یک شیرینی برای تمام فصول؛ راحت الحلقوم


18,447

بازار باسلام - basalam - پیشنهاد محصول - راحت الحلقوم

توی خرید شیرینی از قنادی‌ها همیشه کلی حرف و حدیث هست؛ از چه روغنی استفاده می‌شود؟ اسانس‌ها و افزودنی‌هایی که ما هیچ‌وقت نمی‌بینیم ممکن است چه آسیب‌هایی برای‌مان داشته باشند؟ اگر یک کم وسواسی هم باشید که دیگر هیچ! یک عالمه فکر و خیال موقع خرید شیرینی هست.

از طرفی درست کردن شیرینی توی خانه حال و هوای خودش را دارد. درست است که امکانات قنادی را توی خانه نداریم و گاهی آن شیرینی گران‌تر از قنادی درمی‌آید اما درنظر بگیرید کوچولوهای خانه توی شیرینی‌پزی مشارکت کنند یا نظاره‌گر باشند. در واقع لذتی که پخت شیرینی در منزل به شما می‌دهد با خرید از قنادی قابل‌مقایسه نیست.

بازار باسلام - basalam - پیشنهاد محصول - راحت الحلقوم

شیرینی سنتی راحت الحلقوم

شیرینی‌های سنتی همیشه گزینه‌ کم دردسرتر و راحت‌تری برای پخت در خانه هستند؛ حالا چرا؟ چون به مواد سخت و پیچیده‌ای نیاز ندارند و اکثرشان در خانه پیدا می‌شود. مراحل پخت عجیب و غریبی هم ندارند و با صرف کمی وقت و حوصله به نتیجه‌ی دلخواه‌تان می‌رسید. اصولاً شیرینی که فر و همزن و وسایل این چنینی نخواهد، نور علی نور است.

راحت‌ الحلقوم یا باسلوق یا لوکوم ترکیه (rahat lokum)، از این دست شیرینی‌هاست؛ بی مدعا و ساده و البته پرطرفدار. به هر شکل و فرم و مزه‌ای بخواهید می‌توانید درست کنید. برای فازسنگین‌ها و سنتی‌ها از زعفران استفاده می‌کنید و برای بچه‌ها و جوان‌ترها طعم‌دار و رنگی. تازه! موقع درست کردن راحت‌ الحلقوم هم کلی کالری می‌سوزانید. اگر گفتید چرا؟ با ادامه‌ این متن همراه باشید.

مواد لازم برای راحت‌ الحلقوم

  • پودر ژله: با طعم دلخواه؛ یک بسته
  • آب: یک و نیم لیوان (لیوان دسته‌دار فرانسوی)
  • نشاسته گل: نصف لیوان
  • شکر: نصف لیوان
  • گلاب: سه قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: یک‌چهارم لیوان
  • پودر نارگیل: به مقدار لازم
بازار باسلام - basalam - پیشنهاد محصول - راحت الحلقوم

طرز تهیه راحت الحلقوم

این یک دستور جواب‌پس‌داده و مدل امروزی راحت‌ الحلقوم است، اگر علاقه دارید، می‌توانید پودر ژله را حذف کنید و به جایش از زعفران آب شده استفاده کنید. 

  • ابتدا درون یک قابلمه‌ نچسب و ترجیحاً از جنس چُدن، نشاسته و آب را با هم مخلوط کنید. دقت کنید آب سرد باشد تا نشاسته به خوبی درون آن حل شود. اگر نشاسته کامل حل نشد یا ذرات معلق! داخل آن وجود داشت، حتما آن را از صافی عبور دهید. در واقع این یک قِلِق و فوت کوزه‌گری برای این شیرینی است. تازگی و مرغوبیت نشاسته هم بر کیفیت شیرینی تاثیر دارد و از تازه بودن نشاسته مطمئن شوید. 
  • بعد شکر، گلاب، پودر ژله و روغن مایع را به آب و نشاسته اضافه کنید و با همزن دستی شروع به هم زدن کنید. دقت کنید اگر همزن دستی‌تان از جنس فلز است، کفِ قابلمه را خط نیندازد! از ما گفتن. بهترین مدل همزن برای این شیرینی‌ها همزن سیلیکونی است که هم حرارت را به خوبی تحمل می‌کند و هم قابلمه را خراب نمی‌کند. اندازه‌ قابلمه هم زیاد بزرگ نباشد.
  • بعد محلولِ به دست آمده را روی شعله‌ی گاز بگذارید. پختن این شیرینی نیاز به مهارت خاصی ندارد، تنها حوصله می‌خواهد و بس! پس شعله‌ گاز را کم کنید و به هم زدن ادامه بدهید. 
  • کف یک ظرف شیشه‌ای را با پودر نارگیل بپوشانید و تا راحت‌ الحلقوم داغ است، کف ظرف بریزید. باید کمی سرعت عمل داشته باشید وگرنه نمی‌توانید به آن حالت بدهید. روی راحت‌ الحلقوم باز هم پودر نارگیل بپاشید و ظرف را داخل یخچال بگذارید.
بازار باسلام - basalam - پیشنهاد محصول - راحت الحلقوم

