کاربرد، فواید، مضرات و روش استفاده روغن نارگیل برای سلامتی


106

روغن نارگیل از کاربرد، فواید، مضرات تا روش استفاده برای پوست و مو

نارگیل را همه به بوی جالب و طعمی که به کلوچه‌ها و شیرینی‌ها می‌دهد می‌شناسیم. اما از نارگیل روغنی هم استخراج می‌شود که دوای خیلی از دردهاست.

بیش از 1500 مقاله تحقیقاتی به ثبت رسیده است که بیان می‌کنند روغن نارگیل یکی از بهترین مواد غذایی موجود در سراسر جهان است. در برخی از مناطق استوایی درخت نارگیل را درخت زندگی می‌نامند.

محققین مصرف روغن نارگیل تا 1.5 قاشق غذاخوری در روز مجاز می‌دانند. این روغن که هم مصرف خوراکی، هم مصرف دارویی و موضعی دارد، سرشار از خواص مفید برای بدن است. از روغن نارگیل در بعضی از غذاها و داروها و به عنوان ماده بهداشتی برای پوست و مو استفاده می‌شود. در این یادداشت درباره خواص این روغن بیشتر می‌خوانیم.

روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل از پرس سرد یعنی تحت فشار قرار دادن میوه نارگیل(گوشته خشک شده آن که کوپرا هم نامیده می‌شود) به دست می‌آید. نارگیل میوه‌ای چرب است به طوری که با خوردن آن می‌توانید مزه روغنی‌اش را احساس کنید.

این روغن خوش طعم و عطر را بیشتر به شکل خالص مصرف می‌کنند. به خاطر پرسی بودن هم مقرون به صرفه است و مقدار خوبی روغن از آن به دست می‌آید. روغن کشی از نارگیل چه به روش تر و چه به روش خشک، می‌تواند انجام شود.

روغن نارگیل چیست؟

از شیره‌ نارگیل هم می‌شود روغن استخراج کرد. این روغن در دمای اتاق جامد است چون از مولکول‌های زنجیره کوتاه اشباع تشکیل شده است. اگر دمای محیط کمی بیشتر از دمای مطلوب 25 درجه سانتیگراد شود روغ نارگیل هم آب می‌شود. نقطه دود آن هم 176 درجه سانتیگراد است که آن را به گزینه ای خوب برای طبخ غذاهای سرخ کردنی و سس‌ها و دیگر غذاها تبدیل می‌کند.

روغن نارگیل همچنین به خاطر داشتن مولکول‌های ریززنجیر به راحتی جذب پوست می‌شود و به همین خاطر برای مصرف موضعی روی پوست و مو بسیار مناسب است.

ترکیبات روغن نارگیل چیست؟

عمده ترکیب روغن نارگیل از اسیدهای چرب اشباع و سالم است. این روغن کلسترول ندارد و مقداری ویتامین E و ویتامین K به همراه کمی آهن و روی هم دارد. روغن نارگیل صد در صد از چربی تشکیل شده است.

خواص روغن نارگیل

روغن نارگیل هم در صنایع غذایی و هم در داروسازی کاربرد دارد. این هم به خاطر خواص فراوان آن است. این خواص عبارتند از

کمک به درمان آلزایمر

مغز انسان انسولین را در غده‌های بدن برای پردازش و گوارش قندهایی مانند گلوگز و تبدیل آن‌ها به انرژی ترشح می‌کند، اما آلزایمر این روند را با کمبود تشرح انسولین مختل می‌کند و مغز انسان آلزایمری دیگر ‌نمی‌تواند به انرژی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد. به همین خاطر عملکرد آن کند و سست می‌شود.

