اسپیورلینا چیست و چه فایده‌ای دارد؟


12,010

what-is-spirulina-and-what-it-is-good-for

اسپیرولینا چیست؟

اسپیرولینا یکی از مغذی‌ترین مواد طبیعی است که تا کنون مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بیش از نیمی از اسپیرولینا را پروتئین و کمی کربوهیدرات تشکیل می‌دهد که ماده اصلی مورد نیاز بدن برای سوخت و ساز و تولید ماهیچه است. همچنین این ماده سرشار از انواع ویتامین A, B, E است. این ویژگیها در کنار بهره‌مندی از آهن، منیزیم، پتاسیم، مس و منگنز و اسیدهای چرب امگا ۶ وامگا ۳ باعث شده تا اسپیرولینا امروزه به عنوان یکی از مفیدترین مواد خوراکی شناخته شود. تا حدی که ناسا، به دلیل میزان مواد حیاتی‌ای که در حجم کمی از این جلبک قرار دارد، یکی از مواد غذایی فضانوردان خود را از این جلبک می‌سازد و سازمان ملل متحد در دهه گذشته، در برنامه مبارزه با گرسنگی، این ماده را در برنامه غذایی کودکان تحت حمایت خود قرار داده و مراکز متعددی برای رشد و تکثیر این گیاه تأسیس کرده است.

طی سال‌های گذشته، به دلیل استقبالی که از این ماده در سراسر جهان شده است، برخی تولیدکنندگان ایرانی نیز به فکر کشت و تکثیر این جلبک در جزایر جنوبی کشور افتاده‌اند.

کرم و ماسک اسپیرولینا

  1. یکی از مهمترین ویژگی‌های ماده اسپیرولینا قدرت آن در ویتامین‌رسانی به پوست است. این ماده با ویتامینه کردن پوست، جوانی و شادابی ازدست‌رفته پوست را به آن باز می‌گرداند. بسیاری از خانم‌ها در اثر استفاده مکرر از لوازم آرایشی، پوستی حساس یا پوسته‌پوسته دارند که تغییر رنگ داده است. اسپیرولینا با قدرت ویتامین‌رسانی فوق‌العاده خود باعث تسکین پوست‌های حساس می‌شود، زردی و اثرات مواد آرایشی را از پوست برطرف می‌کند وپوست‌هایی که لایه‌لایه شده‌اند را به حالت اولیه نزدیک می‌کند.
  2. خاصیت اصلی دیگر کرم و ماسک اسپیرولینا، ویژگی انقباضی آن است. اسپیرولینا با جمع و منقبض کردن منافذ باز پوست، از باز شدن جوش‌های تازه جلوگیری می‌کند و با لیفتینگ قوی پوست، آن را سفت می‌کند. پس اگر با افتادگی پوست به ویژه در ناحیه پایین صورت مواجه هستید، این ماسک می‌تواند کمک شایانی به جوان شدن پوستتان بکند. همچنین این خاصیت انقباضی می‌تواند در ترمیم پوست و کاهش چین و چروکها بسیار مؤثر باشد.
  3. سومین ویژگی اسپیرولینا ضد عفونی و ضد باکتری بودن آن است. این ماده با از بین بردن عفونت‌های پنهان پوست، التهابات پوستی را به شدت کاهش می‌دهد و و در بسیاری از موارد، عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد. همین ویژگی باعث می‌شود این ماسک راه حل مؤثری در از یبن بردن آکنه و جوش‌های صورت باشد.

استفاده خوراکی اسپیرولینا

از اسپیرولینا معوملاً به دو شکل قرص، به عنوان مکملی در کنار غذای روزانه و پودر برای مخلوط کردن با نوشیدنیها و مصرف به عنوان یک شربت مغذی استفاده می‌شود. اما در سالهای گذشته از این جلبک اسپیرولینا در تولید بسیاری از مواد غذایی و شیرینی‌ها نیز استفاده می‌شود.

خواص اسپیرولینا که باعث می‌شود امروزه این ماده در رژیم غذایی بسیاری از مردم قرار بگیرد به اختصار چنین است:

  1. سرشار از پروتئین و ویتامین‌های ضروری
  2. راه مؤثری در در درمان آلرژی
  3. سرشار از آنتی‌اکسیدان و مؤثر در درمان تومورهای سرطانی
  4. راه حلی برای بهبود کم‌خونی
  5. کنترل میزان کلسترول تری‌گلیسیرید خون
  6. روشی برای بهبود قند و  فشار خون
  7. بسیار انرژی‌زا و مؤثر در رفع بی‌حالی و خستگی عضلانی



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید حسن
سید حسن
1 سال قبل

سلام علیکم
موفق و سلامت باشید انشاالله
مطالب علمی مفیدی بود از نحوه کشت ان هم مطالب علمی ارایه دهید ممنون از زحمات شما

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x