طرز استفاده و فواید روغن جوانه گندم برای پوست، مو و سلامتی


57

طرز استفاده و فواید روغن جوانه گندم برای پوست، مو و سلامتی

شما هم فکر نمی‌کردید جوانه گندم روغن داشته باشد؟ اما دارد و روغن پرخاصیتی هم هست. به طوری که الان اسم و عکس آن را روی خیلی از محصولات مراقبت از پوست و مو می‎توانید ببینید. خاصیت‌های این روغن برای پوست و مو آن را به یکی از ترکیبات ثابت در مواد آرایشی و بهداشتی تبدیل کرده است.

در این یادداشت قصد داریم درباره این روغن و فواید آن و همینطور طرز استفاده از آن بیشتر بخوانیم. اگر شما هم می خواهید درباره این روغن مفید بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

روغن جوانه گندم چیست؟

روغن جوانه گندم یک روغن ارگانیک است که از جوانه گندم به دست می‌آید و سرشار از ویتامین E، اسیدهای چرب و دیگر مواد مغذی است.

برای استخراج آن ابتدا باید گندم‌ها را پاک کرد. این روغن به روش آسیاب کردن از جوانه گندم به دست می‌آید و رنگ زرد روشنی دارد. روغن جوانه گندم را به روش حرارت دادن با بخار آب (بنماری) هم می‌شود استخراج کرد که البته فرایند سختی است.

روغن جوانه گندم چیست؟

بهتر است از روغن آسیاب شده یا پرس سرد جوانه گندم استفاده شود چون خالص تر و طبیعی تر است و خواص آن بیشتر حفظ می‌شود. روغن جوانه گندم خالص را هم به راحتی در بازار می‌توانید پیدا کنید و یا از باسلام با چند کلیک سفارش بدهید. روغن جوانه گندمی که می‌خرید را می‌توانید صورت مستقیم و برای مصرف روزانه یا به شکل فرموله در مواد آرایشی و بهداشتی، استعمال کنید.

خواص روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم خواص بسیاری به خصوص برای پوست و مو دارد. در ادامه خواص این روغن که آن را به یک روغن ارگانیک خاص برای سلامتی تبدیل می‌کند با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خواص روغن جوانه گندم برای سلامتی

روغن جوانه گندم علاوه بر تاثیر روی پوست و مو به صورت خاص، بر روی سلامتی عمومی بدن هم تاثیر مثبت دارد. برخی از خواص این روغن برای سلامتی عبارتند از؛

خواص روغن جوانه گندم برای سلامتی

تقویت سیستم ایمنی

روغن جوانه گندم انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E را در خود دارد که مصرف آن سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت می‌کند. به این صورت که مانع فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شوند و سلول‌های مغز را و غشای سلولی را از آسیب فعالیت‌های مخرب این رادیکال‌های آزاد که موجب بیماری‌هایی مانند سرطان و ناهنجاری‌های قلبی می‌شوند را می‌گیرند. مواد معدنی مانند روی و منگنز هم که در این روغن هستند خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن را دارند و به مبارزه با ویروس‌ها در بدن کمک شایانی می‌کنند.

کمک به گوارش بهتر

روغن جوانه گندم مقدار زیاد فیبرهای این ماده مغذی را در خود حفظ می‌کند. فیبر یکی از مواد غذایی ایده آل برای دستگاه گوارش است چرا که فرآیند هضم غذا را برای معده و روده بسیار راحت تر می‌کند. پس با مصرف روغن جوانه گندم می‌توانید عملکرد سیستم گوارش خود را بهبود بدهید.

کمک به افزایش سطح انرژی

در روغن جوانه گندم نوعی اسید چرب بلندزنجیره به نام اکتاکوزانول یافت می‌شود که موجب تقویت استقامت عضلانی و انعطاف پذیری می‌شود. به همین خاطر است که از این روغن به عنوان مکمل برای قبل از تمرین های ورزشی استفاده می‌کنند. مصرف این روغن یک بار در روز و یک ساعت قبل از تمرین، عملکرد عضلات و شدت انرژی آن‌ها را به شدت تقویت می‌کند. البته باید برای مصرف مکمل‌های حاوی روغن جوانه گندم با پزشک مشورت کرد.

کمک به افزایش سطح انرژی

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

روغن جوانه گندم با اسید چرب امگا 3 می‌تواند میزان چربی خون را کنترل کند. این روغن با پاکسازی عروق از کلسترول بد که آن را  LDL می‌نامند و تکثیر کلسترول خوب که آن را HDL  می‌نامند، به افزایش متابولیسم و روند تجزیه و جذب چربی در بدن کمک می‌کند. این روغن با خاصیتی  که در تقویت ماهیچه های قلب دارد به دستگاه گردش خون کمک می‌کند و از بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری به عمل می‌آورد.

