راهنمای خرید فرنچ‌پرس: چگونه بهترین مدل را انتخاب کنیم؟


494

توی دنیا، به تعداد آدم‌هایی که قهوه دوست دارند، روش برای درست‌کردن قهوه وجود دارد. یکی با اسپرسوساز برقی قهوه درست می‌کند، یکی با موکاپات و دیگری با قوری!

اما در این میان، نام وسیله‌ ساده اما محبوبی هم به چشم می‌خورد که خیلی از عمرش نمی‌گذرد. وسیله‌ای که این روزها پای ثابت کافه‌ها شده و روز به روز هم به طرفدارانش اضافه می‌شود. منظورمان فرنچ‌پرس است!

در این نوشته قرار است به شما کمک کنیم بهترین فرنچ‌پرس موجود در بازار را متناسب با شرایط و نیازتان بخرید. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

فرنچ پرس چیست و چه کاربردی دارد؟

به زبان آدمیزادی: فرنچ‌پرس (French press) یا کافِتیِر (Cafetiére) یا پلانجر (Plunger) یک‌جور ظرف استوانه‌ای شیشه‌ای است که از آن برای دم‌کردن قهوه به روش فرانسوی استفاده می‌شود. (در ادامه روش کار با این وسیله را توضیح خواهیم داد.)

اما این تنها کاربرد این وسیله نیست و می‌توان از آن برای دم‌کردن چای یا دمنوش یا گرفتن کف شیر هم استفاده کرد.

[post id=30993]

می‌توان از فرنچ‌پرس برای دم‌کردن چای یا دمنوش یا گرفتن کف شیر هم استفاده کرد.

فرنچ‌پرس از چه اجزایی ساخته شده است؟

فرنچ‌پرس از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • استند (پایه): این بخش که از اغلب از جنس پلاستیک یا استیل است، فرنچ‌پرس را روی سطوح مختلف (مثل میز) ثابت نگه می‌دارد.
  • بدنه (مخزن): این بخش که از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود، اصلی‌ترین قسمت فرنچ‌پرس است که قهوه یا چای یا دمنوش در آن آماده می‌شود.
  • صافی، اهرم و درب: این بخش از سه جزء تشکیل شده است: جزء اول صافی است که نمی‌گذارد تفاله‌ها با نوشیدنی مخلوط شوند، جزء دوم اهرم است که تفاله‌ها را به پایین ظرف هدایت می‌کند و جزء سوم دربِ ظرف است که نوشیدنی را گرم نگه می‌دارد.
فرنچ‌پرس از سه بخش اصلی تشکیل شده است: «استند»، «بدنه» و «صافی، اهرم و درب»

چرا باید قهوه‌ام را در فرنچ پرس آماده کنم؟

همان‌طور که در آغاز متن گفتیم روش‌های مختلفی برای به‌عمل‌آوردن قهوه وجود دارد. ولی چرا باید سراغ فرنچ‌پرس برویم؟ به شکل خلاصه استفاده از این ظرف چهار فایده مهم دارد:

  • قهوه‌ای که در فرنچ‌پرس آماده می‌شود عطر و طعمی اصیل دارد. (برخلاف قهوه‌های دستگاه که به‌خاطر عبور از فیلتر، طعم واقعی خود را از دست می‌دهند.)
  • همان‌طور که چای دمی از چای کیسه‌ای بهتر است، قهوه‌ی آماده‌شده در فرنچ‌پرس نیز به مراتب بهتر از قهوه دستگاهی است.
  • از آن‌جایی که دمای قهوه‌ی فرنچ‌پرسی به شکل متعادل حفظ می‌شود، کیفیت بهتری هم دارد. برخلاف قهوه دستگاهی که فورا گرم می‌شود.

[post id=33371]

قهوه‌ای که در فرنچ‌پرس آماده می‌شود عطر و طعمی اصیل دارد.

هنگام خرید فرنچ‌پرس به چه نکاتی توجه کنیم؟

اجازه بدهید با شما صادق باشیم: انتخاب یک فرنچ‌پرس مناسب و کارراه‌انداز اصلا کار ساده‌ای نیست. مدل‌ها و برندها موجود در بازار آن‌قدر متنوعند که خیلی وقت‌ها آدم را گیج می‌کنند. با این حال نگران نباشید. با خواندن این راهنمای مختصر احتمالا می‌توانید گلیم خود را از آب بیرون بکشید:

