کدام سماورهای برقی ایرانی و خارجی ارزش خرید دارند؟


537

چشم‌هایتان را ببندید و خانه­‌ی مادربزرگتان را تصور کنید: قطعا اولین صدایی که توی گوش­تان می­‌پیچد، صدای قل‌­قل‌زدنِ سماور در گوشه‌­ی اتاق، پرشدن استکان از آب جوش و ریختن نقل­ها در نعلبکی کنار استکان است.

این تصویر و هزاران تصویرِ دیگر که لحظه‌های خاطره‌انگیزِ ما را با چای و سماور گره زده، باعث می‌شود تصور آشپزخانه‌ی ایرانی بدون سماور برایمان ممکن نباشد‌. در این یادداشت با بهترین سماورهای برقی ایرانی و خارجی آشنا می‌شویم.

سماور از کجا آمده؟

برخلاف تصور اولیه سماور یک کالای ایرانی‌الاصل نیست، بلکه اختراع روس‌ها است. (سماور در زبان روسی به معنای خودجوش است) این وسیله که در دوره‌ی صفویه وارد دربار ایران شد، خیلی زود توانست خودش را به بازار شهرهای بزرگ برساند و به قهوه‌خانه‌ها رونقی دوباره ببخشد.

برخلاف تصور اولیه سماور یک کالای ایرانی‌الاصل نیست، بلکه اختراع روس‌ها است.

سماور چه انواعی دارد؟

در گذشته سماورها فقط با هیزم و ذغال کار می‌کردند، اما کم‌کم مدلهای نفتی هم به آن‌ها اضافه شدند؛ مدلهایی که این روزها فقط در قهوه‌خانه‌های سنتی پیدا می‌شوند. امروزه مدلهای گازی و برقی پرکاربردترین نوع سماور هستند.

کدام نوع سماور بهتر است؟ برقی یا گازی؟

قبل از هر چیز بررسی کنید که محل قرارگرفتن سماورتان امکان اتصال به گاز را دارد یا برق. این اولین و مهمترین ملاک برای انتخابِ سماوری است که مناسب شماست. با این حال سماورهای برقی پرطرفدارترین مدل سماور هستند، چون:

  • سریع هستند: سماورهای برقی با سرعتی بسیار بالاتر از سماور گازی آب را به جوش می­‌آورند.
  • اتومات خاموش می‌شوند: اگر شما هم یکی از آن آدم‌های فراموشکار و سربه‌هوا هستید، تنها راه نجاتتان استفاده از سماور برقی است! این سماور با داشتن قابلیت خاموش‌شدن اتومات خودش را از سوختن نجات می‌دهد(!) و بعد از چند ساعت ثابت نگه داشتن دما، به طور اتومات خاموش می‌شود. چی بهتر از این؟
  • تقریبا آلودگی ندارند: سماور گازی در هنگام کار، گازِ دی‌اکسید‌کربن تولید می‌کند، در حالی‌که سماور برقی تقریبا آلودگی‌ ندارد. (می‌گوییم «تقریبا» چون همه می‌دانیم که حتی وسیله‌های الکتریکی نیز تا حدودی به محیط‌زیست آسیب می‌زنند ولی خب چاره چیست؟!)

[post id=32709]

قبل از هر چیز بررسی کنید که محل قرارگرفتن سماورتان امکان اتصال به گاز را دارد یا برق.

هنگام خرید سماور برقی به چه نکاتی توجه کنیم؟

تعارف که نداریم؛ سماورهای برقی قیمت نسبتا بالایی دارند. پس طبیعی است که دلمان بخواهد حالا که دست به جیب شده‌ایم، بهترین سماور برقی ممکن را با توجه به بودجه‌مان بخریم. (به خصوص اگر بخواهیم آن را برای جهیزیه تهیه کنیم) توجه به نکات زیر بهتان کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید:

۱. قبل از هر چیز به دسته‌ها توجه کنید

همین اول کاری لطفا بیخیال سماورهایی که دسته پلاستیکی دارند، شوید. دسته‌های پلاستیکی (حتی از نوع نسوز) بعد از مدتی مقاومت خود را از دست داده و رنگشان تغییر می‌کند. دسته‌های چوبی مناسب‌ترین انتخاب هستند.

دسته‌های پلاستیکی (حتی از نوع نسوز) بعد از مدتی مقاومت خود را از دست داده و رنگشان تغییر می‌کند.

۲. حواستان به ظرفیت سماور باشد

سماوربرقی‌تان را طوری انتخاب کنید که ظرفیت آن با جمعیت خانواده و میزان مصرفتان هم‌خوانی داشته باشد. (اگر مثل من هر پانزده دقیقه یکبار باید چایی‌تان را تازه کنید، فقط به تعداد اعضای خانواده‌تان توجه نکنید و سماور بزرگ‌تری بخرید تا کمتر دلتان برای پرکردنش خون شود!)

۳. به جنس سماور دقت کنید

سماورهای برقی جنس‌های متنوعی دارند: از نیکل و نقره گرفته تا شیشه. اما محبوب‌ترین جنس در این میان استیل ضدزنگ است. این جنس سماورها ماندگاری بالایی دارند؛ به طوری‌که شاید حتی بتوان روی به ارث‌گذاشتن‌شان برای نسلِ بعد حساب کرد!