تقویت عضلات

روغن جوانه گندم منبع خوبی از پروتئین گیاهی است و از روی و فسفر و منیزیم هم پر است. این مواد معدنی به بدن کمک می‌کنند که در حین عضله سازی سوخت و ساز و تامین انرژی اندام‌ها را هم به بهترین نحو انجام دهند و به این ترتیب عضلات به خوبی رشد خواهند کرد.

خواص روغن جوانه گندم برای پوست صورت

از خواص شناخته شده روغن جوانه گندم خواصی است که برای پوست به خصوص پوست صورت دارد. این خاصیت‌ها عبارتند از

خواص روغن جوانه گندم برای پوست صورت

رطوبت رسانی به پوست

روغن جوانه گندم به شکل شگفت انگیزی آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست را انجام می‌دهد. به نحوی که در بسیاری از مواد مرطوب کننده به عنوان مکمل استفاده می‌شود. محققین می‌گویند روغن جوانه گندم آبرسانی به پوست را به خوبی انجام می‌دهد و آن را صاف تر و نرم تر می‌کند. این خاصیت روغن جوانه گندم برای موها هم هست.

خواص ضد التهابی

تابش خورشید یا آلودگی‌های محیطی و یا استرس از عواملی هستند که در پوست صورت التهاب می‌آفرینند. ویتامین E موجود در روغن جوانه گندم نوعی آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزاد در سلول های پوستی کمک شایانی می‌کند. این ویتامین همچنین می‌تواند مانع از تحریک، قرمزی، پیری زودرس پوست و چین و چروک آن شود. در تقویت و بازسازی پوست هم می‌تواند نقش ایفا کند.

کمک به سلامت پوست

روغن جوانه گندم با خواص آبرسانی و ضد التهابی خود می‌تواند پوست را تسکین داده و یک لایه محافظ روی آن ایجاد کند. اسیدهای چربی مانند امگا 3 و امگا 6 هم دارد که خواص همزمان رطوبت رسانی و لایه بندی و ایجاد حفاظ در برابر آلاینده های بیرونی روی پوست را دارند.

کمک به سلامت پوست

محافظت در مقابل اشعه های مضر

یک لایه از روغن جوانه گندم روی پوست می‌تواند از تابش اشعه های مضر آفتاب و ایجاد آسیب در قشر رویی پوست محافظت به عمل بیاورد. این خاصیت روغن جوانه گندم به خاطر وجود ویتامین E در آن است که نوعی آنتی اکسیدان قوی به شمار می‌رود.

خواص روغن جوانه گندم برای مو

اگر می‌خواهید رطوبت را به موهای خشک و رنگ شده بازگردانید، اگر می‌خواهید موهای نازک را قوت ببخشید، اگر می‌خواهید از آسیب به موهایتان جلوگیری کنید، چاره کار شما این سه کلمه است؛ روغن جوانه گندم. از خواص روغن جوانه گندم برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

رطوبت رسانی به مو

به خاطر وجود ویتامین E بسیار در روغن جوانه گندم، موهای خشک شما با استعمال این روغن مرطوب می‌شود و در درازمدت درخشندگی و استحکام را در موهای خود احساس خواهید کرد. فقط باید استفاده از این روغن را به مدت مستمری ادامه بدهید.

رطوبت رسانی به مو

ترمیم موهای آسیب دیده

اسیدهای چرب و ویتامین های موجود در این روغن می‌توانند به آسیب های محیطی و گرما و رنگ که به موها صدمه وارد می‌کنند پایان بدهند و با مواد مغذی موها را ترمیم هم بکنند. این روغن نه تنها آسیب‌ها را برطرف می‌کند بلکه از ایجاد آسیب جدید در موها هم جلوگیری به عمل می‌آورد.

تقویت فولیکول‌های مو

ویتامین B  موجود در روغن جوانه گندم با افزایش جریان خون در رگ‌های کف سر، می‌تواند عمل تغذیه ریشه و فولیکول موها را به خوبی به انجام برساند و حتی باعث ایجاد فولیکول‌های جدید و رویش مو شود. البته باید در درازمدت از روغن جوانه گندم روی موهای خود استفاده کنید تا تاثیر آن را روی تقویت فولیکول موهایتان و در نتیجه افزایش ضخامت و استحکام و رشد مجدد آن ببینید چرا که این کار زمانبر است.

