ارده چه خواصی برای سلامتی دارد؟ + معرفی مصلح


63,603

آیا از فکرکردن به وعده‌ی صبحانه حالتان بد می‌شود؟ آیا حاضرید از گرسنگی رو به قبله شوید ولی لب به لقمه‌های بی‌مزه نان و پنیر نزنید؟ آیا فکر‌کردن به کره و مربای شرکتی دلتان را به هم می‌زند؟ آیا از آخرین باری که صبحانه خورده‌اید چندین سال می‌گذرد؟ پس بگذارید شما را با خوراکی‌ای آشنا کنیم که احتمالا با وعده صبحانه آشتی‌تان خواهد داد: ارده کنجد!

در این مطلب با این ماده غذایی دوست‌داشتنی و خواص فراوانش برای سلامتی بیشتر آشنا می‌شویم:

ارده چیست؟

ارده یک‌جور خمیر چرب و نرم است که از دانه‌های کنجد کوبیده‌‌شده به دست می‌آید. مدیترانه‌ای‌ها و آسیایی‌ها، به خصوص ایرانی‌ها، این خوراکی را در وعده صبحانه مصرف می‌کنند. البته از آن‌جایی که ارده کنجد طعم تلخی دارد، آن را با شیره‌ی میوه‌های مختلف مثل انگور، خرما، انجیر و … شیرین می‌کنند.

جالب است بدانید که قصه این خوراکی مال امروز و دیروز نیست و برخی بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند که قدمت ارده کنجد به ۴۰۰۰ هزارسال پیش برمی‌گردد!

برخی بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهند که قدمت ارده کنجد به ۴۰۰۰ هزارسال پیش برمی‌گردد!

ارده کنجد را با چی بخوریم؟ (مصلح ارده چیست؟)

ما ایرانی‌ها معمولا عادت داریم ارده را با شیره بخوریم؛ دو خوراکی‌ای که هر دو طبع گرم و تری دارند و گاهی می‌توانند کار را برای گرم‌مزاج‌ها به جاهای باریکی بکشانند! به همین خاطر بهتر است اگر طبع گرمی دارید، در مصرف این ماده غذایی احتیاط کنید.

به علاوه طب سنتی توصیه می‌کند ترجیجا بیخیال خوردن این خوراکی در فصل تابستان شوید. مگر این‌که آن را با میوه‌هایی که طبع سرد دارند، بخورید. ماست و خیار، پونه، عرق کاسنی، آب لیمو ترش و سرکه از بهترین مصلح‌های ارده به حساب می‌آیند.

[post id=31377]

ارزش غذایی ارده چیست؟

در جدول زیر می‌توانید ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ارده کنجد را با یک نگاه مرور کنید:

مواد مغذی موجود در ارده کنجدمیزان (در ۱۰۰ گرم)
کربوهیدرات۳ گرم
چربی۵۳.۷۶ گرم
پروتئین۱۷ گرم
تیامین۱.۲۲۰ میلی‌گرم
کلسیم۴۲۶ میلی‌گرم
آهن۸.۹۵ میلی‌گرم
روی۴.۶۲ میلی‌گرم
سدیم۱۱۵ میلی‌گرم
پتاسیم۴۱۴ میلی‌گرم
فسفر۷۲۳ میلی‌گرم
منگنز۱.۴۵۶ میلی‌گرم
نیاسین۵.۴۵۰ میلی‌گرم
جدول ارزش غذایی ارده کنجد
ارده کنجد سرشار از پروتئین، کلسیم، آهن، روی، پتاسیم و … است.

ارده چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

خواصی که برای ارده برشمرده‌اند آن‌قدر زیاد است که نام‌بردن از همه‌شان از حوصله این مقاله خارج است. ولی از قدیم گفته‌اند: در خانه اگر کس است یک حرف بس است! امیدواریم که مرور همین چند نمونه شما را به گنجاندن این خوراکی دوست‌داشتنی در رژیم غذایی‌تان ترغیب کند.

۱. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

ارده به دلیل داشتن چربی‌های مفید، نه تنها برای سلامت قلبتان ضرری ندارد، بلکه به بهبود عملکرد آن نیز کمک می‌کند. ارده با کاهش سطح کلسترول خون خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. به علاوه مصرف این خوراکی از بسته‌شدن رگ‌های منتهی به قلب و رسوب چربی در آن‌ها جلوگیری می‌کند.

ارده به دلیل داشتن چربی‌های مفید، نه تنها برای سلامت قلبتان ضرری ندارد، بلکه به بهبود عملکرد آن نیز کمک می‌کند.

۲. جلوگیری از سرطان

آزمایش‌های اخیر نشان داده است دو آنتی‌ اکسیدان موجود در ارده، یعنی سزامول و سزامین می‌توانند با محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد، خطر ابتلا به سرطان‌های روده، کبد، سینه و ریه را کاهش بدهند.

تحقیقات دیگر می‌گویند: مصرف منظم ارده می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کند یا حتی متوقف کند. با این حال همان‌طور که بارها گفته‌ایم بهتر است برای درمان این بیماری با پزشک متخصص مشورت کنید.

