خواص پوست انار برای سلامتی و زیبایی


1,334

خواص پوست انار برای سلامتی و زیبایی

هم صورت شیشه‌ای و رنگ زیبایش، هم قلب سفیدش، هم طعم ترش و شیرین بی نظیرش، هم موعد رسیدنش پاییز پادشاه فصل ها و هم فواید و خواص بلند بالایش اثبات میکند که این میوه از بهشت آمده. انار، میوه بهشتی است که هیچ ذره ای برای دور ریختن ندارد و تمامش پر شده از فایده و خاصیت. حتی پوست به ظاهر سخت و خشکش هم سرشار از فواید و خواصی است که حتی شمردنش هم کار سختی است.

خواص درمانی و زیبایی پوست انار و دمنوش

برای اینکه با برخی خواص پوست انار آشنا شوید این مطلب را بخوانید.

خواص درمانی پوست انار

افزایش سرسام آور بیماری ها و ناامیدی انسان از برخی از داروهای شیمیایی باعث شده است که خیلی از مردم دوباره به خواص و فواید مواد طبیعی اطراف خود بیشتر توجه کنند تا حداقل از بروز برخی بیماری ها پیشگیری کنند. یکی از این مواد طبیعی انار است که برخلاف باور عموم که معمولا پوست انار را جز زواید آن به حساب می آورند و دور ریخته می شود، طبق مطالعات صورت گرفته اگر خواص پوست انار را از خود میوه انار بیشتر ندانیم کمتر خاصیت ندارد. پوست انار که حدود ۵۰ درصد میوه انار را تشکیل می دهد آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به آب میوه انار دارد و می‌تواند به بهبود فشار خون، سطح گلوکز و کلسترول خون کمک کند.

خواص درمانی پوست انار

پوست انار در بهبود عملکرد شناختی مغزموثر است و از آسیب‌های شنوایی جلوگیری می‌کند. پوست این میوه بهشتی خواص ضد سرطانی دارد و در جلوگیری از تحلیل استخوان و ترمیم بافت استخوانی جدید و درمان التهاب مفاصل و آسیب به غضروف‌ها موثر است. پوست انار برای بیماریهای رایج فصلی مثل سرماخوردگی و حساسیت های فصلی هم می‌تواند داروی موثری باشد و به بهبود گلودرد و مقابله با عفونت‌ها کمک میکند. برای معالجه اسهال و خونریزی به ویژه خونریزی های رحمی مفید است و کرم های معده و روده را دفع میکند. درمان دندان درد است و استفاده چند بار در روز از آن آفت و زخم دهان را برطرف می‌کند و این تنها بخشی از خاصیت های این میوه اعجاب آور است.

کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارشی

سبک مدرن زندگی در کنار همه نکات مثبتی که برای بشر داشته است آسیب های فراوانی هم به آن زده است، یکی از اساسی ترین مشکلات انسان مدرن تغذیه ناسالم است. عجله انسان در دنیای مدرن حتی به غذاخوردن هم رسیده است و افراد میخواهند از غذایی استفاده کنند که در کمترین زمان قابل خوردن باشد و همین موضوع مشکلات بسیاری در سیستم گوارش افراد به وجود آورده است. یکی از موادی که میتواند تا حدی عملکرد سیستم گوارشی را بهبود ببخشید و از مشکلات آن جلوگیری کند پوست انار است. تانن موجود در پوست انار التهاب روده و ورم هموروئید را کاهش داده و باعث تنگ شدن دیواره روده و مانع خونریزی هنگام اسهال می‌شود و هاضمه را بهبود می‌بخشد. اگر از این دست مشکلات رنج می برید پودر پوست انار را در آب خیس کرده و با زیره و نمک ترکیب کرده و حداقل سه بار در هفته بخورید.

کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارشی

درمان اسهال

یکی از بیماریهای شایع سیستم گوارشی مشکلاتی در دفع مانند یبوست و اسهال است، یکی از مواد خوراکی که می‌تواند فرایند دفع را بهبود ببخشید پوست انار است. پوست انار یک ماده قابض و مقوی است که آبی روی آتش اسهال محسوب می شود و میتواند برای معالجه اسهال ساده و اسهال ناشی از مسمومیت، اسهال خونی و کنترل سلسله البول موثر باشد و با تنگ کردن دیواره روده مانع خونریزی هنگام اسهال می‌شود. برای استفاده از این خاصیت پوست انار هم پس از نرم شدن پوست انار در آب به مدت ۳۰ دقیقه آن را با نمک ترکیب کرده یک روز در میان میل کنید.

درمان بواسیر

یکی دیگر از مشکلاتی که در نتیجه عملکرد نادرست سیستم گوارشی به وجود می‌آید و چالش های بسیاری را برای افراد به وجود می‌آورد و معمولا با احساس درد شدیدی همراه است هموروئید یا بواسیر است که با بیرون زدگی و زخم و خونریزی در ناحیه مقعد همراه است. اما پوست انار برای این مشکل هم راه حل های دارد برای استفاده از این خاصیت پوست انار میتوانید در جوشانده پوست انار بنشینید، یا اینکه پوست انار ساییده شده را به وسیله پنبه خیس شده با سرکه یا گلاب ضماد کنید.

