کدام چای برای لاغری مناسب است؟


1,265

چای مناسب برای لاغری

بعضی‌ها این‌طوری‌اند که حتی وقتی می‌خواهند لاغر کنند، به جای این‌که سراغ پرهیز غذایی بروند، می‌پرسند: چی بخورم تا لاغر بشم؟! البته بیراه هم نمی‌گویند. چون بعضی وقت‌ها بدن به یک محرک بیرونی نیاز دارد تا سوخت‌و‌سازش را بهتر کند. باور کنید خیلی اوقات با ساعت‌های طولانی چیزی‌نخوردن، فقط زخم معده می‌گیرید و عصبی می‌شوید!

یکی از نوشیدنی‌های مفید برای لاغرشدن، چای است، چون به چربی‌سوزی کمک می‌کند. (طبیعتا بی‌همراهی قند و شکلات و نبات و باقلوا!) خوبیِ چای این است که راحت و آسان آماده می‌شود، مثلِ غذاهای تکراری رژیمی نیست و می‌توانید انواع و اقسام آن را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

چای چطور باعث لاغری می‌شود؟

به طور خلاصه چای با کم‌کردن اشتهای کاذب، افزایش متابولیسم بدن و چربی‌سوزی باعث لاغری می‌شود. در ادامه این موارد را مفصل‌تر بررسی کرده‌ایم:

۱. چای اشتهای کاذب را از بین می‌برد

شاید خودتان این تجربه را داشته باشید یا از نزدیک کسی را دیده باشید که یکی‌دو‌ساعت بعد از غذاخوردن ناگهان دنبال تنقلات می‌گردد و می‌گوید گرسنه‌اش شده! این هوس آنی «اشتهای کاذب» نام دارد.

اشتهای کاذب را می‌توان با نوشیدنی چای کم‌کالری سیاه، از بین برد. البته به شرطی که توی یک دستتان چای و توی دست دیگران یک مشت شکلات نباشد!

کنترل اشتها و حذف هله‌هوله‌های مضر و پرکالری، اولین قدم برای لاغری است که به لطف چای، عملی می‌شود.

فواید نوشیدن چای سیاه
اشتهای کاذب را می‌توان با نوشیدنی چای کم‌کالری سیاه، از بین برد.

۲. چای چربی‌های بد را کاهش می‌دهد

در روزگاری نه چندان دور همه علیه چایِ سیاه جبهه گرفته بودند و تمام بیماری‌ها را به این طفلک ربط می‌دادند. اما خیلی زود مشخص شد این چای دوست‌داشتنی آنقدرها هم بد نیست و تازه فایده هم دارد.

LDL به‌عنوان یک چربی بد شناخته می‌شود و میزان بالای آن، در رگ‌ها رسوب می‌کند و پلاکت‌ها را شکل می‌دهد. از همین‌جاست که مشکللات قلبی هم شروع می‌شود.

برخی از مطالعه‌ها نشان داده‌اند که نوشیدن پنج وعده چای سیاه در روز، کمک می‌کند تا حدود ۱۱٪ از LDL کاهش پیدا کند. بنابراین کسانی که سطح کلسترول بالایی دارند، می‌توانند چند درصد هم روی کمک چای حساب کنند و پروژه‌ی چربی‌سوزی‌شان را استارت بزنند.

۳. چای سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد

کافئین موجود در چای سیاه کمک می‌کند تا سوخت‌وساز بدن بالا برود و به مرور زمان چربی‌‌سوزی اتفاق بیفتد. به علاوه چای سیاه، حاوی فلاون است که علاوه بر خواص آنتی‌اکسیدانی، مانع ایجاد رادیکال‌های آزاد ناشی از چربی‌ها و تجمع پلاکت‌ها می‌شود.

چند ساعت بعد از غذا چای بخوریم؟

چای سیاه و چای سبز جذبِ آهن را در بدن مختل می‌کنند. برای همین لطفا به محض این که آخرین لقمه از گلویتان پایین رفت، نروید سراغِ قوری! حداقل دو ساعت بعد از صرف وعده‌های ناهار و شام چای نخورید. یک ساعت قبل از غذا هم همین طور. اگر این قاعده را رعایت کنید چای هیچ کاری با آهنِ غذایتان ندارد!

نکات مصرف چای برای لاغری
حداقل دو ساعت بعد از صرف وعده‌های ناهار و شام چای نخورید.