روغن نارگیل با اسیدهای چرب خود می‌تواند این مشکل را برطرف کند. در روغن نارگیل اسیدهای چربی هست که توسط کبد به کتون تبدیل می‌شوند. کتون نیازی ندارد که انسولین را برای تبدیل قندهایی مانند گلوکز به انرژی مصرف کند. در نتیجه می‌تواند وقتی بیمار به خاطر آلزایمر دچار کمبود انسولین می‌شود، وظیفه تامین انرژی برای مغز را به عهده بگیرد.

کمک به درمان آلزایمر

کتون می‌تواند باعث ترشح انسولین در بدن شود و مغز می‌تواند به این صورت انرژی خود را تامین کند. این فرآیند می‌تواند از بروز آلزایمر جلوگیری و حتی آن را درمان کند. تحقیقات نشان داده است که نقش تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل در این فرآیند ضد آلزایمری و کاهش التهاب بافت مغز بسیار موثر است.

خواص روغن نارگیل برای مو

اگر موهای خشک و یا عارضه‌هایی مانند شوره دارید، بهترین دارو برای شما روغن نارگیل است. چرا که اسیدهای چرب این روغن می‌تواند به راحتی این موارد را در موی شما درمان کند.

از ترکیب روغن نارگیل و روغن اوسطوخودوس می‌توانید برای نرم کردن موها استفاده کنید. از روغن نارگیل تصفیه شده هم برای تقویت ساقه موها و حالت دهندگی به آن می‌توانید بهترین استفاده را بکنید. ترکیب روغن نارگیل و روغن رزماری هم می‌تواند شما را از شر شوره سر خلاص کند و موهایتان را پرپشت نماید. برای این کار ۱۰ قطره روغن اسانس رزماری را با یک قاشق غذاخوری نارگیل ترکیب کنید و به مدت 30 دقیقه روی موهایتان بگذارید. سپس آن را آبکشی کنید.

خواص روغن نارگیل برای کاهش وزن

تعجب نکنید! روغن نارگیل، نوعی روغن است اما به کاهش وزن کمک می‌کند چرا که روغنی بدون کربوهیدرات است. این روغن می‌تواند در کاهش چربی و کالری بدن به ویژه در ناحیه شکم نقش ایفا کند.

در آزمایشی که روی موش‌های صحرایی نر انجام شد، کمک روغن نارگیل برای کاهش چربی به خوبی اثبات شد. تزریق اسید کاپریک که از ترکیبات روغن نارگیل است، ابتدا روی کاهش سریع اشتها تاثیر گذاشت، سپس به تدریج این کاهش را پایدار و دائمی کرد و به کاهش وزن بدن به صورت موازی هم کمک رساند.

ممکن است فکر کنید مصرف چربی برای کاهش چربی غیر منطقی است. اما این امر کاملا توجیه پذیر است. کلید فهم این مسئله در فرآیندهای پیچیده اسیدهای چرب با زنجیره متوسط در توانایی‌های چند بعدی فیزیولوژیکی آن نهفته است.

مثلا در آزمایش بالا مشاهده شد که روغن نارگیل با ترکیبات اسید کاپریک خود می‌تواند در بهبود عملکرد تیروئید و کاهش ضربان قلب در حین استراحت کمک کند که این خود به چربی سوزی منجر می‌شود.

در تحقیقات دیگری مشخص شد که  اسید کاپریلیک موجود در روغن نارگیل می‌‌تواند بر روند تجزیه چربی هم تاثیر مثبت داشته باشد. این تحقیقات نشان داد که موش‌های صحرایی با مصرف این اسید چرب علائمی مانند علائم رژیم فستینگ را در چربی سوزی از خود نشان دادند.  

رژیم فستینگ به معنای عام همان ((روزه)) است و این سیستم تغذیه می‌تواند منابع تامین انرژی بدن را کاهش داده و در عین حال بهینه هم بکند. پس روزه نباید چیز منفی تلقی شود. نتایج این تحقیقات نشان داد که اسیدهای چرب زنجیره متوسط روغن نارگیل می‌تواند بر روند تجزیه ذخایر چربی غیر ضروری بدن در جانداران موثر باشد.

