آشنایی با انواع بخاری (گازی، برقی، هیزمی، نفتی و دیواری)


265

آشنایی با انواع بخاری (گازی، برقی، هیزمی، نفتی و دیواری)

بیشتر ما فکر می‌کنیم بخاری‌ها یا گازی‌اند یا برقی. در حالی که بخاری‌های نفتی و هیزمی و شومینه‌ها هنوز هم به خاطر نوع سوخت و شرایط خاص بعضی از مناطق جغرافیایی مورد استفاده هستند. در این مطلب قصد داریم که انواع بخاری‌ها و مزایا و معایب استفاده از هر یک را شرح بدهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع بخاری (گازی، برقی، هیزمی، نفتی و دیواری)

آشنایی با انواع بخاری

بخاری‌ها به لحاظ نوع سوخت و ویژگی‌های دیگر به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. شاید فکر کنید که بخاری‌های هیزمی و نفتی دیگر قدیمی و از دور خارج شده‌اند اما این‌طور نیست. هنوز هم تولیدکنندگانی هستند که این نوع بخاری‌ها را تولید می‌کنند چون مشتری‌هایی در مناطق اقلیمی خاص دارند. مثل جاهایی که گاز و برق نیست یا محدود و گران است. در ادامه انواع این بخاری‌ها را با توجه به سوخت و دیگر مشخصات آن‌ها معرفی می‌کنیم.

آشنایی با انواع بخاری

بخاری برقی

اسم دیگر آن هیتر است. بخاری برقی به نوعی وسیله گرمایشی گفته می‌شود که انرژی الکتریکی را می‌گیرد و با قطعه‌ای به نام المنت آن را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کند. به خاطر همین هم بخاری برقی در اندازه و توان‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود.  بخاری برقی نیازی به دودکش ندارد و به خاطر شعله نداشتن ریسک آتش‌سوزی آن هم بسیار کمتر از بخاری‌های دیگر است. بدون سر و صدا هم کار می‌کند. بخاری‌های برقی با توجه به اندازه و توان‌شان می‌توانند در محیط‌های خانگی، اداری ، تجاری و گردشگری مورد استفاده قرار بگیرند. این بخاری‌ها در دو مدل کلی به بازار عرضه می‌شوند؛ فن‌دار و تابشی. نوع دیگر بخاری برقی هم هست که با چراغ هالوژن گرما تولید می‌کند که ممکن است مصرف برق آن نسبت به دیگر مدل‌ها بیشتر باشد البته مب‌شود هیتر هالوژنی کم‌مصرف هم در بازار پیدا کرد. بخاری‌های برقی کانوِکتور هم نوعی بخاری برقی هستند که با فناوری کانوِکشن بدون صدا و یا داشتن فن می‌توانند محیط‌های کوچک و بزرگ را به خوبی و به اصطلاح همرفتی گرم کنند که البته قیمت بیشتری هم دارند. مدل‌های مختلفی از بخاری برقی با امکانات و قیمت‌های مختلف در بازار باسلام عرضه می‌شوند.

بخاری برقی

بخاری برقی فن دار

این نوع بخاری برقی علاوه بر المنت‌، با فن‌هایی که در آن تعبیه شده قابلیت پرتاب باد گرم را دارد. یعنی علاوه بر گرمایش موضعی می‌تواند گرمایش یکنواخت محیطی را هم ایجاد کند. ولی ممکن است که به خاطر فن‌ها کمی صدای بیشتر نسبت به دیگر مدل‌های بخاری برقی ایجاد کند. البته مدل‌هایی از این نوع بخاری هم هستند که صدا ندارند و به تبع قیمت‌شان هم بالاتر است. بعضی از بخاری‌های برقی فن‌دار رسما به شکل پنکه عرضه می‌شوند و به جای المنت چراغ هالوژنی دارند که قدرت پرتاب باد و گرمایش آن‌ها بسیار خوب است. بخاری برقی فن‌دار در اندازه‌ها و توان‌های مختلفی در بازار وجود دارد. برای مشاهده و سفارش این نوع بخاری‌ها به بازار باسلام مراجعه کنید.

بخاری برقی تابشی

این نوع بخاری با المنت‌هایی که در آن تعبیه شده قابلیت گرمایش موضعی را دارد. اگر مکان مورد نظر یک اتاق یا یک واحد تجاری نه چندان بزرگ مثل یک مغازه باشد، بخاری برقی تابشی آن را به خوبی گرم می‌کند. از بخاری برقی‌های تابشی بزرگ‌تر هم می‌توانید برای مکان‌های دیگر مثل سالن‌ها یا واحدهای بزرگ‌تر استفاده کنید. این نوع بخاری برقی هیچ تولید صدایی ندارد و در انواع و اقسام اندازه‌ها و توان‌ها در بازار عرضه می‌شود. مصرف انرژی آن هم به نسبت بهینه است. می‌توانید این بخاری برقی را از بازار باسلام همین الان سفارش بدهید.

