از ترشی انبه چه می دانید


5,565

آن اوایل اصلاً کسی ترشی خانگی را نمی‌شناخت، اما درست از همان روزی که پیاز گندید، سر و صدایی میان میوه‌ها و سبزیجات به راه افتاد.

آخر کسی فکرش را هم نمی‌کرد که پیاز بگندد! میوه‌ها و سبزیجات که دیدند فساد و تباهی از رگ گردن بهشان نزدیک‌تر است، طی چندین جلسه مشورت تصمیم گرفتند راهی برای افزایش ماندگاری‌شان پیدا کنند، البته بدون استفاده از مواد نگهدارنده‌ی صنعتی!

اولش به تقلید از ماهی‌های نمک‌سود، رفتند توی نمک غلتیدند؛ اما چندان راضی نبودند. این شد که دست به دامن سرکه شدند و از همان‌جا انواع ترشیها متولد شدند.

با ما باشید و ماجرای هیجان‌انگیز این محصول را از دست ندهید.

ترشی خانگی ، یک شروع جریان‌ساز

همه می‌دانیم که اغلب اتفاقات بزرگ تاریخی از نهاد مهم خانه و خانواده شروع شده‌اند. خب باید بگوییم که جنبش افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات و ظهور پدیده‌ای به‌نام ترشی هم جرقه‌اش در خانه‌ها زده شد. ترشی خانگی هم شاهدی بر همین مدعاست!

 خواص انواع ترشی-ترشی خانگی- مجله باسلام
ترشی خانگی

ترشی خانگی زمانی متولد شد که سبزیجات و تره‌بار خانگی مثل گل‌کلم، خیار، هویج، بادمجان، کرفس و فلفل دلمه‌ای روی تخته‌ی آشپزخانه تن به ساطور دادند تا جوری که نه خیلی درشت باشد و نه خیلی ریز، خردشان کند.

بعد از آن خودشان را در سرکه‌ی سفید فراوان غرق کردند. فلفل قرمز، سیر و موسیر و ادویه‌هایی مثل سیاه‌دانه، تخم گشنیز، زردچوبه و نمک هم بیکار ننشستند و مسئولیت عطر و طعم دادن را به عهده گرفتند. درآخر همگی‌شان باقی کارها را به زمان سپردند.

برای همین است که اصالت و خوشمزگی ترشی خانگی زبانزد خاص و عام است.

[post id=8078]

ترشی وحشی و مزه‌هایی که رام زبانند

میوه‌های وحشی هم با اینکه خانه و کاشانه نداشتند، دل که داشتند! این میوه‌ها با اینکه از زیر بُته‌های جنگلی به عمل آمده بودند، دلشان می‌خواست تا شکل دیگری از خودشان را ببینند. این بود که زالزالک وحشی پیش‌قدم شد و پا به سرکه گذاشت.

ترکیب زالزالک وحشی، سرکه و نمک تبدیل شد به ترشی زالزالک وحشی. چاشنی‌ای که با آمدن فصل پاییز و رویش میوه‌های زرد رنگ زالزلک، حسابی بازارش داغ می‌شود.

این چاشنی وحشی خواص بسیاری دارد؛ از جمله اینکه:

  • معده را تقویت می‌کند.
  • عملکرد قلب را بهبود می‌دهد.
  • اشتها را زیاد می‌کند.
  • در درمان اسهال خونی، ورم روده و روماتیسم موثر است.
ترشی زالزالک وحشی- انواع ترشی- مجله باسلام
زالزالک وحشی که روی تنه درخت می‌روید، ترشی خوشمزه و پرخاصیتی دارد


میوه‌ی دیگری که ترشی وحشی متفاوتی را به دنیای ترشیجات معرفی کرد، کندس یا ازگیل وحشی بود. میوه‌ای که گیلکی‌ها به آن کونوس می‌گویند.