 این روغن با اسیدهای چرب زودهضم انرژی بدن را تامین می‌کند و مقدار اضافی آن در بدن جذب و ذخیره نمی‌شود. این فرآیند به کاهش روند ذخیره چربی در بدن منتهی می‌شود. از طرف دیگر روغن نارگیل می‌تواند سوخت و ساز بدن و چربی ذخیره شده آن را به حد زیادی افزایش دهد تا جایی که وزن بدن به شکل مشهودی کاهش پیدا می‌کند.

کمک به کاهش گرسنگی

روغن نارگیل می‌تواند به عنوان مکمل در رژیم‌های لاغری نقش تامین انرژی را به خوبی ایفا کند. این روغن با ترکیبات خود از جمله اسیدهای چرب زنجیره متوسط، انرژی بدن را به شکل سالمی تامین می‌کند و از بروز گرسنگی در ساعات رژیم جلوگیری می‌کند. پایداری تامین انرژی بدن توسط روغن نارگیل احساس گرسنگی را به شکل مطلوبی کاهش می‌دهد.

کمک به کاهش گرسنگی

بهبود مشکلات پوستی (سوختگی، اگزما و شوره سر)

روغن نارگیل یک مرطوب کننده، ضد آفتاب و پاک کننده عالی برای پوست است، اما می‌تواند بسیاری از اختلالات پوستی را نیز درمان کند. این مشکلات پوستی با اسیدهای چرب روغن نارگیل مانند کاپریلیک و لوریک کاملا قابل درمان هستند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن نارگیل برای محافظت از پوست و التیام بخشیدن به آن بسیار مناسب هستند. علاوه بر خواص ضد میکروبی، خواص ضد قارچی این روغن هم می‌تواند جلوی بسیار از عفونت‌های پوستی با منشا قارچی را هم بگیرد.

خواص روغن نارگیل برای جلوگیری از پیری

خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب روغن نارگیل می‌تواند بر روی پوست و کبد تاثیر مثبت بگذارد، که همین امر می‌تواند علائم پیری را در بدن متوقف کرده و از بروز پیری زودرس در پوست و دیگر ارگان‌های بدن جلوگیری به عمل بیاورد.

روغن نارگیل سطح فعالیت‌ها و استرس‌های اکسیداتیو در بدن به خصوص کبد را کاهش می‌دهد و این عامل هم خود باعث جلوگیری از پیری زودرس می‌شود. این روغن همچنین می‌تواند به سم زدایی از کبد به شکل شایانی کمک کند.

برای این که به صورت طبیعی از پیری در امان بمانید، می‌توانید از ترکیب یک قاشق روغن نارگیل با انواع توت های دارای آنتی اکسیدان در وعده صبحانه بهره ببرید. از مصرف موضعی روغن روی پوست خود هم غافل نشوید.

خواص روغن نارگیل برای جلوگیری از پیری

کمک به فشار خون بالا و بیماری های قلبی

روغن نارگیل پر از چربی اشباع شده‌ی طبیعی است. این چربی نه تنها می‌تواند کلسترول خوب HDL را در بدن افزایش دهد، بلکه می‌تواند کلسترول بد  LDL را هم به نوع خوب آن تبدیل کند. این فرآیند با مصرف روغن نارگیل فشار خون و بیماری‌های قلبی مرتبط با آن را درمان می‌کند.

در یک تحقیق مشخص شد که

مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری، روغن نارگیل بکر می‌تواند سطح کلسترول خوب بدن را در افراد جوان و بزرگسال به طرز چشمگیری افزایش بدهد. در طی این آزمایش که هشت هفته طول کشید، هیچ علائمی از نقص در سیستم ایمنی بدن به خاطر مصرف این روغن به چشم نخورد.

