۱۲ مورد از خواص دمنوش گل‌ گاو زبان برای سلامتی


54,765

۱۲ مورد از خواص دمنوش گل‌ گاو زبان برای سلامتی

بعضی روزها انگار هیچ‌چیز درست پیش نمی‌رود: صبحمان را با یک پیامک تند از کارفرما شروع می‌کنیم. صبحانه‌نخورده از خانه می‌زنیم بیرون و در حالی که داریم برای زنده‌ماندن توی هوای آلوده شهر تمام تلاشمان را می‌کنیم، توی تاکسی با یک نفر حرفمان می‌شود! توی محل کار ویندوزمان هنگ می‌کند و موقع بیرون‌زدن از اداره پایمان می‌رود توی چاله آب! در نهایت وقتی بعد از یک روز کاری خسته‌ و کوفته به خانه می‌رسیم تازه متوجه می‌شویم که تب بچه‌مان روی چهل درجه است!

هر کدام از ما برای تاب‌آوردن چنین روزهایی راهکاری داریم: بعضی‌هایمان ترجیح می‌دهیم ژلوفن بخوریم و زودتر به تخت خوابمان پناه ببریم. بعضی دیگر دوست داریم روی مبل لم بدهیم و با چشم‌های نیمه‌باز تا دم خواب به تلویزیون خیره شویم. حتی ممکن است پا را فراتر بگذاریم و بزنیم زیر گریه! اما ما برای چنین روزهایی یک پیشنهاد بهتر داریم. پیشنهادی که هم خستگی‌هایتان را رفع می‌کند و هم میزان استرس‌تان را کاهش می‌دهد: دمنوش گل‌ گاو‌زبان!

گل گاو زبان چیست؟

گل گاو زبان – چنان که از نامش نیز پیداست – گلی است خودرو که بیشتر در کوه‌های البرز می‌روید. این گیاه که از دو نوع ایرانی و اروپایی تشکیل شده، به دلیل سرشاربودن از پتاسیم، کلسیم، ویتامین‌های سی و بی، فلانوئید، آنتی‌اکسیدان، آنتوسیانین، آهن و روی خواص زیادی برای سلامتی دارد.

نوع ایرانی‌ گل گاو زبان مثل یک گل‌ انار بنفش است، اما نوع اروپایی‌اش یک گیاه علفی یک‌ساله‌ی کوچک لاجوردی است. این را هم بدانید که نوع ایرانی این گیاه از نوع اروپایی‌اش با کیفیت‌تر و پرخاصیت‌تر است.

راستی علاوه بر گلبرگ این گیاه می‌توانید برگ آن را نیز دم کنید و از خواص شگفت‌انگیزش برای سلامتی بهره‌مند شوید.

گل گاو زبان
گل گاو زبان – چنان که از نامش نیز پیداست – گلی است خودرو که بیشتر در کوه‌های البرز می‌روید.

دمنوش گل‌ گاو زبان چه خواصی برای سلامتی دارد؟

خاصیت‌های دمنوش گل گاو زبان برای سلامتی یکی دوتا نیست: از بهبود آسم و عفونت‌های دستگاه ادراری گرفته تا پیشگیری از سرطان و کمک به تنظیم فشار و قند خون. در ادامه با خواص این گیاه دارویی بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. کمک به درمان التهاب

گل‌گاوزبان به خاطر داشتن اسیدگاما لینولنیک تقریبا به درمان هر التهابی کمک می‌کند. مصرف روغن این گیاه نیز نشانه‌های بیماری آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم را کاهش می‌دهد و جلوی آسیب‌رسیدن به سلول‌های اکسیداتیو را می‌گیرد.

۲. بهبود آسم

خاصیت ضدالتهابی گل‌گاو زبان باعث می‌شود تا این گیاه برای درمان بیماری آسم هم مفید باشد. عصارۀ گل گاو زبان نیز تورم و التهاب مجاری تنفسی را کاهش می‌دهد.

خواص گل گاو زبان
خاصیت ضدالتهابی گل گاو زبان باعث می‌شود تا این گیاه برای درمان بیماری آسم هم مفید باشد.

