ژل رویال چیست و چرا باید آن را مصرف کنیم؟


1,297

ژل رویال چیست و چرا باید آن را مصرف کنیم

یکی از شگفت‌انگیزترین خوراکی‌های موجود در طبیعت عسل است، اما شگفت‌انگیزتر از آن مراحل تولیدش است: همان‌طور که می‌دانید هر کندو یک ملکه دارد که از بقیه زنبورها بزرگ‌تر است، اما آیا تا حالا به این فکر کرده‌اید که چرا زنبورِ ملکه از بقیه زنبورها بزرگ‌تر است و چه فرقی با بقیه‌شان دارد؟

پاسخ به این سوال در نوعِ تغذیه زنبورِ ملکه نهفته است. زنبور ملکه با ماده‌ای خاص تغذیه می‌شود که به آن «ژل رویال» می‌گویند. این ماده اسامی دیگری همچون «رویال ژلی»، «ژل شاهانه» و «شاه‌انگبین» نیز دارد.

در این یادداشت خواص و ویژگی‌های این خوراکی مغذی را بررسی کرده‌ایم:

ژل رویال چیست؟

همانطور که گفتیم، ژل رویال غذای اختصاصی ملکه است. البته لاروها هم در سه روز اول زندگی‌شان از همین ماده تغذیه می‌کنند تا زودتر به رشد و تکامل برسند اما سرکارِ ملکه تا آخر عمر از این ماده استفاده می‌کند. و احتمالا همین خوراکی است که باعث می‌شود ملکه چند سال عمر کند و باقی زنبورها فقط چند هفته!

این ماده از غدد زیر حلقی زنبورهای کارگر تولید می‌شود. ژل رویال کاربردهای زیادی دارد: از استفاده در کرم‌های آرایشی و مراقبتی گران‌قیمت گرفته تا تهیه مکمل‌های تغذیه‌ای و دارویی.

ژل رویال
ژل رویال غذای اختصاصی ملکه است.

ژل رویال از چه موادی تشکیل شده است؟

ژل رویال یک سوپر فود است. سوپر فود به مواد غذایی‌ای گفته می‌شود که سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ هستند. این خوراکی مفید به طور کلی از این مواد تشکیل شده است:

  • آب (۵۰ تا ۶۰ درصد)
  • پروتپین (۱۸ درصد)
  • کربوهیدرات (۱۵ درصد)
  • چربی (۳ تا ۶ درصد)
  • مواد معدنی، شامل پتاسیم، کلسیم، سدیم، آهن، منگنز، فسفر و … (۱/۵ درصد)
  • انواع ویتامین B (شامل تیامین، ریبوفلاوین، پنتوتنیک اسید، پریدوکسین، نیاسین، اسید فولیک، اینوزیتول، بیوتین و…)
  • ویتامین C، A، E
  • فلاونوئیدها
  • هورمون‌ها (تستوسترون، پروژسترون، پرولاکتین و استرادیول)
  • دکنوئیک اسید (نوعی اسید چرب کمیاب با خاصیت ضدمیکروبی که به صورت طبیعی فقط در ژل رویال پیدا می‌شود.)
ارزش غذایی ژل رویال
ژل رویال یک سوپر فود است. سوپر فود به مواد غذایی‌ای گفته می‌شود که سرشار از انواع مواد معدنی و ویتامین‌ هستند.

ژل رویال چه‌طور به دست می‌آید؟

برداشت ژل رویال از کندو به دو شکل طبیعی و مصنوعی انجام می‌گیرد:

روش طبیعی: وقتی تعداد لاروها زیاد در یک کندو زیاد باشد،‌ زنبورهای جوان به سرعت برایشان ژل رویال تولید می‌کنند. به محض تولید ژل، ملکه فورا سهمش را مصرف می‌کند اما تغذیه لاروها تا چند روز طول می‌کشد. زنبوردار در همین فاصله ژل رویال را از کندو برداشت می‌کند.

