هم قالی داریم هم نوقا، سوغاتی‌‌ می‌خوای؟ بفرما!


569

سوغاتی‌های تبریز

اگر شما هم جز دسته‌ی کسانی هستید که با دیدنِ شیرینی دست و دل‌تان می‌لرزد و حاضرید به خاطرش به گناهان کرده و نکرده‌تان اعتراف کنید، شهر تبریز بهشت شماست!

اما از ما به شما نصیحت، مراقب خودتان باشید؛ چرا که مطمئنا با نگاهی کوتاه به لیستِ سوغاتی‌های تبریز و تنوع عجیب و غریبش در شیرینی‌ها، بسیار بیشتر از قبل شیفته‌ی شیرینی خواهید شد. این شما و این دنیای هیجان‌انگیز سوغاتی‌های تبریز.

سوغاتی‌های تبریز؛ از چرم و پنیر تا شیرینی لذیذ

درست است که سوغاتی‌های تبریز به شیرینی‌هایش خلاصه نمی‌شود و اسم چرم اعلای تبریز و پنیر تبریزی را از بچگی روی شیشه‌ی همه‌ی مغازه‌ها دیده‌ایم اما انصاف نیست که همین ابتدای کار دهانتان را با صحبت از شیرینی‌هایش، شیرین نکنیم.

سوغاتی‌های تبریز

نوقای تبریز، سلبرتی‌ترین شیرینی‌

همانطور که هر گردی گردو نیست، نوقا و گز هم هر چند پسرخاله‌ محسوب می‌شوند اما با هم تفاوت دارند. شیرینی نوقا که در گویش محلی به آن لوکا می‌گویند، فقط بین ما ایرانی‌ها نیست که طرفدار دارد و به خاطرِ محبوبیتِ جهانی‌اش نسخه‌ی ۷ اندروید به افتخار این شیرینی خوشمزه نوقا نام‌گذاری شد.

شیرینی نوقا برخلاف گز که بافت خشک دارد، به قدری نرم است که کاملا کش می‌آید و گاهی نوقا را بین دو لایه‌ی نازکِ ویفر می‌گذارند.

نوقا به دلیل ماندگاری بالا و قیمت پایینش بسیار محبوب و پرطرفدار است. در شیرینی نوقای باکیفیت مغز آجیل زیادی به کار می‌رود و در آن از رنگهای مصنوعی استفاده نمی‌شود.

نوقا سوغات تبریز

شیرینیِ قرابیه‌ی تبریز، گران‌ترین شیرینی

قرابیه از آن شیرینی‌هایی است که مادرها مجبورند آن را در پیچیده‌ترین جای ممکن قایم می‌کنند. این شیرینی بسیار لذیذ و گران‌قیمت شبیه به کلوچه است و روی آن با مغز پسته و بادام پوشانده می‌شود. از این شیرینی در اعیاد خاص و برای پذیرایی از مهمان‌های ویژه استفاده می‌شود. قرابیه با عنوان سلطان شیرینی‌ها در فهرست آثار ناملموسِ استان آذربایجان شرقی ثبت شده است.

شیرینی قرابیه انواع مختلف نارگیلی، شکلاتی، گردویی و پسته‌ای و …. را دارد اما نوع پسته‌ای آن اصلی‌ترین مدلِ قرابیه‌ی تبریز است.

باقلوای تبریزی، محبوب‌ترین شیرینی

با اینکه باقلوا سوغاتی شهرهای مختلفی است اما باقلوای تبریز با همه‌ی آنها فرق می‌کند. باقلوای تبریزی به همان اندازه که مشهور است، پرطرفدار هم هست و شباهت بسیاری به باقلوای ترکیه دارد.

این باقلوا با خمیر ورقه‌ای، کره، مغز گردو، مغز پسته و شیره آماده شده و به صورت اشکال مربعی، لوله‌ای و لوزی سرو می‌شود.

