کندر چیست و فوایدش کدام است؟


102,763

کندر

کُندُر نوعی صمغ است که از پوست درختی بومی مناطق بسیار گرم زمین به دست می‌آید. این صمغ شفاف، خواصی دارد که می‌شود با آن بعضی بیماری‌ها را درمان کرد و به سلامتی بیشتر دست یافت؛ هر چند که طعم این صمغ معطر، کمی تلخ و گس باشد.

خواص کندر

صمغ کندر خواصی دارد که گاهی دور از انتظار و غافلگیرکننده به نظر می‌رسند و تا کسی خودش نیازموده باشد شاید نتواند وجود این‌همه خاصیت را یک‌جا و در یک ماده به ظاهر ساده، باور کند. این‌که چطور یک صمغ ساده می‌تواند این‌همه خاصیت داشته باشد را تنها می‌توان این‌گونه پاسخ داد: این، یکی از رموز آفرینش است.

کندر

تقویت‌کننده حافظه

مصرف کندر می‌تواند قدرت حافظه را تقویت کند و به کسی که از ضعف حافظه و ضعف در به خاطرسپاری رنج می‌برد کمک کند. ولی کندر چطور این کار را می‌کند؟ به نظر می‌رسد از طریق دفع بلغم. بله. کندر می‌تواند غلبه بلغم در بدن را که یکی از عوامل ضعف حافظه است از بین ببرد و ما را صاحب حافظه‌ای قدرتمند نماید.

از طرف دیگر، مصرف کندر برای مبتلایان به آلزایمر هم که در معرض از دست دادن همیشگی حافظه هستند کمک می‌کند که جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند و روند رشد بیماری را کند کنند.

برای استفاده بیشتر از فواید کندر در تقویت حافظه، می‌توان آن را به صورت ناشتا و همراه با عسل یا مویز مصرف کرد.

بازکننده صدا

اگر با مشکل گرفتگی صدا مواجه هستید، مصرف کندر را در دستور کار قرار بدهید تا به مرور متوجه باز شدن صدایتان شوید. خوردن صمغ کندر باعث کاهش خش صدا و صاف شدن آن می‌شود. کندر می‌تواند، خلط و ترشحات پشتِ حلقی را برطرف کند و از این طریق، خشونت صدا را برطرف کمد.

محکم‌کننده لثه و دندان

می‌شود کندر را جایگزین آدامس کرد و از فوایدش در استحکام دندان‌ها و لثه بهره‌مند شد. البته کندر نیز به صورت آدامس کندر نیز عرضه شده است.

کاهنده چربی و قند خون

تحقیقات نشان داده مصرف روزانه ۸۰۰ میلی‌گرم کندر بعد از هر وعده غذایی، به کاهش چربی خون کمک می‌کند و از این طریق بر روی کاهش میزان قند خون نیز اثر می‌گذارد. بنابراین کندر می‌تواند خوراکی خوبی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ باشد.

رفع بوی بد دهان

در ترکیبات کندر، موادی وجود دارد که خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و از این طریق به کشتن باکتری‌های موجود در دهان و در نتیجه رفع بوی بد دهان کمک می‌کند.

رفع اسهال و استفراغ

در صورتی که کندر با آب سرد خورده شود، می‌تواند اسهال را برطرف کند و باعث قطع شدن استفراغ گردد.

عکس درخت کندر
عکس درخت کندر

روش مصرف کندر خوراکی

  • می‌توان یک قاشق مرباخوری کندر را کوبید و در یک استکان آب حل کرد و هر روز صبح به صورت ناشتا میل نمود.
  • می‌توان اندازه یک نخود کندر را در دهان گذاشت و مثل آدامس به مدت حدود بیست دقیقه جوید و تفاله را بیرون انداخت. در این حالت ممکن است در اوایل استفاده، طعم تلخ کندر نامأنوس باشد ولی به مرور و به ویژه بعد از دیدن آثار مفید جسمی و سلامتی‌اش، عادی می‌شود.
  • دمنوش کندر نیز محصول دیگری از کندر خوراکی است که مصرف آن را آسان کرده است.