۳. کمک به سلامت پوست

اسیدگاما لینولنیکی موجود در روغن گل گاو زبان به سلامت پوست شما کمک می‌کند. بیشترین تأثیر این روغن روی پوست‌های خشکی است که دچار بیماری‌هایی مثل اگزما شده‌اند. به علاوه پوست را سفت کرده و به درمان بیماری درماتیت سبورئیک در کودکان کمک می‌کند.

۴. تنظیم گردش خون

آنتی‌‌اکسیدان‌های موجود در گل‌ گاو زبان با تنظیم گردش خون، باعث کاهش فشار خون می‌شود. با متعادل‌شدن فشارخون از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز دور خواهید ماند.

۵. کاهش قندخون

مصرف منظم دمنوش گل‌ گاو زبان به تنظیم قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند. با این‌حال این دمنوش به هیچ عنوانی جایگزین مناسبی برای مصرف انسولین نیست و بهتر است در این زمینه با پزشک متخصص مشورت کنید.

دمنوش گل‌ گاو زبان برای کاهش قند خون
مصرف منظم دمنوش گل‌ گاو زبان به تنظیم قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند.

۶. پیشگیری از سرطان

مصرف مکمل‌های گل‌ گاو زبان از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند، چرا که این گیاه سرشار از منیزیم است؛ ماده‌ای که به خاصیت ضدسرطانی‌اش مشهور است.

۷. کمک به درمان عفونت‌های دستگاه ادراری

خاصیت ضدعفونی گل‌ گاو زبان عفونت دستگاه ادراری را کاهش می‌دهد. به علاوه کلسیم و پتاسیم موجود در آن، ادرارآور است و به دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

۸. درمان سرماخوردگی

دمنوش گل‌ گاو زبان علائم سرماخوردگی مثل تنگی نفس، گلودرد و سرفه‌های مزمن را کاهش می‌دهد. برای اثرگذاری بیشتر می‌توانید این دمنوش را با لیمو عمانی و عسل یا سنبل‌الطیب، شقایق و بابونه ترکیب کرده و روزانه دو تا سه بار بنوشید.

دمنوش گل‌ گاو زبان برای سرماخوردگی
دمنوش گل‌ گاو زبان علائم سرماخوردگی مثل تنگی نفس، گلودرد و سرفه‌های مزمن را کاهش می‌دهد.

۹. بهبود بیش‌فعالی در کودکان

با گنجاندن دمنوش گل گاو زبان در دو وعدۀ صبحانه و عصرانه می‌توانید علائم این بیماری را تا حدودی در کودکان مهار کنید. مصرف این دمنوش به کودکان کمک می‌کند تا کنترل بیشتری روی حواس پنجگانۀ خود داشته باشند و تمرکزشان افزایش پیدا کند.

۱۰. کمک به آرامش اعصاب

گل‌گاو زبان به درمان مشکلاتی مثل اختلال حواس، افسردگی و استرس کمک می‌کند. به علاوه چرخه خواب را بهبود بخشیده و از خستگی مزمن جلوگیری می‌کند.

۱۱. بهبود سردردهای عصبی و میگرنی

مصرف متعادل گل‌گاوزبان از تپش قلب ناشی از اختلالات عصبی و روانی پیشگیری می‌کند. پتاسیم و کلسیم موجود در این گیاه دارویی نیز به سیستم عصبی آرامش بخشیده و به ارتباط بهتر سلول‌ها با یکدیگر کمک می‌کند.

دمنوش گل‌ گاو زبان برای سردرد
مصرف متعادل گل‌گاوزبان از تپش قلب ناشی از اختلالات عصبی و روانی پیشگیری می‌کند.

۱۲. درمان آلرژی

گل‌گاوزبان به دلیل داشتن آلکالوئید که نوعی ماده ضدحساسیت و ضدالتهاب است، می‌تواند برای کسانی که با رویش گیاهان در فصل بهار دچار آلرژی می‌شوند، مفید باشد.