درمان بواسیر

تقویت لثه و بهبود آبسه دندان

یکی از رایج ترین مشکلات سلامتی امروزه در زندگی هر فردی مشکلات دهان و دندان است که معمولا هزینه های سنگینی را هم روی دست خانواده‌ها می گذارد همه اینها در کنار درد غیرقابل تحمل مشکلات دهان و دندان این عارضه‌ها را به یک مسئله پر چالش برای هر فردی تبدیل کرده است، به همین سبب یافتن راهی برای سلامتی دهان و دندان پیش از اینکه نیاز به دندانپزشکی پیدا کند یک راه حال به صرفه و عاقلانه است. لثه آسیب دیده یکی از مشکلات رایج دهان و دندان است، ماساژ لثه با پودر پوست انار باعث التیام تورم شده و از التهاب آن می‌کاهد و در مقاومت لثه و جلوگیری از خون‌ریزی و بهبود آبسه دندان تاثیرگذار است. برای اینکه از این خواص پوست انار بهره مند شوید مقداری فلفل سیاه را با پودر پوست انار خشک شده مخلوط کنید و به آرامی روی لثه ماساژ دهید و پس از ده دقیقه دهان خود را بشویید، هر روز یک بار قبل از مسواک این کار را تکرار کنید و نتیجه را در لثه های قوی تر و درد کمتر مشاهده کنید.

رفع بوی بد دهان و درمان آفت دهان

در مناسبات اجتماعی همیشه یکی از مسائل آزاردهنده استشمام بوی نامطبوع است،‌ گاهی این بوی نامطبوع ناشی از تعریق زیاد است و راهکارش دوش گرفتن و استفاده مداوم از دئودورانت ها است اما گاهی بوی نامطبوع از دهان ناشی می شود که گاهی مسواک زدن مداوم و استفاده از انواع خوشبو کننده ها نیز موثر نیست، یکی از موادی که میتواند به مشکل بوی بد دهان و درمان آفت دهان کمک کند استفاده از پوست انار است. جویدن پوست انار خشک شده و یا قرقره آب با محلول پوست انار خشک شده و حتی مسواک زدن با پودر پوست انار در کاهش بوی بد دهان و رفع آفت ها تأثیرگذار است. اما بهترین ایده قرقره کردن آب حاوی پوست انار است برای این منظور یک قاشق چای‌خوری پوست انار اضافه کنید. برای رفع بوی نامطبوع دهان، روزی دو بار، این مخلوط را غرغره کنید.

رفع بوی بد دهان و درمان آفت دهان

سم زدایی بدن

آنتی اکسیدان ها در بدن وظیفه سم زدایی را به عهده دارند و پوست انار یک منبع غنی از همین آنتی اکسیدان هاست در نتیجه می‌تواند در فرایند سم زدایی به بدن کمک کند. پوست انار با کم کردن قند ادرار و تصفیه خون به عملکرد بدن کمک می‌کند. پوست انار برای کبد نیز بسیار مفید است و علاوه بر خاصیت ضد التهابی به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان باعث پاک سازی و سم زدایی کبد می شود و میتواند به درمان بیماری های شایع کبدی مثل کبد چرب نیز کمک کند. برای این منظور میتوانید جوشانده پوست انار را به صورت روزانه میل کنید.

درمان گلو درد و خونریزی

انار در فصل پاییز می رسد برای بیمارهای شایع همان فصل هم یک پادزهر بسیار موثر است، بیمارهایی مانند سرماخوردگی و گلو‌درد ‌ که در فصل پاییز و زمستان بسیار رایج است، اگر شما هم از دسته کسانی هستید که فصل پاییز را بیشتر در حال خوردن انواع قرص های آنتی بیوتیک هستید به جای آن پوست انار را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر دچار گلودرد یا درد لوزه هستید در عصر های سرد پاییزی دمنوش پوست انار را به شما توصیه می کنیم. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که عصاره هیدروالکلی پوست انار خواص ضدباکتری دارد و می‌تواند به درمان گلودرد و سرفه کمک کند. قرقره پودر پوست انار به همراه آب هم یک راهکار موثر است که می‌تواند در تسکین گلودرد و توقف خونریزی گلو کمک کند.

درمان گلو درد و خونریزی

خواص زیبایی پوست انار

پوست انار علاوه بر همه کاربردهای درمانی که بخشی از آنها در این مطلب آمده و بسیاری نیامده است، در زمینه زیبایی و پوست و مو هم کاربردهای بسیاری دارد، علاوه بر مقابله با اشعه ماوراء بنفش، به بهبود و ترمیم زخم‌ها و حفاظت از پوست در برابر علائم پیری کمک می‌کند. در درمان جوش و آکنه موثر است و یکی از مواد موثر در کاهش ریزش و شوره موی سر است.

