ظروف و قابلمه گرانیتی چیست؟ + نکات نگهداری و خرید


526

آن قدیم‌ترها که ظروف آشپزی در مسی و روحی و استیل خلاصه می‌شدند، سخت‌ترین و مصیبت‌بارترین بخش ظرف‌شستن، سابیدن قابلمه‌ها بود. بس که مواد غذایی به کف این ظروف علاقه داشتند و به این راحتی‌ها ازشان دل نمی‌کندند! این روزها اما با روی کارآمدن قابلمه‌ها و ظروف نچسب، کار از همیشه آسان‌تر شده است. کافیست یکبار در این قابلمه‌ها آشپزی کنید تا متوجه تفاوت‌های متعدد آن‌ها شوید: از پخت غذا با روغن کمتر گرفته تا نچسبیدن مواد غذایی به کف قابلمه.

به همین بهانه در ادامه با یکی از محبوب‌ترین ظروف نچسب موجود در بازار، یعنی ظروف گرانیتی آشنا می‎شویم:

منظور از ظروف و قابلمه گرانیتی چیست؟

ظروف سنگی گرانیتی در واقع سنگ نیستند پس ظرف‌های سنگی را با شنیدن نام گرانیت تصور نکنید. این ظروف همان ظروف آلومینیومی (یا جنس‌های دیگر مثل چدن) هستند که با پوششی از مواد معدنی پوشانده می‌شوند. این پوشش شبیه به سنگ گرانیت است به همین خاطر به آن‌ها ظروف گرانیتی گفته می‌شود.

ویژگی این پوشش معدنی ظروف گرانیتی این است نفوذناپذیر و واکنش‌ناپذیر هستند و همین باعث می‌شود تجربه عالی و ایمنی از آشپزی با ظروف گرانیتی پیدا کنید. این پوشش ظروف گرانیتی باعث می‌شود نچسب و نسوز باشند و روغن کمتری در هنگام پخت غذا مصرف شود. شست و شوی آن‌ها را هم آسان می‌کند. البته این پوشش آسیب‌ناپذیر نیست. پوشش گرانیتی ظروف مقاوم است اما اگر این ظروف به هر دلیلی آسیب دیدند باید آن‌ها را تعویض کنید.

منظور از ظروف و قابلمه گرانیتی چیست؟

انواع ظروف گرانیتی کدامند؟

ظروف گرانیتی انواعی دارد و در تکه‌های مختلف ساخته می‌شود. در ادامه این تکه‌های مختلف را معرفی می‎کنیم.

سرویس قابلمه گرانیتی

این قابلمه‌ها می‌توانند از جنس آلومینیوم و چدن باشند با پوشش گرانیت. ظرفیت و تعداد تکه‌های این سرویس‌ها بستگی به انتخاب شما دارد. بهتر است از مدل‌هایی استفاده کنید که درپوش پیرکس نشکن با خروجی بخار داشته باشند.

سرویس 14 پارچه گرانیتی mk

این مدل در رنگ‌های توسی و مشکی و کاکائویی و سرمه‌ای عرضه می‌شود. جنس بدنه آن از آلومینیوم است که 5 لایه نچسب گرانیتی دارد و این یعنی کار سبک و در عین حال مقاومی است.

سرویس 14 پارچه گرانیتی mk

سرویس قابلمه گرانیتی اسبیکو 7 پارچه

این مدل با توجه به تعداد تکه‌هایش از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. پوشش داخلی آن هم از گرانیت زنبوری است. ارسال رایگان هم دارد.

سرویس قابلمه گرانیتی اسبیکو 7 پارچه

قابلمه گرانیتی

قابلمه‌های گرانیتی هم از جنس‌های مختلفی هستند مثل چدن و آلومینیوم و استیل اما با توجه به ظرفیت و حجم‌شان بهتر است از جنس‌های سبک‌تر استفاده شود تا در هنگام آشپزی کار با آن‌ها راحت‌تر باشد.

قابلمه گرانیتی سایز 24 لاوان مدل تیتان

این قابلمه گرانیتی برای خانواده‌های 4 تا 6 نفره مناسب است. پوشش آن از گرانیت گریبلون است که فناوری آلمانی به حساب می‌آید. درب پیرکس با قبه باکالیت نسوز هم دارد.