کمک به نرمی و صافی مو

وقتی موهای شما در بلند مدت با روغن جوانه گندم درمان و تغذیه شود، تاثیر شگفت انگیز آن را روی سرتان احساس خواهید کرد. می‌بینید که دستتان راحت در لابلای تارهای مو حرکت می‌کند، و فر موهایتان بدون وز شدن به شکل خوب و فریبنده‌ای روی موهایتان خودنمایی می‌کند انگار که یک شامپوی گران قیمت را روی آن استعمال کرده باشید. ویتامین‌های موجود در روغن جوانه گندم به علاوه اسیدهای چرب دراززنجیره در آن، موهای شما را نرم و صاف می‌کنند.  این روغن می‌تواند خاصیت درخشندگی و کشسانی موها را به خوبی حفظ کند.

کمک به نرمی و صافی مو

مضرات و عوارض جانبی روغن جوانه گندم

مصرف خوراکی روغن جوانه گندم باید با احتیاط باشد. چون این روغن می‌تواند معده را تحریک و ناراحت کند. در بعضی از افراد هم خوردن روغن جوانه گندم به جای کنترل کلسترول خون باعث افزایش آن می‌شود.

بعضی هم به روغن جوانه گندم حساسیت پوستی نشان می‌دهند. برای این بهتر است قبل از استفاده از این روغن کمی از آن را روی پوست خود امتحان کنید و در صورت نشان ندادن علائم آلرژی از آن استفاده موضعی کنید.

روش استفاده از روغن جوانه گندم برای مو

استفاده از این روغن به تنهایی یا به عنوان درمان مکمل استحکام و رطوبت را برای موهای شما به ارمغان خواهد آورد. بهتر است برای استفاده از خواص این روغن از نوع خام و ارگانیک و تصفیه نشده آن استفاده کنید. به روش های گوناگونی می‌شود از روغن جوانه گندم برای موها استفاده کرد. بعضی از این روش‌ها عبارتند از؛

استفاده قبل از حمام

قبل از حمام و شستن موها با شامپو، تمام موی خود را از ریشه تا نوک به روغن جوانه گندم آغشته کنید. این آغشتگی می‌تواند بین چند دقیقه تا دو ساعت طول بکشد و زمان ماندن روغن روی موی شما بستگی به خودتان دارد.

استفاده قبل از حمام

استفاده بعد از حمام

می‌توانید چند قطره روغن جوانه گندم را بعد از شستن موها به همراه حالت دهنده ای که برای موهایتان استفاده می‌کنید روی موهای خود استعمال کنید. بهتر است وقتی موها هنوز چرب هستند روغن را روی آن‌ها بمالید و همچنین از مقدار فقط چند قطره استفاده کنید چون در این مرحله موی شما به اندازه کافی رطوبت دریافت خواهد کرد.

لوسیون و نرم کننده مو

به لوسیون یا نرم کننده ای که برای موهای خود استفاده می‌کنید، چند قطره روغن جوانه گندم اضافه کنید و آن‌ها را با هم ترکیب کرده و روی موی خود استعمال کنید. این کار باعث می‌شود تاثیر لوسیون و نرم کننده موی شما بیشتر شود.

ماسک روغن جوانه گندم و چریش برای مو

برای ماسک مو می‌توانید از ترکیب روغن جوانه گندم و برگ چریش استفاده کنید.

ماسک روغن جوانه گندم و چریش برای مو

مواد لازم

  • 7 قطره روغن جوانه گندم
  • 2 قاشق غذاخوری روغن بادام
  • کمی برگ کوبیده شده چریش

طرز تهیه

روغن‌ها را با برگ چریش کوبیده شده خوب در یک ظرف مناسب هم بزنید و روی حرارت خیلی ملایم گرم کنید.

روش استفاده

ترکیب به دست آمده را روی موهای خود ماساژ دهید و اجازه بدهید به مدت 30 دقیقه روی موهایتان استراحت کند. بعد با آب سرد موهایتان را بشویید.

روش استفاده

طرز استفاده از روغن جوانه گندم برای پوست

برای اینکه خواص روغن جوانه گندم به پوست شما برسد، در موارد مختلفی می‌توانید از آن استفاده کنید. از روش هایی که می‌شود روغن جوانه گندم را برای پوست استفاده کرد، موارد زیر است.

مرطوب کننده

می‌توانید آن را با مرطوب کننده ای که برای پوست خود استفاده می‌کنید مخلوط کنید.

جوان ساز

برای این خاصیت می‌توانید در آخرین مرحله از روتین پوستتان روغن را روی پوست به مقدار لازم بمالید.

درمان حساسیت و التهاب

روغن جوانه گندم را به مقدار لازم بر روی مواضع حساسیت زده و ملتهب استعمال کنید و بگذارید تا چند دقیقه یا تمام طول شب روی موضع بماند.

