طرز تهیه 5 نوع ژله هندوانه ای قالبی، لیوانی و با ظرف پیرکس + ایده تزیین


9,372

طرز تهیه 5 نوع ژله هندوانه ای قالبی، لیوانی و با ظرف پیرکس + ایده تزیین

چه یلدا صدایش کنیم، چه شب چله و چه حتی روز ترویج مهمانی و پیوند با خویشان، فرقی نمی‌کند، آن چیزی که این شب را برای همه خانواده‌های ایرانی خاص و دوست‌داشتنی کرده بیشتر از اسمش، رسمش است.

رسم دیدن و دورهم بودن افرادی از یک خانواده که شاید حتی یکسال همدیگر را ندیده‌اند، رسم تفأل زدن به حافظ و رسم خوردن و لذت بردن از نعمتهای خدا و خوراکی‌های رنگارنگش. انار، خرمالو، لبو، کدو، آجیل و بیشتر از همه هندوانه نقش اول‌های سفره‌های شب یلدا هستند. به همین خاطر در این مطلب سراغ ژله‌های هندوانه‌ای قالبی و لیوانی رفته‌ایم و طرز تهیه‌شان را توضیح داده‌ایم.

طرز تهیه 5 نوع ژله هندوانه ای قالبی، لیوانی و با ظرف پیرکس + ایده تزیین

طرز تهیه انواع ژله هندوانه ای

برای آنهایی که برای یلدایشان سفره‌های زیباتر و‌خوش آب و رنگ تری می‌خواهند ژله هندوانه یک انتخاب عالی است؛ ژله ای که می‌توانید در قالب ها و طرح های مختلف مثل قالب قلبی و ‌گرد و طرح گل، یا به صورت لیوانی و در قالب های تک نفره و یا در قالب نادوانی و حتی در ظرف های پیرکس تهیه کنید و یک میز یلدایی به یاد ماندنی بچینید.

طرز تهیه انواع ژله هندوانه ای

طرز تهیه ژله هندوانه قالبی شب یلدا

اگر از علاقمندان مثلثات هستید و دوست دارید سفره تان پر شود از اشکل های هندسی دایره و مربع و مثلث، اگر از آن دسته افراد رمانتیک هستید که هر خوراکی را در قالب قلب ترجیح می دهید و یا حتی اگر آنقدر ایده آل گرایی اید که دوست دارید همه چیز منظم و بدون ذره‌ای بی نظمی و دخالت دست شکل بگیرد. انواع قالب ها به شما کمک می‌کنند که یک میز زیبا و باسلیقه و منظم برای شب یلدا داشته باشید که با یک ژله هندوانه قالبی تزئین شده است.

مواد لازم ژله هندوانه قالبی

مواد مورد نیازمقدار
پودر ژله سبز رنگنصف بسته
پودر ژله قرمزیک بسته
پودر ژله آلوئه ورایک چهارم بسته
بستنی وانیلی2 الی 3 قاشق غذاخوری
مواد لازم ژله هندوانه قالبی

مراحل طرز تهیه ژله هندوانه قالبی

مراحل تهیه ژله هنداونه قالبی این‌ها هستند:

  • مرحله اول: برای اینکه آخر کار تمام زحماتتان هدر نرود، روغن را فراموش نکنید، قبل از هر چیزی ابتدا قالب مورد نظرتان را چرب کنید.
  • مرحله دوم: پودر ژله قرمز با طعم دلخواه‌تان مثل هندوانه، توت فرنگی، آلبالو و را با یک لیوان آب جوش مخلوط نموده و آنقدر هم بزنید تا پودر ژله کاملا حل شود، میتوانید برای این کار از روش بن ماری استفاده کنید.
  • مرحله سوم: بستنی وانیلی را از چند دقیقه قبل در دمای محیط قرار دهید که کمی باز شود و سپس بستنی شل شده را به ژله قرمز رنگتان اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.
  • مرحله چهارم: قالب مورد نظرتان که قبلاً چرب کردید را ازمایع به دست آمده پر کنید و در یخچال بگذارید تا ژله ببندد.
  • مرحله پنجم: در مرحله بعدی باید سراغ ژله آلوئه ورا بروید. پودر ژله را در یک چهارم لیوان آب جوش حل کنید.
  • مرحله ششم: مجدداً ۳الی ۴ قاشق بستنی وانیلی را به ژله آلوئه ورا اضافه کنید و به خوبی هم بزنید.
  • مرحله هفتم: ژله قرمزی که در یخچال قرار دادید را چک کنید و زمانی که کمی سفت شد از یخچال بیرون بیاورد و مواد ژله آلوئه ورا را به آن اضافه کنید و دوباره به یخچال برگردانید.
  • مرحله هشتم: حالا وقت آماده سازی پوست هندوانه است، نصف بسته پودر ژله سبز رنگ مثل پودر ژله طالبی یا پودر ژله کیوی را در نصف لیوان آب جوش به روش بن ماری حل کنید و کنار بگذارید تا خنک شود.
  • مرحله نهم: قالبی که در یخچال قرار دادید را مجددا بررسی کنید، وقتی که کمی سفت شد و حالت چسبنده پیدا کرد.
  • مرحله دهم: وقتی ژله آلوئه ورا کمی سفت شد ژله سبز رنگ را روی آن ریخته و دوباره قالب را در یخچال بگذارید.
  • مرحله یازدهم: پس از 3 الی 4 ساعت ژله هندوانه را از یخچال خارج نموده و آن را در یک ظرف برگردانید و میز شب یلدایتان را با آن زیباتر کنید.

طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی شب یلدا

اگر دوست دارید که غذاها و دسر همیشه به صورت تک نفره سرو شود تا همان اول کار بعد از اینکه غذا، کیک یا ژله توسط یک نفر تست شد زیبایی و نظم سفره بهم نریزد احتمالا با ژله‌های تک نفره و لیوانی هم ارتباط بهتری نسبت به ژله های قالبی داشته باشید.

طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی شب یلدا

مواد لازم ژله هندوانه لیوانی

مواد اولیهمقدار مورد نیاز
پودر ژله با طعم دلخواه به رنگ قرمز۲ بسته
پودر ژله آلوئه‌ورا۱ بسته
پودر ژله با طعم دلخواه به رنگ سبز۱ بسته
آب جوش۴ لیوان
آب سرد یا شیر ولرم۲ لیوان
بستنی یا خامه صبحانه۴ قاشق غذاخوری
شکلات چیپسی۱ یا ۲ قاشق غذاخوری
مواد لازم ژله هندوانه لیوانی

مراحل طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی

بیایید مراحل طرز تهیه ژله هندوانه لیوانی را مرور کنیم:

  • مرحله اول: لیوان‌هایی که قرار است در آن ژله را درست کنید، با کمی روغن چرب کنید و در یخچال یا برای ۱۰ دقیقه در فریزر بگذارید تا کاملا سرد شود.
  • مرحله دوم: شیر را در دمای محیط بگذارید یا بعد از خروج از یخچال کمی روی حرارت گرم کنید، در حدی که کاملا سرد نباشد و متناسب با دمای محیط باشد.
  • مرحله سوم: برعکس ژله قالبی این بار قبل از همه چیز سراغ پوست هندوانه می رویم، ژله سبز با طعم دلخواهتان را در یک لیوان آبجوش آنقدر هم بزنید که کاملا حل شود.
  • مرحله چهارم: بعد از حل شدن دانه‌های ژله، ظرف را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود، بعد از سرد شدن نصف لیوان شیر به مایه ژله اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: یک قاشق خامه یا بستنی وانیلی به مواد اضافه کنید، مواد را مجددا هم بزنید تا جایی که یکدست شود.
  • مرحله ششم: حالا نوبت به اضافه کردن رنگ سبز خوراکی است. رنگ را اضافه کنید تا کاملا به رنگ سبز دلخواهتان برسد و سپس مایه ژله را به اندازه یک چهارم در لیوان‌ها بریزید.
  • مرحله هفتم: لیوان‌ها را در یخچال بگذارید، ۳۰ دقیقه بعد وقتی لایه. سبز رنگ تقریبا سفت شد برای ریختن لایه بعدی دوباره از یخچال خارج کنید.
  • مرحله هشتم: بعد از قسمت سبز رنگ هندوانه نوبت لایه سفید است، در این مرحله ژله آلوئه‌ ورا را در یک کاسه بریزید و به آن ۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و آنقدر ژله را با آب جوش هم بزنید تا دانه‌های آن حل شود.
  • مرحله نهم: برای حل شدن بهتر ژله میتوانید آن را روی بخار بگذارید و به روش بن ماری آن را حل کنید و بعد از آن ظرف را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود.
  • مرحله دهم: نصف لیوان شیر به مایه ژله سفید اضافه کنید و بعد از هم زدن ۱ قاشق خامه یا بستنی هم به مواد اضافه کنید، مواد را هم بزنید تا یکدست شود و بعد به لیوان های حاوی ژله سبز رنگ اضافه کنید.
  • مرحله یازدهم: با اضافه کردن ژله سفید تا نصف لیوان را پر کنید، حالا لیوان ها را دوباره به یخچال برگردانید تا لایه دوم هم سفت شود.
  • مرحله دوازدهم: در مرحله بعدی پودر ژله قرمز رنگ را با دو لیوان آبجوش حل کنید و برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا سرد شود.
  • مرحله سیزدهم: بعد از هم دما شدن ژله نصف لیوان شیر و ۲ قاشق خامه یا بستی به ژله اضافه کنید و بعد از آن رنگ قرمز را تا رسیدن به رنگ دلخواهتان اضافه کنید.
  • مرحله چهاردهم: لیوان‌های ژله را بعد از سفت شدن لایه سفت رنگ از یخچال بیرون بیاورید و مایع ژله یکدست شده را بهه ژله دو لایه تان اضافه کنید. حالا سه لایه ژله را دوباره به پخچال برگردانید و به مدت ۳ الی ۴ ساعت صبر کنید تا ژله‌های داخل لیوان کاملا خودشان را بگیرند.
  • مرحله پانزدهم: در مرحله آخر از شکلات های چیپسی به عنوان هسته هندوانه استفاده کنید و آن را تزئین کنید. حالا ژله لیوانی خوشمزه شما آماده سرو است.