شیرینی اریس تبریز، شیرین‌ترین شیرینی

تسبیحی یا بسته‌ای؟ احتمالا اولین سوالی است که در هنگام خریدن اریس از شما می‌پرسند. اریس در یکی از این دو شکل و در انواعِ کاکائویی، شیری، ترد تهیه می‌شوند. خودِ تبریزی‌ها به این شیرینی سوت شیرینی‌سی هم می‌گویند.

شیرینی اریس آنقدر شیرین است که حتی اگر اهل چای هم نباشید، مجبور هستید آن را با چای میل کنید. نوع خشک‌تری از شیرینی اریس با نام چورتمه را هم که به صورت حبه‌ای و به عنوان قند آماده می‌شود، می‌توانید در بازار تبریز پیدا کنید.

شیرینی اریس تبریز

شیرینی لوز تبریز، خوش‌طعم‌ترین شیرینی

شیرینی لوزِ تبریز هم، یک دخترخاله‌ی یزدی دارد اما در لوزِ تبریزی ترکیبی از زعفرانِ دم‌کرده، پودر قند، پسته له شده، بادام و شکر استفاده می‌شود. تبریزی‌ها که معتقدند یکی از خوش‌طعم‌ترین شیرینی‌های لوز را تولید می‌کنند، در کیفِ سوغاتی‌هایتان حتما یک بسته از آن را خواهند گذاشت.

شیرینی راحت‌الحلقوم تبریز، قدیمی‌ترین شیرینی

لوکوم یا باسلق یا راحت‌الحلقوم همان شیرینی است که در دهانتان آب می‌شود. این شیرینی که سوگولیِ خوراکی‌های شبِ یلدا محسوب می‌شود با ۲۴ طعم مختلف، شما را با جشنواره‌ای از طعم‌های تازه آشنا می‌کند. راحت‌الحلقوم با عمر نزدیک به ۵۰۰ ساله‌اش، جزو قدیمی‌ترین شیرینی‌های جهان است و در تمام این مدت کمترین مقدارِ تغییر را در طرز تهیه‌اش داشته.

شیرینی راحت‌الحلقوم تبریز

شیرینی لطیفه تبریز، سخت‌ترین شیرینی

بافت این شیرینی به قدری نرم و لطیف است که نامی غیر از لطیفه‌ برازنده‌اش نیست. شیرینی لطیفه از دو تکه نانِ لطیف و سبک که بین آن را با خامه پر می‌کنند تشکیل می‌شود و ترکیبی شبیه به نان‌خامه‌ای دارد. تهیه‌ی شیرینی لطیفه کمی سخت است و نیاز به دقت و سرعت عمل دارد.

رشته ختایی تبریز، خوش خوراک‌ترین شیرینی

کادایف تبریز یا رشته ختایی از یک نوع رشته، شیرینی‌ای به خوشمزگی باقلوا تحویل شما می‌دهد. این شیرینی خوش طعم به خاطرِ ارزش غذایی بالایی که دارد، پای ثابتِ سفره‌های ماه رمضان است.

شیرینی کنجدی تبریز، آشناترین شیرینی

شیرینی کنجدی به صورت مستقیم از دلِ شب‌نشینی‌های خانه‌های گرمِ تبریزی‌ها می‌آید. این شیرینیِ معروف و محبوب در کنارِ طعمِ بی‌نظیرش، ارزش غذایی بالایی هم دارد.

شیرینی پیچ‌انگشتی تبریز، پفکی‌ترین شیرینی

از آنجایی که این شیرینی، مهمان همیشگیِ پذیرایی نوروز تبریزی‌هاست، یادِ عید را برایتان زنده می‌کند. شیرینی پیچ انگشتی به دلیل پفکی بودن بافتش به شیرینی پف گردویی هم شهرت دارد.

