جدیدترین مدل‌های آباژور رومیزی و ایستاده کدامند؟ + نحوه چیدمان آن‌ها در خانه


349

بچه که بودیم، تلویزیون کارتونی نشان می‌داد که در آن اسباب و اثاثیه خانه شب‌ها زنده می‌شدند و با همدیگر حرف می‌زدند. به همین خاطر من بعضی وقت‌ها نصفه شب از خواب بیدار می‌شدم و به وسایل خانه زل می‌زدم تا ببینم آیا حرف می‌زنند یا نه؟!

بیشتر از همه هم سوزنم روی آباژور کوچکی گیر کرده بود که مامان آن را روی طاقچه گذاشته بود. بس که دوستش داشتم و همیشه دور از دسترسم بود. (پیش خودم تصور می‌کردم با آن توری‌های نازکش لابد صدایش باید شبیه تازه‌عروس‌ها باشد!)

دنیای آباژورها دنیای شگفت‌انگیز و جذابی است. دنیایی که نه فقط بچه‌ها را، که بزرگ‌ترها را هم می‌تواند مسحور خودش کند. در این یادداشت با جدیدترین مدل‌های آباژور رومیزی و ایستاده آشنا خواهید شد.

آباژور چیست و چه فرقی با چراغ‌خواب دارد؟

آباژور یا چراغ خواب یکی از کالاهای روشنایی خانه است که بیشتر برای زیبایی‌بخشیدن به دکوراسیون کاربرد دارد. بعضی‌ها بین آباژور و چراغ خواب فرق می‌گذارند، اما به نظر می‌آید تفاوت زیادی با هم ندارند. شاید تنها فرق‌ مهمشان این باشد که چراغ خواب کوچک است و پایه‌ی کوتاهی دارد و در نتیجه بیشتر به درد اتاق خواب می‌خورد اما آباژور می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد.

آباژور یا چراغ خواب یکی از کالاهای روشنایی خانه است که بیشتر برای زیبایی‌بخشیدن به دکوراسیون کاربرد دارد.

آباژورها در چه شکل‌هایی تولید می‌شوند؟

بیشتر ما آباژورها را با تصویر کلاسیکش می‌شناسیم؛ تصویری که از این‌ موارد تشکیل شده: یک کلاهک قیفی‌شکل (شید)، پایه، چراغ، شرابه و پولک‌های شیشه‌ای که از آن آویزان است.

اما امروزه مدل‌های دیگری از آباژور هم طراحی و روانه بازار شده‌اند که طرح‌ها و کارکردهای متنوعی دارند. به عنوان مثال بعضی‌هایشان سیم دارند و بعضی دیگر بی‌سیم و شارژی‌اند. (در انواع لمسی و هوشمند حتی می‌توانید میزان نور را به دلخواه تنظیم کنید)

مدل‌های امروزی و مدرن آباژور شباهت کمی به تصویر کلاسیک ما از این وسیله دارند!

جدیدترین مدل‌های آباژور رومیزی و ایستاده کدامند؟

همان‌طور که گفتیم امروزه آباژورها در طرح‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که گاهی تنوع آن‌ها ممکن است انتخاب را برای ما سخت کند. در ادامه با جدیدترین مدل‌های آباژور رومیزی و ایستاده و ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌شویم:

جدیدترین مدل‌های آباژور رومیزی

آباژورهای کلاسیکِ رومیزی عموما پایه‌ی کوتاهی دارند تا با اندازه میزها سازگار باشند. بیایید برخی از جدیدترین مدل‌های آباژور رومیزی را با هم مرور کنیم:

  • کریستال‌ (شیشه‌ای): آباژورهای کریستال در واقع استوانه‌های شیشه‌ای مشجری هستند که نور را متناسب با طرح‌شان منتشر می‌کنند. البته برخی از مدل‌های این آباژور ممکن است تفاوت‌هایی با آن‌چه گفتیم داشته باشند: مثلا به شکل مکعب یا گوی تولید شده باشند یا در طراحی آن‌ها از فلز یا چوب هم استفاده شده باشد.
  • بالبینگ: این مدل را احتمالا در فروشگاه‌ها یا کافه‌ها زیاد دیده‌اید. آباژورهای بالبینگ در واقع صفحه‌ای شیشه‌ای هستند که روی آن‌ها طرح یا عکس خاصی حکاکی می‌شود تا به هنگام روشن‌شدن آن را نشان بدهند. خوبی این مدل این است که می‌توانید با سفارش طرح مورد نظرتان، یک آباژور اختصاصی و کاستومایزشده داشته باشید.
  • سنگ نمک: در این مدل، چراغ داخل یک سنگ نمک تراشیده یا نتراشیده قرار می‌گیرد و وقتی روشن می‌شود، نور سفید از خود ساطع می‌کند. روی بعضی از مدل‌های آباژور سنگ نمک، نگاره‌هایی هم طراحی می‌شوند تا نورپردازی‌ آن‌ جالب‌تر به نظر برسد. این نوع آباژور بیشتر با دکوراسیون‌های انتزاعی و مدرن همخوانی دارند. شاید زیباترین مدل آباژور سنگ نمک نوع کروی‌ آن باشد، چون وقتی آن را روشن می‌کنید، انگار یک ماه کوچک روی میزتان دارید! (این مدل در میان خریداران نیز طرفداران زیادی دارد)
آباژورهای سنگ نمک، به عنوان یکی از زیباترین مدل‌های آباژور رومیزی، امروزه طرفداران زیاد دارند.
  • نمدی: کلاهک این مدل – چنان که از نامش نیز پیداست – از جنس نمد است. آباژورهای نمدی بیشتر برای دیزاین اتاق کودک کاربرد دارد، چون بچه‌ها به خاطر رنگارنگ‌بودنش آن را بیشتر می‌پسندند.
  • پارچه‌ای: مزیت این مدل این است که تنوع بسیار زیادی دارد: از شکل و طرح کلاهک گرفته تا جنس پایه. آباژورهای پارچه‌ای در شکل‌های استوانه‌ای، قیفی، بالونی، کروی و حتی مکعبی تولید می‌شوند. جنس پایه‌ی آن هم (اگر پایه داشته باشند) از چوب یا فلز یا پلی‌استر است.
  • پست‌مدرن: در این مدل آباژور شکل کلاهک یا پایه می‌تواند کلاسیک باشد اما در طراحی یکی یا هر دوی آن‌ها خلاقیت خاصی به کار رفته است: از استفاده از شمایل حیوانات یا مجسمه‌های شرقی گرفته تا معرق‌ و بامبو و حصیر و قلوه‌سنگ. (پیشنهاد می‌کنیم اگر طراحی خانه‌تان مدرن نیست، سراغ این مدل نروید)
آباژورهای رومیزی مدرن و پست‌مدرن می‌توانند مکمل خوبی برای دکوراسیون امروزی خانه‌تان باشند.

