سوغات قم و کسب‌وکارهای قمی‌ها


2,227

گنبد بارگاه حضرت معصومه

قم از شهرهای مهم مذهبی ایران است که سابقه‌اش به پیش از اسلام می‌رسد. با ورود خاندان شیعی اشعریون از کوفه به این شهر در اواخر قرن اول هجری (۸۳ یا ۹۴ق)، قم اسلامی تأسیس و سپس خاستگاه تشیع در ایران می‌گردد و اکنون یکی از پایگاه‌های مهم تشیع در جهان است.

حرم حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران، حوزه علمیه قم و تحصیل طلاب ایرانی و غیرایرانی در حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، آغاز انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی از قم و حوادثی مانند قیام ۱۹ دی، سکونت برخی از مراجع تقلید شیعیان جهان و فعالیت مراکز علمی و فرهنگی متعدد حوزوی و دانشگاهی، به این شهر جایگاه ویژه دینی و سیاسی داده است.

گنبد بارگاه حضرت معصومه

استان قم

قم در خرداد ۱۳۷۵ش به استان تبدیل شد و طبق تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۶ش این استان یک شهرستان به همین نام دارد که از پنج بخش تشکیل شده است (به ترتیب الفبایی): ۱. جعفرآباد، ۲. خلجستان: شامل دو دهستان دستجرد و قاهان، ۳. سلفچگان، ۴. مرکزی: شامل شهر قم (با ۸ منطقه شهری) و دو دهستان قنوات و قمرود، ۵. نوفل لوشاتو (کهک).

شهرک پردیسان، یکی از مناطق مسکونی جدید و مشهور در منطقه هشت شهر قم است که از جمله ساکنان آن شاغلان فرهنگی (مانند روحانی و معلم) و با درآمد متوسط رو به بالا هستند. پارک علم و فناوری استان قم، دفتر مرکزی بازار باسلام (عضو پارک علم و فناوری استان قم)، برخی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی در این شهرک قرار دارد.

سوغات قم

قم را بیشتر با سوهان قم می‌شناسند که اکنون تنوع فراوانی پیدا کرده است؛ مانند سوهان گل، لقمه‌ای، سکه ای، حبه ای، تخته‌ای، بادامی، آجیلی، گزی و کره‌ای. در کنار سوهان، حلوا (در انواع ساده، کنجدی، شادونه‌ای)، ارده، حلوای ارده، ارده شیره، نان کسمه، نان شیرینی محلی از جمله خوراکی‌ها و شیرینی‌های سنتی قم است. اگر کسی به قم بیاید و بخواهد سوغات قم را تهیه کند، اولین جایی که به او معرفی می‌کنند مغازه‌های سوهان فروشی است.

سوهان قم

غذاها و شیرینی های سنتی قم

آبگوشت قنبید، آبگوشت هویج برگه، آبگوشت بزباش، آبگوشت بادمجان، آش قنبید، قنبید پلو، آش جو، آش ماش‌ماشک (ترکیب هویج و ماش و پیاز)، دمپختک قمی، سنگگ (صبحانه‌ای با دانه خوراکی سنگگ)، پتله پلو (ترکیب برنج و بلغور گندم و ..)، اشکنه سیب‌زمینی و کوفته قمی، از غذاهای سنتی و قدیمی قم  هستند که سه غذای آبگوشت قنبید، قنبید پلو و سنگگ ثبت ملی شده است. شیرینی سنتی هم یکی از پرطرفدارترین سوغات قم به حساب می‌آید.

شیرینی برنجی زعفرانی

معادن و صنایع‌دستی و کارخانه‌ای قم

استان قم تنوع معدنی (از جمله معادن منگنز، گچ و سنگ‌های ساختمانی) و نیز گاز طبیعی و نفت دارد. همچنین صنایع سبک و کارگاه‌های تولیدی آن زیاد است؛ مانند قالی‌بافی بویژه فرش دستبافت ابریشم، سوهان‌پزی، تولید کفش و دمپایی، تولید موتورسیکلت، تولید پلاستیک، کارگاه‌های مبل‌سازی، تراش سنگ‌‌های قیمتی، جواهر و انگشترسازی، مرغ‌داری، پرورش شترمرغ، آهنگری، حلواسازی، ارده‌گیری، عطاری، صابون‌سازی، آجردستی، درودگری، منبت کاری، خراطی، پالان‌دوزی، حجاری (سنگ‌تراشی)، گیوه‌دوزی، مسگری و سفیدگری.