بخاری گازی

پراستفاده‌ترین نوع بخاری در ایران بخاری گازی است چرا که بیشتر نقاط کشور از نعمت گاز بهره‌مند هستند. بخاری گازی از قدیم توانسته جای خود را در خانه‌های مردم باز کند. شاید دلیل این امر ایمنی و راحتی نصب و استفاده از آن باشد. بخاری‌های گازی انواع و اقسامی دارند و در اندازه‌ها و توان‌های مختلف عرضه می‌شوند. مدل‌های جدید بخاری گازی هوشمند هم در بازار هستند که استاندارهای ایمنی و راحتی استفاده را بالا برده‌اند. در ادامه به انواع بخاری‌های گازی و مدل‌های مختلف آن می‌پردازیم. برای خرید بخاری گازی می‌توانید به بازار باسلام مراجعه کنید.

بخاری گازی بدون دودکش

 بخاری گازی بدون دوکش از لحاظ شکل و اندازه و توان گرمایش و مصرف گاز فرق چندانی با انواع دودکش‌دار ندارد. اما مهم‌ترین امتیاز آن عدم نیاز به دودکش است. البته در فرآیند گرمایش هم بخاری بدون دوکش از تکنولوژی استفاده می‌کند که با مصرف کمترین میزان سوخت و اکسیژن، بیشتری حرارت را تولید کند و همچنین کمترین مونواکسیدکربن را هم تولید کند. ترموکوپل آن هم حساس است و به محض کم شدن اکسیژن محیط و یا کاهش سوخت مصرفی، بخاری را خاموش می‌کند. ولی با تمام این تفاصیل، بخاری بدون دودکش فقط در مکان‌های سرباز و بیرونی قابلیت استفاده را دارد و به هیچ وجه مناسب فضای داخل و سرپوشیده نیست. این می‌تواند همزمان مزیت و عیب بخاری گازی بدون دودکش باشد. در باغ‌ها و آلاچیق‌ها و بومگردی‌ها، مکان‌های تجاری سرباز و دیگر اماکنی که در فضای باز هستند، بخاری گازی بدون دوکش بهترین گزینه برای گرمایش است. در بازار باسلام هم می‌توانید انواع بخاری گازی بدون دودکش را بیابید و سفارش بدهید.

بخاری گازی دودکش دار

 بخاری گازی دودکش دار را دیگر همه می‌شناسند چون از دیرباز یار زمستان‌های سرد ما بوده است. بخاری‌های گازی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند اما سازوکار گرمایش در همه آن‌ها تقریبا یکسان و مشابه است. مهم‌ترین نکته در مورد بخاری‌های گازسوز دودکشی این است که لوله‌های دودکش آن به شکل صاف، کاملا چفت‌شده و سالم نصب شود و مجرای دودکش در دیوار هم کاملا باز و آزاد باشد. اگر دیدید شعله بخاری گازی دودکش‌دار به جای رنگ آبی به رنگ زرد می‌سوزد یا لوله دودکش آن داغ نیست، بدانید که بخاری ناقص می‌سوزد و خطر کشنده نشت مونواکسیدکربن در محیط جدی است. نصب بخاری گازی دودکشی کار سختی نیست اما اگر می‌خواهید اطمینان کاملی از استفاده از این نوع بخاری داشته باشید نصب آن را به نصاب ماهر بسپارید. بخاری‌های گازی دودکش دار صدا ندارند و گرمای مطلوبی هم تولید می‌کنند. تنوع طراحی و شکل آن‌ها هم برای نصب در هر دیزاین داخلی مناسب است. از بازار باسلام می‌توانید بخاری گازی دودکش دار مورد نظر خود را انتخاب کرده و سفارش بدهید.

بخاری گازی طرح شومینه

این نوع بخاری گازی اغلبا دودکش دار است اما مدل‌های بدون دودکش آن هم پیدا می‌شود. تمایز اصلی این نوع بخاری، طراحی شومینه‌مانند آن است که آن را برای دیزاین‌های داخلی کلاسیک و نئوکلاسیک مناسب می‌کند. بقیه ویژگی‌های این بخاری با دیگر بخاری‌های گازی یکسان است. در باسلام بخاری‌های گازی شومینه‌ای هم به فروش می‌رسند که برای سفارش آن‌ها می‌توانید به باسلام مراجعه کنید.