جدیدترین مدل‌های آباژور ایستاده

آباژورهای ایستاده یا تک‌پایه‌اند یا سه‌پایه. (البته ممکن است برخی طراح‌ها خلاقیت به خرج بدهد و تعداد پایه‌ها را بسته به نوع طرح، کم و زیاد کنند!) این پایه‌ها بیشتر از جنس چوب یا فلز یا ترکیبی از این دو هستند. کلاهک مدل‌های ایستاده نیز بسته به نوع طرح، می‌توانند پارچه‌ای، شیشه‌ای، چوبی یا فلزی باشد.

آباژورهای ایستاده هم مثل مدل‌های رومیزی شکل‌های مختلفی دارند: مثلا برخی از نمونه‌های پست‌مدرن، به شکل نواری از فلز پیچ و تاب خورده‌اند که با چراغ‌های کوچک روی سطح داخلی آن تزئین شده‌اند یا به شکل یک پرده‌ی افقی ساده‌اند که روی یک پایه‌ی چوبی کنده‌کاری شده‌اند.

آباژورهای ایستاده نیز مثل آباژورهای رومیزی تنوع فراوانی در شکل و جنس دارند.

چگونه آباژور را در چیدمان خانه بگنجانیم؟

آباژور یک وسیله تزئینی و دکوراتیو است که بیشتر برای جلوه‌دادن به فضای خانه کاربرد دارد. به علاوه نقش مهمی در نورپردازی و طراحی روشنایی خانه ایفا می‌کند. به همین خاطر به هنگام چیدمان آن‌ها باید دقت زیادی به خرج بدهیم. در ادامه با برخی از نکات مهم چیدمان آباژورها آشنا می‌شویم:

  • آباژورهای پایه‌کوتاه را می‌توانید روی میزِ کنارِ تخت یا میزِ عسلیِ کنار صندلی مطالعه یا کاناپه بگذارید. (به طور کلی هرجایی که نسبت به سطح زمین ارتفاع داشته باشد، محل مناسبی برای قراردادن این نوع آباژور است.)
  • از گذاشتن آباژورهای ایستاده در اتاق‌های کوچک خودداری کنید، چون هم فضای اتاق را بیش از اندازه مشغول می‌کند و هم در فضای کوچک، نمی‌تواند به اندازه کافی جلوه‌گری کند. این آباژورها به خاطر قد و قامت بلندشان بیشتر مناسب فضاهای بزرگ‌ مثل سالن پذیرایی یا راهرو هستند.
  • آباژور‌ها را در بخش‌های کم‌نور اتاق یا سالن قرار بدهید تا با ایجاد روشنایی لطیف و ملایم، نورپردازی فضا را تکمیل کنند.
آباژورهای ایستاده به خاطر قد و قامت بلندشان بیشتر مناسب فضاهای بزرگ‌ مثل سالن پذیرایی یا راهرو هستند.

سوالات متداول درباره مدل‌های آباژور ایستاده و رومیزی

آباژور و چراغ خواب چه فرقی دارند؟

چراغ خواب کوچک است و پایه‌ی کوتاهی دارد و در نتیجه بیشتر به درد اتاق خواب می‌خورد اما آباژور می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد.

جدیدترین مدل‌ها آباژور رومیزی کدامند؟

جدیدترین مدل‌های آباژور رومیزی عبارتند از: کریستال‌های شیشه‌ای، بالبینگ، سنگ نمک، نمدی، پارچه‌ای و …

آباژورهای ایستاده را کجا بگذاریم؟

از گذاشتن آباژورهای ایستاده در اتاق‌های کوچک خودداری کنید، چون هم فضای اتاق را بیش از اندازه مشغول می‌کند و هم در فضای کوچک، نمی‌تواند به اندازه کافی جلوه‌گری کند. این آباژورها به خاطر قد و قامت بلندشان بیشتر مناسب فضاهای بزرگ‌ مثل سالن پذیرایی یا راهرو هستند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x