فواید و خواص گردو برای سلامت و زیبایی (پوست، مو و لاغری)


436

فواید و خواص گردو برای سلامت و زیبایی (پوست، مو و لاغری)

شباهت گردو به مغز فقط به چین و چروکهای تو در تو و رنگ و ظاهرش نیست ،همانطور که مغز همه کاره بدن انسان است گردو هم یک مغزِ همه کاره است. یک آچار فرانسه که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌شود بین خواصش پیدا کرد. ماده غذایی ای با ارزش غذایی بسیار بالا که می‌شود از فواید و خواصش یک طومار بلند بالا نوشت. بخشی از این طومار را می‌توانید اینجا بخوانید.

همه خواص و فواید گردو که باید بدانید + جامع ترین راهنما

در ادامه با خواص و فواید گردو بیشتر آشنا می‌شویم، اما قبل از هر چیز بگذارید برویم سراغ ارزش غذایی این خوراکی خوشمزه:

ارزش غذایی گردو

چربی اشباع، کربوهیدرات، فیبر، انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، پروتئین و مواد معدنی  همه بخشی از ارزش غذایی گردو را تشکیل می دهند اما آنچه آن را متفاوت می‌کند چربی بالای این ماده خوراکی است. چربی از جنس اسیدهای چرب غیر اشباع است که سالم‌تر از چربی‌های اشباع شده است. 

بیشتر محتوای چربی روغن گردو، حاوی اسید چرب امگا 3 به نام اسید آلفا لینولنیک است. این چربی خوب اگر در رژیم غذایی روزانه قرار گیرد می‌تواند اثرات مثبتی برای سلامتی فرد داشته باشد.

اینفوگرافی ارزش غذایی گردو

خواص درمانی و سلامت گردو

از چین و چروک های گردوی تازه زرد و نرم روی درخت گرفته تا گردوی های سابیده شده آماده برای فسنجان خوش طعم و رنگ جشنواره ای از خاصیت است که می‌تواند انسان را در مقابل بسیاری از بیماری ها بیمه کند. فیبر و پروتئین موجود در گردو فرد را برای مدت طولانی تر سیر نگه می دارد و از طرف دیگر سبب وجود یک جریان ثابت گلوکز و جلوگیری از افزایش فشار قندخون می شود.

کاهش احتمال خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان، اثرات مثبت برای حفظ سلامت پوست و مو، افزایش قدرت جنسی، کمک به رشد جنین، کمک به رشد کودکان و بهبود عملکرد قلب و دستگاه گوارشی و سیستم ایمنی بدن همه گوشه ای از آثار و فواید مثبت مصرف این ماده مغذی مفید است.

خواص و فواید گردو برای لاغری و کنترل وزن

اینکه آدم چیزی بخورد و لاغر شود همیشه جز آرزوهای دست نیافتنی بشر بوده است که از قرن‌ها پیش برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، اما گردو بدون هیچ ادعا و چشم داشتی تا حدی در سکوت و خفا این آرزو را برآورده کرده است. خاصیت گردو در کنترل و کاهش وزن به علت ترکیباتی است که در آن وجود دارد، از جمله فیبر، پروتئین و چربی‌های ناسرشتی.

فیبر موجود در گردو باعث ایجاد اشباع طبیعی و کاهش اشتها می‌شود و در نتیجه با مصرف گردو، احساس سیری بیشتری خواهید داشت و احتمال خوردن مقادیر بیشتری از سایر مواد غذایی را کاهش می‌دهید،از طرفی پروتئین گردو هم له این احساس سیری کمک می‌کند و در کنار آن عضلات را هم حفظ و تقویت می کند،خود همین عضلات تقویت شده فرایند سوختن چربی و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهند.

گردو با تنظیم سطح قند خون هم میزان تمایل به خوردن مواد غذایی را کاهش می دهد و در نتیجه می‌تواند برای رسیدن به وزن ایده آل کمک کننده باشد.