بخاری صنعتی

بخاری‌های صنعتی انواع مختلفی دارند و از سوخت‌های متنوعی نظیر گاز شهری، گازوئیل و نفت و برق استفاده می‌کنند. این بخاری‌ها اغلب توان گرمایشی بالایی دارند و برای گرم کردن محیط‌های بزرگ مثل سوله‌ها و سالن‌ها به کار می‌روند. با توجه به اندازه و آن‌ها، برای انتقال و نصب آن‌ها حتما باید به نیروهای متخصص مراجعه کنید. بیشترین مدل مورد استفاده بخاری‌های صنعتی، هیترهای صنعتی برقی یا مدل کارگاهی گازسوز است که برای گرمایش محیط‌های بزرگ به کار می‌روند. این بخاری‌ها را می‌توانید از بازار باسلام سفارش بدهید.

بخاری نفتی

شاید فکر کنید که عصر بخاری نفتی دیگر گذشته است اما اینطور نیست. با توجه به این که گاز هنوز به بسیاری از مناطق نرسیده است بخاری نفتی هنوز هم کارکرد خود را در این مناطق حفظ کرده است. بسیاری از بخاری‌های نفتی شکل و طراحی کاملا به روز دارند و مانند بخاری‌های گازی هستند. حتی مدل‌هایی از هیتر هم هستند که با سوخت نفت کار می‌کنند. در مورد بخاری‌های نفتی بیشترین توجه مصرف‌کننده باید به ایمنی آن باشد چون نفت از اشتعال‌پذیری بالایی برخوردار است و این مسئله خطر آتش سوزی را در این نوع بخاری‌ها افزایش می‌دهد. پس در هنگام نصب باید به مکان جاگذاری بخاری نفتی هم دقت شود تا در مجاورت مواد اشتعال‌پذیر مثل پرده یا مبلمان یا وسایل چوبی نباشد.  بخاری‌های نفتی بهتر است توسط نصاب ماهر نصب شوند. از این مدل بخاری‌ها می‌توان در مناطق دوردست و روستاها و مناطق توریستی طبیعی مثل جنگل‌ها استفاده کرد. بخاری نفتی قابلیت پخت غذا را هم دارد. البته باید دقت کرد که سوخت این نوع بخاری‌ها یعنی نفت سفید امروزه راحت و ارزان به دست نمی‌آید. در باسلام انواع بخاری‌های نفتی عرضه می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را سفارش بدهید.

بخاری هیزمی

جایی که هیچ سوخت جدیدی وجود نداشته باشد، برای تامین گرمایش باید به روش‌های قدیمی روی آورد. بخاری‌های هیزمی در سایت‌های گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) مثل کلبه‌های جنگلی هنوز هم کاربرد دارند. با این نوع بخاری‌ها علاوه بر  تامین گرمایش، کار پخت غذا و خشک کردن البسه را هم می‌شود انجام داد. البته این نوع بخاری نیاز به هیزم خشک و خوش‌سوز دارد که همین هم استفاده از آن را محدود می‌کند. در باسلام انواع بخاری‌های هیزمی در اندازه‌های مختلف عرضه می‌شوند.

بخاری فضای باز (پاسیو-چتری)

این نوع بخاری‌ها از نوع بخاری برقی تابشی هستند که بیشتر با چراغ‌های هالوژن تولید گرما می‌کنند. از بخاری‌های فضای باز که به بخاری پاسیو یا بخاری چتری یا قارچی هم شهرت دارند، در مکان‌هایی مثل پاسیوها و تراس‌ها یا آلاچیق‌ها استفاده می‌شوند. نام چتری را به خاطر شکلش به آن داده‌اند. بخاری‌های فضای باز اغلب به شکل ایستاده طراحی و تولید می‌شوند اما بعضی مدل‌های آن پایه‌هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع هم دارند. انواع بخاری‌های پاسیو را می‌توانید از بازار باسلام سفارش بدهید.

بخاری دیواری

شاید بشود بخاری‌های دیواری را در دسته بخاری‌های برقی یا هیترها آورد. این نوع بخاری‌ها با انرژی برق کار می‌کنند و فن هم دارند. شکل آن‌ها شبیه اسپلیت است و روی دیوار نصب می‌شوند. این نوع بخاری‌ها به پنل دیجیتال هم مجهز هستند و قابلیت‌های مختلف و هوشمندی مثل تایمر و سنسور تنظیم حرارت و پرتاب باد دارند. در بازار باسلام می‌توانید انواع بخاری‌های دیواری برقی را تهیه کنید.

بخاری حمامی

بخاری حمامی هم نوعی هیتر برقی است که از اسمش می‌شود فهمید که در کجا کاربرد دارد. بخاری‌های حمامی بیشتر با المنت تولید گرما می‌کنند و روی دیوار حمام‌ها نصب می‌شوند. در اقامت‌گاه‌های بین راهی یا دور از شهر می‌توان از بخاری‌های حمامی برای گرمایش محیط‌هایی مثل حمام و استخر استفاده کرد. در باسلام هم انواع بخاری‌های حمامی به فروش می‌رسند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x