روغن هسته انار از خواص، فواید مضرات تا طرز استفاده و بهترین مارک ها


55

روغن هسته انار از خواص، فواید مضرات تا طرز استفاده و بهترین مارک ها

کلا تمام چیزهایی که به انار مربوط می‌شوند خوبند و مفید؛ دانه و آب و پوست و برگ و حتی هسته. از هسته انار روغنی استخراج می‌کنند که پر از خاصیت است. در این یادداشت می‌خواهیم درباره روغن هسته انار و خواص و فواید و حتی عوارض آن بیشتر بخوانیم.

روغن هسته انار چیست؟

روغن هسته انار از دسته روغن های گیاهی و روغن های مناسب پوست و مو است. روغن هسته سرد با روش سنتی روغن‌کشی یا همان پرس سرد به دست می‌آید. دانه‌های روغنی را در ظرفی می‌ریزند و با فشار آسیاب (و نه خرد کردن و آسیابی کردن آن) روغن آن را استخراج می‌کنند. برای کشیدن روغن هسته انار هم از همین روش استفاده می‌شود. روغنی که با پرس سرد یا آسیاب به دست بیاید برای مصرف خوراکی مناسب است. روغن هسته انار نوعی روغن لطیف و معطر است که با همین روش استحصال می‌شود. تقریبا تمام خواصی که برای انار برمی‌شمارند در روغن هسته آن هم هست.

روغن هسته انار چیست؟

ترکیبات روغن هسته انار

روغن هسته انار علاوه بر کربوهیدرات‌های مفید، سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی، انواع ویتامین‌ها و ترکیبات شیمیایی مفید برای بدن است.

خواص روغن هسته انار

روغن هسته انار با خواصی که دارد بیشتر برای بهداشت پوست و مو شناخته شده است و البته برای سلامت دیگر اعضای بدن هم مفید است. در ادامه به برخی از فواید این روغن برای پوست و مو و بدن اشاره می‌کنیم.

خواص روغن هسته انار

خواص روغن هسته انار برای پوست

یکی از موارد استعمال موضعی روغن هسته انار برای سلامت و بهداشت پوست است. بعضی از عارضه‌های پوستی را با استعمال منظم و مناسب از روغن هسته انار می‌توان بهبود بخشید یا حتی درمان کرد.

ٖدرمان لک و جای جوش روی پوست

ترکیباتی که در روغن هسته انار هست با خواص ضد التهابی خود باعث ترمیم بافت لک‌دار و جای اسکار جوش روی پوست می‌شود. اسید الاژیک و آنتی اکسیدان از ترکیباتی هستند که در روغن هسته انار وجود دارند و برای ترمیم لک و جای جوش روی صورت مفید هستند.

روشن شدن پوست صورت

خواص ضد التهابی روغن هسته انار روی پوست به عنوان یک محافظ عمل کرده و از فرایندهایی که به تیرگی پوست منجر می‌شوند جلوگیری می‌کند.

روشن شدن پوست صورت

نرم کننده و آبرسان پوست

یکی از خواصی که روغن هسته انار دارد هیدراته کردن و آبرسانی به پوست است. این خاصیت باعث می‌شود پوست شما با استعمال روغن هسته انار همیشه مرطوب و نرم بماند.

رفع تیرگی دور چشم

روشن کنندگی روغن هسته انار برای رفع تیرگی دور چشم هم مفید است. خاصیت محافظت از پوست و لایه برداری روغن هسته انار در رفع تیرگی چشم نقش ایفا می‌کند.

لایه برداری پوست

روغن هسته انار چربی پوست را به تعادل می‌‎رساند و در عین حال فیتوسترول هم دارد که به پاکسازی و تولید سلول‌های تازه پوستی کمک می‌کند. از این طریق لایه مرده روی سطح پوست را برطرف کرده و به تشکیل لایه جدید روی پوست کمک می‌کند.

رطوبت رسانی به پوست

روغن هسته انار با خاصیت آبرسانی که دارد کار مرطوب سازی پوست را به خوبی انجام می‌دهد و برای پوست‌های خشک بهترین مرطوب کننده طبیعی به حساب می‌آید.

رطوبت رسانی به پوست

درمان اگزما و التهابات پوستی

التهاباتی پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را می‌توان با استعمال موضعی روغن هسته انار بر روی این التهابات کنترل کرد و عوارض ناشی از آن‌ها را به طور چشمگیری کاهش داد.

