رانر چیست و چه فرقی با رومیزی دارد؟ + راهنمای خرید


20,091

شما که یادتان نیست ولی روزگاری بود که مامان‌ها برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به گوشه‌های خانه حتی از خیر روپوش دوختن برای کیس کامپیوتر هم نمی‌گذشتند! اما خب به مرور روزگار عوض شد و آدم‌ها کم‌کم خلوتی و زیبایی را به تمیزی وسواس‌گونه ترجیح دادند. حالا دیگر خبری از رومبلی‌های همیشگی، روفرشی‌های ضخیم و رومیزی‌ها بزرگ نبود. ما حالا وارد عصر مینیمالیسم شده بودیم؛ عصر رومیزی‌های کوچکی به نام رانر!

رانر یکی از همین تزئینات مدرن و مینیمالی است که این روزها استفاده از آن‌ خیلی باب شده است. در این یادداشت با چیستی رانر، کاربردهایش و تفاوت آن با رومیزی آشنا می‌شوید. به علاوه به شما کمک می‌کنیم تا بهترین رانر را با توجه به نیازتان بخرید.

رانر چیست و چه کاربردی دارد؟

رانر یک جور رومیزی مستطیلی‌شکل است که برای تزئین میز از آن استفاده می‌شود. این پارچه که معمولا در ابعاد ۱۷۰ در ۵۰ سانتی‌متر بافته می‌شود، زیبایی سایر اجزای میز، مثل گلدان‌های کوچک، شمعدانی‌ها و … را دوچندان می‌کند. رانرها در طرح‌ها و رنگهای مختلفی تولید می‌شوند و کاربردهای دیگری هم دارند: مثلا از سطح میز در برابر موم ذوب‌شده شمع محافظت می‌کنند، محل نشستن افراد را مشخص می‌کنند، به چینش منظم و دقیق وسایل روی میز کمک می‌کنند و … .

رانر زیبایی سایر اجزای میز، مثل گلدان‌های کوچک، شمعدانی‌ها و … را دوچندان می‌کند.

رانر چه فرقی با رومیزی دارد؟

اگر چه رانر و رومیزی، هر دو پوششی برای سطح میز بوده و از این نظر تا حد زیادی شبیه هم هستند اما دو تفاوت مهم با یکدیگر دارند:

  • رومیزی‌ها معمولا تمام سطح میز را می‌پوشانند و حتی گاهی از لبه‌ی میز تا نزدیکی‌های زمین ادامه پیدا می‌کنند، اما رانرها تنها بخشی از روی میز را می‌پوشانند.
  • استفاده از رومیزی به خانه‌تان حال‌و‌هوایی سنتی و قدیمی می‌بخشد اما رانرها بیشتر در دکورهای مدرن و مینیمال کاربرد دارند.

رانر را چطور روی میز بیندازیم؟

راستش این یکی هیچ قاعده‌ای ندارد و همه چیز به ذوق و سلیقه‌خودتان بستگی دارد ولی معمولا رانرها را هم‌راستا با طول میز پهن می‌کنند. با این‌حال پهن‌کردن عرضی رانر نیز خالی از لطف نبوده و می‌تواند به دیزاین خانه‌تان تنوع ببخشد.

پهن‌کردن عرضی رانر نیز خالی از لطف نبوده و می‌تواند به دیزاین خانه‌تان تنوع ببخشد.

هنگام خرید رانر به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر برای خرید رانر سری به فروشگاه‌های آنلاین (مثل بازار باسلام خودمان) زده باشید، احتمالا از تنوع جنس و نوع و اندازه رانرها سردرگم شده‌اید. خواندن راهنمای مختصر و مفید زیر می‌تواند شما را از این سردرگمی نجات بدهد:

۱. حواستان به قابلیت شستشو باشد

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام خرید رانر باید به آن توجه کنید، قابلیت شستشو است. دلیلش هم واضح است: رانرها تقریبا همیشه در معرض کثیف‌شدن قرار دارند و باید تندتند بشوییدشان.

اگر رانری که می‌خرید، از نخ بی‌کیفیت تولید شده باشد، ممکن است بعد از یکبار شستشو زیبایی و کیفیت خود را از دست بدهد. به علاوه ممکن است برخی از رانرها به خاطر تزئینات خاصشان (مثل مدل‌های سنگ‌دوزی‌شده) به روش‌ها و ابزارهای خاصی برای شستشو احتیاج داشته باشند.

۲. در انتخاب طرح دقت کنید

اصلی‌ترین کاربرد رانر زیبایی‌بخشیدن به دکور خانه‌تان است. پس طبیعتا نباید سراغ رانری بروید که خودش به ظاهر خانه‌تان آسیب می‌زند! مثلا استفاده از رانرهای ترمه برای محیط‌های مدرن و مینیمال چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. یا مثلا رانرهای ساتن و براق بیشتر به درد دکورهای رسمی و کلاسیک می‌خورند و مناسب چیدمان‌های خلوت و ساده امروزی نیستند. بنابراین سعی کنید تا حد ممکن به تناسب طرح رانر با سایر اِلِمان‌های محیط توجه کنید.

[post id=12400]

سعی کنید تا حد ممکن به تناسب طرح رانر با سایر اِلِمان‌های محیط توجه کنید.