کمک به فشار خون بالا و بیماری های قلبی

این روغن در تحقیقات دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفت که نشان داد از بقیه روغن‌های گرمسیری به مراتب برای کنترل کلسترول خون مفیدتر است که این به کاهش خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

کمک به درمان عفونت کلیه و کبد

روغن نارگیل با ترکیبات چرب خود می‌تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کند. این آنتی بیوتیک را به اختصار UTI می‌نامند که در روغن نارگیل فراوان است و از کبد به صورت مستقیم در برابر باکتری‌ها با تخریب پوشش لیپیدی باکتری محافظت می‌کند.

این روغن همچنین به هیدراته نگه داشتن بدن و کمک به کلیه برای دفع ادرار کمک می‌کند. بعضا دیده شده نارگیل و آب و روغن آن تاثیر مستقیمی در درمان سنگ کلیه داشته است. به طوری که پزشکان از تجویز آب نارگیل برای برای درمان سنگ کلیه استفاده کرده اند.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان موجود در روغن نارگیل می‌تواند به خوبی سلول‌های اکسیده شده بدن را سرکوب کند. به این خاصیت روغن نارگیل خاصیت ضد التهابی می‌گویند که به خاطر همین برای بیماری‌های قلبی و سرطان مفید است. این خاصیت باعث کاهش التهاب و درد در بدن می‌شود و فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن را که به استرس اکسیداتیو منجر می‌شود به شکل قابل توجهی محدود می‌کند.

کاهش التهاب و کمک به آرتروز

روغن نارگیل بکر به عنوان یک مکمل غذایی عالی برای کاهش التهاب و دردهای آرتریت عمل می‌کند. این نتیجه تحقیقاتی است که در هند انجام شد و نشان داد روغن نارگیلی که با حرارت متوسط گرم شده بود، توانست در یک دوره درمانی، هم سلول‌های ملتهب را سرکوب کند و هم از التهاب دیگر سلول‌ها جلوگیری به عمل بیاورد و همچنین به عنوان ضد درد هم عمل کند.

کاهش التهاب و کمک به آرتروز

جلوگیری از سرطان و کمک به درمان

روغن نارگیل، کتون را به عنوان منبع انرژی جایگزین گلوکز در اختیار بدن می‌گذارد. سلول‌های سرطانی برای تغذیه نیاز به گلوکز دارند و نمی‌توانند کتون را جذب کنند. این باعث می‌شود سلول‌های سرطانی نتوانند تغذیه کنند. از طرف دیگر روغن نارگیل جلوی باکتری هلیکوباکتر پیلوری را هم با از بین بردن دیواره لیپیدی آن می‌گیرد که این باکتری از عوامل ایجاد سرطان در دستگاه گوارش و معده است.

در تحقیقات دیگری مشخص شد که اسید لوریک موجود در روغن نارگیل می‌تواند با تحریک اثرات ضد تکثیر و ضد آپوپتوز، در جلوگیری و درمان متاستاز سلول‌های سرطانی کمک شایانی بکند.

تقویت سیستم ایمنی

اکثر بیماری های بدن به وسیله میکروارگانیسم هایی ایجاد می‌شوند که ما آن‌ها را ویروس، باکتری، قارچ و انگل می‌نامیم. روغن نارگیل با اسید لوریک می‌تواند در بدن یک جو ضد میکروبی را بر علیه باکتری ، قارچ و انگل ایجاد کند. التهابات فرآیندهای شیمیایی در بدن شرایط را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند اما روغن نارگیل می‌تواند این باکتری‌ها را با کاهش التهاب از بین ببرد. در تحقیقات به روشنی اثبات شده است که روغن نارگیل می‌تواند به فعال شدن ماهیت ضد التهابی و ضد میکروبی سیستم ایمنی بدن کمک کند.

انرژی موجود در غلات و شکر می‌تواند باکتری‌ها را تغذیه کند. به همین خاطر در هنگام بیماری اگر خواستید این غذاها را مصرف کنید آن را با روغن نارگیل مخلوط کنید تا باکتری‌ها سهمی از آن نبرند.

