دوست دارم تمام فرآورده‌های شترمرغ را تولید کنم


2,688

مزرعه شتر مرغ- پرورش شتر مرغ آقای لطیفی- مجله باسلام

روزهای نوجوانی، روزهای پر شور و نشاط است، روزهایی که دوست داری بدوی دنبالِ آرزوهایت. خیلی‌ها در این دوران فقط در خیال، رویاهایشان را نقش می‌زنند و بعضی برای تحقق رویایشان در جهان واقعی شروع می‌کنند به کار کردن.
آقا مرتضی از دسته‌ی دوم بود، نوجوانی که دوست داشت عنصر مفیدی در اجتماع باشد، به دیگران خیر برساند و بتواند دینش را  به کشور و رهبری ادا کند. او حالا در صنعت پرورش شترمرغ حرفی برای گفتن دارد، و هنوز مانند روزهای نوجوانی با عشق به کارش برای باکیفیت شدن محصولاتِ تولید شده از شترمرغ تلاش می‌کند و به هرکس که نیاز به راهنمایی داشته باشد، سخاوتمندانه از دانشش می‌بخشد.

پرورش شترمرغ- پرورش شتر مرغ لطیفی-مجله باسلام
شتر مرغی که یک کسب و کار را متحول کرده است

از 15 سالگی با پرورش شترمرغ آشنا شدم

آقای مرتضی لطیفی، متولد 65 است، در استان قزوین به دنیا آمده و در همسایگی حضرت معصومه قد کشیده است.او که این روزها در تولید و پخش فراورده‌های شترمرغ مشغول است در مورد شروع کارش می‌گوید:« بنده بعد از گذراندن دوره متوسطه اول، یک سال رو به حفظ قرآن اختصاص دادم و بعد از آن همزمان در حوزه و دبیرستان درس خوندم. به لطف خدا مقدمات حوزه به پایان رسید در رشته دامپروری و کشاورزی در گرایش زنبورداری تا کارشناسی ادامه تحصیل دادم.

تقریبا از 15 سالگی با کار در زنبورستان برادرم وارد کار شدم. از اونجایی که یکی از دوستان مزرعه شترمرغی داشتن به سمت شترمرغ کشیده شدم و خوب هر سال که می‌گذشت بحث شترمرغ برام جدی‌تر می‌شد تا این که اون شرکت و مزرعه در بحران اقتصادی ابتدای دهه نود تاب نیاورد و یه جورایی ورشکست شد»

از تولید روغن مغز استخوان شترمرغ تا پر گردگیری

روغن مغز استخوان شتر مرغ-پرورش شتر مرغ- مجله باسلام
روغن مغز استخوان شترمرغ، محصولی که آقای لطیفی برای اولین بار به صورت انبوه تولید کردند

بعد از ورشکست شدن مزرعه شترمرغ، آقا مرتضی به جای عقب‌نشینی و ترسیدن از شکست، خود وارد گود می‌شود تا اینبار با دانش و توکل و خلاقیت فراورده‌های شترمرغ تولید کند. او توضیح می‌دهد:« تصمیم گرفتم خودم شخصا وارد کار تولید بشم. من روی محصولاتی که اصلا تولید نمیشدن و یا خیلی به ندرت تولید میشدن متمرکز شدم. بیشتر هم هدفم این بود که به این وسیله یه رونقی رو وارد صنعت شترمرغ کنم. چون اعتقاد داشتم اگر بتونیم تمام فراورده‌های شترمرغ رو به بازار برسونیم خوب قطعا پرورش شترمرغ بصرفه‌تر خواهد بود.

همین موضوع باعث شد بیشتر طرف روغن مغز استخوان و پر شترمرغ برم که تا اون زمان روغن مغز استخوان و پر توسط تولیدکنندگان این صنعت به عنوان ضایعات دور ریخته می‌شد. بعد از حدود دو سال زمان و صرف وقت، هزینه‌های مالی بسیار و کمک دوستان با کمک خداوند تونستم از مغز استخوان شترمرغ روغن مناسب و خالص بدون ژلاتین بگیرم و از پر خام هم گردگیر تولید کنم.»

