هزاران شغل خانگی در دسترس


3,978

pottery-lalejin

مشاغل خانگی هم برای دولت‌ها و هم برای عموم مردم عنوان جذابی است. چون اولین چیزی که به ذهن می‌رسد بودجه و امکانات ساده برای کسب درآمد و ایجاد شغل است. دولت‌ها امیدوارند از مزایای بسیار آن و تأثیر مثبتش بر اقتصاد کلان کشور بهره‌مند شوند. بدون اینکه بخواهند سرمایه‌گذاری‌های آنچنانی بکنند از همان ظرفیت‌های موجود در خانه‌ها استفاده کنند. مردم نیز امیدوارند بدون تشریفات زیاد و با اختیارات زیاد، خودشان مدیریت کسب و کارشان را به عهده بگیرند و از همان فضایی که در اختیار دارند بتوانند کسب درآمد کنند.

باسلام | basalam - کسب درآمد با کیسه های پارچه ای

چالش‌های مشاغل خانگی

مشاغل خانگی، مدت‌هاست که مورد توجه دولت‌های مختلف بوده و صحبت‌های زیادی درباره آن شده، ولی آنچه در عمل اتفاق افتاده، در حاشیه ماندن مشاغل خانگی است. صاحبان مشاغل خانگی از مشکلات عدیده خودشان صحبت می‌کنند و دولت نیز بر این باور است که زنجیره متصلی بین بخش‌های مختلف این بازار پرظرفیت شکل نگرفته است. از مشکلات و چالش‌هایی که مشاغل خانگی با آن رو‌به‌روی می‌شوند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

رقابت نابرابر بنگاه‌های بزرگ اقتصادی با مشاغل خانگی

این عدم توانایی رقابت به معنای کم کیفیت‌تر بودن محصول نیست. بلکه بالعکس، تولید خانگی معمولًا از دقت و ظرافت بیشتری برخوردار است، اصالت بیشتری دارد و تنوع بیشتری می‌توان در آن دید؛ اما چون گردش مالی قابل‌توجهی ندارد و مواد اولیه آن به صورت محدود تهیه می‌شود، طبیعتاً هزینه بیشتری می‌برد. به عبارتی هر چه تولید در مقیاس‌های کم‌تر انجام شود حاشیه سود کمتری برای تولیدکننده آن دارد.

بازاریابی کسب و کارهای کوچک و خانگی

چالش عمده دیگر برای کسب و کارهای کوچک، یافتن بازاری برای فروش است. نداشتن تجربه تجاری (بیزینس)، عدم حضور پایدار در بازار و ناتوانی از معرفی و شناساندن خود به مشتری، از چیزهایی است که یک کسب و کار کوچک بعد از تولید محصول با آن مواجه می‌شود.

مجوزهای اداری، مالیاتی و …

هر چند قانونی برای ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وجود دارد، اما معمولاً الگوهایی که برای اخذ مجوزهای بهداشتی، مالیاتی و … در نظر گرفته شده، مطابق با کسب و کارهای صنعتی و بزرگ است که مشاغل خانگی را با مشکلات زیادی برای گرفتن مجوزهای مختلف روبه‌رو می‌کند. در این میان برخی کارشناسان بر این باورند که اساساً ورود مستقیم دولت‌ها به این موضوع درست نیست، بلکه دولت نقش تسهیل‌گری در قوانین و امور مربوط به مجوزها و مالیات‌ها را داشته باشد ولی ایجاد، توسعه و سودآوری مشاغل خانگی را باید به بخش‌های خصوصی و فعالان اقتصادی سپرد.

بازار اجتماعی، یک راه‌حل مناسب

ایجاد پلتفرم‌هایی ساده و در دسترس برای مشاغل خانگی یکی از راه‌حل‌هاست. بازار اجتماعی باسلام، با درک موقعیت و ظرفیت مشاغل و کسب و کار خانگی در تلاش است با ایجاد بازاری اجتماعی در اینترنت، مشکلات و چالش‌های کار در خانه را به حداقل برساند. به این صورت که امکان ایجاد یک غرفه و فروشگاه اینترنتی را به مشاغل خانگی و کوچک می‌دهد. کسب و کارهای گوناگون از سراسر شهرهای ایران با پیوستن به این پلتفرم، بازاری اجتماعی را شکل داده‌اند که در آن تمامی بازارچه‌ها وجود دارد. از بازارچه صنایع‌دستی تا بازارچه‌های موادغذایی، عطاری، آرایشی بهداشتی، پوشاک، خدمات فرهنگی و … .

بیش از دو هزار غرفه و سی هزار محصول

هم‌اکنون (دی ۹۷) بالغ بر دو هزار غرفه با بیش از سی هزار محصول از چهارسوی ایران در بازار اجتماعی باسلام حضور دارند که عمده آنها کسب و کارهای خانگی هستند؛ کسانی که در خانه تولید می‌کنند و با نصب «اپلیکیشین غرفه‌ من»، غرفه خود را ایجاد می‌کنند، محصولاتشان را از طریق همین اپلیکیشن بارگذاری می‌کنند و خودشان با معرفی محصول‌شان، تولید محتوا می‌کنند. ورود به این بازار این شانس و امکان را به صاحب آن شغل خانگی می‌دهد که از ظرفیت‌های زیاد این بازار استفاده کند.

نگاه ویژه بازار باسلام به ظرفیت‌های پیدا و پنهان روستا و مشاغل خانگی در کمپین‌ها و طرح‌های ویژه آن پیداست. از جمله کمپین حمایت از محصولات دهستان چین (از دهستان‌های غرب کشور) که دسترسی به بازار فروش نداشتند. باسلام به ظرفیت بسیار عظیم و بزرگی که در خانه تک‌تک شهروندان بخصوص در روستاها و شهرهای کوچک وجود دارد به خوبی باور دارد. هدف باسلام ایجاد این ظرفیت نیست بلکه نمایش دادن قسمتی از این ظرفیت است که به آن بی‌توجهی شده است.

نبض بازار باسلام: مقایسه قیمت‌ها، دیدن تخفیف‌ها و خرید آنلاین



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عید کجا بریم مسافرت
عید کجا بریم مسافرت
5 سال قبل

عالییی بود عااالی

ناهید طاهری
ناهید طاهری
5 سال قبل

درود. بله مشاغل خانگی به محیطی برای شناخته شدن نیاز دارند و باسلام این محیط را فراهم کرده. البته شناخته شدن در این بازار برای تولید کننده های تازه ورود زمان می بره.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x