روش مصنوعی: در این روش زنبوردار سازماندهی کندو را عوض کرده و آن را به شکلی می‌چیند که زنبورها مقدار بیشتری ژل رویال تولید کنند.

مهم‌ترین خواص ژل رویال برای سلامتی چیست؟

ژل رویال سرشار از ویتامین‌ و آمینواسید است و فواید فراوانی برای سلامتی دارد. اما مهم‌ترین خاصیتش کمک به درمان ناباروری است. از دیگر فواید این خوراکی مغذی می‌توان به این موارد اشاره کرد: پیشگیری از دیابت، جلوگیری از پیری زودرس، کمک به کاهش عوارض شیمی‌درمانی و … در ادامه با خواص ژل رویال بیشتر آشنا می‌شویم:

[post id=18754]

۱. کمک به درمان ناباروری در آقایان

ژل رویال به طور کلی برای درمان ناباروری مفید است اما تحقیقات تخصصی روی آقایان نشان می‌دهد، مردهایی که از ژل رویال برای درمان ناباروری استفاده می‌کنند،‌ زودتر از سایرین به نتیجه می‌رسند. برخی پژوهش‌ها به اثر مثبت این خوراکی روی مشکلات یائسگی زنان و افراد دارای اختلالات جنسی نیز اشاره کرده‌اند.

خواص ژل رویال
تحقیقات تخصصی روی آقایان نشان می‌دهد، مردهایی که از ژل رویال برای درمان ناباروری استفاده می‌کنند،‌ زودتر از سایرین به نتیجه می‌رسند.

۲. افزایش طول عمر

همانطور که مصرف این ژل به ملکه عمر طولانی‌تر از بقیه زنبورها می‌بخشد، از پیری زودرس انسان‌ها نیز به دلیل داشتن هورمون‌های جوانی جلوگیری می‌کند.

۳. تقویت سیستم ایمنی بدن

وجود اسید چرب‌های منحصر به‌فرد در ژل رویال باعث شده تا این ماده بتواند بدن را در برابر ویروس‌ها،‌ سلول‌های سرطانی و التهابات مقاوم کند.

۴. بهبود و التیام زخم‌ها

یکی از خواص شگفت انگیز ژل رویال این است که زخم‌ها را از عفونی‌شدن نجات می‌دهد. به علاوه باعث می‌شود زخم‌ها زودتر بهبود پیدا کنند. به همین خاطر هم است که به افرادی که دوران نقاهت عمل جراحی را می‌گذراند توصیه می‌کنند ژل رویال مصرف کنند.

۵. کمک به طراوت و شادابی پوست

به کمک ژل رویال داشتن یک پوست صاف و درخشان دیگر صرفا یک آرزو نیست! کُلاژن، تیامین، لسیتین و ویتامین‌های دیگری که در این خوراکی وجود دارند، از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کنند.

خاصیت ژل روبال برای پوست
به کمک ژل رویال داشتن یک پوست صاف و درخشان دیگر صرفا یک آرزو نیست!

۶. کمک به درمان دیابت

اگر دنبال یک داروی طبیعی برای درمان دیابت می‌گردید، راه دوری نروید: ژل رویال خواصی شبیه به انسولین دارد و سطح گلوکز را در بدن فرد تنظیم می‌کند. در نتیجه مصرف این خوراکی به افراد مبتلا به دیابت نوع دو توصیه می‌شود. به علاوه ژل رویال می‌تواند زخم‌ها و التهاباتی را که بر اثر این بیماری به وجود آمده‌اند،‌ بهبود ببخشد. (یک یادآوری: لطفا قبل از عمل به این توصیه حتما با پزشک‌تان مشورت کنید)

۷. جلوگیری از پیشرفت آلزایمر

آلزایمر یا فراموشی یکی از مشکلات شایع دوران کهنسالی است. ژل رویال با کمک به تقویت حافظه کوتاه‌مدت می‌تواند فرایند پیشرفت این بیماری را کند کند.

