بهترین مدل‌های لباس مشکی زنانه برای محرم ۱۴۰۲


429

دنیای ما دنیای رنگ‌هاست. دنیایی رنگین‌کمانی که زیباییش را از تلوّن و تنوعش وام می‌گیرد. حتی تصور اینکه دنیا هیچ رنگی نداشته باشد به نظر ترسناک می‌آید. در این زمین رنگارنگ، هر رنگی مفهومی دارد و اثری به‌جا می‌گذارد؛ مثلا شهادت به سرخی خون است و پاکی به سفیدی برف.

سیاه برای ما رنگ عزاست و عزا همیشه ما را به یاد حسین می‌اندازد. به یاد عزایی که تا دنیا دنیاست، هرگز پایانی ندارد.  سیاه‌پوشی از گذشته و درمیان اقوام مختلف، از یونان و اعراب جاهلیت گرفته تا ایران باستان، غالبا نمادی از سوگواری بوده است. همانطور که در شاهنامه‌ی فردوسی بزرگ نیز در موقعیت‌های مختلف به این سنت اشاره شده است:

به یک سال در سیستان سوگ بود

همه جامه‌هاشان سیاه و کبود

همچنین در جایی دیگر از شاهنامه می‌خوانیم:

چهل روز سوگ پدر داشت راه

بپوشید لشکر کبود و سیاه

بنابراین سیاه‌پوشی در هنگام عزا و سوگواری، رسمی دیرینه بوده که میان اقوام مختلف ازجمله ایرانیان باستان رواج داشته است. همچنین روایات فراوان و قابل استنادی وجود دارد که نشان از تایید این رسم، توسط پیامبر و اهل بیت ایشان دارد. برای مثال ابن ابی‌الحدید در شرح نهج‌البلاغه اینگونه روایت کرده است که: امام حسن(ع) در سوگ پدر بزرگوارشان امیرمومنان علی(ع)، جامه‌ای سیاه بر تن نموده و با همان جامه به میان مردم آمدند و برایشان خطبه خواندند.

درواقع رنگ سیاه همیشه نمادی از حزن و اندوه بوده و شیعیان، دیرزمانی است به رسم پیشینیان خود، برای عزاداری اهل بیت پیامبر سیاه‌پوش می‌شوند؛ چرا که سیاه نشان حزن و اندوه و عشق و محبت ایشان به ساحت اهل بیت است. درواقع برای ما شیعیان رنگ سیاه یادآور محرم است و سوگواری اباعبدالله.

بهترین لباس مشکی برای محرم

بچه که بودم همیشه شلوغی‌های برگشتن حجاج و مهمانی‌ها‌ و قربانی‌ها که ساکت می‌شد، کم‌کم در کمدها و صندوق‌ها باز می‌شد و پرچم‌ها و پارچه‌ها و لباس‌های مشکی بیرون می‌آمد. برای ما بچه‌ها همیشه این پروسه، جذاب و دوست‌داشتنی بود؛ به‌خصوص که به‌واسطه قدکشیدن و بزرگ شدن، هر سال پیراهن جدیدی نصیبمان می‌شد.

الآن هم روزهای آخر ماه ذی‌الحجه که می‌رسد، رنگ و روی شهر کم‌کم به سیاهی می‌رود و علاوه بر پرچم‌ها و بیرق‌ها و پارچه‌های مشکی که جای‌جای شهر را به رنگ سیاه درمی‌آورند، ویترین رنگارنگ مغازه‌ها هم یکباره سیاه‌پوش شده و به انواع و اقسام لباس‌های مشکی مزین می‌گردند.

همانطور که همه ما می‌دانیم، تابستان فصل پوشیدن لباس‌های خنک و رنگارنگ است، چراکه رنگ‌های تیره، آفتاب را بیشتر جذب کرده و گرما را افزایش می‌دهند؛ بنابراین با مصادف شدن محرم امسال با گرمای تابستان، اگر نمی‌خواهید درحین پوشیدن لباس مشکی در عزاداری‌ها، دائماً مشغول عرق ریختن و باد زدن خودتان باشید، جدا توصیه می‌کنیم در انتخاب لباس مناسب دقت به خرج دهید.