قابلمه گرانیتی سایز 24 لاوان مدل تیتان

قابلمه گرانیتی سایز 24 اویز EVIZ مدل سلین

این کار وارداتی است و از طراحی زیبایی برخوردار است. با رنگ کرمی و دستگیره‌های طلایی و شکل فاخر لوکس. از جنس آلومینیوم و با فناوری فورج هم ساخته شده است.

قابلمه گرانیتی سایز 24 اویز EVIZ مدل سلین

ماهیتابه گرانیتی

در هنگام خریدن ماهیتابه گرانیتی باید دقت کنید که دسته آن یکسره متصل باشد. چون ظروف گرانیتی کمی سنگین هستند و در ماهیتابه این سنگینی باید با مقاومت دسته بلند آن جبران شود.

ماهیتابه عروس چدن گرانیت تک دسته سایز 24

این ماهیتابه  گرانیتی از جنس چدن است و این یعنی از استحکام بالایی برخوردار است. برای خرید این ماهیتابه روی لینک زیر کلیک کنید.

ماهیتابه عروس چدن گرانیت تک دسته سایز 24

ماهیتابه تک دسته مدل ونوس سایز 24

این مدل درب شیشه‌ای نشکن دارد و با پوشش گرانیتی چند لایه غذا به هیچ شکلی به آن نمی‌چسبد. برای خرید این ماهیتابه گرانیتی از باسلام روی دکمه پایین بزنید.

ماهیتابه تک دسته مدل ونوس سایز 24

تابه گریل گرانیتی

تابه گریل نوعی تابه است که برای کباب کردن مواد غذایی به کار می‌رود. کباب کردن در این تابه‌ها یا نیاز به روغن ندارد یا روغن کمی برای این کار نیاز است. بیشتر تابه‌های گریل دردار هستند و بعضی دیگر بدون در اما کارکرد هر دو یکسان است. بهتر است از مدل‌های دردار استفاده کنید.

تابه گریل گرانیتی سایز 28 اویز EVIZ مدل سوئینگ

این مدل بدنه آلومینیومی و روکش گرانیتی و دسته نسوز دارد. درپوش آن هم پیرکس است. وارداتی هم هست و کیفیت آن تضمین شده است.

تابه گریل گرانیتی سایز 28 اویز EVIZ مدل سوئینگ

تابه گریل چدن گرانیت 2 طرفه

این تابه دسته بلند ندارد. به جایش دو تا دسته کوتاه از جنس بدنه دارد. روی ذغال و در فر هم می‌شود از این تابه استفاده کرد. درپوش نشکن پیرکس هم از دیگر متعلقات آن است. نکته جالب در این مدل این است که یک طرف آن صاف و طرف دیگر شیار دارد که هر کدام برای پخت موارد خاص غذا به کار می‌رود.

تابه گریل چدن گرانیت 2 طرفه

شیرجوش گرانیتی

نام این تکه شیرجوش است یعنی برای جوش آوردن مایعاتی مثل شیر از آن استفاده می‌شود. البته برای موارد دیگر هم می‌توان از آن استفاده کرد مثلا مواردی که نیاز به سرخ کردن در روغن زیاد دارند.

شیر جوش گرانیتی برند گابی ین

این مدل در رنگبندی‌های متنوع عرضه می‌شود. پوشش گرانیت آن ضخیم است و از این بابت تضمین شده است. روی لینک زیر کلیک کنید تا این قابلمه را سفارش بدهید.

شیر جوش گرانیتی برند گابی ین

شیر جوش گرانیتی اکسین سایز 14

پوشش داخلی آن گرانیتی و پوشش خارجی آن تفلون است که به تمیزکاری آن را راحت می‌کند. جنس بدنه هم از آلومینیوم ضخیم سه میلی متری است.

شیر جوش گرانیتی اکسین سایز 14

ساج گرانیتی

ساج ظرفی بزرگ است که برای پختن انواع غذاها به کار می‌رود. یک ظرف بزرگ گرد شبیه سپر که دسته دارد. از دو روی این ظرف می‌شود استفاده کرد. از روی گود آن برای پختن و سرخ کردن و از پشت آن برای پختن چیزهایی مثل نان. از ظرف ساج بیشتر برای محیط‌های بیرون از خانه مثل طبیعت و پیک نیک یا مهمانی‌های روباز استفاده می‌شود. ساج‌ها اغلبا پایه هم دارند که روی آن نصب می‌شوند. ساج با پوشش گرانیتی هم در بازار موجود است که کار سرخ کردن را به خاطر نچسب بودنش راحت‌تر می‌کند.

