سنگ‌های انگشتر چه خواصی دارند؟


16,546

خرید انگشتر با قیمیت ارزان

داستان انگشتر برای ما شاید از غزل معروف شهریار آغاز شده باشد؛ آنجایی که ما را با حاتم‌بخشی امیر المؤمنین(ع) آشنا می‌کند (برو ای گدای مسکین در خانه علی زن | که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را). و شاید کمی قبل‌تر آغاز شده باشد؛ از روزی که محمد(ص) به پیامبری خدا مبعوث شد و «خاتم الانبیاء» لقب گرفت؛ و از آنجایی که مِهر نبوت با مُهر خاتم پیامبر(ص) معنا شد.حالا یکی از بهترین مکان ها برای خرید انگشتر که باسلام است شما را به خواندن مطلبی در مورد انگشتر دعوت می کند

اهمیت انگشتر

انگشتر در هر آیین و مذهبی نماد و نشانه‌ای مهمی شناخته می‌شود و کارکرد خاصی دارد (مانند انگشتر سلیمان). در آیین اسلام و بر اساس روایات ، اهل ایمان بر دست راستشان انگشتر دارند. استفاده از انگشتر سنتی است که از زمان پیامبر(ص) در میان جامعه مسلمانان اهمیت و رواج داشته است.

پیامبر(ص) انگشترهای متعددی داشتند که بر روی نگین آن‌ها نوشته‌های گوناگونی حک شده بود. اهمیت خاتمِ پیامبر وقتی بیشتر می‌شده است که رسول خدا(ص) از آن به عنوان مُهر حکومتی نیز استفاده می‌کرده‌اند.

حلقه ازدواج و خواص سنگ‌ها

امروزه استفاده از انگشتر در میان عامه مردم به دو جهت است. اول از هر چیز به عنوان نمادی از پیوند زناشویی که زوجین در ابتدای زندگی مشترک به عنوان هدیه و حلقه ازدواج به یکدیگر می‌دهند (انگشتر ازدواج) و دیگری استفاده زینتی و استفاده از خواص سنگ‌ها و جواهراتی که در نگین انگشتر به کار می‌رود.

[bs-show-product id=67583]

اجزای انگشتر

هر انگشتر از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود: رکاب (یا همان حلقه) و نگین. نگین انگشتر بر روی رکاب قرار داده می‌شود. هم نگین و هم رکاب به یک اندازه اهمیت دارند.

زیبایی هر انگشتری با نگین آن تکمیل می‌شود اما رکاب یا حلقه نیز از لحاظ شکل، جنس و پرداخت آن اهمیت زیادی دارد. اگر قرار باشد گران‌ترین و زیباترین نگین دنیا بر حلقه‌ای بد شکل و نامناسب سوار شود، نه تنها اوج بدسلبیقگی است بلکه جلوه و زیبایی نگین را هم مخدوش می‌کند.

رکاب‌ها یا حلقه‌ها از جنس‌های مختلفی به شکل دستی و ماشینی در ریخته‌گری و جواهرسازی فلزات ارزشمند ساخته می‌شوند. طلا و نقره از پر طرفدارترین فلزات گران‌بها هستند که برای ساخت حلقه استفاده می‌شود. طلا و نقره‌ای که هر کدام نوع و عیار خاصی دارند و هنگام انتخاب انگشتر باید به آن توجه کرد.

به غیر از جنس رکاب، همین نقش و نگارها می‌تواند ارزش و قیمت انگشتر را بیشتر کند. مثلاً یک قلمزنی و حکاکی توسط اساتید فن، گاهی تا چند میلیون بر قدر و قیمت انگشتر می‌افزاید. داخل و خارج رکاب هم معمولاً به تقاضای خریدار یا استفاده‌ای که از آن می‌شود، نقش و نگارهایی شامل عبارت‌ها، نام‌ها و شکل‌های مختلف حک می‌شود.

حلقه‌های ازدواج معمولاً ساده‌تر هستند و نقش و نگار آن‌ها محدود به نام زوجین می‌شود. اما انگشترهای خاص‌تر و سفارشی که برای افراد ساخته می‌شود ممکن است با توجه به نگین آن، نقش و نگار متفاوتی داشته باشد. مثلاً یک انگشتر که نگین آن سنگ عقیق یمانی است، معمولاً بر روی رکاب نقره سوار می‌شود که ممکن است به خواست صاحب آن عبارت‌ها و نقش‌هایی بر آن حک شود.

[bs-show-product id=57517]

بهترین نگین انگشتر

نگین از اجزای اصلی، مهم و  البته قیمتی هر انگشتری است. ضمن این‌که زیبایی و جلوه هر انگشتری، چه زنانه و چه مردانه، با نوع نگین آن ارتباط مستقیم دارد. جنس نگین‌ها معمولاً از سنگ‌های مختلفی است که علاوه بر رنگ و ارزش آن، خاصیت‌های متفاوتی هم دارند. به این ترتیب انتخاب نگین انگشتری نیز باید با وسواس خاصی انجام شود.

عقیق یکی از پرکاربردترین نگین‌های انگشتری است که به رنگ‌های مختلفی وجود دارد. مشهورترین آن هم عقیق یمنی است که فواید و خاصیت‌های بسیاری برای آن ذکر شده است.

