هم گز داریم، هم خاتم، سوغاتی‌هامون یه عالَم! + سوغاتی‌های اصفهانی باسلام رو بشناس.


428

سوغاتی چی ببریم؟ خریدن و بردن سوغاتی برای دوستان یا کسانی که دوستشان داریم، یکی از قسمت‌های دلپذیر یا دلنشین سفر است اما گشتن در بازار و انتخاب کردن سوغاتی خیلی هم راحت نیست. مخصوصا اگر به شهری مثل اصفهان که پر از سوغاتی‌ها و صنایع دستی جورواجور است سفر کرده باشیم.

مثلا در همین اصفهان شما برای خریدن سوغاتی دو کار باید بکنید؛ اول این کلی بازار و مغازه را باید بگردید تا جنس خوب با قیمت مناسب پیدا کنید و دوم این که خریدتان را از بین محصولات پرتعداد با تنوع گیج‌کننده انتخاب کنید. خب ما برای این که کارتان را راه بیاندازیم یک راه حل فوری و آسان و تقریبا رایگان برایتان داریم؛ بازار باسلام J در باسلام می‌توانید حتی قبل یا بعد از سفر محصولات را ببینید، داستان فروشنده را بشنوید و قصه ساخت محصول را هم بخوانید، بعد با خیال راحت و دقت زیاد، خریدتان را آنلاین انجام بدهید و آن را در مدت کوتاهی دریافت کنید.

سوغات اصفهان هم مثل بقیه جاها به دو دسته خوراکی‌ها و صنایع دستی تقسیم می‌شود. اسم صنایع دستی رویش است، محصولاتی که ساخت دست استادکاران است نه ماشین آلات. همچنین داستان هنر دست هر شهر و منطقه‌ای با دیگر شهرها و منطقه‌ها فرق می‌کند. هنرمندان صنایع دستی ایران در هر منطقه‌ای، با به‌کارگیری عناصر طبیعی و بومی و خلاقیت‌شان، صنایع دستی مختص همان منطقه را تولید می‌کنند. پس صنایع دستی فقط ساخت وسایل دست‌ساز نیست بلکه آمیزه‌ای از طبیعت و ذوق و هنر انسان‌هاست. به خاطر همین در تمام کشورهای جهان اهمیت ویژه دارد و دهم ژوئن برابر با بیست خرداد، روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است. در دنیا، صنایع دستی ایران و به ویژه اصفهان جایگاه ویژه‌ای دارند.

جالب است بدانید که شورای جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۱۵ دو شهر اصفهان و تبریز را به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی و شهر فرش دست‌بافت» ثبت کرد و نیز ایران را برای سومین نوبت، به میزبانی هفتمین دوره داوری بین‌المللی نشان مرغوبیت صنایع‌دستی برگزید که در نیمه دوم شهریور ۹۷ برگزار شد.

امروزه، صنایع دستی مختلفی در اصفهان هنوز هم با قدرت حضور دارند؛ خاتم‌سازی، میناکاری، قلم‌کاری، قلم‌زنی، صنایع چرمی، معرق‌کاری، سرمه‌دوزی، مسگری، منبت‌کاری، سفال‌گری، مینیاتور، قالی‌بافی، زری و مخمل‌بافی،‌ گچ‌بری، گره‌چینی، کاشی‌کاری و…

غیر از صنایع دستی، اصفهان سوغاتی‌های خوراکی منحصر به فردی هم دارد. در این نوشته می‌خواهیم سوغاتی‌های اصفهان را که در باسلام هم پیدا می‌شوند معرفی کنیم.

۱. گز

گل سرسبد سوغاتی‌های اصفهان گز است. به حدی که حتی اگر در قلب اروپا هم از آدم‌ها بپرسید سوغات اصفهان چیست؟ خواهند گفت گز! این شیرینی سفید معروف‌تر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. به جرات می‌توانیم ادعا کنیم که بیشتر مردم ایران گز را می‌شناسند و شیرینی و نرمی آن را چشیده‌اند. گز انواع مختلفی دارد که در یکی از نوشته‌های دیگر سایت مفصل درباره‌اش حرف زده‌ایم [آشنایی کامل با انواع گز ایرانی + راهنمای خرید]. خبر خوب این که انواع و اقسام گز در غرفه‌های باسلام عرضه می‌شوند و برای تهیه‌شان فقط باید یک جست‌وجوی کوچک توی سایت داشته باشید.