پرگردگیر شترمرغ آقای لطیفی- پرورش شتر مرغ- مجله باسلام
آقای لطیفی پرگردگیر شتر مرغ را ابداع کرد تا از یک ایده‌ی نو کسب درآمد کند

آموزش نفر به نفر تولید پر گردگیر شترمرغ

اما این موفقیت‌های آقای لطیفی آسان و بدون دردسر به دست نیامده است. با توجه به بکر بودن ایده‌ی آقای لطیفی، هیچگونه مساعدتی از سمت مسئولین مربوطه دریافت نکرده و حمایت‌ها از او در حرف حرف باقی مانده است. ولی آقا مرتضی، به خودش قول داده است که کوتاه نیاید.

من ناامید نشدم. با خودم گفتم اگر به صورت عمده یا کارگاهی نمی‌تونم کار رو گسترش بدم نفر به نفر اموزش میدم تا گوشه‌ای از دین خودم به کشورم رو بتونم ادا کنم. شروع کردم و تا امروز بیش از بیست نفر در کار تولید گردگیر از پر شترمرغ مشغول کسب درآمد هستند، هرکدام در نقطه و گوشه‌ای از کشور.
در حال حاضر یه گروهی از دوستان مزرعه داریم البته نه برای پرورش. صرفا برای نگهداری پرنده اماده کشتار و هم فروشگاه عرضه محصولات. تقریبا تمام محصولاتی که از شترمرغ تولید میشه رو در فروشگاهمون عرضه می‌کنیم.

گوشت شترمرغ، پوست و چرم، چربی و روغن، صابون و سفید آب، روغن مغز استخوان، گردگیر و … از محصولات فروشگاه آقای لطیفی است. نمونه گردگیر را در ادامه ببینید.

[product id=23983]

باسلام، خلاء کسب و کار من را پر کرد

پر شترمرغ- پرورش شتر مرغ- مجله باسلام

مطمئنا پیدا کردن بازار برای فروش فرآورده‌های شترمرغ کار آسانی نیست. آقای لطیفی در این باره می‌گوید:« در ابتدا برای بازاریابی خودم شخصا به بازار مراجعه می‌کردم، اما الان دیگه افرادی هستند که این کاررو برای ما انجام میدن.

باسلام هم در کسب و کار بنده نقش موثری داشته، وقتی برای اولین‌بار با بچه های باسلام دور یک میز نشستم اصلا احساس غریبگی نداشتم. احساس می‌کردم دوستای قدیمی هستیم با اهداف مشترک و علایق مشترک که بعد از سال‌ها دوری همو پیدا کردیم.

شاید فروش اینترنتی و باسلامی بنده قابل مقایسه با فروش خارج از اون نباشه اما همیشه یه روند صعودی رو از ابتدا داشته و خیلی خوشحالم که همه مشتری‌ها از محصولات خریداری شده رضایت داشتن و این برای صنعت شترمرغ و بنده بسیار مهمه. در باسلام تونستم خلاءای که همیشه تو کارم بود رو پر کنم.»

این مطلب را هم از دست ندهید: با چقدر سرمایه می‌شود کسب و کار راه انداخت؟ + چند نمونه واقعی

کاش صنعت پرورش شترمرغ سهم خود را در رشد کشور ایفا کند

آقای لطیفی، این جوان مهربان و باصداقت کارآفرین یک آرزوی مهم دارد:

« آرزوی من در زمینه کاری اینه که صفر تا صد محصولات شترمرغ توسط خودم یا همکارانم تولید بشه و بدین وسیله صنعت شترمرغ بتونه سهم خودش رو در رشد و شکوفایی کشورم ایفا کنه»


نکته جالب در مورد آقای لطیفی و فرآورده‌های تولیدی او از شترمرغ این است که او چند روز بعد از فروش محصول، با مشتریان تماس می‌گیرد و نظر آن‌ها را درباره محصول خریداری شده جویا می‌شود. همچنین خریدار هم می‌تواند پیشنهاد یا انتقادش را به آقای لطیفی بگوید و در صورت عدم رضایت خریدار از محصولاتی که ‌خریده است، آقای لطیفی بدون قید و شرط، آن‌ها را پس می‌گیرد یا در صورت تمایل خریدار، محصول جدیدی را جایگزین می‌کند.

برای آقای لطیفی، صداقت خیلی مهم است. ما این را از تأکیدش روی این موضوع فهمیدیم: «به مشتری‌ها یادآوری کنید در ساخت گردگیرها نهایت دقت و امانت‌داری را به کار می‌برم اما به خاطر ماهیت پر شترمرغ، ممکن است وزن محصول چند گرم از سفارشِ ثبت‌شده، کمتر یا بیشتر باشد»


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x