نرسیدن غم و مصیبت، دوری از آتش عذاب، حرز و نگهبان در مسافرت‌ها، نگهداشتن از مردن بد و باعث میمنت و مبارک بودن آن جزو ویژگی‌های این نگین پرمصرف است. استفاده از عقیق در محل‌هایی که انرژی منفی وجود دارد، بسیار توصیه شده است.

[product id=97224]

فیروزه نگینی ایرانی است که نامش با نیشابور (فیروزه نیشابور) گره خورده است. فیروزه، نگین محبوب زنان و مردان ایرانی که خاصیت منحصربه‌فرد آن، روشنایی‌بخشی برای چشم است.

[product id=94573]

یاقوت سنگ قرآنی است. در سوره الرحمن، حوریان بهشتی به یاقوت تشبیه شده‌اند. سنگ یاقوت در رنگ‌های سرخ، کبود، زرد و سفید، بسیار زیبا و گران‌قیمت است که اگر بر روی رکاب انگشتری قرار گیرد، بر قدر و قیمت انگشتر می‌افزاید. از بین رفتن فقر و پریشانی، افزودن وقار و جلال برای صاحب آن از خصوصیاتی است که می‌تواند باقوت را جزو گزینه‌های انتخاب نگین قرار دهد.

خرید انگشتر یاقوت

[product id=22238]

زمرد بعد از الماس در رتبه دوم گران‌ترین سنگ‌های قیمتی قرار گرفته است. شکنندگی زمرد باعث شده، تراش آن برای نگین انگشتر و سایر جواهرات بسیار مشکل باشد. زمرد از قدیم به دفع و باطل‌کننده سحر و جادو مشهور است. صاحبش فقیر نمی‌شود و چشم‌زخم را از او دور می‌کند. زمرد در طیف رنگ سبز، جزو زیباترین سنگ‌ها و نگین‌هایی است که ارزش و قیمت انگشتر را دوچندان می‌کند.

[product id=23448]

زائران عتبات عالیات، همیشه گوشه‌چشمی به سوغات سفارش شده شهر نجف دارند. دُر گران‌بهایی که با نام شهر نجف عجین شده و در روایات تماشای آن با زیارت حضرت امیر المؤمنین(ع) برابری می‌کند. صاحبش از حیله و  دسیسه شیطان به دور است.

دُرّ نجف مثل شیشه بی‌رنگ و شفاف است و البته بسیارشکننده. یکی از جالب‌ترین دانستنی‌ها درباره این نگین زیبا نحوه نگهداری درّ نجف است. دُر نجف را باید هر ماه یک تا دو بار در آب روان شست شود و در مقابل نور خورشید قرار داد تا خودش خشک شده و انرژی‌اش را از خورشید به دست آورد.

[product id=63954]

انگشتر شرف الشمس

پنج روز دیگر یعنی وقتی عقربه‌های ساعت از نیمه‌شب ۱۹ فروردین بگذرد، یک روز خاص برای انگشتردوستان آغاز می‌شود. انگشتر شرف المشس در ساعت معینی از این روز با آداب و تشریفات خاص بر روی نگین زرد رنگ نقش می‌بندد؛ انگشتری خاص که متقاضیان زیادی هم دارد. در میان عامه مردم انگشتر شرف الشمس به باطل السحر بودن و موفقیت در کسب‌وکار شهرت پیدا کرده است.

البته باید توجه داشت که حکاکی روی شرف الشمس کار هر کسی نیست و نباید فریب تبلیغات تجاری و بازاری را خورد.

[product id=89968]

کدام دست، کدام انگشتر؟

دستان خود را نگاه کنید، انتخاب انگشتر برای هر دستی، فوت و فن خاص خودش را دارد. انگشتری که قرار است زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورد، باید با دقت و توجه کافی انتخاب شود. برای انتخاب یک انگشتر برای خودمان یا دیگران چه نکته‌هایی را باید در نظر بگیریم:

  • قبل از هر چیز باید طول و اندازه انگشت و دست خود را سبک سنگین کنید. انگشتری که انتخاب می‌کنید باید مَفصل دست شما را آزاد بگذارد تا بتوانید به راحتی آن را تکان دهید.
  • اندازه دست‌تان هم به همان اندازه طول انگشت‌ها مهم است. تناسب انگشتر با دست به کوچکی و بزرگی آن مرتبط است. یک دست بزرگ، طبعاً انگشتری در حد و قواره خودش را می‌طلبد و برعکس.

هر کس سلیقه خاص خود را دارد اما نکته‌هایی که از اینجا به بعد می‌خوانید، از منظر زیبایی شناسانه، شما را در انتخاب انگشتر مناسب راهنمایی می‌کند:

  • اگر انگشتان بلند و کشیده دارید، سراغ انگشتری با نگین گرد بروید و  نگین‌های لوزی یا اشکی را برای افرادی با انگشتان کوتاه کنار بگذارید.
  • از قدیم گفته‌اند کبوتر با کبوتر و الی آخر. با این قاعده انگشترهای بزرگ با تزیینات برای دست‌های بزرگ و انگشترهای کوچک برای دست‌های کوچک مناسب‌تر هستند.

خرید انگشتر با همه‌ی نکات ریز و درشتی که دارد اصلا سخت نیست، چون بازار اجتماعی با سلام کار شما را راحت کرده‌است. غرفه‌های فروش انگشتر باسلام آنقدر تنوع دارند که می‌توانید نگین موردنظرتان را به راحتی در آن پیدا کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x