« نتیجه نظرسنجی غرفه‌داران درباره‌ی کارمزد باسلام» باورنکردنی بود!


5,662

نتیجه نظرسنجی از غرفه داران درباره کارمزد باسلام

هر آدمی قصه‌ای دارد و هر کسب‌وکاری روایتی. سال ۹۵ بود که بی‌بی قمر با قصه‌ی قشنگ روستایی‌اش به عنوان اولین فروشنده‌ی «باسلام» غرفه‌ی مجازی‌اش را افتتاح کرد و مسیر را برای آمدن بیش از ۴۵۰۰ غرفه‌دار از سراسر ایران که امروز از طریق سایت باسلام به کسب درآمد مشغول‌اند، هموارتر کرد. و حالا «باسلام» بستری فراهم کرده تا همه‌ی آدم‌ها بتوانند استعدادهایشان را شکوفا کنند و کسب‌وکار دلخواه‌شان را به دست بیاورند. «باسلام» نیز مثل هر استارتاپ دیگری خوب می‌داند که منطق همکاری با سرمایه‌گذارهایش این است که یک مدل تجاری روشن و شیوه درآمدی مناسب داشته باشد. از روز نخست شکل‌گیری باسلام، «کارمزد دریافت شده از تراکنش‌های غرفه‌داران»، منبع درآمدی باسلام بوده است (البته امکان کاهش درصد کارمزد نیز در شرایط خاص برای غرفه‌دارها فراهم شده است).

با این حال بارها برای ما پیش‌آمده که وقتی پای درد دل بعضی از غرفه‌داران نشسته‌ایم از آن‌ها شنیده‌ایم که کاهش کارمزد (خصوصا برای غرفه‌های نوپا که درآمد کمتری دارند) اتفاق خوبی است و می‌تواند به رونق کسب‌وکار آن‌ها کمک کند. غرفه‌دارها سرمایه‌ی اول باسلام‌اند و پیشرفت و رضایت آن‌ها، ضامن حیات و احوال خوب تیم باسلام است. باسلامی‌ها به عشق تولیدکننده‌های خانگی و محلی دور هم جمع شده‌اند و تا روزی که تک تک آدم‌ها از گوشه گوشه‌ی ایران یک راه آسان برای کسب درآمد پیدا کنند و دغدغه‌ی معیشتی نداشته باشند، به فعالیت خود ادامه خواهد داد. فکر کردن به همین چیزها بود که به تیم باسلام جسارت داد یک گام بلند بردارد و به نفع غرفه‌دارها تغییری در سیستم درآمدی خود داشته باشد. اما چطور باید این گام بلند را برمی‌داشتیم که هم مورد رضایت غرفه‌دارها باشد و هم به درآمد باسلام آسیب نرساند؟

روزی که تصمیم گرفتیم «تصمیم‌گیری درباره کارمزد» را به خود غرفه‌دارها واگذار کنیم!

یکی از روزهای گرم تابستان بود که تیم «باسلام» به این نتیجه رسید که بهتر است به تک تک غرفه‌دارها حق انتخاب بدهد؛ زیرا ما نیامده‌ایم تا تولیدکننده‌ها را به خودمان وابسته نگه داریم؛ بلکه می‌خواهیم امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار بدهیم تا بدون نیاز به سرمایه‌ی اولیه کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند و آن را رونق بدهند. تولیدکننده‌های باسلام در عین حال که از امکانات سایت باسلام استفاده می‌کنند، دارای هویت مستقل و عزت‌مندانه‌ای هستند و لازم است خودشان بتوانند برای آینده‌ی کسب‌وکارشان در باسلام تصمیم بگیرند. برای همین دور هم جمع شدیم و پرسشنامه‌ای آماده کردیم تا درباره‌ی این اتفاق مهم با مشارکت خود غرفه‌داران به یک تصمیم نهایی برسیم.

ما پرسشنامه را از طریق گروه غرفه‌داران و با ارسال پیامک به شماره‌ی کاربران و پخش اطلاعیه در اپ «غرفه‌ی من»، میان «غرفه‌دارهای باسلام» منتشر کردیم و بعد با چشم‌های منتظر به تماشای پاسخ آن‌ها نشستیم. برای همه‌ی ما بسیار مهم بود که بدانیم فروشنده‌های سخت‌کوش باسلام چه پیشنهادی برای تغییر در فرآیند مالی باسلام دارند. بالاخره آن‌ها سرمایه‌ی باسلام بودند و تصمیم‌گیری درباره‌ی وضعیت کارمزد در آینده، به آرای آن‌ها بستگی داشت.

نتیجه‌ی نظرسنجی باورکردنی نبود!

