طرز تهیه انواع کلم پلو شیرازی مجلسی و خوشمزه


406

طرز تهیه انواع کلم پلو شیرازی مجلسی و خوشمزه

کلم‌پلو یکی از غذاهای اصیل شیراز است که به‌دلیل عطر و طعم جذابش توانسته راه خود را به منوی غذاهای سنتی رستوران‌ها باز کرده و همچنین می‌تواند انتخابی مناسب برای تهیه غذایی ساده و پرخاصیت باشد. این پلوی مخلوط خوشمزه، علاوه بر اینکه به‌راحتی قابل تهیه بوده و تدارک آن به مهارت خاصی نیاز ندارد می‌تواند درعین سادگی انتخاب خوبی برای داشتن یک پذیرایی مجلسی در میهمانی‌ها باشد.

کلم‌پلوی شیرازی به‌شکل اصیل آن با استفاده از کلم قمری و گوشت گوسفندی چرخ‌کرده و قلقلی شده تهیه می‌شود ولی شما می‌توانید این غذای محبوب و خوش‌طعم را با استفاده از کلم‌برگ سبز و در کنار انواع گوشت، مرغ و حتی بدون گوشت تهیه کرده و از طعم لذیذ این غذای اصیل و پرخاصیت لذت ببرید. اگر به‌دنبال اضافه کردن غذایی متنوع و پرخاصیت به لیست غذاهای روزمره‌تان هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع روش‌های طبخ این پلوی مخلوط خوش‌عطر و طعم آشنا کنیم.

کلم پلو شیرازی (کلم پلو با گوشت)

همانطور که ذکر شد، کلم‌پلوی شیرازی به‌شکل اصیل آن بااستفاده از کلم قمری یا قنبید و در کنار کوفته قلقلی‌های کوچک سرو شده و از غذاهای پرطرفدار شیرازی‌هاست. در ادامه با آموزش تهیه این غذای جذاب شما را همراهی خواهیم کرد.

نکات اولیه طرز تهیه کلم پلو شیرازی

  • زمان آماده سازی و پخت: زمان آماده‌سازی و پخت کلم‌پلو بسته به نوع گوشت و موادی که در آن استفاده می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد ولی به‌طور کلی برای تهیه این غذا به 5/1 تا دو ساعت زمان نیاز خواهید داشت.
  • وعده مناسب غذایی: کلم‌پلو می‌تواند وعده غذایی مناسبی برای نهار و حتی شام باشد.
  • تعداد نفرات: مواد ذکرشده در دستورهای ذیل برای 4نفر بزرگسال در نظر گرفته شده است.
  • شیوه سرو: گوشت کلم‌پلو را می‌توانید به همراه کلم و سبزیجات لابه‌لای برنج آبکش شده قرار داده و دم کنید و یا پس از آماده شدن کلم پلو آن را در ظرف سرو کشیده و گوشت‌ها را روی آن بچینید.
نکات اولیه طرز تهیه کلم پلو شیرازی

مواد لازم برای تهیه کلم پلو شیرازی

مواد لازم
کلم قمری500 گرم
برنج4 پیمانه
گوشت چرخ‌کرده300 گرم
نمکبه میزان لازم
ادویه‌جات(زردچوبه، آویشن، فلفل سیاه و قرمز، ادویه کاری)به میزان لازم
سبزی(تره، شوید، ریحان، ترخان)500 گرم
پیازدو عدد
آرد نخودچییک قاشق غذاخوری
زعفرانبه میزان لازم
آبغورهدو قاشق غذاخوری

مطلب مرتبط:

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

  • مرحله اول: سبزی‌ها را به‌خوبی شسته و پس از خشک شدن ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: کلم قمری که به کلم سنگ یا قنبید نیز معروف است را پوست کنده و به شکل خلالی نازک خرد کنید. کلم را با کمی روغن تفت دهید تا نرم شود، سپس دو تا سه قاشق آبغوره اضافه کرده و خوب هم می‌زنیم تا کلم‌ها طعم‌دار شده و آبشان کشیده شود.
  • مرحله سوم: سبزی خردشده را به کلم اضافه کرده و تفت دهید تا آب سبزی و کلم کاملا کشیده شود؛ سپس حرارت را خاموش کرده و مخلوط کلم و سبزی را کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم:  یکی از پیازها را به‌صورت خلالی خرد کرده و به‌همراه نیمی از ادویه‌ها سرخ کنید و به مواد کلم و سبزی اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: پیاز دوم را رنده کرده و آبش را بگیرید. پیاز رنده شده را به‌همراه باقی ادویه‌ها و آرد نخودچی به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید و خوب ورز دهید تا چسبندگی مناسبی پیدا کند. گوشت‌ها را به‌صورت کوفته قلقلی‌های کوچک درآورده و در روغن نسبتا داغ تفت دهید تا سرخ شود.
  • مرحله ششم: برنجی که از قبل خیسانده‌اید را به برنج درحال جوش اضافه کرده و زمانی که دور دانه‌های برنج نرم شد درحالیکه درون آن هنوز کمی سفت و خام بود برنج را آبکش کنید.
  • مرحله هفتم: کف قابلمه کمی روغن ریخته و ته‌دیگ دلخواهتان را در قابلمه بگذارید. سپس یک لایه برنج آبکش شده، روی آن یک لایه مخلوط کلم و سبزیجان و روی آن مقداری از گوشت‌های قلقلی را گذاشته، کمی زعفران دم کرده اضافه کنید و لایه‌ها را به همین ترتیب ادامه دهید تا موادتان تمام شود. بهتر است لایه آخر ترکیب سبزیجات و گوشت باشد.
  • مرحله هشتم: دور برنج را جمع کرده، کمی زعفران دم‌کرده یا مخلوط آب و روغن روی برنج بریزید و برنج را دم کنید. پس از حدود 45 دقیقه کلم‌پلوی شیرازی خوش‌عطر شما آماده است. نوش جان.
طرز تهیه کلم پلو شیرازی

