با انواع عینک آفتابی و کاربردهایشان آشنا شوید


1,901

نقل قولی بامزه‌ای از جک نیکلسون وجود دارد که می‌گوید:«من با عینک آفتابی جک نیکلسونم و بدون عینک آفتابی یه آدم چاقم که شصت سالشه!» این جمله تقریبا در مورد همه ما صدق می‌کند. (دیگر وقتی جک نیکلسون با آن قیافه‌ی کاریزماتیکش این حرف را می‌زند، تکلیف بقیه مشخص است!)

از آن‌جایی که انتخاب عینک آفتابی هزارجور قاعده و قانون دارد و به این راحتی‌ها نیست، تصمیم گرفته‌ایم در این نوشته شما را با انواع عینک آفتابی و کاربردهایشان آشنا کنیم. لطفا تا خط آخر و آخر خط(!) همراه ما باشید.

یک عینک آفتابی استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی‌های یک عینک آفتابی استاندارد که ارزش هزینه‌کردن دارد، این‌ها هستند:

۱. دارای محافظ UV است.

بله، آفتاب‌گرفتن برای سلامتی خیلی خوب است ولی یکی از بدی‌های قرار گرفتن در برابر نور خورشید این است که اشعه‌های فرابنفش پدر پوست را درمی‌آورند! عینک‌هایی که پوشش یو-وی دارند، می‌توانند از حساس‌ترین عضو صورتتان در برابر این اشعه‌ها محافظت کنند.

عینک آفتابی uv
عینک‌هایی که پوشش یو-وی دارند، می‌توانند از چشم‌های شما در برابر اشعه فرابنفش محافظت کنند.

۲. جنس فریم و عدسی آن کیفیت بالایی دارد.

از ما به شما نصیحت: اگر می‌خواهید عینک آفتابی‌تان عمر بیشتری داشته باشد و دو روزه خرد و خاکشیر نشود(!) کمی بیشتر دست به جیب شوید و سراغ عینک‌های آفتابی پلی‌کربنات بروید. این عینک‌ها هم سبک‌ترند و هم در برابر ضربه مقاومت بالایی دارند.

۳. عدسی آن ضد خش است.

اگر می‌خواهید برای کودکتان عینک آفتابی بخرید یا خودتان یکی از آن آدم‌هایی هستید که بیست و چهارساعته گوشی و سوییچ و عینک آفتابی از دستتان می‌افتد (!) توصیه ما به شما این است که سراغ عدسی‌های ضدخش بروید. راستی اگر عینک آفتابی‌تان ضد خش نیست، می‌توانید با اضافه‌کردن روکش ضدخش به آن، عدسی عینکتان را از آسیب‌های احتمالی بیمه کنید.

خش عینک آفتابی
عینک آفتابی ضدخش می‌تواند شما را از تصاویر دلخراشی مثل این نجات بدهد!

۴. پلاریزه است.

حتما شما هم تجربه بازتاب ناخوشایند نور خورشید را از سطوح شفاف مثل برف، یخ، سرامیک‌های شفاف و براق و … داشته‌اید. عینک‌های آفتابی پلاریزه به خاطر داشتن لنزهای خاص می‌توانند از چشم شما در برابر این اشعه‌ها محافظت کنند.

انواع مدل عینک آفتابی و کاربردهایشان را بشناسیم

عینک‌های آفتابی بر اساس مدل‌هایشان کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

۱. عینک آفتابی ویفری

وقتی ریموند استگمن داشت عینک ویفری را برای ری‌بن طراحی می‌کرد، احتمالا روحش هم خبر نداشت که این مدل قرار است رکوردهای فروش را جابجا کند و تا سال‌ها در صدر عینک‌های پرفروش قرار بگیرد. موفقیت عینک‌های ویفری آن‌قدر زیاد بود که توانست دل سلبریتی‌ را هم ببرد و بازیگران مختلفی در فیلم‌های بسیاری از آن استفاده کردند.

کاربرد: عینک‌های ویفری بیشتر برای صورت‌های گرد و بیضی مناسبند. ضمنا این عینک محدودیت جنسیتی ندارد و هم آقایان و هم خانم‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

عینک ویفری زنانه. عینک ویفرر زنانه
عینک‌های ویفری بیشتر برای صورت‌های گرد و بیضی مناسبند.

۲. عینک آفتابی خلبانی

عینک خلبانی – چنان که از اسمش هم پیداست – شباهت ظاهری زیادی به عینک خلبان‌ها دارد. (آیا می‌دانستید خلبان‌ها این عینک را فقط برای خوشگلی‌اش نمی‌زنند؟ آیا می‌دانستید پرواز بدون این عینک‌ها تقریبا غیر ممکن است؟) این عینک بهترین گزینه برای محافظت از چشم‌ها و اطراف آن در برابر نور خورشید و اشعه‌های مضر آن است.

کاربرد: عینک‌های خلبانی بیشتر برای افرادی مناسبند که فرم صورتشان قلبی است؛ یعنی آن‌هایی که پیشانی‌هایی پهن و چانه‌هایی تیز و مخروطی دارند. استفاده از این عینک هم مثل مدل ویفری مرد و زن ندارد و همه با هر جنسیتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

عینک خلبانی زنانه
استفاده از عینک خلبانی هم مثل مدل ویفری مرد و زن ندارد و همه با هر جنسیتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

۳. عینک آفتابی گربه‌ای

از آن‌جایی که فریم این عینک‌ها به سمت بالا کشیده شده‌اند، می‌توانند شما را شبیه گربه کنند(!) و دقیقا به همین خاطر است که به آن‌ها عینک آفتابی گربه‌ای گفته می‌شود.