روزی که نتایج آرا را به دستمان رساندند، روز بسیار بزرگی بود. نتیجه‌ی نظرسنجی برای خود باسلام هم باور کردنی نبود:

« بیش از ۱۰۰۰ غرفه‌دار در این نظرسنجی شرکت کردند و اکثریت آن‌ها با کارمزد فعلی باسلام موافق بودند! »

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، وقتی از غرفه‌داران پرسیده شد «کارمزد باسلام چطور روی کسب‌وکار شما اثر می‌گذارد؟» ۵۱٪ از شرکت‌کنندگان معتقد بودند: «کارمزد باسلام برای من قابل قبول است…». گویا اکثر غرفه‌داران این منطق اقتصادی را پذیرفته بودند که لازم است در ازای خدماتی که دریافت می‌کنند مبلغی را به عنوان کارمزد به سایت باسلام بپردازند.

نتیجه نظرسنجی از غرفه داران درباره کارمزد باسلام

همچنین در بخش دیگری از این نظرسنجی از غرفه‌داران پرسیده شده بود: « اگر شما تصمیم‌گیرنده بودید، کارمزد مناسب برای کسب‌وکارهای باسلام را چند درصد در نظر می‌گرفتید؟»

۴۹ ٪ از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، با کارمزد فعلی (۳ تا ۹ درصد) موافق بودند و ۴۸٪ آن‌ها معتقد بودند که کارمزد باسلام می‌تواند بین ۱ تا ۳ درصد باشد. در نتیجه به دلیل نزدیک بودن آرای غرفه‌داران، نمی‌توانستیم برای تغییر میزان کارمزد تصمیم دقیقی بگیریم.

درصد کارمزد باسلام

برای رسیدن به یک تصمیم دقیق‌تر در آخرین مراحل، از غرفه‌داران پرسیدیم «به نظر شما کدام یک از روش‌های زیر برای کارمزد باسلام بهتر است؟» و در گزینه‌ها حالت‌های متنوعی را برای دریافت کارمزد مطرح کردیم. حتی یکی از گزینه‌ها را به حذف کارمزد اختصاص دادیم؛ اما نتیجه باز هم باورنکردنی بود:

اکثر غرفه‌دارها «همین شیوه‌ی فعلی کارمزد ثابت روی هر تراکنش» را به حالات دیگر ترجیح داده بودند و به این ترتیب رضایت خودشان را از سیاست درآمدی فعلی اعلام کردند.

نظرسنجی درباره کارمزد مناسب روی فروش

با همه‌ی این اوصاف، ما می‌دانیم باید برای جلب رضایت تولیدکنندگانی که نظرات دیگری دارند هم چاره‌ای بیندیشیم. ما از پیشنهادات غرفه‌داران برای طراحی دقیق‌تر مدل‌های درآمدی ایده‌های جالبی گرفته‌ایم که مطمئنیم با پیاده‌سازی آن‌ها کسب و کارهای خانگی و محلی بیش از پیش رونق خواهد گرفت. اما در حال حاضر، با احترام به نظر اکثریت، با همین شیوه فعلی به دریافت کارمزد ادامه خواهیم داد و به مرور طرح‌های دیگری را که در نظرسنجی از اقبال عمومی بیشتری برخوردار بوده‌اند به ساختار درآمدی باسلام اضافه خواهیم کرد؛ طرح‌هایی نظیر:
«چندماه اول بدون کارمزد، سپس کارمزد ثابت روی هر تراکنش؛ کارمزدهای متفاوت براساس راسته و بازارچه‌های متفاوت؛ کارمزد پلکانی براساس میزان فروش غرفه و…»

جزئیات این تغییرات و زمان آغاز طرح‌های جدید، پس از بررسی و برنامه‌ریزی دقیق، به اطلاع غرفه‌داران عزیز خواهد رسید. ما امیدواریم با همراهی همکاران خوبی که در سراسر ایران داریم، بتوانیم نبض بازار را به دست بگیریم و فرصتی فراهم کنیم تا همه‌ی تولیدکننده‌های خانگی و محلی به خانواده‌ی بزرگ «باسلام» بپیوندند و تجربه‌ی لذت‌بخشی از فروش خود به دست بیاورند.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازنین جلالی
نازنین جلالی
2 سال قبل

کیفیت محصول خوب و نحوه ارسال و پیگیری بسیار عالی بود

ساره شاهزیدی
ساره شاهزیدی
4 سال قبل

سلام، از اینکه در باسلام غرفه دارم خوشحال هستم. حتی یکبار فروش داشتم خوب بود و لز سود خودم و باسلام راضی بودم. ولی متاسفانه چند وقتی است که از غرفه با سلام فروش ندارم و فقط از غرفه دیدن می کنند و محصولات لایک می کنند.

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x