از شیرینی‌های سوغاتِ تبریز که بگذریم به لیست بلندبالایی از محصولات متنوع می‌رسیم که هر کدامشان می‌تواند حال و هوای خانه‌تان را عوض خواهد کرد.

قالیِ تبریز، چشم‌نوازترین سوغاتی

فرش تبریز جلوه‌ی ظرافت و زیبایی شناسی تبریزی ها است که خودش را در تاروپود و نخ‌ها نشان می‌دهند. امروزه فرش‌های دستباف تبریز با داشتن سایه‌روشن‌ها و پیدا کردنِ عمق، جلوه‌ی تازه‌ای از هنر را به همراه دارد که می‌تواند دلِ هر هنردوستی را ببرد.

شهر تبریز در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی بافت فرش نامگذاری شده. قالی‌های دست‌بافت تبریز یکی از زیباترین و ماندگارترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید به خانه‌تان بیاورید.

قالی سوغاتی تبریز

حلوای بزرک تبریز، مفیدترین سوغاتی

اگر برای دردهای مفصلی‌تان دنبالِ منبع امگا3ای می‌گردید که بوی ماهی ندهد!حلوای بزرک گمشده‌ی شماست. بزرک جزو دانه‌های بسیار مقوی‌ای از کتان است که هزار جادو در آستین دارد. این شیرینی برای دردهای استخوانی، درمان پوکی استخوان و تقویت بدنتان بسیار مفید است و آن را نه تنها در قنادی‌ها بلکه در عطاری هم می‌توانید پیدا کنید.

ایشلی کوکه تبریز؛ محلی‌ترین سوغاتی

چه کسی می‌تواند ادعا کند که با شنیدنِ بوی نانِ داغِ محلی هوش از سرش نمی‌پرد! ایشلی کوکه یکی از نان‌های روغنی و پرطرفدار تبریزی‌هاست که با ترکیب آرد، آب، زنجبیل، تخم‌مرغ و ماست پخته می‌شود.

پنیر تبریزی، خاص‌ترین سوغاتی

پنیر تبریزی دقیقا شبیه همان تکه پنیر زردِ کوچکِ پر از سوراخ‌های ریزی است که خیلی از دعواهای تام و جری بر سرِ آن بود و ما با دهانِ آب افتاده تماشایش می‌کردیم. این پنیرِ شور و چرب که از شیر گاو به دست می‌آید یکی از عالی‌ترین سوغاتی‌های تبریز است که می‌توانید در خانه داشته باشید.

چرم تبریز؛ شیک‌ترین سوغاتی

انعطاف‌پذیری و راحتی چرم تبریز آن را از تمام چرم‌های دیگر متمایز می‌کند و باعث شده به عنوان یکی از مرغوب‌ترین چرم‌ها در جهان شناخته شود.

کفش‌های دست‌سوز صنعتگران تبریزی که علاوه بر کیفیت بالای چرم، دوختِ استادانه و ظریف، دوام و راحتی زیاد را با خود دارند یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های تبریز در داخل و خارج کشور است. اگر فقط یکبار کفش‌های چرمِ تبریز را امتحان کنید، قطعا متوجه تفاوت این کفش با سایر نمونه‌های داخلی و خارجی خواهید شد.

کفش تبریز

سوماک تبریزی؛ خوش‌رنگ‌ترین سوغاتی

سوماک یا وَرَنی دست بافته‌ای است که توسط عشایر اهر و ارسباران بافته می‌شود. یک نوع قالیچه‌ی بدونِ پرز که بافتی بین گلیم و قالی دارد. این زیراندازها با یک نوع گره‌ی خاص که به گره چینی مشهور است بافته می‌شود. طرح‌های در سوماک همگی الهام گرفته شده از طبیعت هستند و با رنگهای زنده‌ای مثل قرمز و سرمه‌ای و سفید و بنفش، حال و هوای زندگی را از کوهها و دشتهای تبریز به خانه‌ی شما می‌آورند.

سوماک تبریزی


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x