نکات پخت شیرینی و شکل راحت الحلقوم

در درست کردن راحت الحلقوم به نکات زیر توجه کنید:

  • هرچه زمان پختِ نشاسته بیشتر طول بکشد، باسلوقِ حاصل‌شده شفاف‌تر و تو دل بروتر خواهد بود!
  • اگر راحت‌الحقلوم را به حال خودش رها کنید و هم نزنید، منسجم نخواهد شد و تمام زحمات‌تان هدر می‌رود.
  • زمان تقریبی پخت با این میزان مواد ۴۵ دقیقه است. غلظت مواد باید به حدی برسد که از قابلمه جدا بشود. اگر اواسط پخت احساس کردید هم زدن با همزن سخت است، از یک قاشق چوبی استفاده کنید.
  • استفاده از پودر ژله در راحت‌ الحلقوم در این دستور باعث می‌شود محصول نهایی کشسانی‌تر و ژله‌ای تر بشود!
  • حداقل سه ساعت صبر کنید تا راحت‌الحلقوم حسابی خنک بشود و برای برش زدن راحت بشود.
  • اگر می‌خواهید راحت‌ الحلقوم گرد شود، کمی صبر کنید تا راحت‌ الحلقوم از حرارت بیفتد بعد آن را توی دستتان گرد کنید و در پودر نارگیل بغلتانید.
  • برای مغذی‌تر شدن راحت‌ الحلقوم از انواع مغزها خصوصاً گردو و پسته استفاده کنید.
  • فرم و شکل و رنگ این شیرینی بستگی به ذوق و سلیقه‌ خودتان دارد.

درست است که نشاسته و شکر ارزش غذایی زیادی ندارند اما عوضش خیالتان راحت است که با مواد اولیه کم و خانگی، توانستید کام اعضای خانواده را شیرین کنید و یک ورزش حسابی هم به دستتان داده‌اید و بعدش با عذاب وجدان کمتر بابت کالری زیاد شیرینی می‌توانید آن را میل کنید! شیرینی راحت‌ الحلقوم در خیلی از شهرهای ایران پخته می‌شود و در تمام شهرها محبوب است. پایه‌ ثابت شیرینی‌های عید و مناسبت‌های ملی و مذهبی در شهرهای آذری است و از هر کس که سوال کنید، کلی خاطره با این شیرینی و طعم خاص آن دارد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
7 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناهید طاهری
ناهید طاهری
5 سال قبل

ممنون از شما برای دستور راحت الحلقوم. من یکی از محصولات راحت الحلقوم رو از یکی از غرفه های تبریز خریده بودم. می خواستم بگم من خودم برای اولین بار شیرینی کدو حلوایی درست کردم و داخل غرفه ناهیدان گذاشتم. با توجه به فصلی بودن کدو حلوایی این شیرینی فصلیه. مزش خیلی جالب بود و تازه شیرینی طوریه که هر چی ازش بگذره خوشمزه تر میشه. ولی سفارش برای اصفهان امکانپذیره. اگر دوست داشتید می تونم دستورش رو در اختیارتون بگذارم تا از اینجا برای کسانی که نمی تونن سفارش بدن معرفی کنید

(میم زندگی)
(میم زندگی)
ویرایشگر
پاسخ به  ناهید طاهری
5 سال قبل

سپاس از لطف شما. لطفاً در ۷۵۰ کلمه درباره این شیرینی بنویسید تا به نام شما در وبلاگ منتشر کنیم. کمی درباره کدو حلوایی و خواصش بگویید و مواد لازم و میزان آن، طرز تهیه، تزئین و سرو آن، نکات و فوت و فن و … و عکس از مواد اولیه و محصول نهایی. اگر مواد لازم را از غرفه داران باسلام خریده اید هم می توانید از آن غرفه نام ببرید.

ناهید طاهری
ناهید طاهری
پاسخ به  (میم زندگی)
5 سال قبل

من در همین جا می نویسم و شما هر طور که صلاح دیدید منتشرش کنید

(میم زندگی)
(میم زندگی)
ویرایشگر
پاسخ به  ناهید طاهری
5 سال قبل

متن شما را دریافت کردم. ایمیلی هم پاسخ دادم که برای انتشار مطلب شما به تصاویر آشپزی نیز نیاز داریم که می توانید ایمیلی برایم ارسال کنید.

ناهید طاهری
ناهید طاهری
پاسخ به  (میم زندگی)
5 سال قبل

سلام. من یک ایمیل همراه با متن ویرایش شده و چند عکس فرستادم

(میم زندگی)
(میم زندگی)
ویرایشگر
پاسخ به  ناهید طاهری
5 سال قبل

سلام و سپاس فراوان
بله، دریافت کردم. به زودی مطلب شما منتشر می‌شود. ان شاء الله.

(میم زندگی)
(میم زندگی)
ویرایشگر
در انتظار تایید
پاسخ به  ناهید طاهری
5 سال قبل

سلام. مطلب شما (شیرینی کدو حلوایی) منتشر شد:
http://basalam.com/blog/sweets-with-pumpkin/

7
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x