خرید انگشتر قم

خرید انگشتر با قیمیت ارزان

کشاورزی و دامپروری در قم

پوشش گیاهی استان بیشتر از نوع گیاهان شورپسند و گز است. با این حال قم علاوه بر گندم و جو، جزو تولیدکنندگان پنبه نیز هست. از میان میوه‌ها، باغداری انار، انجیر، گیلاس و زردآلو  زیادتر است و کشت و برداشت زعفران، زیتون (مانند زیتون مزرعه فدک) و پسته نیز سال‌هاست در این استان وجود دارد. همچنین در قم زنبورداری و تولید عسل و نیز دام‌پروری و عرضه محصولات لبنی جزو مشاغل فعال استان است.

مزرعه فدک، باغ زیتون نمونه آسیا!

قم، پیشتاز نشر کتاب دینی

قم به دلیل جایگاه خاص در ایران و جهان اسلام و وجود مراکز علمی و دانشگاهی و نیز ناشران متعدد دینی، پیشتاژ نشر کتب دینی در کشور است و در حوزه کتاب‌های عمومی و نیز کتاب و مجلات خردسال، کودک و نوجوان، پس از تهران رتبه دوم را دارد. همچنین قم در تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی و بازی‌های رایانه‌ای و حوزه کسب و کار وابسته به تولید نرم‌افزار و اپلیکیشن بسیار فعال است. همچنین در قم بزرگ‌ترین چاپخانه قرآن کریم متعلق به انتشارات اسوه (وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه) قرار دارد.

خرید کتاب از قم

کتاب خوانی

جایگاه طب سنتی در قم

در گذشته‌ای نه‌چندان دور، طلاب حوزه‌های علمیه در کنار دو دانش فقه و اصول، به علوم دیگری چون هیئت (نجوم)، فلسفه و طب می‌پرداختند و بخشی از دانش‌آموختگان حوزه در کنار تدریس یا تبلیغ، بر اساس طب سنتی ایرانی و اسلامی فعالیت می‌کردند. ازاین‌رو در قم به جهت این سابقه و وجود میراث عطاران قدیمی و خوش‌سابقه و نیز استقبال عمومی برای یادگیری یا استفاده از محصولات طب سنتی، حوزه پژوهش و تدریس طب سنتی و تولید یا عرضه گیاهان و ترکیب‌های مربوط به سلامتی و مزاج داغ است و این گرما در بازار باسلام نیز هویداست.

مشاهده عطاری‌های قم

آب و هوای قم

بیشتر مناطق قم به دلیل نزدیکی به کویر، گرم و خشک و کم‌رطوب است. زمین قم از نوع رسوبات نمکی و گچی است که باعث شده است آب آن شور باشد. نمونه آن دریاچه نمک در شرق این استان قرار دارد. برای تأمین آب در این استان خشک، سد پانزده خرداد آب‌های رودخانه‌های قمرود و قره‌چای را مهار کرده است.

خرید نمک دریا

نمک دریایی

جمعیت قم

قم به دلیل نزدیکی به پایتخت ایران، وجود حوزه علمیه و صنایع بزرگ و کوچک، مهاجرپذیر است و به همین جهت اقوام ایرانی مختلفی در آن زندگی می‌کنند. مطابق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ استان قم ۱.۲۳۵.۴۸۵ نفر جمعیت (مرد و زن) دارد؛ شامل ۶۲۹.۳۵۷ مرد و ۶۰۶.۱۲۸ زن و ۳۶۵.۶۶۲ خانوار.

خرید مفاتیح الجنان

شهرک‌های صنعتی قم

شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم از سال ۷۶ فعالیت خود را با دو شهرک صنعتی شکوهیه و سلفچگان آغاز کرد و اکنون  قم یازده شهرک و ناحیه صنعتی دارد: ۱. فناوری اطلاعات (آی‌تی)، ۲. چاپ و نشر، ۳. سلفچگان، ۴. شکوهیه، ۵. قنوات، ۶. محمود‌آباد، ۷. الغدیر (نمونه کشوری)، ۸. خورآباد، ۹. دستجرد (ناحیه صنعتی)، ۱۰. سیرو (ناحیه صنعتی)، ۱۱. طغرود (ناحیه صنعتی).



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برکت
برکت
4 سال قبل

یادتون رفت بگید “غرفه فروشگاه برکت” هم از قمه?
http://basalam.com/barkat

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x