعد از این که شکل دلخواهتان را درست کردید، با خمیر فوندایت گل انار را درست می‌کنید و آن را بالای کیک نصب می‌کنید. بعد از این مرحله ژل بریلو را روی کیک می‌ریزید تا تمام سطح آن را بپوشاند. سپس یک برش در بدنه کیک ایجاد می‌کنید و دانه‌های انار را در آن می‌ریزید تا شکل کیک اناری شما کامل شود. کیک را در یخچال بگذارید و برای پذیرایی شب یلدا سرو کنید.
دستور پخت کیک به شکل انار

نکات و فوت و فن طرز تهیه کیک انار

  • برای خوش رنگ شدن کیک انار می‌توانید از رنگ خوراکی قرمز هم در مایه آن استفاده کنید.
  • گلاب طبیعی به کیک انار عطر بی‌نظیری می‌بخشد. در هنگام سرو کردن آن می‌توانید گلاب را روی کیک اسپری کنید.
  • بهتر است از آب انار طبیعی برای کیک انار استفاده کنید تا طعم آن بهتر باشد.
  • برای تزیین روی کیک انار از دانه‎‌های انار شیرین استفاده کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x