کدام چای برای کدام مزاج مناسب است؟

پزشکان سنتی می‌گویند برای لاغرشدن، باید مزاج خود را بشناسید. اگر برفرضِ مثال، طبع شما سرد و تر است، به هیچ وجه نباید سراغ چای‌هایی با طبع سرد بروید. در این حالت باید یا سراغ چای‌هایی با طبع گرم بروید یا با اضافه‌کردن دارچین، زنجبیل، هل و… طبع چایتان را گرم کنید. راستی این را هم بگوییم که اصولا خوراکی‌های دارای طبع گرم، خاصیت لاغرکنندگی بیشتری دارند.

برای لاغری کدام چای را بنوشیم؟

اگر مثل بنده از چای سیاه خوش‌تان نمی‌آید، هیچ اشکالی ندارد؛ چون هنوز دستتان باز است و حق انتخاب دارید تا از بین انواع مختلف چای، همانی را انتخاب کنید که طعمش را بیشتر می‌پسندید. چای سبز، چای سیاه، چای اولانگ، چای سفید، چای ماسالا و چای ترش بهترین چای‌ها برای لاغری به حساب می‌آیند. بیایید با این چای‌ها بیشتر آشنا شویم:

۱. چای سبز

شاید معروف‌ترین چای برای لاغری چای سبز باشد. جمعی از محققان در سال ۲۰۰۷، تعدادی از افراد چاق را انتخاب کردند و در دو گروه قرار دادند. هر دو گروه درطول ۱۲ هفته، از رژیم غذایی استاندارد پیروی کردند؛ با این تفاوت که افراد یکی از گروه‌‌ها چای سبز نوشیدند و گروه دیگر از دارونما استفاده کردند.

نکته‌ی جالب این است: آنهایی که چای سبز خوردند، ۳ کیلو بیشتر از گروه دیگر لاغر شدند! کاتچین موجود در چای سبز که نوعی فلاون با خواص آنتی‌اکسیدانی است، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و چربی‌های دور شکم را می‌سوزاند.

چای سبز برای لاغری
کاتچین موجود در چای سبز متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و چربی‌های دور شکم را می‌سوزاند.

۲. چای سیاه

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که روزانه سه فنجان چای می‌نوشند، بعد از سه ماه، بیشتر از کسانی که نوشیدنی دیگری با کافئین مشابه می‌خورند، وزن کم می‌کنند.

درواقع چای سیاه کمک می‌کند شاخص BMI (نسبت وزن به قد) کمتری داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم یکی دوتا هل را هم چاشنی چای‌تان کنید، چون فیبر دارد و نمی‌گذارد به خاطر اشتهای کاذب، هوس تنقلات کنید.

این مطلب را هم از دست ندهید: چای سبز و چای سیاه چه تفاوتی دارند؟

۳. چای اولونگ یا اولانگ

اولونگ چیزی بین چای سبز و سیاه است. نه به اندازه چای سبز بدونِ تغییر مانده و نه مثل چای سیاه، تخمیر شده است. این نوشیدنی از چای‌های سنتی چینی است و با عطر خوبی که دارد، همه را ترغیب می‌کند تا برای لاغرشدن از آن بنوشند!

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم چای اولونگ در مقایسه با نوشیدن آب، متابولیسم بدن را ۳٪ بیشتر افزایش می‌دهد و فرآیند لاغری را سرعت می‌بخشد. به زبان آدمیزاد: با خوردن چای اولونگ روزانه ۳۰۰ کالری بیشتر می‌سوزانید!

چای اولانگ برای لاغری
چای اولونگ از چای‌های سنتی چینی است و با عطر خوبی که دارد، همه را ترغیب می‌کند تا برای لاغرشدن از آن بنوشند!

۴. چای سفید

چای سفید یک چای گرانقیمت و با ارزش است. از برگ‌های تازه جوانه‌زده و مخملی چای تولید می‌شود. آن هم بدون هیچ تغییری. تازه طعم ملایم و متفاوتی هم دارد.

فلاونوییدهای موجود در چای سفید باعث افزایش سطح اکسیداسیون چربی‌ها و بهبود وضعیت انسولین در بدن می‌شوند. به علاوه چربی‌های قدیمی را از بین می‌برد و مانع جذب چربی‌های جدید می‌شود.

انواع چای سفید مثل چای سفید کیلویی، چای سفید کیسه‌ای و مدل توپی (تزئین با گل) را می‌توانید در غرفه‌های باسلام پیدا کنید.