روغن نارگیل در هنگام بیماری می‌تواند در غذاها استفاده شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. به این صورت که به همراه آب قلم استخوان و سبزیجات در سوپ مورد استفاده قرار بگیرد.

بهبود حافظه و عملکرد مغز

گفتیم که روغن نارگیل می‌تواند فرآیند سوخت رسانی به بافت‌های مغز را بهبود و تسریع کند. انرژی موجود در روغن نارگیل بدون واسطه انسولین هم می‌تواند به مغز برسد و با انجام عمل سوخت‌رسانی آن را تغذیه کند. به این صورت حافظه و عملکرد مغز به خصوص در سالمندان افزایش می‌یابد. در تحقیقاتی که در سال 2004 انجام شد، مصرف روغن نارگیل در افراد مسن دارای بیماری فراموشی به توانایی یادآوری آن‌ها کمک ویژه‌ای کرد.

بهبود حافظه و عملکرد مغز

تقویت انرژی

روغن نارگیل انرژی خوبی را در اختیار بدن قرار می‌دهد. این انرژی روغن نارگیل پایدار است، به راحتی جذب می‌شود و سریعا توسط سلول‌ها به مصرف می‌رسد و سوخت و ساز بدن را هم افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان داده است که

روغن نارگیل تصفیه نشده اگر توسط ورزشکاران مصرف شود، می‌تواند به شکل مستقیم اسیدهای چرب زنجیره متوسط خود را به کبد بفرستد و انرژی پایداری را در بدن ورزشکار به خصوص در طول تمرین و مسابقات طولانی مدت ایجاد کند.

روغن نارگیل را اگر با کمی عسل و دانه چیا مخلوط کنید، یک بمب انرژی ساخته اید که می‌تواند 30 دقیقه قبل از فعالیت‌های بدنی سنگین مثل ورزش مصرف کنید و یک منبع انرژی عالی برای بدنتان بسازید.

بهبود گوارش و زخم معده

روغن نارگیل می‌تواند جذب عناصر محلول در چربی مانند کلسیم و منیزیم را برای بدن آسان کند و سرعت ببخشد و به این وسیله گوارش را بهبود ببخشد. اگر این روغن همزمان با اسیدهای چرب امگا 3 مصرف شود می‌تواند جذب را به حداکثر برساند و اثربخشی آن را دو برابر کند.

باکتری‌های خوبی در دستگاه گوارش هستند که به عمل هضم کمک می‌کنند. عدم تعادل و کاهش این باکتری‌ها می‌تواند مثلا در ترشح اسید معده اختلال ایجاد کند که این خود باعث التهاب و ضعف در هضم می‌شود. روغن نارگیل می‌تواند به بهبود عملکرد باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش هم کمک کند.

روغن نارگیل با خاصیت آنتی باکتریالی هم که دارد می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را ارتقا بدهد و همه این موارد با هم از بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده و کولیت اولستراتیو جلوگیری به عمل می‌آورد.

بهبود احتمالی کیسه صفرا و پانکراتیت

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل به خاطر هضم راحت بدون نیاز به آنزیم، می‌تواند فشار بیش از حد برای تولید این آنزیم‌ها را از روی پانکراس بردارد.

این روغن همچنین می‌تواند به خاطر هضم راحت، به کاهش استهلاک کیسه صفرا هم کمک کند و باعث شود این غده برای هضم غذا بیش از حد کار نکند. در کل برای سلامت کیسه صفرا و کل بدن، بهتر است روغن نارگیل را جایگزین دیگر روغن‌های بلندزنجیره کنید.  