[post id=25958]

عرق گل گاو زبان چه خاصیتی برای سلامتی دارد؟

عرق گل‌گاو زبان نیز به اندازه دمنوشش مفید است و تمام خاصیت‌هایش را دارد، چون به درمان آرتریت روماتوئید، کم‌خونی، حالت تهوع و سرماخوردگی کمک می‌کند.

خلاصه همه چیز به مذاق خودتان برمی‌گردد که کدام را انتخاب کنید. در کل عرق گل‌ گاو زبان برای آن‌هایی که فرصت کافی برای دم‌کردن این گیاه را ندارند، انتخاب مناسب‌تری است.

روزانه چه‌قدر گل‌ گاو زبان بخوریم؟

زیاده‌روی در مصرف هرگونه مادۀ خوراکی می‌تواند دردسرآفرین باشد و مضراتی به بار بیاورد. حتی اگر گل گاو زبان باشد! میزان مجاز برای مصرف روزانه این دمنوش بین ۵ تا ۸ گرم است.

نحوه مصرف گل‌ گاو زبان
زیاده‌روی در مصرف هرگونه مادۀ خوراکی می‌تواند دردسرآفرین باشد و مضراتی به بار بیاورد. حتی اگر گل گاو زبان باشد!

چطور دمنوش گل‌ گاو زبان درست کنیم؟

خوشبختانه درست‌کردن دمنوشِ گل‌ گاو زبان خیلی ساده است و به حوصله و اعصاب زیادی احتیاج ندارد! کافی است به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری گل‌ گاو زبان را توی یک قوری چینی یا فِرِنچ‌پرس یا لیوانِ دمنوشتان بریزید و ده دقیقه صبر کنید. از آنجا که برگ‌های گل‌ گاو زبان بسیار لطیف هستند، زود عصاره‌شان را پس می‌دهند. در نتیجه نیاز نیست آن را روی شعله غیرمستقیم بگذارید.

نحوه درست کردن دمنوش گل‌ گاو زبان
خوشبختانه درست‌کردن دمنوشِ گل‌ گاو زبان خیلی ساده است و به حوصله و اعصاب زیادی احتیاج ندارد!

چه کسانی نباید دمنوش گل گاو زبان بنوشند؟

افراد زیر نباید دمنوش گل گاو زبان بخورند:

  • افراد مبتلا به فشار خون بالا (مگر با مشورت پزشک)
  • مادران باردار و شیرده (گل گاو زبان ممکن است باعث سقط جنین شود)
  • کودکان و نوزادان
  • افرادی که به گیاهان دارویی حساسیت دارند.
  • افرادی که در حال مصرف داروهای خاص هستند. (مگر با مشورت پزشک)

سوالات متداول درباره خواص دمنوش گل‌ گاو زبان

روزانه چه قدر دمنوش گل گاو زبان بخوریم؟

میزان مجاز برای مصرف روزانه این دمنوش بین ۵ تا ۸ گرم است.

آیا برای دم‌کشیدن گل گاو زبان باید آن را روی شعله غیر مستقیم بگذاریم؟

از آنجا که برگ‌های گل‌ گاو زبان بسیار لطیف هستند، زود عصاره‌شان را پس می‌دهند. در نتیجه نیاز نیست آن را روی شعله غیرمستقیم بگذارید.

دمنوش گل گاو زبان چه خواصی برای سلامتی دارد؟

خاصیت‌های دمنوش گل گاو زبان برای سلامتی یکی دوتا نیست: از بهبود آسم و عفونت‌های دستگاه ادراری گرفته تا پیشگیری از سرطان و کمک به تنظیم فشار و قند خون.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
3 ماه قبل

آفرین خانم نسیم از این نقد زیبا و دقیقتون

نسیم
نسیم
8 ماه قبل

بهتره در این متن ویرایشهای جدی انجام بشه اول از همه شما از تصویر گیاه اسطوخدوس برای گل گاو زبان استفاده کردید و با افتخار واتر مارک هم زدید در ثانی در ابتدا متن به اشتباه نوشته شده کاهنده فشار خون است که اشتباهه و برای افرادی که کاهش فشار خون دارند مفیده و در عین در حای که در انتهای متن نوشتید برای افراد مبتلا به فشار خون بد است پس جملات ایتدای متن را خودتان نقض کردید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x