کندر در روایات

در احادیث طبی هم به کندر اشاره شده است؛ ازجمله:

حضرت رسول(ص) فرموده‌اند: «کندر بخورید؛ زیرا همان‌طور که انگشت، عرق را از پیشانی پاک می‌کند، کندر هم سوزش قلب را می‌برد و کمر را محکم، و عقل را زیاد می‌کند و ذهن را ذکاوت، و چشم را جلا می‌بخشد، و فراموشی را از میان می‌برد» (بِحار الاَنوار، ج ۵۹، ص ۲۹۴).

بهترین نوع کندر

بهترین نوع کندر، آن کندری است که تازه باشد و در عین حال درونش ناخالصی نداشته باشد. از طرفی دیگر، سفید باشد و خیلی زود شکسته نشود.

فواید دود دادن کندر

  • در بعضی خانه‌ها، دود دادن کندر با اسفند یا بدون آن رواج دارد. بعضی‌ها وقتی به فصل شیوع سرماخوردگی‌ها نزدیک می‌شوند و با مشاهده نشانه‌هایی مثل عطسه و آبریزش بینی، سریع چند دانه کندر دود می‌دهند و خودشان و سایر اعضای خانواده را در مقابل خطر سرماخوردگی، واکسینه می‌کنند.
  • دود کندر می‌تواند خونریزی بینی را هم بند بیاورد. پس در این مورد هم می‌شود استفاده‌اش کرد.

مضرات مصرف کندر

  • مطالعات نشان داده، علی رغم مفید بودن کندر، زنان باردار باید مراقبت کنند در دوران بارداری در مصرف کندر زیاده‌روی نکنند تا کودک‌شان دچار بیش‌فعالی نشود. در واقع برای بهره‌گیری از فواید کندر در دوران بارداری، مصرف کندر در حدود یک‌ماه و حداکثر‌ تا سه‌ماه، برای تقویت هوش و حافظه فرزند کفایت می‌کند و مصرف این مدت زمان هم باید بعد از ماه چهارم بارداری اتفاق بیفتد و نه قبل از آن.
  • مصرف کندر به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در گرم‌مزاج‌ها با احتیاط و در مقدار متعادل انجام شود. در غیر این‌صورت باعث بروز سردرد و همچنین برخی بیماری‌ها از جمله بعضی بیماری‌های پوستی می‌شود.
  • زیاده‌روی در مصرف کندر می‌تواند باعث سوختن خلط‌های خون و بلغم شود. از طرف دیگر، باعث ایجاد حالت تهوع، شکم‌درد و بی‌اشتهایی گردد.
  • مصرف خارجی این صمغ خاص، ممکن است در بعضی افراد خارش خفیف پوستی ایجاد کند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
8 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وجید
وجید
5 ماه قبل

سلام کندر اصلی را از کجا میتوانیم تهیه کنیم.واینکه میگن برای ریه خوب درست

رسول ارجمند
رسول ارجمند
3 سال قبل

واقعا بی نظیره…. حیف که بخاطر وجود زیادی مشکلات جامعه و گرونی ماطبقه های پایین ازهمه آفریده های خدا محروم هستیم. رفتم ازعطاری پرسیدم ببخشید قیمت کندر چنده؟ فرمودن 750هزار تومان.. من مسافرکش بدبخت ازکجا بیارم

احمد مطهری
احمد مطهری
پاسخ به  رسول ارجمند
3 سال قبل

سلام جناب ارجمند وقتتون بخیر
این لیست قیمت های کندش در باسلام هست خدمت شما (https://basalam.com/search?q=%DA%A9%D9%86%D8%AF%D8%B1&type=)
امیدوارم که بتونید محصول مورد نظرتون پیدا کنید.

مشتاق
مشتاق
پاسخ به  رسول ارجمند
1 سال قبل

خب شما نباید کیلویی بخری که! باید چند گرم فقط بخری
اگه کم بخری گرون نمیشه و با درآمد کم هم میشه خریدش

محمد
محمد
3 سال قبل

توی کلیپی اعلام میکنن کندربرای درمان کروناعالیه آیاصحت داره؟

نوری
نوری
3 سال قبل

گفته میشه برای درمان کرونا هم خوبه . توی اب جوش بریزی و حدود نیم ساعت در کتری بزارین و هم بزنین تا حل بشه . بعد بخوری

داریوش
داریوش
4 سال قبل

من از کندر مثل آدامس استفاده کردم بوی دهانم خوشبو شد اما معده رو سفت می کنه

emad
emad
پاسخ به  داریوش
3 سال قبل

چه جالب

8
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x