بهبود احتمالی کیسه صفرا و پانکراتیت

جلوگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی دندان

استفاده از روغن نارگیل از قدیم برای بهداشت دهان و پاک کردن آن از عوامل بیماری‌ زا رایج بوده است. استفاده از روغن نارگیل برای دندان علاوه بر مزیت‌های خوراکی، مزایای کلی دیگری برای سلامت دهان و دندان هم دارد. این مزایا با گرداندن روغن نارگیل در دهان و عملکرد اسیدهای چرب بلندزنجیره آن در سطح دندان‌ها و لثه‌ها خود را نشان می‌دهد. این اسیدهای چرب با غلظت بالایی که دارند باکتری‌ها را می‌کشند و به سطوح دندان می‌چسبند. کشتار باکتری‌ها در دندان به ارتقای سلامت‌ آن‌ها کمک می‌کند.

اگر سه بار در هفته و هر بار 20 دقیقه روغن نارگیل را به دندان‌ها و لثه‌های خود برسانید می‌توانید از بروز بیماری‌های پریودنتال در دهان به راحتی جلوگیری کرده و از خواص ضد باکتری آن برای سلامت دهان و دندان بهره ببرید.

تقویت استخوان ها

استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد دو عامل اصلی پوکی استخوان هستند. روغن نارگیل با خواص ضد التهابی بالایی که دارد می‌تواند این دو عامل را به شدت سرکوب کند و به خاطر همین مصرف آن یک درمان مناسب برای مبارزه با پوکی استخوان است.

روغن نارگیل می‌تواند جذب کلسیم در بدن را از طریق هضم غذا در روده افزایش بدهد و این یعنی تقویت بافت استخوانی بدن و استحکام بخشیدن به ساختار این استخوان‌ها. همچنین روغن نارگیل با خواص آنتی اکسیدانی خود می‌تواند جلوی فعالیت‌ رادیکال های آزاد را که یکی از عوامل مهم پوکی استخوان است بگیرد.

کمک به بهبود دیابت نوع ۲

دیابت نوع دو وقتی بروز می‌کند که سلول‌های بدن از پاسخ دادن به انسولین امتناع می‌کنند و لوز المعده برای جبران این عارضه، انسولین بیش از حد تولید می‌کند که این چرخه پمپاژ و مقاومت به انسولین باعث ایجاد دیابت نوع 2 می‌شود. 

روغن نارگیل با اسیدهای چرب خود می‌تواند فشار را از روی لوز المعده بردارد و آن را به منابع انرژی موجود در خود انتقال دهد که برای فرآوری گلوکز نیاز به انسولین ندارد. به این ترتیب از ترشح انسولین بیش از حد در بدن جلوگیری می‌شود و دیابت نوع 2 کنترل می‌گردد.

کمک به بهبود دیابت نوع ۲

تعادل هورمون ها

روغن نارگیل به خصوص در خانم‌ها می‌تواند اثر هورمونی فوق العاده ای داشته باشد به طور طبیعی به تعادل هورمون‌ها کمک کند. روغن نارگیل از اسید لوریک که یک نوع اسید چرب اشباع است سرشار می‌باشد. این ماده می‌تواند مصرف این روغن باعث تثبیت سطح استروژن شود و در دوران یائسگی یک منبع چربی عالی برای بدن است.

به این منظور باید از مصرف قندهای مصنوعی اجتناب کنید و چربی‌های سالم را از منابعی مانند نارگیل دریافت کنید. برای دریافت این چربی ها می‌توانید از دیگر محصولات نارگیل مانند کره نارگیل یا شیره آن هم استفاده کنید.

کاربرد های روغن نارگیل

برای تهیه روغن نارگیل بهتر است از نوع فرابکر این روغن انتخاب کنید. این نوع از روغن نارگیل حداکثر خواص آن را در خود دارد.

برای این انتخاب باید به آسیاب شدن، تصفیه نشدن و ارگانیک بودن آن دقت کنید. روغن‌های نارگیل تصفیه شده چندان مفید نیستند و مانند دیگر روغن‌های فرآوری شده مواد مغذی کلیدی و مهم را در خود ندارند.