ساج گرانیتی مخصوص طبیعت‌گردی

این کار دو رنگبندی قهوه‌ای و بنفش دارد. سایز آن 45 است و مناسب غذا پختن در طبیعت و پیک نیک. پوشش گرانیتی آن هم ضخیم است.

ساج گرانیتی مخصوص طبیعت‌گردی

ساج سفری مدل گرانیت همرا کاور

ویژگی مهم ساج این است که روی منقل سرخ‌پوستی که در طبیعت‌گردی بسیار کارآمد است به راحتی جا بگیرد. این مدل در رنگ مشکی و با پوشش گرانیت در بازار باسلام به فروش می‌رسد.

ساج سفری مدل گرانیت همرا کاور

ظرف پیتزای گرانیتی

ظرف پیتزا کف صاف و لبه‌های کوتاه دارد. نچسب بودن در ظرف پیتزا خیلی مهم است چون موادی که برای طبخ پیتزا به کار می‌روند بسیار چسبنده هستند مثل خمیر و پنیر. به همین خاطر ظروف پیتزای گرانیتی به خاطر نچسب بودن خیلی پرکاربرد هستند.

ظرف پیتزای گرانیتی جاسمینورا

قطر این مدل 31 سانت است و در سه رنگ مشکی و مشکی داتی و کرمی عرضه می‌شود. پوشش گرانیتی آن هم باکیفیت و ضخیم است.

ظرف پیتزای گرانیتی جاسمینورا

ظرف پیتزا روگازی ملینا خزر

این مدل برای پختن کیک هم مناسب است. چون عمق بیشتری از ظرف‌های پیتزا دارد. درپوش هم دارد. بدنه آلومینیومی و روکش گرانیت دارد.

ظرف پیتزا روگازی ملینا خزر

قالب کته و ته چین گرانیتی

این ظرف‌ها عمق بیشتری نسبت به دیگر ظروف دارند و به همین خاطر برای پختن کته و ته‌چین و کیک مناسب هستند. مخصوصا در مورد غذاهای برنجی گرانیتی و نچسب بودن آن‌ها مهم است.

قالب کته و ته چین گرانیت

این مدل به شکل قلبی است و درپوش دارد و هم برای استفاده روی شعله گاز و هم در فر مناسب است. پوشش ضخیم گرانیتی و روکش نسوز هم دارد. برای خرید این مدل از باسلام روی لینک زیر کلیک کنید.

قالب کته و ته چین گرانیت

قالب کته و ته چین تک نفره

شکل این کار مربعی است و برای پخت غذا برای یک نفر مناسب است. پوشش گرانیتی ضخیم آن برای پخت و پز روی گاز و داخل فر بسیار مناسب است.

قالب کته و ته چین تک نفره

مزایای ظروف گرانیتی

مهم‌ترین مزیت ظروف گرانیتی نچسب و نسوز بودن آن است. پوشش گرانیتی ضد خش است و به خاطر همین با انواع قاشق‌ها می‌توان در آن آشپزی کرد (البته بهتر است از قاشق فلزی استفاده نشود). ظروف گرانیتی نسبت به ظروف تفلون و سرامیکی مقاوم‌تر و محکم‌تر هستند و به همین خاطر طول عمر بالایی هم نسبت به آن‌ها دارند. گرما را هم بهتر و بیشتر نگه می‌دارند و آن را به صورت یکنواخت به سطح ظرف منتقل می‌کنند. شست و شوی آن‌ها هم به راحتی با یک اسکاچ نرم انجام می‌شود. یکی دیگر از مزایای ظروف گرانیتی این است که می‌شود با کمترین روغن یا حتی بدون روغن در آن‌ها غذا پخت. این مزیت برای کسانی که به رژیم غذایی و تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند خیلی مهم است. باکالیتی و نسوز بودن دسته‌های ظروف گرانیتی هم آن‌ها را برای پخت در فر مناسب می‌کند.

معایب ظروف گرانیتی

ظروف گرانیتی نسبت به دیگر ظروف کمی سنگین‌تر هستند. ضخامت لایه‌های بدنه و پوشش آن‌ها هم باعث می‌شود زمان و انرژی بیشتری برای گرم شدن نیاز داشته باشند. در صورت استفاده نادرست از آن‌ها هم کارایی‌شان از دست خواهد رفت. برای شستن ظروف گرانیتی هم نباید از شوینده‌های قوی استفاده کرد چون به پوشش گرانیتی آن‌ها صدمه می‌زند.