خواص و فواید گردو برای مغز و حافظه‌

اینکه شباهت ظاهری گردو با مغز خواص آن برای حافظه و مغز ارتباط مستقیم دارد یا نه هنوز در هیچ آزمایش علمی ثابت نشده است اما چیزی که معلوم است این است که این شباهت خیلی هم بی مورد نیست چرا که گردو غذای مغز است و این به دلیل وجود امگا ۳ فراوان آن است.

مصرف گردو می‌تواند  تا حدی افسردگی و زوال عقل ناشی از افزایش سن را در انسان متوقف کند. و همین اسیدهای چرب امگا-۳ در گردو می‌توانند به حفظ و تقویت سلول‌های عصبی و پشتیبانی از عملکرد مغز کمک کنند، از طرفی اآنتی‌اکسیدان‌ها نیز می‌توانند در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو و استرس مغزی از این عضو اساسی و مهم بدن محافظت کنند و عملکرد مغز را بهبود بدهند.

گردو همچنین به واسطه دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی  مغز را تغذیه میکند و به همین طریق حافظه را بهبود می بخشد. اگر میخواهید در کهنسالی مغز و حافظه ای پویا و فعال داشته باشید خوردن گردو را جدی بگیرید.

خواص و فواید گردو برای مغز و حافظه‌

خواص گردو برای قلب

اگر تصور کردید که گردو فقط به هم خانواده خودش خیر می رساند سخت در اشتباهید، گردو یک بار وفادار برای قلب هم هست و مجددا به لطف وجود منابع سرشار اسیدهای چرب امگا ۳  سیستم قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تنها چند عدد از این جادوی خاصیت می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند‌.

کاهش کلسترول بد و تولید کلسترول خوب، کاهش التهابات و بهبود عملکرد عروق خونی، کمک به انعطاف پذیری سرخرگ و جلوگیری از سفت شدن آن بخشی از جادوی گردو روی قلب است.  آرژینین موجود در گردو که یک آمینو اسید است و بدن از آن برای تولید اکسید نیتریک استفاده می کند به حفظ خاصیت انعطاف پذیری قلب کمک ممیکن و از سوی دیگر خوردن گردو بعد از غذا ممکن است تا حدودی جلوی ضرر غذاهای چرب بر سرخرگ را می گیرد، همچنین وجود آنتی اکسیدان ها و اسید آلفا-لینولئیک (ala) که یک نوع اسید چربی امگا3 نباتی می تواند از فرد در برابر حمله قلبی محافظت کند.

خواص گردو برای قلب

خواص گردو برای دستگاه گوارش

مشکلات تغذیه در زندگی مدرن امروزی بیماری ها و امراض دستگاه گوارشی را به شدت افزایش داده است یکی از مواد غذایی که می‌تواند تا حدی جلوی این بیماری ها را بگیرد گردو است.

مصرف گردو یکی از راه‌هایی است که به سلامت باکتری‌های مفید دستگاه گوارش( که در سلامت دستگاه گوارش اثرگذار هستند) و درنتیجه سلامت کلی‌ بدن کمک می‌کند.مهم‌ترین خاصیت این باکتری‌ها کمک به تقویت سیستم ایمنی، جذب برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی و تأثیر روی سیستم عصبی و خلق و خوی انسان است.

فیبرهای غذایی قابل تحلیل و آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در گردو به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند و از طرفی به دلیل خاصیت ضد التهابی گردو این ماده غذایی می‌تواند از بیمارهایی مثل عفونت‌ها و قرمزی‌های معده و روده جلوگیری کند.

خواص گردو برای کبد

گردو به واسطه داشتن ال آرژنین که یکی از اسیدآمینه‌های مورد نیاز بدن است نقش موثری در سلامت کبد دارد و با واسطه منابع سرشار امگا ۳ و گلوتاتیون پروسه سم زدایی از کبد را به خوبی انجام میدهد.

وجود منابع ویتامین E در گردو از دیگر ویژگی هایی است که باعث شده گردو یک عامل موثری برای سلامت کبد باشد به این دلیل که ویتامین E از جمله موادی است که وجود آن با سلامت کبد رابطه مستقیمی دارد و وقتی در بدن باشد کاهش دهنده بیماری ها و اختلالات مربوط به کبد است .