۴. چای ماسالا

ماسالا نوعی نوشیدنی هندی است که از جوشاندن چای سیاه در شیر و آب به‌وجود می‌آید. این چای پر از گیاهان معطر و ادویه‌های گرم است. ماسالا هم به چربی‌سوزی کمک می‌کند و هم در حالی که انرژیتان را حفظ می‌کند، وزنتان را کاهش می‌دهد.

هل، دارچین، میخک، فلفل سیاه و زنجیبل تعدادی از ادویه‌های موجود در چای ماسالا هستند که کلسترول خون را پایین می‌آورند. اگر دنبال یک نوشیدنی با طعمی متفاوت و طبعی گرم می‌گردید، چای ماسالا را امتحان کنید. البته به شرطی که چایتان از شیرخشک و شکر کمی تهیه شده باشد.

چای ماسالا برای لاغری
ماسالا هم به چربی‌سوزی کمک می‌کند و هم در حالی که انرژیتان را حفظ می‌کند، وزنتان را کاهش می‌دهد.

۵. چای ترش

این چای از گیاهی به نام هیبیسکوس به‌دست می‌آید، ولی شما راحت باشید و همان چای ترش یا چای قرمز و یا چایِ مکه صدایش کنید! چای ترش طبع سرد و خشکی دارد و کالری، قند و چربی آن صفر است. همین اطلاعات کافی هستند تا با خیال راحت، چای ترش را در منوی لاغری‌تان قرار دهید. اگر در غرفه‌های باسلام گشتی بزنید، چای ترش اعلا و مرغوب را پیدا می‌کنید.

برای لاغری چه دمنوشی بنوشیم؟

اگر نمی‌خواهید کافئین مصرف کنید، می‌توانید به جای چای از این دمنوش‌ها برای لاغری بنوشید: دمنوش زنجبیل، دمنوش دارچین، دمنوش هل و دمنوش بابونه. در ادامه با این دمنوش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

۱. دمنوش زنجبیل

برای تهیه این دمنوش اگر خودتان حال و حوصله‌اش را دارید، قطعه‌های کوچک زنجبیل را داخل آب جوش بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا طعم و خاصیتش وارد آب شود وگرنه می‌توانید دمنوش کیسه‌ای زنجبیل را توی همین باسلام خودمان پیدا کنید. دمنوش زنجیبل، با کاهش اشتها و افزایش سوخت‌وساز، به لاغری کمک می‌کند.

دمنوش زنجبیل برای لاغری
دمنوش زنجیبل، با کاهش اشتها و افزایش سوخت‌وساز، به لاغری کمک می‌کند.

۲. دمنوش دارچین

یکی از بهترین و موثرترین دمنوش‌ها برای لاغری دمنوش دارچین است. دارچین سطح انسولین خون را پایین می‌آورد و بدن برای جبرانِ آن، کالری می‌سوزاند. برای استفاده بهتر از مواد مغذی دارچین، چند تکه از آن را به مدت یک ساعت دم کنید. این‌طوری رنگ دمنوشتان قرمز می‌شود و طعم شیرین ملایمی پیدا می‌کند. استفاده منظم و روزانه از این دمنوش باعث لاغری می‌شود.

۳. دمنوش هل

هل فیبر بالایی دارد و با ایجاد احساس سیری، تمایل شما برای خوردن را کم می‌کند. هل را می‌توانید به عنوان یک مکملِ طعم و خاصیت، به انواع چای اضافه کنید.

۴. دمنوش بابونه

بابونه کمک می‌کند تا بافت‌های مرده و چربی‌ها راحت‌تر از بین بروند و جلوی اشتها را هم تاحدی می‌گیرد. دمنوش بابونه برای خواب راحت هم به کارتان می‌آید و توی زمستان‌ها حسابی می‌چسبد! ضمنا برای بیماری‌های گوارشی و معده هم مفید است.

دمنوش بابونه برای لاغری
دمنوش بابونه هم برای خواب راحت به کارتان می‌آید و هم توی زمستان‌ها حسابی می‌چسبد!

سوالات متداول درباره تأثیر چای بر لاغری

۱. چای چطور باعث لاغری می‌شود؟

چای با کم‌کردن اشتهای کاذب، افزایش متابولیسم بدن و چربی‌سوزی باعث لاغری می‌شود.

۲. چند ساعت بعد از غذا چای بخوریم؟

حداقل دو ساعت بعد از صرف وعده ناهار و شام چای ننوشید.

۳. بهترین چای‌ها برای لاغری کدامند؟

چای سبز، چای سیاه، چای اولونگ، چای سفید، چای ماسالا و چای ترش


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x