درمان حساسیت و التهاب

روغن جوانه گندم که دارای ویتامین E، A، B و همچنین ترکیبات ضد میکروبی است، مواد مغذی حیاتی را برای فولیکول‌ها و ریشه مو تامین می‌کند، رشد موهای قوی و ضخیم را تقویت می‌کند و جلوی ریزش مو را می‌گیرد. روغن بادام ویتامین‌های B، پروتئین‌ها را برای تارهای نرم و ابریشمی تامین می‌کند، در حالی که برگ‌های چریش مملو از عناصر ضدباکتریایی و ضد قارچی هستند تا شوره، خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر را خنثی کنند.

ماسک روغن جوانه گندم و آلوئه ورا برای پوست

می توانید از ترکیب روغن جوانه گندم و ژل آلوئه ورا برای ماسک پوستتان استفاده کنید.

مواد لازم

  • ۵ قطره روغن جوانه گندم
  • ۳ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

طرز تهیه

مواد را در یک ظرف به خوبی با هم مخلوط کنید.

روش استفاده

پوستتان را تمیز کرده و خشک کنید. بعد مقدار مناسب از ترکیب را روی پوست تان بمالید و به مدت 10 تا 15 دقیقه آن را روی پوست بگذارید. بعد از این مدت پوست را با آب سرد شسته و خشک کنید.

روش استفاده

روغن جوانه گندم منبعی غنی از ویتامین E است که اسیدهای چرب ضروری را برای ایجاد یکپارچگی و خاصیت ارتجاعی و کش آمدن سلول های پوستی فراهم می‌کند و پوست را نرم و لطیف می‌سازد. ژل آلوئه ورا از ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی مملو است که پوست را رطوبت رسانی می‌کند و از بروز آکنه و جوش، خشکی و لکه‌های تیره جلوگیری به عمل می‌آورد.

میزان مصرف روغن جوانه گندم

بسته به میزان مورد نیاز شما، مصرف روغن جوانه گندم از چند قطره تا چند قاشق می‌تواند متغیر باشد. اگر می‌خواهید مواضعی مانند موها را با روغن جوانه گندم ماساژ دهید نیاز دارید که تمام آن را به روغن آغشته کنید. اما اگر روی پوست یا به شکل سرم و ماسک می‌خواهید از این روغن استفاده کنید چند قطره کفایت می‌کند. برای مصرف خوراکی مانند دسرها هم می‌شود چند قطره روغن جوانه گندم را به آن‌ها اضافه کرد.

طرز تهیه روغن جوانه گندم

روغن جوانه گندم را با آسیاب کردن می‌توان به دست آورد. البته از روش های دیگر مانند بنماری هم می‌شود استفاده کرد که سخت تر هستند و مقدار روغن زیادی هم به دست نمی دهند.

برای استخراج روغن جوانه گندم در خانه ابتدا باید مقدار مناسب گندم را به مدت 12 ساعت خیس کنید و بعد بگذارید لای یک پارچه و به مدت دو روز هم آن را آبپاشی کنید. وقتی گندم‌ها جوانه‌های سفید زدند یعنی آماده هستند.

در مرحله بعد باید دانه‌های گندم را از جوانه‌ها جدا کنید و سپس جوانه‎ ها را در دستگاه پرس روغن گیری خانگی بریزید. بعد از پرس جوانه‎ ها، روغن از آن خارج خواهد شد.

روغن جمع شده را در ظرفی بریزید و به مدت یک شبانه روز کنار بگذارید تا رسوبات آن ته نشین شوند. بعد از این مدت روغن جوانه گندم شما آماده است.

توجه داشته باشید برای به دست آوردن کمی روغن جوانه گندم باید مقدار زیادی جوانه گندم داشته باشید که این امر استخراج این روغن به شکل خانگی را خیلی سخت و هزینه بر می‌کند.

خرید و قیمت انواع روغن جوانه گندم از باسلام

نیازی نیست روغن جوانه گندم را در خانه استحصال کنید. چون می‌توانید از بازار باسلام بهترین روغن های جوانه گندم را با کیفیت خوب و اصالت و خلوص بالا و همینطور قیمت مناسب سفارش داده و تهیه کنید.

خرید و قیمت انواع روغن جوانه گندم از باسلام

منبع

realsimple.com

byrdie.com

netmeds.com

سوالات متداول درباره‌ی خواص روغن جوانه گندم برای پوست

روغن جوانه گندم از کجا تهیه کنم؟

می‌توانید از باسلام روغن جوانه گندم را سفارش بدهید و از کیفیت و اصالت آن مطمئن باشید.

روغن جوانه گندم را برای پوست میتوان استفاده کرد؟

یکی از موارد مصرف موضعی روغن جوانه گندم بر روی پوست و به خصوص پوست صورت است.

خواص روغن جوانه گندم برای مو چیست؟

رطوبت رسانی به مو، ترمیم موهای آسیب دیده، تقویت فولیکول‌های مو، کمک به نرمی و صافی مو از خواص روغن جوانه گندم برای مو است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x