استوری چه بود و چه می‌کند؟


463

استوری در بازار آنلاین باسلام از آبان 1401 فعال شده و در دیده شدن غرفه‌دارها و محصولاتشان توسط خریداران اثر زیادی داشته و با استقبال فراوانی هم روبرو شده است. اینک (تیر 1402) از حسام سرکشیکیان، مدیر تیم Match Making باسلام که خود از ابتدا در ساخت و فعال‌سازی استوری در باسلام نقش داشته است خواسته‌ایم برای اهالی باسلام از تاریخچه و نسخه‌های آن بگوید. (تحریریه مجله باسلام)

از خرداد 1401 در بخش محصول فناورانه باسلام (Chapter Product) پرونده استوری باز شد. البته در ابتدا موجودی به نام استوری وجود نداشت و بیشتر گفتگوها حول اهدافی از جنس نمایش پویایی بازار و در اختیار گذاشتن ابزاری برای ارتباط یک به چند (one to many) توسط غرفه‌داران بود.

قبل از فعال شدن استوری

در باسلام تا پیش از استوری، دو ابزار در اختیار غرفه‌داران بود تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. اولی، گفتگو با غرفه‌دار (چت: Chat) بود که یک ابزار ارتباط فرد به فرد محسوب می‌شد و دومی، خوراک (فید: Feed) باسلام بود که مانند یک شبکه اجتماعی عمل می‌کرد و کاربران بازار باسلام می‌توانستند با محتواهایی از جنس ویدیو، عکس یا متن، مطلب (پست) بگذارند. با این امکان، خریداران تجربه‌های خرید از غرفه‌داران یا اتفاقاتی را که در تعامل با بقیه کاربران داشتند به اشتراک می‌گذاشتند و غرفه‌داران نیز حال و هوای کسب‌و کارشان، داستان زندگی یا تولید محصول، معرفی کالا یا تخفیفات فروش را روایت می‌کردند.

در زمستان 1400 ابزار فید باسلام بنا بر دلایلی خاموش و غیرفعال شد و از آنجایی که باسلام بازاری مبتنی بر شبکه اجتماعی است با این اقدام، عملاً یکی از ابزارهای مشاهده و نمایش اتفاقاتی که درون این بازار می‌افتد از پلتفرم باسلام حذف شد. فید علاوه بر اینکه محیطی برای تعامالات اجتماعی بود ابزاری نیز برای ارتباط و اطلاع‌رسانی جمعی در اختیار غرفه‌داران می‌گذاشت تا تغییرات و تحولات غرفه را  با یک پست به اطلاع مشتریان و دنبال‌کنندگان برسانند.

از فید تا استوری

در ایجاد استوری باسلام از تجربه‌ای که در فید داشتیم کمک گرفتیم. عمدۀ تولید و منتشرکنندگان محتوا در فید باسلام، غرفه‌داران بودند و اکثر خریدارن، مصرف‌کننده یا به عبارت دیگر بازخورد دهنده به محتوا. این تجربه باعث شد که در نسخه‌های اولیه استوری تصمیم بگیرم که امکان ساخت و انتشار استوری صرفاً در اختیار غرفه‌داران باشد.

پس از این تصمیم، فرآیند ساخت و توسعه محصول استوری تقریباً سه ماه طول کشید و اوایل مهر ماه 1401 آماده فعال‌سازی و استفاده بود اما به دلیل اتفاقاتی که در کشور در جریان بود و محدودیت‌هایی برای اینترنت اعمال شده بود تصمیم گرفتیم این محصول را با تأخیر منتشر کنیم. در پایان آبان 1401 اولین نسخه استوری، در اپلیکیشن‌های باسلام فعال شد و غرفه‌داران باسلام از آن برای استفاده در فروشگاه‌های اندرویدی خود خیلی استقبال کردند. 

موضوع مهم دیگر ما انتخاب نام برای این محصول بود که در نهایت تصمیم گرفتیم که با نامی که برای کاربران آشناست این محصول را منتشر کنیم و شاید در آینده این تصمیم و نام فعلی تغییر کند.

چرا استوری؟

مخاطبان باسلام با‌ استوری و مزایای آن آشنا هستند و من در اینجا فقط به دو نکته و مزیت مهم آن اشاره می‌کنم که در بازار آنلاین باعث ایجاد فضای رقابت برای فروشندگان و قدرت انتخاب برای خریداران می‌گردد.

  • تنوع محتوایی

از طریق استوری گستره وسیعی از محتوا را می‌شود به مخاطب رساند؛ مثل عکس، ویدیو، متن، ایموجی و… . در نتیجه، دست غرفه‌دار باسلام برای خلق هر محتوای خلاقانه و مفید و مؤثر باز است و استوری برای او مانند بوم خام نقاشی است تا هنر خودش را در تولید یا عرضه محصولات از طریق تابلو و قاب استوری به نمایش بگذارد و به رخ رقبا و خریداران بکشد.

  • تازگی و جذابیت

عمر کوتاه و 24 ساعته استوری باعث می شود همه بینندگان استوری‌ها، اعم از غرفه داران و مشتریان، هم در فاصله‌های زمانی کوتاه تری با هم ارتباط بگیرند و هم از اخبار و اتفاقات تازه باخبر شوند.