درمان و بهبود جوش و آکنه

آنتی اکسیدان‌ها ،همان ماده شفابخشی که عامل بسیاری از خواص و فواید پوست انار است میتواند یک پوست سلامت و زیبا هم برای شما به ارمغان بیاورد. اگر از جوش و آکنه پوست رنج می برید و همه راه های درمانی و تهاجمی را امتحان کرده اید و افاقه نکرده است این یک مورد را هم بیازماید، پودر پوست انار را با آبلیمو و گلاب ترکیب کنید و روی جوش و آکنه قرار دهید. اگر از آن دسته هستید که جوش های سرسفید و سرسیاه زیادی دارید و هر ماه دست به دامان فیشیال می‌شوید دو قاشق مربا خوری از پودر پوست انار را با یک قاشق چای خوری شکر و یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری از روغن های طبیعی مخلوط کنید و بر روی صورت بگذارید و پوست خود را با آن ماساژ دهید و بعد بشویید و پوست خود را مرطوب کنید و منتطر از بین رفتن جوش های سر سیاه و سرسفید و سلول های مرده پوستتان باشید.

درمان و بهبود جوش و آکنه

پیشگیری از پیری پوست

کاهش سرعت روند پیری و چین و چروک پوست یکی از آرزوهای بشر بوده است که برای آن انواع و اقسام داروها و روش های درمانی و جراحی را مطرح کرده است، از انواع متدهای لیفت صورت و تزریق ژل و چربی گرفته تا انواع عمل‌های جراحی پلاستیک، اما گاهی یک ماده به ظاهر دورریختنی هم میتواند سرعت روند پیری را کم کند. پوست انار کلاژن سازی میکند و میتواند تا حدی جلوی ایجاد چین و چروک را بگیرد. برای این منظور اگر دارای پوست خشک هستید پودر پوست انار را با شیر و اگر پوستتان چرب است با گلاب مخلوط کنید و روی صورتتان بگذارید بعد از اینکه خشک شد می توانید صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید، برای کسب نتیجه بهتر هفته ای دو بار این کار را تکرار کنید تا کلاژن پوستتان تحریک شود و از پیری و چین و چروک بر روی پوست جلوگیری کند.

حفظ رطوبت پوست

در پوست انار ماده‌ای به نام اسید آلاجیک وجود دارد که باعث می‌شود پوست مرطوب‌تری داشته باشید. به علاوه استفاده از ماسک این محصول گیاهی می‌تواند به حفظ تعادل PH پوست صورتتان نیز کمک کند.

حفظ رطوبت پوست

کاهش ریزش مو و درمان شوره

ریزش مو هم یکی از مشکلاتی است که خیلی از افراد برای حل آن تمام راه های ممکن را امتحان کرده اند اما تغییر مشاهده نکرده اند، اما یکی از راه های موثر استفاده از پوست انار است، برای این منظور مقداری از پودر پوست انار را با روغن مو ترکیب کنید و روی ریشه و ساقه مو بمالید و بعد از ۲ ساعت مو های خود را آبکشی کنید. ابن کار را به صورت مداوم تکرار کنید تا شاهد کاهش شوره و ریزش موی سر شوید.

پوست انار از کجا بخریم؟

تهیه پودر پوست انار چندان کار سختی نیست، کافی است پوست انار را با هر روشی که دوست دارید مثل استفاده از آفتاب یا گرمای بخاری و حتی توستر و هواپز خشک کنید و سپس با خرد کن آن را خرد و تبدیل به پودر کنید. اما از آنجایی که ممکن است این فرایند برای شما زمانبر باشد و از طرفی به این خاطر که به دلیل فصلی بودن میوه انار در همه فصول دسترسی به آن ممکن نیست میتوانید پوست انار ارگانیک و سالم را از غرفه داران باسلام به آسودگی تهیه کنید.

سوالات متداول درباره خواص پوست انار

آیا پوست انار برای آفت دهان مفید است؟

بله، جویدن پوست انار خشک شده یا قرقره آب با محلول پوست انار خشک شده و حتی مسواک زدن با پودر پوست انار در کاهش بوی بد دهان و رفع آفت‌ها تأثیرگذار است.

آیا پوست انار برای درمان اسهال خوب است؟

بله، پوست انار یک ماده قابض و مقوی است که می‌تواند برای معالجه اسهال ساده، اسهال ناشی از مسمومیت، اسهال خونی و سلسله البول موثر باشد.

آیا دمنوش پوست انار گلودرد را درمان می‌کند؟

بله، مطالعات متعدد نشان می‌دهد که عصاره هیدروالکلی پوست انار خواص ضدباکتری دارد و می‌تواند به درمان گلودرد و سرفه کمک کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x