خواص گردو برای کبد

خواص گردو برای تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی دروازه دفاعی بدن  برای جلوگیری از بسیاری از بیماری ‌ها و امراض و هر فرد با تقویت سیستم ایمنی بدن خود میتواند جلوی بسیاری از بیماری‌ها را از ریشه بگیرد. اگر شما هم در فکر تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستید از گردو غافل نشوید.

ویتامین آ، منگنز و روی موجود در گردو نقش موثری در بهبود عملکرد سیستم ایمنی برعهده دارد و شواهد نشان داده است که مصرف گردو خطر بروز انواع بیماری های واگیر و عفونی را  هم کم می ‌کند، پس برای اینکه خود را در مقابل بسیاری از بیماری ها مقاوم کنید گردو را در برنامه غذایی خود قرار بدهید.

خواص گردو برای کاهش التهابات

اگر از مبتلایان به آرتریت، آسم و اگزما هستید و یا اینکه مستعد ابتلا به بیماری‌هایی التهابی هستید، گردو راه درمان شماست. این ماده مغذی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب، یک درمان طبیعی و ایده‌آل برای مواجهه با بیماری‌های التهابی است.

بر اساس برخی مطالعات گردو در بین انواع آجیل بیش از همه اثر ضدالتهابی دارد و به دلیل داشتن مقدار بالایی از اسید آلفا لینولئیک (ALA) از دیگر مغزیجات متمایز می شود. وجود منابع سرشار ویتامین E و سایر مواد مغذی گیاهی مانند اسیدهای فنولیک، تانن ها و فلاونوئیدها باعث می شود که با مصرف روزانه گردو تا چندین برابر احتمال بروز بیماریهای التهابی کاهش یابد.

خواص گردو در کاهش فشار خون

فشار خون یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که عده زیادی از افراد را درگیر می‌کند که در صورت عدم مراقبت می‌تواند حتی جان افراد را هم به خط  بیاندازد.

این در حالی است که منیزیم، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ در گردو در کمک به کاهش فشار خون مؤثر است، بهره مندی از مقادیر بالایی ملاتونین هم سبب می شود سطح ملاتونین خون را افزایش می دهد و به طریق به کنترل فشار خون کمک می‌کند. اسیدآلفالینولئیک هم عامل دیگری است که در گردو سبب کاهش فشار خون می شود.توکوفرول‌ها یا اسیدهای فنولیک هم‌ در این کنترل فشار خون موثراند.

خواص گردو در کاهش فشار خون

خواص گردو برای چربی خون

کاهش کلسترول بد خون (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL)؛ کاهش التهابات و بهبود عملکرد رگ‌های خونی از طریق کاهش احتمال تشکیل پلاک در رگ‌های خونی همه از جمله معجزات اسیدهای چرب مفید گردو در بدن است که می‌تواند در نتیجه آنها احتمال بروز بیماریهای قلبی را کاهش دهد.

وجود اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ می‌تواند تعادل مواد چرب خون را حفظ کند علاوه بر این با کاهش سطح تری‌گلیسرید‌ها که مواد چرب خون هستند به بهبود حساسیت به انسولین هم کمک کرده و خطر بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

خواص گردو برای دیابت و قند خون

کنترل سطح قند خون برای افراد دیابتی همیشه یک چالش جدی بوده است که باید برای آن برنامه غذایی ویژه ای را رعایت کنند، معمولا کسانی که مبتلا به دیابت هستند باید در برنامه غذایی خود به جای استفاده از غذاهای پرکربوهیدرات و تصفیه شده از غذاهایی با کربوهیدرات کم و پروتئین بالا استفاده کنند و گردو مقدار بسیار ناچیزی کربوهیدرات دارد و از طرفی به واسطه چربی، پروتئین و فیبر موجود در آن می‌تواند از افزایش ناگهانی قند خون نیز جلوگیری کند.

عملکرد فیبر بالای گردو در کاهش سطح قند خون به این شکل است که به دلیل رژیمی بودن فیبر گردو به مدت زمان بیشتری برای هضم و شکسته شدن نیاز دارد، به همین دلیل قند را بسیار آهسته وارد جریان خون می‌کند و این کار از افزایش ناگهانی آن در بدن جلوگیری خواهد کرد.