در انتخاب لباس برای فصل تابستان دومسئله بسیار مهم و قابل توجه است: یکی جنس پارچه و دیگری مدل دوخت لباس موردنظر.

پارچه

پارچه‌ای که برای لباس‌های تابستانی در نظر می‌گیریم باید نازک و خنک بوده و علاوه بر اینکه از الیاف پنبه‌ای و طبیعی تهیه شده، تا حد امکان فاقد پلی‌استر باشد.همچنین توجه داشته باشید که پارچه مناسب باید رنگ و لعاب خوب و ایستایی مناسبی داشته و آثار تعریق به‌راحتی از روی آن پاک شود. از دیگر ویژگی‌های پارچه مناسب این است که با هر نشست و برخاستی چروک نشده و به‌راحتی اتو شود. علاوه بر آنچه ذکر شد، نکته دیگری که در خرید پارچه یا لباس‌های تابستانی، بسیار مهم و کاربردی است این است که توجه کنیم پارچه موردنظرمان آبرفت نداشته باشد وگرنه با لباسی یکبارمصرف مواجه خواهید شد که باید رؤیای استفاده مجدد از آن را به فراموشی بسپارید.

اینک به معرفی برخی از پارچه‌های تابستانی می‌پردازیم تا بنا به نیازتان بتوانید آنها را تهیه نمایید. امیدواریم این چند خط بتواند راهنمایی مناسب، برای پوشش محرم تابستانی‌تان باشد.

۱. پارچه پنبه‌ای

پارچه‌های پنبه‌ای می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تمام فصول سال باشند. الیاف این پارچه‌ها از گیاه به‌دست آمده و به‌همین دلیل ضدحساسیت هستند. این پارچه‌ها درعین لطافت و سبکی از استحکام خوبی نیز برخوردارند؛ البته بهتراست این نکته را در نظر داشته باشید که پارچه‌های پنبه‌ای بیشتر برای لباس‌های روزانه مناسب بوده و برای تهیه لباس‌های مجلسی کاربرد کمتری دارند، چراکه ایستایی زیادی نداشته و سریع چروک می‌شوند و می‌توانند استایل شما را به‌هم بریزند.

۲. پارچه کتان

این پارچه که از الیاف نخی طبیعی تهیه می‌شود، از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای فصل تابستان است. الیاف طبیعی این پارچه باعث می‌شود که برای پوست‌های مستعد آلرژی، از نخستین گزینه‌ها باشد. همچنین این پارچه خنک، با گردش هوا، دمای بدن را متعادل نگه داشته و حس سبکی و خنکی خوشایندی به شما خواهد داد. شستشوی آسان،خشک شدن سریع و دوام خوب از دیگر ویژگی‌های پارچه کتان می‌باشد؛ هرچند در کنار این ویژگی‌ها باید درنظر داشت که این پارچه نیز مانند پارچه‌های پنبه‌ای نسبتاً سریع چروک خواهد شد.

۳. پارچه ابریشمی

پارچه ابریشمی، پارچه‌ای لوکس، سبک و بسیار لطیف است که در برابر نور خورشید مقاومت چندانی ندارد و بافت آن سریع صدمه می‌بیند؛ ولی می‌تواند انتخابی مناسب برای پوششی شیک و خنک در تابستان باشد.

۴. لنین

لینن که در اصل از پارچه کتان درست شده و خنکیش را از این پارچه گرفته، تنخور فوق‌العاده‌ای داشته و اصلا به بدن نمی‌چسبد. همچنین رطوبت را سریع جذب کرده و سریع هم خشک می‌شود.

۵. پارچه شمبری یا لی کاغذی

این نوع پارچه معمولا ترکیبی از الیاف کتان تاب‌دار و پنبه بوده و در بعضی موارد نیز از ترکیب کتان و پلی‌استر تهیه می‌شود. در بافت پارچه شمبری تار و پود سفید و آبی وجود دارد، اما رنگ غالب پارچه آبی است. هرچند پارچه شمبری سریع چروک می‌شود، ولی با یک اتو، سریع ایستایی اولیه‌اش را بازمی‌یابد و پارچه مناسبی برای استایل‌های دخترانه است.