طرز تهیه ژله هندوانه با قالب ناودانی

یکی از زیباترین انواع ژله‌های یلدایی که طرفداران زیادی هم دارد ژله هندوانه با قالب ناودانی است. ژله های مثل قاچهای هندوانه که میتواند یک میز یلدایی زیبا و خوشمزه برای شما بسازد.

طرز تهیه ژله هندوانه با قالب ناودانی

مواد لازم ژله هندوانه با قالب ناودانی

مواد لازممقدار
ژله قرمز (آلبالو، توت فرنگی یا هندوانه)۱ بسته
ژله سبز (لیمو، طالبی)۱ بسته
ژله آلوئه‌ورا۱ بسته
بستنی وانیلی۱ الی ۱.۵ پیمانه
قالب نادوانی۱ عدد
شکلات چیپسی یا تخم شربتیبه میزان لازم
آب جوشبه میزان لازم
مواد لازم ژله هندوانه با قالب ناودانی

مراحل طرز تهیه ژله هندوانه با قالب ناودانی

در ادامه با مراحل طرز تهیه ژله هندوانه‌ای آشنا می‌شویم:

  • مرحله اول: مثل مدلهای دیگر ژله هندوانه ابتدا ژله قرمز رنگ را با یک و نیم لیوان آبجوش به روش بن ماری حل کنید و سپس صبر کنید تا کمی خنک شود.
  • مرحله دوم: بعد از خنک‌شدن ژله قرمز، دو قاشق بستنی وانیلی آب‌شده به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید حالا ژله را تا حدود یک و نیم سانتی متر داخل قالب  ناودانی ریخته و داخل یخچال قرار دهید تا ببندد.
  • مرحله سوم: بعد از سفت شدن ژله قرمز مجددا همین کار را این بار با ژله آلوئه‌ورا تکرار کنید، یک بسته ژله آآلوئه‌ورا را با یک لیوان آب جوش حل کنید و بعد از سردشدن با نصف لیوان بستنی وانیلی آب‌شده ترکیب کنید و به این طریق قسمت سفید هندوانه را آماده کنید.
  • مرحله چهارم: از آنجایی که درصد سفیدی هندوانه کمتر است ، مقدار کمی از ژله را روی ژله قرمزی که بسته شده است بریزید و مجددا به یخچال برگردانید.
  • مرحله پنجم: بعد از اینکه ژله آلوئه ورا نیم بند شد، همان مراحل را این بار با ژله سبز رنگ انجام دهید، ژله سبز را در یک و نیم لیوان آب جوش حل کنید و بعد از خنک شدن  دو قاشق بستنی وانیلی ذوب‌شده و یا خامه به آن اضافه کنید.
  • مرحله ششم: ژله سبز رنگ آماده شده را روی لایه سفید بریزید، حالا قالب پر شده را دوباره به یخچال برگردانید تا حدود 3 ساعت در یخچال بماند و کاملا بسته شود.
  • مرحله هفتم: در مرحله آخر برای برگرداندن ژله ها از قالب ناودانی کافی است کف قالب را حدود  20 ثانیه در آّب گرم نگه دارید تا ژله راحت از قالب جدا شود.
  • مرحله هشتم: قالب ناودانی را در یک سینی خیس برگردانید و با یک چاقوی خیس برش های یک سانتی متری بزنید و از شکلات چیبسی یا تخم شربتی به عنوان تخمه های هندوانه استفاده کنید و آن را تزئین کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x