گردو علاوه بر این میزان هموگلوبین و کلسترول خون را که در تنظیم قندخون تاثیرگذار است، کنترل می‌کند، با همه این ها اگر چه مصرف گردو راهی برای بهبود بیماری دیابت است اما نباید از آن به عنوان درمان قطعی استفاده کرد.

خواص گردو در پیشگیری سرطان

بیماری که تا چندین سال پیش یک اتفاق ناگوار کمیاب برای عده ای از افراد بود امروز به یک بیماری رایج در بین مردم جهان تبدیل شده است، سبک زندگی امروزی احتمال بروز سرطان در بین افراد را خیلی بیشتر کرده است، در این شرایط سبک زندگی سالم و استفاده از رژیم غذایی مناسب می‌تواند احتمال درگیر شدن با این بیماری را کاهش بدهد یکی از مواد غذایی که می‌تواند در لیست مواد غذایی پیشگیرانه از سرطان قرار بگیرد گردو است.

تحقیقات انجام گرفته  نشان می‌دهد که مصرف مداوم گردو می‌تواند از بروز سرطان‌ سینه، پروستات، روده‌ی بزرگ و کلیه پیشگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گردو می‌تواند فرایندهای سرطانی را کاهش داده و رشد غیرطبیعی سلول‌ها را مهار کنند.

فیتوشیمیکال‌ها نیز  که در گردو وجود دارند می‌توانند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهند و فرآیندهای سرطانی را مهار کنند. فیتواستروژن‌ها در گردو هم که خواص مشابه استروژن دارند می‌توانند احتمال وقوع سرطان های سینه و رحم را کاهش دهند. با وجود همه این موارد مصرف گردو می‌تواند یک آینده نگری عاقلانه برای سلامتی و زندگی بهتر باشد.

خواص گردو در پیشگیری سرطان

خواص گردو برای کودکان

مهم‌ترین بازه زمانی رشد هر انسانی در کودکی است، و همه می دانند که  تغذیه سالم چه نقش مهمی در رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان دارد، دوره ای که با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مقوی میتوان یک بزرگسالی سلامت را برای فرد بسازد.

گردو، این مغز مفید و مغذی، پکیجی کامل از مواد معدنی و ویتامین‌های حیاتی برای عملکرد مناسب انسان به خصوص مغز انسان است. ویتامین B6، تیامین، مس، فسفر، منیزیم و فولیک اسید موجود در گردو و عدم وجود گلوتن،سدیم و کلسترول خوب باعث می شود که مطمئن باشیم که گردو یکی از سالم ترین مواد غذایی است که می‌توانیم در سبد غذایی کودک خود قرار دهیم و سوخت و ساز مناسبی برای مغز کودکمان فراهم کنیم .

خواص گردو برای مردان

 امگا 3، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های گردو علاوه بر تمام خواصی که پیش از این از آنها گفته شد بر تقویت قدرت جنسی در مردان هم موثر است. گردو به بهبود کیفیت، تعداد، حرکت و شکل اسپرم‌ها کمک می‌کند و بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف روزانه 75 گرم گردو باعث درمان ناتوانی جنسی و افزایش قدرت باروری در مردان می‌شود.

گردو همچنین از سرطان پروستات در مردان پیشگیری می کند و با وجود فلاونوئیدها و پلی فنول‌ها درصد احتمال وقوع آن را کاهش می دهد.

خواص گردو برای مردان

خواص گردو برای زنان باردار

همانطور که در مورد خاصیت گردو در رشد کودکان گفتیم اینجا باید یک قدم عقب تر برویم و بگوییم که گردو حتی پیش از تولد هم میتواند در رشد جنین اثرات شگفت انگیزی داشته باشد. گردو غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است که برای رشد چشم ها و مغز جنین مناسب است و  مس موجود در آن به رشد جنین کمک می‌کند.