درمان منافذ باز پوست

روغن هسته انار با خاصیت ضد التهابی می‌تواند منافذ پوستی و غده‌های تولید چربی پوست را کنترل کند و از بروز عوارضی مانند گشادی بیش از حد این منافذ جلوگیری به عمل بیاورد.

خواص روغن هسته انار برای مو

روغن هسته انار برای بهداشت و درمان مو هم کاربردهای فراوان دارد. به طوری که می‌شود گفت تمام عوارض مربوط به مو را از طریق استعمال روغن هسته انار می‌توان درمان و کنترل کرد.

جلوگیری از ریزش مو

روغن هسته انار با پاکسازی فولیکول‌های مو می‌تواند سستی آن‌ها را از بین ببرد و این استحکام باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود.

تقویت و افزایش رشد مو

روغن هسته انار جریان خون را در پوست کف سر افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود که ریشه‌های مو تقویت و در نتیجه رشد آن‌ها بیشتر شود.

کمک به درمان شوره و رفع خارش پوست سر

روغن هسته انار با لایه برداری و اثر ضد التهابی می‌تواند شوره سر را بسیار کاهش دهد. ماده‌ای به نام اسید پونیسیک در روغن هسته انار هست که به بهداشت پوست کف سر کمک می‌کند و از عوارضی مثل شوره و پوسته پوسته شدن و همچنین خارش پوست سر جلوگیری به عمل می‌آورد.

کمک به درمان شوره و رفع خارش پوست سر

تقویت و افزایش رشد مژه ها

با مصرف موضعی روغن هسته انار می‌توانید از خواص آن برای مو در مورد مژه‌ها و ابروهای خودتان هم بهره‌مند شوید.

خواص روغن هسته انار برای سلامت بدن

روغن هسته انار برای دیگر اعضای بدن هم مفید است. این خواص را با مصرف خوراکی این روغن می‌توان برای بدن تامین کرد.

خواص روغن هسته انار برای تسکین درد

روغن هسته انار با طبع سرد و خشکی که دارد باعث آرام کردن دردهای عضلانی و مفصلی می‌شود. با مالیدن و ماساژ دادن روغن هسته انار روی مواضع دردناک بدن می‌توان آن‌ها را تسکین داد.

رفع تیرگی و خشکی واژن

برای رفع تیرگی واژن می‌توان از روغن هسته انار به صورت موضعی استفاده کرد. تاثیر این مصرف درمدت کوتاهی خود را نشان خواهد داد. روغن هسته انار برای داخل واژن هم مفید است و باعث رفع خشکی و تقویت بافت داخلی آن می‌شود.

رفع تیرگی و خشکی واژن

تقویت سیستم ایمنی بدن

با آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین سی که در روغن هسته انار وجود دارد، سیستم ایمنی بدن تقویت خواهد شد و از بروز بیماری‌ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

کنترل دیابت

مصرف روغن هسته انار به شکل خوراکی مقاومت انسولینی را کاهش می‌دهد. این بیانگر آن است که این روغن هسته انار می‌تواند برای کنترل دیابت و پیشگیری از آن مفید باشد.

پیشگیری از سرطان

خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در روغن هسته انار می‌توانند برای پیشگیری از سرطان نقش مهمی ایفا کنند.

عوارض و مضرات روغن هسته انار

روغن هسته انار باعث بروز ناراحتی‌هایی در دستگاه گوارش می‌شود. التبه این در همه افراد شایع نیست ولی ممکن است بعضی افراد نسبت به آن حساسیت داشته باشند.

این حساسیت به روغن هسته انار می‌تواند در مورد استعمال روی پوست هم خود را به شکل التهاب و خارش و سوزش نشان دهد.

کسانی که داروهای کاهش فشار خون مصرف می‌کنند باید از خوردن روغن هسته انار دوری کنند چون این روغن با این داروها تداخل دارد.

مادران باردار هم باید از مصرف خوراکی روغن هسته انار پرهیز کنند چون باعث زایمان زودرس می‌شود.

طرز استفاده از روغن هسته انار

روغن هسته انار را به دو شکل خوراکی و موضعی می‌توان به مصرف رساند. برای بهداشت پوست و مو به شکل موضعی و با ماساژ روی پوست و مو، و برای دیگر خواص آن به شکل خوراکی.