کاربرد: اگر فرم صورتتان مربعی یا مستطیلی است، عینک‌های گربه‌ای را دریابید. ضمنا برخلاف تصور این عینک هم برای آقایان مناسب است و هم خانم‌ها. (البته بهتر است عینک آقایان کشیدگی کمتری داشته باشد)

عینک گربه‌ای مردانه
برخلاف تصور عینک‌های گربه‌ای هم برای آقایان مناسبند و هم خانم‌ها.

۴. عینک آفتابی کلاب‌مستر

عینک آفتابی کلاب‌مستر در واقع همان عینک ویفری خودمان است. منتها با این تفاوت جزئی (و البته مهم) که این عینک‌های ابرو دارند! (به زبان ساده‌تر: بخش بالایی فریم این عینک‌ها قاب دارد) عینک‌های کلاب‌مستر مدت‌ها بود که از مد افتاده بودند، اما به نظر می‌رسد این روزها دوباره طرفداران خودشان را پیدا کرده‌اند.

کابرد: این عینک‌ها برای افرادی که صورت مربعی، مستطیل، بیضی و مثلثی دارند، مناسب است. آن قدیم‌ترها بعضی‌ها معتقدند بود این عینک‌ها بیشتر مردانه‌اند اما خب زمانه عوض شده و الان دیگر فرق چندانی ندارد و خانم‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

عینک کلاب‌مستر
تفاوت عینک‌های کلاب‌مستر با عینک‌های ویفری در این است که این عینک‌های ابرو دارند!

۵. عینک آفتابی هندسی (گرد، مربعی، بیضی و …)

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های عینک آفتابی عینک‌هایی هستند که در شکل‌های هندسی مختلف ساخته می‌شوند. در ادامه با کاربرد هر کدام آشنا می‌شویم:

  • عینک آفتابی گرد: این عینک‌ها برای صورت‌های مربعی مناسبند.
  • عینک آفتابی بیضی: این مدل عینک تقریبا روی همه‌جور صورتی قشنگ است!
  • عینک آفتابی مستطیل: این عینک‌ها بیشتر برای صورت‌های گرد مناسبند.
  • عینک آفتابی مربع: این عینک‌ها نیز بیشتر به صورت‌های گرد می‌آیند.
لئون عینک گرد
بیشتر ما عینک‌های گرد را با فیلم لئون به یاد می‌آوریم!

۶. عینک آفتابی پروانه‌ای

شکل عینک‌های آفتابی پروانه‌ای مثل بال‌های باز یک پروانه است؛ یعنی هر چه فریم آن به بینی شما نزدیک‌تر می‌شود، باریک‌تر می‌شود. این نوع عینک آفتابی مدل‌ها و تنوع زیادی دارد.

کاربرد: این مدل عینک به دلیل فرم خاصش بیشتر مناسب خانم‌هایی است که صورتشان به شکل مربع یا مستطیل است.

عینک پروانه‌ای زنانه
مدل عینک پروانه‌ای به دلیل فرم خاصش بیشتر مناسب خانم‌هایی است که صورتشان به شکل مربع یا مستطیل است.

چطور عینک آفتابی را بر اساس فرم صورت انتخاب کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید به طور کلی شش فرم چهره داریم که عبارتند از: بیضی، دایر‌ه‌ای، مربع، مستطیلی، لوزی (الماسی) و قلبی (مثلثی) در جدول زیر می‌توانید با عینک مناسب برای هر کدام بیشتر آشنا شوید.

این مطلب را هم از دست ندهید: راهنمای انتخاب عینک آفتابی زنانه با توجه به فرم صورت

فرم صورتعینک‌های مناسب
بیضیپروانه‌ای، چند ضلعی، مستطیلی، مربع، خلبانی، کلاب‌مستر و ویفرر
دایره‌ایچشم‌گربه‌ای، خلبانی، مستطیل، مربعی، چندضلعی و تابه‌تا
مربعدایره‌ای، بیضی، چشم‌گربه‌ای، خلبانی، ویفرر، کلاب‎مستر، پروانه‌ای
مستطیلینیم‌فریم، گرد، خلبانی، ویفرر، کلاب‌مستر و گربه‌ای
لوزی (الماسی)بیضی، دایره‌ای، خلبانی و گربه‌ای
قلبی (مثلثی)مستطیل، مربع، گربه‌ای، پروانه‌ای، چند ضلعی، ویفرر و خلبانی
انواع عینک آفتابی مناسب بر اساس فرم صورت

سوالات متداول درباره انواع عینک آفتابی

عینک آفتابی خلبانی مناسب چه کسانی است؟

عینک‌های خلبانی بیشتر برای افرادی مناسبند که فرم صورتشان قلبی است؛ یعنی پیشانی‌هایشان پهن و چانه‌هایشان تیز و مخروطی است. این عینک چه برای آقایان و چه خانم‌ها گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

عینک آفتابی پلاریزه چیست؟

حتما شما هم تجربه بازتاب ناخوشایند نور خورشید را از سطوح شفاف مثل برف، سرامیک‌های براق و … داشته‌اید. عینک‌های آفتابی پلاریزه به خاطر داشتن لنزهای خاص می‌توانند از چشم شما در برابر این اشعه‌ها محافظت کنند.

عینک آفتابی پروانه‌ی مناسب چه کسانی است؟

این مدل عینک به دلیل فرم خاصش بیشتر مناسب خانم‌هایی است که صورتشان به شکل مربع یا مستطیل است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x