۶. پارچه شیرشکری

پارچه شیرشکری بافتی مرکب از پنبه و نخ داشته و ظاهر آن چروک و را‌ه‌راه است. البته این را باید در نظر داشته باشید که این پارچه تنها در رنگ‌های روشن در بازار موجود بوده و بنابراین برای دوخت لباس‌های تیره، باید به‌سراغ گزینه‌های دیگر رفت.

۷. پارچه ریون (ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی)

پارچه ریون که می‌تواند جایگزینی مقرون‌به‌صرفه برای پارچه‌های ابریشمی باشد، ترکیبی از الیاف طبیعی پنبه و الیاف مصنوعی است. این پارچه که الیافی سبک و بافتی نازک دارد، به بدن نمی‌چسبد و می‌تواند هوا را از خود عبور داده و خنکی مطبوعی را برایتان به ارمغان بیاورد. همچنین این پارچه، علاوه بر اینکه به‌راحتی چروک نمی‌شود، مقاومت خوبی داشته و بدون آبرفت و تغییر رنگ، تا مدت‌ها قابل استفاده خواهد بود.

۸. زبرا

زبرا از دیگر پارچه‌های خنک تابستانی است که به‌دلیل بافت درشت تار و پودش هوا را به‌خوبی در خود جریان می‌دهد. این پارچه همچنین از تنوع طرح و رنگ خوبی برخوردار بوده و انتخاب مناسبی برای لباس‌های خنک تابستانی است.

۹. میکرو

باوجوداینکه پارچه میکرو از الیاف مصنوعی ساخته می‌شود، به‌دلیل بافت سبک و نازکی که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای دوخت مانتوهای تابستانی باشد. ظرافت و لطافت، تنوع رنگ، خنکی، ظاهر مجلسی و تنخور خوب از دیگر ویژگی‌ها این مانتو می‌باشد.

مدل لباس

اگر قصد دوختن و یا خرید لباس برای محرم را دارید، توصیه می‌کنیم که علاوه بر جنس پارچه، حتما در انتخاب مدل و برش لباس نیز دقت کنید؛ چراکه گرمای تابستان با کسی شوخی ندارد و انتخاب مدلی نامناسب می‌تواند گرما را برایتان بیشتر و طافت‌فرساتر کند.

لباس‌هایی که به تنمان می‌چسبند، علاوه بر اینکه میزان تعریق واحساس گرما را در ما افزایش می‌دهند، باعث ایجاد حسی نامطبوع خواهند شد. درواقع در گرمای تابستان، هر لباسی که به تنمان بچسبد، ما را کلافه خواهد کرد؛ بنابراین بهتر است از مانتوهای گشاد و یا جلوباز استفاده کنیم.

مانتوهای گشاد و آزاد باعث می‌شوند بدنمان کمی هوا بخورد و درنتیجه کمتر احساس گرما کنیم. همچنین بهتر است فکر استفاده از مانتوهای کمردار و یا بستن کمربند روی مانتوهایمان را از سر بیرون کنیم، چراکه این مانتوها با افزایش تعریق، گرمای هوا را برایتان دوچندان خواهند کرد.

مسئله دیگری که در انتخاب مدل مانتوی تابستانی باید موردتوجه قرارگیرد، مدل یقه است. بهتر است با انتخاب مانتوهایی با یقه‌های مناسب و جمع‌وجور که چندان بسته و خفه‌کننده هم نباشند، از احساس خنکی و آزادی بیشتری بهره‌مند شوید.

مانتوی عبایی، پانچوی نخی و مانتوی کیمونو، از مدل‌های پرطرفدار مانتوهای تابستانی هستند. همچنین به کسانی که به‌دنبال مانتوهای پوشیده می‌گردند، توصیه می‌کنیم از مانتوهای عبایی جلوبسته استفاده کنند. این مانتوها که مانتوهایی خنک، گشاد و معمولاً سبک هستند، می‌توانند گزینه مناسبی برای استفاده در ماه محرم باشند.

 در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هرلباسی باید باتوجه به سلیقه فرد، استایل بدنی و مکانی که قرار است در آن استفاده شود انتخاب گردد؛ بنابرای امیدواریم موارد ذکرشده به شما کمک کنند تا بتوانید در محرم امسال با خیالی آسوده مشکی بپوشید و تا حد امکان از گرمای هوا در امان بمانید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x