۳. از جنس رانر غافل نشوید

هر جنس رانری برای هر نوع میزی مناسب نیست. در جدول زیر با جنس‌های مناسب برای هر نوع میز بیشتر آشنا می‌شویم:

جنس میزرانرهای مناسب
چوبیتور، پارچه‌های کرباسی، پولکی
فلزیتور، پارچه‌های کرباسی، پولکی
شیشه‌ایپلی‌استر، ساتن و تور ارگانزا.
سرامیکیتور، پارچه‌های کرباسی، پولکی
چوب لاکیساتن، تور ارگانزا، پلی‌استر
جدول جنس رانر مناسب برای انواع میز.

۴. دور رانرهای خیلی ضخیم را خط بکشید

این یکی از آن نکاتی است که اگر حواستان بهش نباشد بعدا قرار است خیلی اذیتتان کند: دور رانرهای خیلی ضخیم را خط بکشید، چون هم ظاهر نامرتب و خشنی به میزتان می‌بخشند و هم خیلی وقت‌ها باعث می‌شوند وسایل روی میز لق بخورند.

۵. به کاربرد رانر توجه کنید

هدفتان از خرید رانر چیست؟ آیا می‌خواهید از آن برای تزئین میز شام عروسی استفاده کنید؟ یا قصد برگزاری یک تولد خودمانی را دارید؟ یا شاید هم دنبال یک رانر معمولی و زیبا برای استفاده روزمره می‌گردید؟ هر کدام از این مناسبت‌ها و کاربردها، رانرهای مناسب خودشان را می‌طلبند!

مثلا برای استفاده روزمره می‌توانید سراغ رانرهایی از جنس بامبو، پنبه یا جین بروید، چون ظاهری ساده و صمیمی دارند ولی برای یک مهمانی رسمی (مثل عروسی) بهتر است از رانرهایی از جنس تور ارگانزا، پلی‌استر، ابریشم و ساتن استفاده کنید، چرا که این رانرها به دلیل سطوح صاف و براقشان برای فضاهای کلاسیک مناسب‌ترند.

رانری که مناسب یک مجلس رسمی و کلاسیک مثل عروسی است، برای یک مهمانی دورهمی و خودمانی مناسب نیست.

۶. اندازه مناسب را انتخاب کنید

اگر می‌خواهید رانری بخرید که زیبایی دوچندانی به میزتان ببخشد، حواستان به اندازه‌اش باشد. ایده‌آل‌ترین حالت این است که رانرتان از انتهای عرضی میز فاصله‌ی قابل توجهی داشته باشد و از انتهای طولی میز نیز آویزان شود. البته میزان آویزان‌شدن رانر در هر دو طرف میز باید به یک اندازه باشد تا تناسب و تقارن آن به هم نخورد.

اگر نمی‌خواهید انتهای رانرتان از دو طرف میز آویزان باشد، مدل‌هایی را انتخاب کنید که از هر دو طرف عرضی و طولی میز فاصله داشته و درست در وسط میز قرار می‌گیرند.

اگر نمی‌خواهید انتهای رانرتان از دو طرف میز آویزان باشد، مدل‌هایی را انتخاب کنید که درست در وسط میز قرار می‌گیرند.

آیا می‌توان از رانرها برای تزئین سایر وسایل استفاده کرد؟

بله، هیچ‌کاری نشد ندارد! شما می‌توانید علاوه بر میزناهارخوری، از رانرها برای تزئین سایر وسایل نیز استفاده کنید. وسایلی مثل: میزهای سالن، میزهای مبل، میزهای راحتی، میزهای فضای باز، میز کنار تخت‌خواب، میز عسلی، بوفه، کمد لباس، صندلی، میز دراور و … .

راستی لازم نیست حتما میزتان مستطیلی باشد تا بتوانید از رانر برای تزئین آن استفاده کنید. این روزها میزهای گرد، بیضی‌شکل و مربعی را نیز با رانر تزئین می‌کنند.

سوالات متداول درباره رانر و کاربردهای آن

رانر چیست؟

رانر یک جور رومیزی مستطیلی‌شکل است که برای تزئین میز از آن استفاده می‌شود. این پارچه که معمولا در ابعاد ۱۷۰ در ۵۰ سانتی‌متر بافته می‌شود، زیبایی سایر اجزای میز، مثل گلدان‌های کوچک، شمعدانی‌ها و … را دوچندان می‌کند.

رانر و رومیزی چه فرقی دارند؟

رانر و رومیزی دو تفاوت مهم با یکدیگر دارند: ۱. رومیزی‌ها معمولا تمام سطح میز را می‌پوشانند و حتی گاهی از لبه‌ی میز تا نزدیکی‌های زمین ادامه پیدا می‌کنند، اما رانرها تنها بخشی از روی میز را می‌پوشانند. ۲. استفاده از رومیزی به خانه‌تان حال‌و‌هوایی سنتی و قدیمی می‌بخشد اما رانرها بیشتر در دکورهای مدرن و مینیمال کاربرد دارند.

آیا می‌توان از رانرها برای تزئین سایر وسایل استفاده کرد؟

بله، شما می‌توانید علاوه بر میزناهارخوری، از رانرها برای تزئین سایر وسایل نیز استفاده کنید. وسایلی مثل: میزهای سالن، میزهای مبل، میزهای راحتی، میزهای فضای باز، میز کنار تخت‌خواب، میز عسلی، بوفه، کمد لباس، صندلی، میز دراور و … .



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x