خوردن گردو میتواند در حفظ پروتئین مطلوب در دوران بارداری اثرگذار باشد و میتواند پروتئین و فیبر مورد نیاز مادران باردار را تامین کند و از طرفی آنتی اکسیدان های موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی آنها کمک می کند. همچنین وجود ملاتونین در گردو میتواند خواب مادران باردار به خصوص در سه ماهه سوم را به خوابی آرام و راحت تر تبدیل کند، اما  گردو برای بعد از زایمان هم مفید است و  اسید آلفا لینولنیک موجود در گردو برای مبارزه با افسردگی پس از زایمان ، روان‌پریشی و حتی زوال عقل مناسب است .

خواص گردو برای مو

شاید قابل باور نباشد که یک  حوزه کاری خواص یک ماده غذایی تا این حد متنوع باشد. اما باید بگوییم که شاید باورش سخت باشد اما این میوه خشک مقوی حتی برای سلامت مو هم راهکارهایی دارد. گردو حاوی عناصر مغذی مهمی است که به رشد و تقویت موها کمک می‌کند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گردو، مانند ویتامین E، بیوتین، منیزیم و روی، به تغذیه موها و حفظ سلامت آنها، تقویت ریشه و افزایش رطوبت و لطافت موها کمک می کند.

بیوتین موجود در گردو میتواند جلوی شکنندگی و ترک موها را بگیرد و از طرفی منیزیم و روی موجود در گردو هم به بهبود سلامت پوست سر و جلوگیری از مشکلاتی مانند خشکی و خارش کمک می کند، علاوه بر این  گردو  شوره سر را درمان و موها را ضخیم‌تر، بلندتر و قوی‌تر می‌کند.

خواص گردو برای مو

خواص گردو برای پوست

همانطور که گفتیم گردو برای تقویت مو و پوست هم خواص فراوانی دارد، یکی از دلایل این خواص به دلیل وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب مفید است که به بهبود و نگهداری سلامت پوست کمک می‌کنند.  به دلیل وجود ویتامین E در گردو است مغز خوراکی میتوانید یک پوست با جوانی و لطافت بیشتر را برای فرد به ارمغان بیاورد و در برابر رادیکال های آزاد مضری که در طبیعت وجود دارند از آن مراقبت کند.

اگر از دسته کسانی هستید که در پوستتان احساس خارش را زیاد تجربه می‌کنید گردو را دسته کم نگیرید، این میوه خشک میتواند با وجود اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ به حفظ رطوبت و ارتجاع پوست کمک کرده و التهاب و عوارض پوستی مانند خارش و قرمزی را درمان کند و در واقع به همین وسیله گردو به شما کمک میکند که پوستی زیبا و بدون لک داشته باشید و با حفظ رطوبت و ارتجاع پوست از بروز لکه های پوستی و خشکی پوست جلوگیری می کند.

خواص گردو در کاهش خطر پوکی استخوان

پیری در اغلب موارد کلکسیونی از ضعف و ناتوانی در همه اندام هاست، مغز خسته است و عملکردش با اختلال بیشتری همراه  است، قلب گاهی با زور دارو و درمان می تپد و استخوان ها آماده اند که با کوچکترین ضربه ای خرد شوند.

این یکی از دغدغه‌های اصلی هر انسانی در دوره پیری است، پوکی استخوان. کمبود شدید مس می‌تواند غلظت مواد معدنی استخوان را کاهش و خطر پوکی استخوان را افزایش بدهد و گردو دقیقا منبع خوبی از همین ماده معدنی یعنی مس است. علاوه بر مس گردو منبع منگنز و منیزیم نیز هست که با همکاری کلسیم و مس می‌توانند موادی موثر در کاهش احتمال پوکی استخوان باشند.

خواص گردو در کاهش استرس و تنظیم خواب

ملاتونین مثل یک آرامبخش قوی عمل میکند و به تحریک فرد به خوابیدن و تنظیم چرخه های خواب کمک می‌کند و گردو حاوی مقداری از ملاتونین است. همین کافی است تا گردو را یک ماده مغذی موثر در تنظیم خواب بدانیم.