طرز استفاده از روغن هسته انار برای پوست

برای رفع تیرگی در نواحی مختلف پوست می‌تواند روغن هسته انار را هر شب به مقدار مناسب روی پوست خود استعمال کنید و به شکل روتین پوستی از آن بهره ببرید. به عنوان کرم ضد آفتاب و مرطوب کننده هم مقدار کمی از این روغن را می‌توانید روی پوست خود بمالید. برای بهتر نتیجه گرفتن در مواردی مانند رفع چین و چروک، بهتر است روغن هسته انار را با روغن‌های نظیر روغن بهارنارنج و روغن دانه هویج ترکیب کنید.

طرز استفاده از روغن هسته انار برای مو

روغن هسته انار را می‌توانید به شکل سرم برای موهای خود استفاده کنید. استحمام با روغن هسته انار هم می‌تواند برای مو و پوست کف سر مفید باشد. ماساژ دادن موها با روغن هسته انار و استفاده از آن به عنوان حالت دهنده هم برای موها خوب است.

روش تشخیص روغن هسته انار اصل

روغن هسته انار اصل و ارگانیک، رنگی زرد متمایل به سبز دارد و روشن و شفاف است. بوی آن هم مطبوع و ملایم است. اما روغن هسته انار تقلبی رنگی تیره و کدر دارد و بوی آن هم ترش و تند و زننده است.

طرز تهیه روغن هسته ی انار در خانه

استخراج روغن هسته انار در خانه کار راحتی نیست. با این حال اگر خواستید این کار را بکنید، ابتدا باید هسته‌های انارهای تر و تازه را جدا کنید و آب بکشید و چند دقیقه در آب گرم نگه دارید. سپس با له کردن آن‌ها به شکل مکانیکی با وسایلی که در بازار برای پرس سرد دانه‌ها وجود دارد، روغن آن را بکشید. قرار دادن تحت فشار تنها راه استخراج روغن هسته انار است. حرارت دادن هسته انار خواص مفید روغن آن را از بین می‌برد.

بهترین مارک روغن هسته انار

گفتیم که روغن‌کشی از هسته انار در خانه کار سخت و طاقت‌فرسایی است. شما می‌توانید در بازار روغن هسته انار ارگانیک و خالص را بیابید و از آن استفاده کنید. تولیدکنندگانی هستند که این روغن را با کیفیت خوب عرضه می‌کنند و شما می‌توانید از آن‌ها خرید کنید.

بهترین مارک روغن هسته انار

خرید روغن هسته انار از بهترین مارک ها در باسلام

مثلا در بازار باسلام فروشندگانی از سراسر ایران هستند که روغن هسته انار را با کیفیت خوب و خلوص بالا می‌فروشند و شما می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها خرید کنید و از خواص و فواید این روغن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول درباره‌ی خاصیت روغن هسته انار

نحوه تشخیص روغن هسته انار اصل چگونه است؟

از روی رنگ روشن و شفاف زرد مایل به سبز و همینطور بوی ملایم و مطبوع آن می‌توان اصل بودنش را تشخیص داد.

روغن هسته انار را از کجا تهیه کنیم ؟

در بازار باسلام فروشندگان محصولات ارگانیک روغن هسته انار را با کیفیت و خلوص خوبی عرضه  می‌‌کنند که می‌توانید از آن‌ها سفارش بدهید.

آیا روغن هسته انار برای لک صورت خوب است ؟

روغن هسته انار با استعمال موضعی مرتب و به اندازه می‌تواند لک صورت را برطرف کند.

فواید روغن هسته ی انار برای پوست چیست؟

جلوگیری از لک و تیرگی پوست و کمک به رفع چین و چروک و آبرسانی و لایه برداری و مرطوب کنندگی از خواص روغن هسته انار برای پوست است.

مصرف روغن هسته انار در بارداری ضرر دارد؟

مصرف این روغن در بارداری ممکن است مشکلاتی را برای جنین و همینطور زمان زایمان به وجود بیاورد.

طبع روغن هسته انار سرد است یا گرم؟

طبع روغن هسته انار سرد و خشک است.

بهترین زمان استفاده از روغن هسته انار چه زمانی است؟

شب‌ها به همراه روتین پوستی یا قبل از استحمام روزانه برای استعمال روغن هسته انار زمان مناسبی است.

روغن هسته انار چه مدت باید روی پوست بماند؟

با 5 دقیقه ماندن روی پوست روغن هسته انار می‌تواند کار خودش را بکند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x