محبوب‌ترین جنس در این میان استیل ضدزنگ است.

۴. برچسب انرژی را چک کنید

هنگام خرید سماور برقی حتما برچسب انرژی آن را چک کنید تا خیالتان از میزان مصرفش راحت شود. حرف A و رنگ سبز پررنگ، نشانگر کمترین میزان مصرف انرژی و بیشترین کارایی و حرف G و رنگ قرمز، نشانگر بیشترین میزان مصرف و کمترین کارایی است.

۵. به قابلیت خاموش‌شدن اتوماتیک توجه کنید

در این روزهای شلوغ و پراسترس به حواس‌جمع‌بودن خودتان برای خاموش‌کردن سماور اطمینان نکنید و سماور برقی‌ای را انتخاب کنید که سیستم قطع خودکار داشته باشد. بالا رفتن زیادِ دمای سماور، خطر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی را در پی دارد.

۶. از ظاهر سماورتان هم غافل نشوید

پیش خودتان نگویید:«من فقط یه سماور می‌خوام که بتونه آب رو برام بجوشونه. دیگه ظاهرش مهم نیست!» سماور برقی مهمان همیشگی روی کابینت شماست، پس ظاهر سماورتان را طوری انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با محیط اطرافش داشته باشد.

ظاهر سماور برقی هم درست به اندازه ویژگی‌های فنی‌اش مهم است.

برندهای خوب سماور برقی ایرانی و خارجی کدامند؟

توجه به ملاک‌های کلی همیشه کارساز نیستند و بعضی وقتها چاره‌ای جز اعتمادکردن به برندهایی که امتحان خودشان را در طول زمان پس داده‌اند، نداریم. برخی بهترین برندهای سماور برقی ایرانی و خارجی عبارتند از:

۱. سماور برقی فلر (آلمان 🇩🇪)

اگر حتی یکبار گذرتان به بازار لوازم خانگی افتاده باشد، حتما نامِ این برند به گوش‌تان خورده است. شرکت فلر یک شرکت تولیدکننده‌ی لوازم خانگیِ آلمانی‌ست که محصولات خود را با کیفیت بالایی طراحی و تولید می‌کند. ایران یکی از اصلی‌ترین کشورهای مصرف کننده‌ی محصولات این شرکت است.

۲. سماور برقی میگل (ایران 🇮🇷)

یکی دیگر از برندهای معتبر در زمینه تولید سماور برقی شرکت میگل است که محصولاتش به دلیل داشتن کیفیت بالا مشتری‌های زیادی در داخل کشور دارد. برخی معتقدند این برند ایرانی در آینده‌ای نزدیک به یکی از بهترین برندهای لوازم خانگی تبدیل می‌شود. سماورهای برقی‌ تولیدشده توسط این شرکت از تنوع و کارایی خوبی برخوردارند.

۳. سماور برقی کرکماز (ترکیه 🇹🇷)

اگر ظاهر سماور برقی برایتان خیلی مهم است، ما محصولات شرکت کرکماز را به شما پیشنهاد می‌کنیم. سماورهای برقی این برند ظاهر شیک و زیبایی دارند و علاوه بر وزن کم، از امکانات کاربردی زیادی هم برخوردارند.

۴.سماور برقی یورولوکس (آلمان 🇩🇪)

یکی از معروف‌ترین برندهای آلمانی در زمینه تولید لوازم خانگی برند یورولوکس است که کار خود را از سال ۱۹۸۸میلادی آغاز کرده است. مهمترین ویژگی این برند استفاده از مواد اولیه با کیفت است. به علاوه سماورهای برقی تولیدشده توسط این شرکت ظاهر زیبایی دارند.

۵. سماور برقی پلان (ایران 🇮🇷)

شرکت پلان از معروف‌ترین برندهای داخلی در زمینه تولید سماور برقی است که ۴۰ سال سابقه دارد. لوازم خانگی تولیدشده در این شرکت به دلیل ایمنی و کیفیت بالا، برنده جوایز معتبر داخلی و خارجی فراوانی شده است.

سوالات متداول درباره سماور برقی ایرانی و خارجی

سماور برقی بهتر است یا سماور گازی؟

اگر امکان نصب سماور برقی را در آشپزخانه‌تان دارید، در انتخاب این گزینه شک نکنید، چون این سماورها علاوه بر سریع‌بودن تقریبا آلودگی ندارند و به شکل اتومات خاموش می‌شوند.

برای سماوربرقی دسته پلاستیکی بهتر است یا چوبی؟

دسته‌های پلاستیکی (حتی از نوع نسوز) بعد از مدتی مقاومت خود را از دست داده و رنگشان تغییر می‌کند. دسته‌های

بهترین جنس سماور برقی کدام است؟

سماورهای برقی جنس‌های متنوعی دارند: از نیکل و نقره گرفته تا شیشه. اما محبوب‌ترین جنس در این میان استیل ضدزنگ است. این جنس سماورها ماندگاری بالایی دارند؛ به طوری‌که شاید حتی بتوان روی به ارث‌گذاشتن‌شان برای نسلِ بعد حساب کرد!



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x