ازگیل وحشی در اواخر پاییز و اوایل زمستان حسابی می‌رسد و آماده‌ی ترشی انداختن می‌شود. یک خوراکی خوشمزه که سرشار از پتاسیم، آهن، روی، منیزیم، ویتامین B، C و E است.

همچنین آنتی‌ اکسیدان فراوان موجود در ازگیل وحشی، آن را به دشمن سرطان تبدیل کرده است.

ترشی ازگیل- انواع ترشی- مجله باسلام
ترشی ازگیل، دشمن سرطان



نوع دیگری از ترشی وحشی که خیلی هم پرطرفدار است، ترشی هندوانه وحشی است که به اسم ترشی لگجی یا لگجین هم شناخته می‌شود.

لگجی یک میوه‌ی بوته‌ای است که در استان‌های بوشهر، خوزستان، فارس، ایلام و کهگیلویه‌ و بویر احمد به‌صورت خودرو رشد می‌کند. ظاهر این میوه‌ی بیابانی بسیار عجیب و جالب است و به یک هندوانه‌ی مینیاتوری می‌ماند!

ترشی خانگی- ترشی وحشی لگجی- مجله باسلام
ترشی وحشی لگجی

لگجی را زمانی که هنوز کال و نارس است، از بوته می‌چینند. جالب اینجاست که تحقیقات علمی نشان می‌دهد، این میوه در درمان هپاتیت بسیار موثر است.

لگجی ضد نفخ است، مقاومت بدن را در برابر سرما خوردگی بالا می‌برد و تقویت کننده‌ی کبد است و به درمان بواسیر و روماتیسم کمک می‌کند.

[post id=9714]

ترشی انبه، تجربه‌ی یک طعم متفاوت

با اینکه کسی فکرش را هم نمی‌کرد، اما انبه پایش به دنیای ترشی‌ها باز شد. ترشی انبه نوعی چاشنی جنوبی یا دقیق‌تر بخواهیم بگوییم چاشنی بندرعباسی و چابهاری است.

ترشی انبه چاشنی جالب و عجیبی است که فاصله‌ی ترشی انداختن و مصرفش تنها دو سه روز است، چون اصلاً نیازی به جا افتادن ندارد!

[product id=121411]

برای تهیه‌ی آن، هم از انبه‌ی کال استفاده می‌شود و هم از انواع رسیده‌اش و در هر دو حالت، چاشنی خوشمزه‌ای از آب درمی‌آید.

خواص ترشی انبه- انواع ترشی- مجله باسلام
خواص ترشی انبه

از خاصیت انبه هم که هر چه بگوییم کم است. انبه میوه‌ای است که طبع گرمی دارد و سرشار از ویتامین است و برای درمان کم‌خونی بسیار مفید است. همچنین قند خون را کاهش می‌دهد و حافظه را تقویت می‌کند.

ترشی خانگی را می‌توان از بیرون هم خرید؟

همان‌طورکه می‌دانید تنوع ترشی‌ها به این تعداد خلاصه نمی‌شود. ایران خودمان معدن انواع آنهاست. این روزها دیگر دامنه‌ی جنبش میوه‌ها و سبزیجات برای ماندگاری بیشتر به تمام سرزمین‌ها کشیده شده و کمتر میوه و تره‌باری است که پتانسیل تبدیل شدن به این چاشنی‌های خوشمزه را نداشته باشد.

اگر شما هم به ترشی‌جات علاقه دارید و هیچ‌وقت جای این چاشنی در سفره‌تان خالی نمی‌ماند، پس خوب است سری به بازارچه باسلام بزنید.

مطمئناً از دیدن این همه تنوع ترشی خانگی به وجد خواهید آمد. ترشی‌های رنگ‌ به‌ رنگی که هر سلیقه‌ای را راضی می‌کنند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
2 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ام امیران
ام امیران
4 سال قبل

چه جالب. تا حالا فکرکرده بودم چه قدر ترشی میوه های وحشی میتونه جذاب باشه????

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  ام امیران
4 سال قبل

پس لازم شد امتحانش کنید:))

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x