عصبانیت، بیش فعالی و کج خلقی از جمله عواملی است که می‌تواند در نتیجه کمبود اسیدهای چرب امگا۳ در فرد به وجود بیاید و از قضا گردو منبع امگا۳ نیز هست که افزودن آنها به رژیم غذایی کودکان میتواند از بروز این حالات در کودکان پیشگیری کند و در بزرگسالان هم  با کنترل کورتیزول و آدرنالین موجب کاهش استرس می شود به خصوص برای کسانی که از اختلال استرس پس از سانحه رنج می برند.

خواص گردو در کاهش استرس و تنظیم خواب

خواص گردو در درمان عفونت قارچی

عفونت قارچی یکی از بیماریهای رایج پوستی است که می‌تواند بر روی پوست یا در داخل بدن‌مان اتفاق بیفتد و یکی از راه های پیشگیری و درمان آن گردو است. پوسته سبز و نارس گردوی سیاه حاوی ماده ای به نام جوگلاندین است که خاصیت ضد قارچی دارد و میتواند  برای درمان بیماری‌های پوستی، به ویژه قارچی، از جمله اگزما، پسوریازیس، تبخال و انگل‌های پوستی مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این گردو شامل مواد فعالی مانند تانن‌ها و فنولیک‌ها است که خواص ضدباکتری و ضدقارچی دارند. این ترکیبات می‌توانند رشد قارچ‌های مضر را مهار کرده و عوارضی مانند التهابات قارچی پوست را کاهش دهند. از طرف دیگر مواد معدنی موجود در گردو، مانند سدیم و پتاسیم می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌های قارچی مؤثر باشد.

خواص گردو با عسل چیست؟

گردو و عسل یک ترکیب استثنایی از دو ماده فوق مقوی است که ترکیبشان می تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد ، به طور کلی استفاده از ترکیب عسل و گردو می‌تواند به رفع مشکلات زیر کمک کند:

  • بهبود گردش خون و کمک به افزایش راندمان کار ذهنی.
  • از بین بردن انواع فرآیندهای التهابی.
  • مقابله با انواع میگرن و سردرد.
  • جلوگیری از استرس و ایجاد نشاط.
  • رفع کمبود ویتامین و بهبود کم خونی.
  • افزایش سطح ایمنی بدن.
  • کمک به بیماری‌های عروقی، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا.
  • جلوگیری از احساس خستگی مفرط

خواص گردو با خرما چیست؟

همان طور که پیشتر ذکر شد ترکیب جذاب این دو ماده ترکیب بهشتی خرما و گردو که در ایران یک پذیرایی برای مراسم ختم است میتواند با خواصش مرده را تا مرز زندگی پیش ببرد.

  • افزایش روند خون سازی در بدن
  • تقویت سیستم گوارش بدن و رفع یبوست
  • کمک به درمان کم خونی
  • افزایش انرژی ‌ و مقابله با احساس خستگی
  • جلوگیری از بروز بیماری فشار خون
  • بهبود بیمارهای کلیوی با کاهش اثرات سدیم
  • جلوگیری از بیمارهای قلبی
  • کمک به کاهش وزن
  • مقابله با آلزایمر با رفع استرس اکسیداتیو
  • کمک به سلامت دندان ها  با از بین رفتن پلاک روی دندان ها و تقویت مینا
  • رشد موها و سلامتی ناخن ها
خواص گردو با خرما چیست؟

خواص گردو و کشمش چیست؟

یک ترکیب دیگر که جشنواره خواص است ترکیب بی نظیر گردو و کشمش است که مصرف همزمان آنها خواص بی شماری را به همراه دارد.

  • منبعی غنی از مواد مغذی و تقویت قوای بدن
  • کمک به کنترل وزن به وسیله فیبر بالا
  • کنترل چربی خون و کاهش چربی بد خون یا LDL
  • پیشگیری از سرطان با کمک ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوان
  • پیش‌گیری و بهبود کم خونی فقر آهن
  • کمک به سلامت پوست و مو
  • کنترل قند خون

خواص مصرف گردو با پنیر چیست؟

پیوند پنیر و گردو یک پیوند ناگسستنی بسیار قدیمی است که مصداق بارز دو ماده مکمل اند که در کنار همدیگر یک ترکیب بی نظیر خلق می‌کنند که برخی از مهمترین فواید استفاده از پنیر و گردو اینهاست:

  • افزایش گرمی طبع و کنترل طبع سرد و بیماریهای وابسته به آن
  • رساندن  ویتامین های متنوع  به بدن
  • محکم کردن استخوان ها و بهبود رماتیسم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت سلامت مغز
  • جلوگیری از آلزایمر و فراموشی
  • مبارزه با سرطان
خواص مصرف گردو با پنیر

عوارض گردو

هنرهای گردو را گفتیم. حالا برویم سراغ عیب‌ها و عوارضش!

