من به سیم مفتول جان می‌بخشم


627

پدربزرگم هر زمان که حرف از نبودن کار و شغل به میان می‌آمد می‌گفت:«آدم اگه جوهر داشته باشه، کار هست!» این کلام پدربزرگ پر گوش من بود تا وقتی که با آقای هویدا صاحب غرفه «آرساما» آشنا شدم. آقا آرش قصه‌ی ما، یک هنرمند است که بدون هیچ کلاس آموزشی مجسمه‌های مفتولی می‌سازد، مجسمه‌هایی منحصر به فرد که هر کدام قصه خاص خودشان را دارند.

شروع کار بدون آموزش

آقای هویدا حدود یک سال است که با دستِ هنر، مفتول سخت و بی‌جان را شکل می‌دهد و طرح‌های مختلفی خلق می‌کند. از یک درخت بن‌سای مفتولی بگیر تا روباه و زاغ و ماموت. او می‌گوید:« از کودکی به نقاشی و مجسمه‌های خمیری علاقه داشتم. روزی یک مجسمه مفتولی کادو گرفتم. جنس و ساخت و طرح کار توجه‌ام را جلب کرد. من هم علاقه‌مند بودم چنین مجسمه‌ای بسازم و این شروع کارم بود.» آقا آرش با تلاش و پشتکار و با تلفیق هنر و خلاقیت کارش را آغاز کرد و «آرساما» آرام آرام شکل گرفت.

و این سیم‌های چغر

ورود به یک دنیای جدید و آغاز یک هنر خاص با چالش‌هایی رو به رو است، هنگامی که از آقای هویدا درمورد سختی‌های کارش می‌پرسم می‌گوید:«از جمله مشکلات و سختی‌های کار نبود تنوع در متریال ساخت مجسمه است. بر خلاف تنوع بسیار زیاد مفتول در کشورهای اروپایی در ایران ما چند نمونه بیشتر مفتول نداریم که هم خیلی سفت هستند و کار کردن با اونها درد دست رو به همراه داره. از ظرفی مفتول‌های موجود هم سایز و جنس دلخواهش موجود نیست و این موجب محدودیت من میشه.»  مجسمه‌های مفتولی که برای دکور خانه یا ویترین‌ مغازه‌ها استفاده می‌شود با وجود مخاطب مخصوص به خود هنوز در لیست صنایع دستی قرار ندارد و به همین خاطر حمایت و پشتیبانی لازم از صاحبان این رسته هنری انجام نمی‌شود.

طرح کار به من الهام می‌شود

محصولات غرفه‌ی آرساما هم در باسلام ارائه می‌شود و هم در کاروانسرای عباسی(مادرشاه)، آقای هویدا در تولید و فروش مجسمه‌های خود تنهاست و فعلا همکاری ندارد. او می‌گوید:« اکثر کارها تک سازه‌هایی هستن که به‌گونه‌ای در هنگام کار به من الهام میشن و شکل می‌گیرن و امکان ساخت دوباره ندارن. مجسمه‌ها منحصر به فرد هستن و کد و شناسنامه اختصاصی دارن. اگر مشتری سفارش و مدل خاصی مد نظر داشته باشه تا جایی که مفتول‌های موجود در بازار به من اجازه ساخت بدن، براشون می‌سازم و سفارش شخصی قبول می‌کنم.»



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی آبادیان
مهدی آبادیان
3 ماه قبل

بسیار عالی آفرین به شما

همایون
همایون
9 ماه قبل

واقعا کارهاتون خلاقانه و بسیار تمیز ساخته شدن.
و در نوع خودشون میشه گفت بهترین هستند.

شایا
شایا
10 ماه قبل

بنظرم خیلی جالبه از سیم سخت و بی روح اشکالی رو بسازی که روح و جان داشته باشن….

P
P
10 ماه قبل

بسیار عالی و هنرمندانه . بدرخشن همیشه

علی
علی
10 ماه قبل

هنرمند همیشه روح و روانش شادابه. چقدر خلاق هستن ایشون .کارهاشون برا هدیه خاص بینظیره . همواره بدرخشید آقای هویدا

گیتا
گیتا
10 ماه قبل

تبریک به استاد هویدا . واقعا دست سازه هاشون ترکیبی از خلاقیت و هنر هستن ‌. هنرشون برای دادن هدیه خاص بی نظیره

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x