۲. پولکی

آبنبات نازک و گرد اصفهانی که این هم معرف حضورتان هست. پولکی بیشتر زرد و زعفرانی است و به آن پودر نارگیل و کنجد و لیمو هم اضافه می‌کنند تا مزه‌دارتر شود.

۳. دوغ و گوشفیل

نگران نباشید! بعد از خوردن این ترکیب قرار نیست حالتان بد شود. شاید کمی عجیب باشد اما اصفهانی‌ها عاشق این خوراکی ترش و شیرین هستند. البته به احتمال زیاد شما هم بعد از چشیدن مزه آن طرفدارش می‌شوید. اگر می‌خواهید امتحانش کنید کافی است از یکی از غرفه‌های باسلام سفارش بدهید.

۴. سوهان عسلی

همه سوهان را به نام قم می‌شناسند اما اصفهانی‌ها هم در تولید سوهان دستی بر آتش دارند. سوهان عسلی اصفهان خیلی شبیه سوهان قم است با این تفاوت که به شکل نازک و با مقادیر زیادی مغز بادام و پسته درست می‌شود.

۵. بریانی و خورشت ماست

معروف‌ترین غذاهای اصفهان شاید این دو بزرگوار باشند. خبر بد این که این غذاها را نمی‌شود از اصفهان به جاهای خیلی دور فرستاد و خبر خوب این که در اصفهان و استان‌های اطراف آن راحت می‌شود در باسلام سفارش‌شان داد. اگر روزی به اصفهان رفتید حتما این دو خوراک مطبوع را امتحان کنید. اول بریانی بزنید و پشتش خورشت ماست!

۶. میناکاری

رنگ آبی این هنر ظریف واقعا چشم آدم را سیراب می‌کند و هوش از سر آدم می‌برد. بیشتر روی بشقاب و گلدان و ظرف‌های پایه‌دار با لبه‌های دالبری میناکاری می‌کنند. این ظروف خیلی هنرمندانه طراحی می‌شوند و کار دست زیاد می‌برند و طبیعتا قیمت بالایی دارند، اما بسیار نفیس هستند و مناسب سوغاتی بردن و هدیه دادن.

۷. خاتم‌کاری

حتما قاب‌ها، قلمدان‌ها، جعبه‌ها و صندوقچه‌های خاتم را دیده‌اید. در خاتم‌کاری قطعات ریز چوب را که اشکال هندسی منظمی دارند با دقت تمام کنار هم می‌چینند تا روی کار را بپوشاند. خاتم‌کاری هنر خیره‌کننده‌ای است و محصولات آن به عنوان سوغات در اصفهان زیاد تولید می‌شوند.

۸. قلم‌زنی

در بازار قیصریه اصفهان اگر قدم زده باشید، حتما می‌دانید که صدای چکش و قلم در آن یک لحظه هم قطع نمی‌شود. قلم‌زنی از هنرهای استادکاران اصفهانی است. بر سطح فلزاتی مثل نقره و مس نقش‌ و نگارهای چشم‌نوازی حک می‌کنند که روی انواع سینی‌ها و جام‌ها و گلدان‌ها و پیاله‌ها می‌شود این طرح‌ها را پیاده کرد. محصولات قلم‌زنی قیمت بالایی دارند.

۹. فیروزه‌کوبی

حتما قندان‌های مسی که قطعات ریز فیروزه روی آن‌ها چسبیده‌اند را دیده‌اید. به این هنر فیروزه‌کوبی می‌گویند. فیروزه‌کوبی خاص اصفهان است و روی چیزهایی مثل قندان و گلدان و سماور و قوری و پیاله و صراحی و… که از جنس مس یا نقره یا برنج و یا دیگر فلزات باشند انجام می‌پذیرد. با تکه‌های فیروزه که هر چه کوچک‌تر باشند اثر را نفیس‌تر و قیمتی‌تر می‌کنند.

۱۰. پارچه قلمکار

قلمکاری یک نوع چاپ سنتی روی پارچه است. به این ترتیب که مهرهای بزرگ چوبی را که منقش به طرح‌های مختلف هستند در رنگ می‌زنند، بعد آن را با دقت و ظرافت روی پارچه‌های کتانی یا پنبه‌ای یا کرباس فشار می‌دهند تا طرح روی پارچه چاپ شود. پارچه قلمکار برای سفره یا روانداز یا دیگر مصارف استفاده می‌شود. خوبی‌اش این است که زیبا و نفیس است و قیمت زیادی هم ندارد. پس می‌شود برای سوغاتی بردن رویش حساب کرد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x