روغن نارگیل را هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی می‌توانید به کار ببرید. در ادامه به برخی روش‌های استفاده از روغن نارگیل می‌پردازیم.

استفاده به صورت خوراکی و آشپزی

در خیلی از دسرها و میان وعده ها می‌توان از روغن نارگیل استفاده کرد. این روغن با توجه به عطر فوق العاده ای که دارد یک روغن ایده آل برای غذاهای شیرین است. از آن به عنوان طعم دهنده قهوه یا روغن سالاد هم می‌شود استفاده کرد. روغن نارگیل بهترین جایگزین برای روغن‌ها مضر هیدورژنه است چون مقدار اضافی آن جذب بدن نمی‌شود و به راحتی هم قابل هضم است.

اضافه کردن روغن نارگیل به غذاها و اسموتی‌ها به جذب سریع انرژی کمک می‌کند و هضم آن نسبت به دیگر روغن‌ها آسان‌تر است. از روغن نارگیل می‌توانید در تفت دادن انواع غذاها مانند سبزیجات و گوشت، اضافه کردن آن به قهوه در حالت خامه‌ای، افزودن آن به اسموتی و جایگزین چربی‌های ناسالم در مواد غذایی با پایه غلات مانند نان استفاده کنید.

استفاده به صورت خوراکی و آشپزی

استفاده برای پوست و مو

استفاده از روغن نارگیل روی پوست و مو هم بسیار راحت است. از روغن نارگیل می‌توانید هم به صورت مستقیم و هم به صورت روغن حامل برای دیگر روغن‌های اسانسی برای پوست و مو استفاده کنید.

از این روغن می‌توانید بلافاصله بعد از دوش گرفتن استفاده کنید. این روغن به عنوان یک مرطوب کننده عالی عمل می‌کند و خواص ضد عفونی کننده برای پوست دارد.

 از روغن نارگیل برای لطافت مو، مرطوب کننده و نرم کننده پوست، جلوگیری از علائم پیری، درمان مشکلات مو مانند گره خوردگی و موخوره، درمان شوره و خشکی مو و سر، استفاده در ترکیبات خانگی برای پوست و مو و مرهم برای زخم‌ها و جلوگیری از عفونت‌های قارچی استفاده کرد.

نرم کننده پوست

از روغن نارگیل برای پوست‌های خشک و پوسته پوسته می‌توانید استفاده کنید. بهتر است بعد از حمام، روغن نارگیل را روی پوست بمالید. این کار باعث می‌شود گرمای پوست آن را جذب کند و عطر آن هم روی پوست بماند. ترکیب چندقطره روغن اسطوخودوس و روغن نعنا با روغن نارگیل هم آن را تبدیل به یک روغن ماساژ عالی می‌کند.

نرم کننده مو

روغن نارگیل را هم قبل از شستن موها و هم بعد از آن می‌توانید بر روی موهای خود استعمال کنید. اگر موهای خشکی دارید روغن نارگیل یک حالت دهنده و نرم کننده عالی و ارگانیک برای موهای شماست. برای این کار روغن را در حرارت حمام نگه دارید تا آب شود و بعد آن را همراه با شامپو روی موهایتان بمالید. به مقداری که تمام موها را از ریشه تا نوک بپوشاند. بعد از 5 دقیقه هم آبکشی کنید.

نرم کننده مو

نرم کننده لب

اگر لب‌هایتان پوست خشکی دارد و مدام دچار زخم می‌شود، می‌توانید از روغن نارگیل یا بالم لب محتوی روغن نارگیل برای بهبود آن استفاده کنید. در طول روز می‌توانید از این روغن روی لب‌های خود استفاده کنید.