داستان استوری ادامه دارد!

از زمان تولد استوری (آبان 1401) تا امروزش (خرداد 1402) کاربران باسلام چند نسخه از آن را تجربه کرده‌اند.

  • نسخه صفر:

در این نسخه برای آماده‌سازی فضا و آشناسازی غرفه‌داران و خریداران، خود باسلام بهترین محصولات غرفه‌های برتر و فعال را استوری می‌کرد. محل انتشار استوری‌ها نیز به شکل نوار در دو بخش مستقل و بالای صفحه نمایش داده می‌شد و خریداران از طریق اپلیکیشن خرید از باسلام آنها را مشاهده می‌کردند. بخشی از استوری‌ها به استوری غرفه‌دارانی مربوط می‌شد که کاربر آن‌ها را دنبال کرده بود و بخش دوم استوری‌ها به غرفه‌های پیشنهادی باسلام اختصاص داشت.

  • نسخه یک:

تقریباً سه هفته بعد از نسخه صفر و با استقبال خوبی که از سمت غرفه‌داران برای ساخت استوری صورت گرفت ساخت استوری توسط خود باسلام برای همیشه خاموش شد و از اواخر آذر ماه تا امروز، همه استوری‌هایی که در باسلام منتشر شده، محتوایش توسط خود غرفه‌دار تهیه شده است. در این نسخه، قابلیت ارسال پیام روی استوری هم اضافه شده بود و کاربران می‌توانستند در مورد هر استوری از غرفه‌دار سؤال بپرسند و وارد گفتگو و چت با او شوند.

از همین نسخه، نظارت انسانی بر محتوای استوری ها از سمت باسلام مستقر شد و استوری‌های با محتوای غیر مجاز و غیر اخلاقی امکان انتشار پیدا نمی‌کردند.

  • نسخه دو:

اوایل بهمن ماه 1401 تغییرات بزرگی در دو بخش ساخت و نمایش ایجاد شد. در سمت ساخت، قابلیت‌های زیادی مثل انتخاب چند عکس، پس زمینه رنگی، امکان نوشتن متن روی استوری، اضافه کردن استیکر و ایموجی و ابزارهای مختلف برای ویرایش عکس اضافه شد. در سمت نمایش، استوری‌های پیشنهادی باسلام از نوار صفحه اول جدا شد و به بخش بازارگردی با نام «دنیای استوری» منتقل شد که از استوری غرفه‌دارانی که کاربر دنبال نکرده است میزبانی می‌کند و نمایش استوری‌ها بر اساس علاقه‌مندی‌های کاربر است.

همچنین از این نسخه، نظارت ماشینی بر محتوای استوری‌ها به کمک نیروی انسانی در پشتیبانی باسلام آمد.

  • نسخه سه:

در روزهای نخستین اسفند ماه 1401 ویژگی جدید به نام «طاقچه» به استوری اضافه شد تا غرفه‌دار استوری‌های خود را بر اساس دسته‌بندی دلخواهش منتشر کند. با این امکان وی می‌تواند برای مجموعه‌ای از استوری‌های مرتبط، عکس و اسم انتخاب کند و به این ترتیب، برای محصولات و فروش آنها بازاریابی محتوایی کامل‌تر و دقیق‌تری داشته باشد.

مزیت دیگر طاقچه این است که عمر نمایش استوری از 24 ساعت فراتر می‌برد و استوری‌ها تا زمانی که در طاقچه هستند قابل نمایش و مشاهده‌اند. علت انتخاب نام طاقچه این بود که فضایی شبیه طاقچه در صفحه غرفه است تا مجموعه‌های استوری ها در آن قرار بگیرند.

در این نسخه، گزینه نمایش استوری، در دو صفحه‌ غرفه (اطلاعات غرفه و غرفه‌دار) و محصولات غرفه اضافه و فعال شد تا خریداران در این دو جا نیز دسترسی سریع و آسان به استوری‌های فروشندگان داشته باشند.

مطالب زیر را از دست ندهید:

با استوری فقط بفروشید!

کدام استوری می‌فروشد؟

آینده‌ی استوری

آنچه گذشت نگاهی به تاریخچه و فعالیت استوری باسلام تا پایان سال 1401 بود و به امید خدا در فرصت‌های بعدی درباره برنامه های امسال و آینده صحبت خواهد شد. در پایان از همه همکاران خودم در تیم ساخت محصول استوری باسلام و نیز پشتیبانی باسلام سپاسگزارم. در اینجا از برخی از ایشان نام می‌برم:

مدیر تیم الگوریتم: کوروش سلیمانی، مدیر پروژه: حسام سرکشیکیان، طراحی و دیزاین: علی رضا ربانی، اپلیکیشن و برنامه‌نویسی اندروید: حسین اکبری، دوستان پشتیبانی: یاسر محدثی (یاسر خسرو).



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد جعفر عبداله زاده
محمد جعفر عبداله زاده
7 ماه قبل

سلام ی قسمت خیلی مهمه که با سلام کم داره ، اونم حداقل مقدار خریده ،ما عطر میفروشیم و مجبوریم گرمی بفروشیم ، نداشتن میزان حداقل خرید ما رو با چالش مواجه کرده ، ممنون بابت همه چی

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x