۸. کاهش عوارض شیمی‌درمانی

بیماران سرطانی بعد از شیمی‌درمانی با عوارض گوناگونی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. مشکلات شدید گوارشی،‌ نارسایی قلبی و التهاب در بخش‌های مختلف بدن بخشی از این عوارض هستند. تحقیقات ثابت کرده ژل رویال این عوارض را کاهش می‌دهد.

کاهش عوارض شیمی درمانی با ژل رویال
تحقیقات ثابت کرده ژل رویال عوارض شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد.

۹. درمان پوکی استخوان

نتایج یک تحقیقات در ترکیه نشان داده میزان کلسیم و فسفاتِ بافت استخوانی‌ افرادی که از ژل رویال و گرده‌گل استفاده می‌کنند، بیشتر از سایرین است.

۱۰. افزایش گلبول‌های قرمز خون

ژل رویال با افزایش هورمون تستوسترون، تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش داده و کم خونی را درمان می‌کند.

چطور از ژل رویال استفاده کنیم؟

پزشکان سنتی توصیه می‌کنند روزانه به اندازه یک نخود از ژل رویال را مثل قرص زیر زبانی بمکید تا آرام‌آرام با بزاق دهان‌تان ترکیب شود. با این‌حال از آن‌جایی که این خوراکی طعم ناخوشایندی دارد، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند آن را با عسل بخورند.

میزان مجاز برای مصرف ژل رویال بین یک گرم تا سه گرم است. شما می‌توانید مکمل دارویی این ژل را نیز از داروخانه یا بازار باسلام تهیه کنید.

نحوه مصرف ژل رویال
از آن‌جایی که ژل رویال طعم ناخوشایندی دارد، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند آن را با عسل بخورند.

قیمت ژل رویال چه‌قدر است؟

همانطور که قیمت عسل‌ها با هم فرق دارد، قیمت انواع ژل رویال هم بسته به کیفیتش و محلی که از آن برداشت شده، متفاوت است. اما به طور کلی این خوراکی به خاطر کمیاب‌بودنش یک ماده غذایی گرانقیمت به حساب می‌آید. شما می‌توانید با مراجعه به بازار باسلام با قیمت روز انواع ژل رویال آشنا شوید.

چطور از ژل رویال نگهداری کنیم؟

ژل رویال به گرما حساس است و زود فاسد می‌شود. این ماده ۳ تا ۵ روز توی کندو دوام می‌آورد اما بعد از آن باید در یخچال یا فریزر نگهداری شود. ژل رویال در یخچال تا ۶ ماه و در فریز تا ۲ سال فاسد نمی‌شود.

برای بهره‌‌بردن از خواص ژل رویال بهتر است آن را تازه مصرف کنید و زیاد در دمای محیط نگهش ندارید چون ارزش غذایی‌اش را از دست می‌دهد. راستی بهترین راه برای جلوگیری از فساد ژل رویال، ترکیب آن با عسل است.

سوالات متداول درباره خواص ژل رویال

ژل رویال چیست؟

ژل رویال غذای اختصاصی ملکه زنبورها است. البته لاروها هم در سه روز اول زندگی‌شان از همین ماده تغذیه می‌کنند تا زودتر به رشد و تکامل برسند اما ملکه تا آخر عمر از این ماده استفاده می‌کند.

چطور از ژل رویال استفاده کنیم؟

پزشکان سنتی توصیه می‌کنند روزانه به اندازه یک نخود از ژل رویال را مثل قرص زیر زبانی بمکید تا آرام‌آرام با بزاق دهان‌تان ترکیب شود. با این‌حال از آن‌جایی که این خوراکی طعم ناخوشایندی دارد، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند آن را با عسل بخورند.

چطور ژل رویال را نگه داریم؟

ژل رویال به گرما حساس است و زود فاسد می‌شود. این ماده ۳ تا ۵ روز توی کندو دوام می‌آورد اما بعد از آن باید در یخچال یا فریزر نگهداری شود. ژل رویال در یخچال تا ۶ ماه و در فریز تا ۲ سال فاسد نمی‌شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x