تقویت ناخن

  • ناخن‌های ضعیف و شکننده و یا ناخن‌هایی که گرفتار بیماری‌ شده‌اند، با استعمال روغن نارگیل به راحتی قابل درمان و تقویت هستند. بهتر است شب‌ها قبل از خواب از روغن نارگیل برای ناخن‌هایتان استفاده کنید. این روغن پوست زیر ناخن را تازه و جوان نگه می‌دارد.
تقویت ناخن

پاک کننده آرایش

روغن نارگیل یک پاک کننده طبیعی و بدون عوارض برای پوست است که قدرت پاک کنندگی خوبی هم دارد. می‌توانید از آن برای تمیز کردن مواد آرایشی از روی پوست استفاده کنید. بهتر است روغن نارگیل را به صورت مایع و گرم شده برای این کار استفاده کنید آن هم به مقدار کم.

پاک کننده صورت

اگر پوست چربی دارید و در طول روز با آلاینده‌های محیطی سر و کار دارید، می‌توانید از روغن نارگیل برای پاک کننده صورت استفاده کنید. بهتر است روغن را قبل از استفاده کمی گرم کنید تا ذوب شود.

استفاده برای دهان و دندان

روغن نارگیل را مانند دهان شویه در دهان بچرخانید تا از خواص آنتی باکتریال و ضد پلاک آن برای دهان و دندان بهره مند شوید. برای این کار باید یک قاشق غذاخوری از روغن نارگیل را به مدت 2 تا 10 دقیقه مانند دهان شویه در دهان بگردانید و بعد آن را از دهان خارج کنید.

استفاده برای دهان و دندان

پاک کننده قوی خانگی

از روغن نارگیل می‌توانید به عنوان ماده اصلی در سطوح برای جلوگیری از گرد و غبار، جلوگیری از آسیب مواد شوینده به البسه، پولیش مبلمان و صابون خانگی استفاده کنید. این روغن می‌تواند جلوی رشد قارچ، باکتری و انگل را در خانه شما بگیرد و سطوح را نیز براق نگه دارد.

مضرات و موارد احتیاطی در استفاده از روغن نارگیل

در برخی از افراد، روغن نارگیل در مورد کاهش کلسترول خون برعکس عمل می‌کند، یعنی به جای جذب کلسترول خوب در بدن، کلسترول بد را جذب می‌کند و احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد. اگر در معرض این بیماری‌ها هستید، باید قبل از مصرف روغن نارگیل حتما از بی خطر بودن آن برای خودتان مطمئن شوید. از دیگر عوارض استفاده از روغن نارگیل می‌توان به ایجاد آلرژی در برخی از افراد در صورت مصرف خوراکی یا موضعی اشاره کرد. مواردی مانند ایجاد جوش و آکنه در پوست هم بعد از مصرف روغن نارگیل گزارش شده است.

خرید و قیمت انواع روغن نارگیل از باسلام

در بازار باسلام می‌توانید روغن نارگیل ارگانیک و خالص و باکیفیت را در مقادیر مختلف سفارش بدهید تا در سریعترین زمان به دستتان برسد.

خرید و قیمت انواع روغن نارگیل از باسلام

منبع:

draxe.com

سوالات متداول درباره‌ی خواص روغن نارگيل

مصرف یک قاشق روغن نارگیل برای بدن مفید است؟

مصرف یک قاشق روغن نارگیل به همراه عسل در روز می‌تواند انرژی کافی در طول روز را برای شما به ارمغان بیاورد.

 روغن نارگیل بهتر است یا روغن زیتون؟

بسته به نوع نیاز و استعمال شما می‌توانید از روغن نارگیل یا زیتون استفاده کنید.

روغن پالم بهتر است یا روغن نارگیل؟

روغن نارگیل در مصارف خوراکی از روغن پالم بهتر است.

روغن نارگیل اصل از کجا تهیه کنم؟

در بازار باسلام می‌توانید روغن‌های نارگیل را به شکل اصیل و خالص سفارش داده تهیه کنید.

آیا این نوشته برای شما مفید بود؟

بله، دوست داشتم.
خیر، مفید نبود.
از ثبت بازخورد شما سپاسگزاریم.



دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x