مزایای ظروف گرانیتیمعایب ظروف گرانیتی
✅ نچسب و نسوز
✅پخت و پز با روغن کم یا بدون روغن
✅ محکم‌تر و مقاوم‌تر از سایر  ظروف
✅ طول عمر بالا
✅ حفظ طولانی و پخش یکنواخت حرارت
✅ شست و شوی آسان
❌سنگین بودن نسبت به دیگر ظروف
❌نیاز به زمان بیشتر برای گرم شدن
❌زود خراب شدن در صورت استفاده نادرست مثل به کاربردن شوینده‌های قوی
جدول مزایا و معایب ظروف گرانیتی

نکات اصولی برای نگهداری از ظروف گرانیتی

بهتر است از قاشق‌ها و ملاقه‌های فلزی در هنگام استفاده از ظروف گرانیتی کار نگیرید چون ممکن است عمر پوشش گرانیتی را کم کنند. بهتر است از قاشق‌ها و ملاقه‌های چوبی در هنگام پخت و پز و از موارد پلاستیکی در هنگام سرو غذاهای سرد در ظروف گرانیتی استفاده کنید.

نیاز به استفاده از سیم ظرفشویی و مواد شوینده قوی در هنگام شستن ظروف گرانیتی نیست. می‌توانید با یک اسکاچ نرم و کمی مایع ظرفشویی ملایم به راحتی ظرف گرانیتی را بشویید. بعد از شستن هم باید آن‌ها را با پارچه نرم و تمیز خشک کنید.

گرم و سرد کردن ناگهانی ظروف گرانیتی هم از دیگر مواردی است که عمر آن‌ها را کم می‌کند پس از این کار جدا دوری کنید.

مقاومت ظروف گرانیتی در برابر ضربه و گرما تضمین شده است با این حال بهتر است از ضربه خوردن آن‌ها جلوگیری کنید. گذاشتن ظرف گرانیتی خالی روی حرارت هم از کارهایی است که باید از آن اجتناب کنید.

برای نگهداری از ظروف گرانیتی نباید آن‌ها را توی هم بگذارید بلکه جداجدا نگهداری کنید. نگه داشتن بعضی از مواد غذایی که خصلت اسیدی دارند در ظرف‌های گرانیتی توصیه نمی‌شود.

نکات اصولی برای نگهداری از ظروف گرانیتی

نکات مهم قبل از خرید ظروف گرانیتی

دقت کنید که دسته‌های ظروف گرانیتی کابالیتی و نسوز باشند تا در صورت استفاده روی آتش مستقیم یا فر ذوب نشوند. درب پیرکس را بیشتر ظروف گرانیتی دارند. وزن ظروف گرانیتی به جنس بدنه آن‌ها بستگی دارد و به ترتیب استیل، آلومینیوم و چدن سنگین‌تر هستند و به تبع مقاوم‌تر. پس موقع خرید به جنس بدنه هم توجه کنید. نسوز بودن روکش بیرون و رنگ ظرف هم مهم است. هر چه ضخامت پوشش گرانیتی ظرف بیشتر باشد طول عمر و کارایی آن هم بیشتر خواهد بود.

نکات مهم قبل از خرید ظروف گرانیتی

طول عمر قابلمه گرانیتی چقدر است؟

اگر نکاتی را که در بالا گفتیم مثل محافظت از پوشش گرانیتی ظرف و جلوگیری از ضربه خوردن و حرارت بیش از حد، رعایت کنید ظروف گرانیتی شما تا مدت 10 سال و حتی بیشتر هم برای شما به خوبی کار خواهند کرد.

تفاوت قابلمه گرانیتی و قابلمه تفلون

پوشش گرانیتی در واقع ترکیبی از پوشش تفلون و سرامیک است. تفلون در مجاورت مواد غذایی یا در صورت خراشیده شدن به ماده خطرناک تبدیل می‌شود. اما مزیت ظروف گرانیتی با ظروف تفلون این است که خراشیده نمی‌شوند و مقاومت بسیار بیشتری دارد. به خاطر همین ایمنی و سلامت ظروف گرانیتی خیلی بیشتر از ظروف تفلون است.