۳. تقویت سیستم عصبی مرکزی

نگران مبتلاشدن به بیماری‌های مغزی و عصبی هستید؟ ارده را توی رژیم غذایی‌تان بگنجانید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف منظم ارده از ابتلا به بیماری‌هایی مثل زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می‌کند. به علاوه این ماده غذایی می‌تواند از مغز و سلول‌های عصبی‌تان در برابر ردایکال‌های آزاد محافظت کند.

نگران مبتلاشدن به بیماری‌های مغزی و عصبی هستید؟ ارده را توی رژیم غذایی‌تان بگنجانید!

۴. حفظ سلامت کلیه‌ها

اگر دچار عفونت ادراری یا سنگ کلیه هستید، بهتر است هر چه زودتر با ارده کنجد آشتی کنید! ارده کنجد به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، یک ماده غذایی ضدباکتری نیز به حساب می‌آید و می‌تواند دستگاه مجاری ادرارتان (به خصوص کلیه‌ها) را از انواع و اقسام آلودگی‌ها و سموم پاک کند.

۵. درمان التهاب‌ها

سرما خورده‌اید و گلودرد کلافه‌تان کرده؟ لثه‌هایتان از شدت عفونت متورم شده؟‌ سرفه‌های تمام‌نشدنی آسم اشکتان را درآورده؟ خب چرا در کنار مراجعه به پزشک، سری به ظرف ارده‌تان که دارد توی کابینت خاک می‌خورد، نمی‌زنید؟

مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنجد می‌توانند از التهاب و درد ناشی از بیماری‌های ریوی و آرتریت روماتوئید بکاهند. به علاوه سزامین موجود در این ماده غذایی می‌تواند شدت علائم آسم را کنترل کند.

مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنجد می‌توانند از التهاب و درد ناشی از بیماری‌های ریوی و آرتریت روماتوئید بکاهند.

۶. رفع یبوست

عوض این‌که برای درمان یبوست دست به کارهای عجیب و غریب بزنید و از این داروخانه به آن داروخانه بروید، چند قاشق ارده بخورید تا مشکلتان برطرف شود. مصرف ارده کار روده‌ها را تسهیل کرده و یبوست را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان می‌کند.

۷. کمک به سلامت پوست

آن قدیم‌ترها وقتی هنوز برای هر کدام از مشکلات پوستی هزار جور کِرِم و لوسیون اختراع نشده بود، مردم از روغن کنجد برای درمان خشکی پوست، زخم‌های پوستی، سوختگی‌ها و … استفاده می‌کردند. ارده هم که خلف صالح کنجد است، از این خواص بی‌بهره نیست و مصرف آن برای سلامت پوست فواید زیادی دارد.

آمنواسیدها و ویتامین‌های موجود در این خوراکی علاوه بر کمک‌کردن به شادابی و طراوت پوست، از ایجاد چین و چروک‌های تازه و پیری زودرس نیز جلوگیری می‌کند.

آمنواسیدها و ویتامین‌های موجود در ارده علاوه بر کمک‌کردن به شادابی و طراوت پوست، از پیری زودرس نیز جلوگیری می‌کند.

۸. کمک به سلامت زنان

فواید ارده کنجد برای سلامت زن‌ها یکی دوتا نیست: از کمک به تنظیم قاعدگی و متعادل‌کردن هورمون‌ها گرفته تا بهبود سلامت جنسی و پیشگیری از بیماری‌های رحمی. مصرف ارده برای خانم‌های یائسه نیز مفید است و فیتواستروژن‌های موجود در آن می‌تواند کارکرد استروژن را تقلید کند.

ارده کنجد چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

حالا که همه‌ی هنرهای ارده را رو کردیم، شاید بد نباشد کمی هم از عیب‌هایش بگوییم: واقعیت این است که ارده کالری و چربی واقعا بالایی دارد. بنابراین اگر تحرک زیادی ندارید، بهتر است خیلی سراغش نروید.

به علاوه مثل هر ماده‌ی غذایی دیگری ممکن است مصرف ارده برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد و برایشان مشکلاتی مثل خارش دهان و اختلال تنفسی ایجاد کند.

ارده کالری و چربی واقعا بالایی دارد. بنابراین اگر تحرک زیادی ندارید، بهتر است خیلی سراغش نروید.

سوالات متداول درباره خواص ارده برای سلامت بدن

مصلح ارده چیست؟

ماست و خیار، پونه، عرق کاسنی، آب لیمو ترش و سرکه از بهترین مصلح‌های ارده به حساب می‌آیند.

ارده چه خواصی برای سلامتی دارد؟

پیشگیری از بیماری‌ها قلبی، جلوگیری از سرطان، کمک به سلامت پوست، رفع یبوست، حفظ سلامت کلیه‌ها، درمان التهاب‌ها و تقویت سیستم عصبی تنها بخشی از خواص این ماده غذایی برای سلامتی هستند.

آیا ارده برای افرادی که بیماری قلبی دارند، خوب است؟

ارده به دلیل داشتن چربی‌های مفید، نه تنها برای سلامت قلبتان ضرری ندارد، بلکه به بهبود عملکرد آن نیز کمک می‌کند.

ارده چه فوایدی برای سلامت خانم‌ها دارد؟

فواید ارده کنجد برای سلامت زن‌ها یکی دوتا نیست: از کمک به تنظیم قاعدگی و متعادل‌کردن هورمون‌ها گرفته تا بهبود سلامت جنسی و پیشگیری از بیماری‌های رحمی.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
9 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x