اختلال در عملکرد دستگاه گوارش

با وجود تمام خواص متعدد و بیشمار گردو و نقش مهمی که در سلامت جسمی و روانی میتواند ایفا کند، این میوه خشک بی نظیر می‌تواند عوارضی ام داشته باشد.  گردو و همه مغزیجات مانند یک شمشیر دو لبه اند یعنی همانطور که گردو به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک میکند گاهی میتواند مشکلاتی را هم برای آن رقم بزند و چیزی که لبه شمشیر را انتخاب می‌کند میزان مصرف است.

مصرف بیش از اندازه گردو می‌تواند یبوست و مشکلات دیگری در سیستم گوارش به وجود بیاورد. مصرف زیاد گردو علاوه بر دستگاه گوارش بر روی معده هم می‌تواند عوارضی داشته باشد، فیبر موجود در گردو بسیار بالا است و مصرف زیاد این ماده غذایی می‌تواند موجب نفخ، درد معده، اختلال در هضم غذا، درد در نقاط مختلف معده و اسهال شود و دستگاه گوارش را درگیر کند.

اختلال در عملکرد دستگاه گوارش

احتمال بروز آلرژی و حساسیت

گلودرد، خارش و التهاب گلو یکی از رایج‌ترین عوارضی است که خوردن گردو ممکن است به همراه داشته باشد که اگر درمان نشود تبدیل به واکنش خطرناک آنافیلاکسی می‌شود.

احتمال بروز مشکلات کبدی

یکی از مشکلات اساسی که معمولا به بیماری کبدی ختم می شود داشتن کبد چرب است که به علت خوردن غذاهای چرب به وجود می آید. گردو یکی از مغزیجات بسیار چربی است که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند موجب بیماری کبد چرب شود.

احتمال سرطان های پوستی

اگر چه این عارضه بسیار نادر است اما بهتر است بدانیم که ماده شیمیایی و سمی ژوگلون در گردو اگر بیش از حد وارد بدن شود منجر به حساسیت‌های بسیار شدید در پوست لب می‌شود که در صورت شدت یافتن و عدم درمان موجب سرطان پوست می‌شود.

احتمال بروز مشکلات پوستی

استفاده بیش از حد از گردو میتواند روی پوست شما به صورت جوش و آکنه های پوستی به نمایش دربیاید و افزایش چربی پوست باعث باز شدن منافذ پوستتان شود که احتمال اگزما، زخم و عفونت های پوستی را افزایش می دهد.

تشدید زخم ها

با اینکه فیبر و پروتئین گردو برای زخم های باز بسیار مفید است اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث تشدید زخم ها شود.

سوالات متداول درباره خواص گردو

خواص گردو ناشتا چیست ؟

خوردن گردوی ناشتا خواص زیادی دارد، از جمله: پیشگیری از یبوست، تقویت قوای جنسی، کمک به کنترل وزن، بهبود عملکرد مغز، احساس سیری و …

میزان مصرف گردو در روز چقدر است؟

مصرف روزانه ۶۰ گرم گردو می‌تواند شما را از خواص و فواید گردو بهره‌مند کند.

آیا گردو چربی خون و فشار خون را بالا می برد؟

خیر، بلکه فشار و چربی خون را کنترل می‌کند. با این حال بهتر است در این مورد با پزشک متخصص‌تان مشورت کنید.

آیا گردو چاق‌کننده است؟

هر چند مصرف متعادل گردو باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود، اما بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، چون ممکن است شما را چاق کند.

آیا گردو چربی‌سوز است؟

گردو با ایجاد حس سیری و از بین‌بردن اشتهای کاذب به فرایند چربی‌سوزی کمک می‌کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x