تفاوت قابلمه گرانیتی و قابلمه سرامیکی

گفتیم که ظروف گرانیتی از ترکیب تفلون و سرامیک ساخته می‌شوند. سرامیک‌ها ممکن است در طول زمان از خودشان سرب آزاد کنند. همچنین بعد از مدتی خاصیت نچسب بودن خود را از دست بدهند. اما ظروف گرانیتی با این که ویژگی‌های ظروف سرامیکی را دارند اما از معایب آن‌ها مثل سربی شدن و چسبندگی برکنار هستند و به همین دلیل نسبت به ظروف سرامیکی از طول عمر و ایمنی بالاتری برخوردار هستند.

تفاوت قابلمه گرانیتی و قابلمه چدن

چدن بیشتر در قابلمه‌های قدیمی به کار می‌رفته و مشکلاتی مثل زنگ‌زدگی و وزن زیاد و چسبندگی و روغن زیاد بردن را داشته است. اما اگر همین ظرف چدنی با روکش گرانیتی پوشیده شود دیگر این مشکلات را نخواهد داشت. پس ظروف گرانیتی با ظروف چدنی تفاوت خیلی زیادی دارند.

تفاوت قابلمه گرانیتی و قابلمه استیل

استیل سبک‌تر از چدن است اما چسبندگی غذا و توزیع غیر یکنواخت حرارت و همچنین جذب زیاد روغن از مشکلات مشترک میان چدن و استیل است. گفتیم که ظروف گرانیتی هیچ کدام از این مشکلات را ندارند. پس برای ظروف استیلی که روکش گرانیتی دارند می‌توان مزیت سبک‌تر بودن به علاوه دیگر مزایای گرانیت را نام برد.

آیا ظروف گرانیتی ایمن است؟

پوشش گرانیتی این ظروف نفوذناپذیر هستند و در مقابل حرارت بالا هم واکنش نشان نمی‌دهند. این پوشش در برابر خراش و ضربه هم مقاوم است. پخت انواع غذاها در درجه حرارت‌های مختلف در ظروف گرانتی بدون آزاد کردن مواد شیمیایی از پوشش این ظروف انجام می‌گیرد. این نشان می‌دهد که ایمنی و سلامت ظروف گرانیتی تا چه حد بالا است.

ظروف تفلون خدشه‌پذیر و نامقاوم هستند و ظروف سرامیکی هم ممکن است مواد شیمیایی مضر از خود آزاد کنند اما گرانیتی‌ها که ترکیبی از این دو هستند هیچ‌کدام از معایب آن‌ها را ندارند. ظروف گرانیتی رنگ و طعم و بوی غذا را هم حفظ می‌کنند.

اگر نکاتی که در مورد نگهداری اصولی از ظروف گرانیتی گفتیم را رعایت کنید، می‌توانید بدون هیچگونه دغدغه از ایمنی و سلامتی این ظروف از آن‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول درباره مزایا و معایب قابلمه گرانیتی

آیا ظروف گرانیتی سرطان‌زاست؟

هیچ تحقیقی تاکنون به سرطان‌زا بودن ظروف گرانیتی نتیجه نداده است و اتفاقا برعکس، آزمایش‌ها نشان می‌دهند که ظروف گرانیتی نسبت به سایر ظروف مثل تفلون و سرامیک ایمنی و سلامت بیشتری دارند.

قابلمه گرانیتی بهتر است یا تفلون؟

با مقایسه قابلمه گرانیتی و تفلون به این نتیجه می‌رسیم که ایمنی و سلامتی و همچنین کارایی و راحتی استفاده از ظروف گرانیتی بیشتر از ظروف تفلون است و نگهداری و استفاده از ظروف گرانیتی هم از ظروف تفلون آسان‌تر است.

بهترین مارک ظروف گرانیتی کدام است؟

مارک‌های زیادی از ظروف گرانیتی در بازار وجود دارند که پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین آن‌ها از ایرانی‌‌ها مارک عروس، زرساب، کاندید، هلنا است و از خارجی‌ها، لایف اسمایل، بوش، روگن، کرکماز، ام جی اس و اویز هستند.

بهترین جنس سرویس قابلمه کدام است؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده در مورد انواع سرویس‌های قابلمه و جنس‌ آن‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر، امتیازات و مزایای ظروف گرانیتی از همه بالاتر بوده و می‌توان گفت بهترین جنس سرویس قابلمه گرانیت است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x