۱. قبل از هر چیز به جنس بدنه (مخزن) توجه کنید

مهم‌ترین نکته‌ای که به هنگام خرید فرنچ‌پرس باید به آن دقت کنید، جنس بدنه یا مخزن آن است. بدنه‌های فرنچ‌پرس از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند. در ادامه برخی از این جنس‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • استیل: اگر از آن آدم‌هایی هستید که دلتان می‌خواهد دستتان را بگذارید زیر چانه‌تان و دم‌کشیدن قهوه‌تان را تماشا کنید، بهتر است دور فرنچ‌پرس‌های استیل را خط بکشید، چون داخل آن پیدا نیست. ولی اگر کاربرد وسیله برایتان اهمیت بیشتری دارد، پیشنهاد ما به شما این است که حتما سراغ همین جنس بروید، چون هم نمی‌شکند و هم قهوه‌تان را برای مدت‌ طولانی‌تری گرم نگه می‌دارد.
  • پلاستیک: همان‌قدر که بهتان توصیه کردیم سراغ فرنچ‌پرس‌های استیل بروید، به همان اندازه به شما سفارش می‌کنیم که بیخیال هر مدل فرنچ‌پرس پلاستیکی شوید چون ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به سلامتی شما وارد کند. (مگر این‌که از پلاستیک مرغوب و فاقد PBA ساخته شده باشد.)
  • شیشه: احتمالا بیشتر فرنچ‌پرس‌هایی که در اطرافتان دیده‌اید از همین جنس بوده است. مهمترین مشکل این‌جور ظروف این است که خیلی زود می‌شکنند. (مگر این‌که نشکن باشند) اما مزایای آن‌ها آن‌قدر زیاد است که می‌توانیم روی این عیب چشم بپوشیم. از جمله: تغییرندادن طعم قهوه، امکان تماشای فرایند دم‌کشیدن قهوه و …
  • سرامیک: این یکی از بقیه‌ی جنس‌ها تازه‌کارتر است و به همین خاطر احتمالا کمتر می‌توانید توی بازار پیدایش کنید. خوبی فرنچ‌پرس‌های سرامیکی این است که خوشگلند(!) اما ایرادهای زیادی هم دارند. از جمله این‌که مثل ظروف شیشه‌ای زود می‌شکنند، قیمت نسبتا بالایی دارند و … .
تنها مشکل فرنچ‌پرس‌های استیل این است که نمی‌توانید فرایند دم‌کشیدن قهوه را تماشا کنید.

۲. سراغ دستگیره‌های عایق بروید

دستگیره فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟ پاسخ ساده است: از آن‌جایی که قرار است مدام از این وسیله استفاده کنید، سراغ دستگیره‌ای بروید که اولا نسوز باشد و دوما خیلی زود داغ نشود. بنابراین دستگیره‌های عایق گرمایی که معمولا از جنس پلاستیک هستند، انتخاب‌های بهتری به شمار می‌آیند.

از آن‌جایی که قرار است مدام از فرنچ‌پرس استفاده کنید، سراغ دستگیره‌ای بروید که هم نسوز باشد و هم خیلی زود داغ نشود.

۳. به گنجایش فرنچ‌پرس دقت کنید

قهوه‌خور حرفه‌ای هستید یا آماتور؟ اگر آماتور و تازه‌کار هستید، سراغ فرنچ‌پرس‌های خیلی بزرگ نروید، چون هم قیمتش زیاد است و هم بیشتر از نیازتان قهوه روی دستتان می‌گذارد. اما اگر قهوه‌خور حرفه‌ای هستید، می‌توانید یک فرنچ‌پرس بزرگ با ظرفیت ۸ تا ۱۲ فنجان قهوه‌خوری بخرید.

اگر قهوه‌خور حرفه‌ای هستید، می‌توانید یک فرنچ‌پرس بزرگ با ظرفیت ۸ تا ۱۲ فنجان قهوه‌خوری بخرید.

۴. حواستان به نوع فیلتر باشد

درباره نوع فیلتر پیشنهاد ما به شما این است که کمی بیشتر دست‌به‌جیب شوید و فرنچ‌پرسی بخرید که فیلتر فلزی داشته باشد. چون هم به کیفیت قهوه‌تان آسیب نمی‌زند، هم دوام بالاتری دارد و هم شستشوی آن آسان‌تر است.

در مقابل فیلترهای پلاستیکی معمولا بعد از مدتی تَرَک برمی‌دارند و آن‌قدر جرم می‌گیرند که دیگر قابل استفاده نیستند.

۵. درپوش فرنچ‌پرس باید جلوی هدررفت گرما را بگیرد

آخرین و یکی از مهم‌ترین نکات به هنگام خرید فرنچ‌پرس توجه به درب آن است. درپوش این وسیله باید طوری باشد که کاملا روی بدنه چفت شود و هیچ درزی برای هدررفت گرما باقی نگذارد.

سوالات متداول درباره راهنمای خرید فرنچ‌پرس

فرنچ‌پرس چیست؟

فرنچ‌پرس (French press) یا کافِتیِر (Cafetiére) یا پلانجر (Plunger) یک‌جور ظرف استوانه‌ای شیشه‌ای است که از آن برای دم‌کردن قهوه به روش فرانسوی استفاده می‌شود.

بهترین جنس برای دسته فرنچ‌پرس کدام است؟

از آن‌جایی که قرار است مدام از این وسیله استفاده کنید، سراغ دستگیره‌ای بروید که اولا نسوز باشد و دوما خیلی زود داغ نشود. بنابراین دستگیره‌های عایق گرمایی که معمولا از جنس پلاستیک هستند، انتخاب‌های بهتری به شمار می‌آیند.

بهترین جنس بدنه فرنچ‌پرس کدام است؟

همه چیز به انتخاب شما بستگی دارد ولی ما بر حسب تجربه به شما پیشنهاد می‌کنیم سراغ فرنچ‌پرس‌هایی با بدنه‌های استیل یا شیشه‌ای بروید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x