طرز تهیه کلم پلو ساده (بدون گوشت)

کلم پلو از آن جمله غذاهای پرخاصیتی است که می‌تواند به‌سادگی خود را در رژیم غذایی طیف گسترده‌ای از آدم‌ها جا دهد. کلم‌پلوی بدون گوشت، غذای کامل و پرخاصیتی است که می‌تواند انتخاب مناسب و جذابی به‌خصوص برای طرفداران رژیم‌های گیاهی باشد.

مواد لازم

مواد لازم
کلم برگ سبزیک عدد
سبزی (جعفری، شوید، ریحان)از هرکدام یک لیوان خرد شده
نخودفرنگییک دوم پیمانه
پیاز دو عدد
نمکیک قاشق غذاخوری
پاپریکایک قاشق چایخوری
فلفل سیاهبه میزان لازم
کره50 گرم
برنجسه پیمانه

طرز پخت کلم‌پلو ساده (بدون گوشت)

  • مرحله اول: سبزی‌ها را به‌خوبی شسته و پس از خشک شدن، ریز خرد کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله دوم: پیاز را به‌شکل خلالی خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید. نمک و ادویه را به‌همراه مقدار کمی آب به پیاز اضافه کنید تا پیازتان کاراملی شود.
  • مرحله سوم: کلم را خرد کنید و حدود 10 دقیقه بعد به پیاز اضافه کرده و با حرارت بالا کمی تفت دهید.
  • مرحله چهارم: نیمی از سبزی‌های خردشده را به مواد اضافه کرده و مخلوط ‌کنید. پس از حدود 10 دقیقه نخودفرنگی را به مخلوط اضافه ‌کنید.
  • مرحله پنجم: برنج شسته شده را به‌همراه باقی سبزی‌ها و مقداری آب روی مواد ریخته، کره و مقداری روغن روی برنج بریزید. زمانی‌که آب برنج تبخیر شد، برنج را از اطراف قابلمه در وسط جمع کرده، در قابلمه را گذاشته و با حرارت ملایم حدود یک ساعت اجازه دهید تا دم بکشد. سپس در ظرف سرو کشیده و در کنار ماست یا سالاد نوش جان کنید.

طرز تهیه کلم پلو با مرغ

کلم پلو را می‌توان با مرغ نیز تهیه کرد. برای تهیه کلم پلو با مرغ می‌توانید مرغ را به صورت چرخ کرده و کوفته قلقلی، پخته و ریش‌ریش شده و یا خرد شده همراه کلم پلو سرو کنید.

مواد لازم

مواد لازم
برنج4 پیمانه
سینه مرغیک عدد
کلم برگ سبزیک عدد
پیاز درشت یک عدد
نمکبه میزان دلخواه
ادویه‌جات (زردچوبه، فلفل سیاه، سماق، آویشن، پودر سیر)به میزان لازم
زعفران دم‌کردهبه میزان لازم

طرز پخت کلم‌پلو با مرغ

  • مرحله اول: برنج را به‌همراه کمی نمک از ساعتی قبل بخیسانید.
  • مرحله دوم: کلم را به خوبی شسته و پس از خشک شدن، خرد کنید و کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: ابتدا پیاز را به‌شکل خلالی نازک خرد کرده و در کمی روغن تفت دهید. سینه مرغ را مکعبی خرد کرده و وقتی پیاز نرم و سبک شد سینه مرغ خردشده را به آن اضافه کنید. مقداری نمک، زردچوبه، ادویه‌جات و زعفران دم‌کرده را به مخلوط مرغ و پیاز اضافه کرده، در تابه را بگذارید تا مرغ کاملا بپزد.
  • مرحله چهارم: کلم شسته شده را خرد کرده و در قابلمه‌ای به‌همراه کمی روغن تفت دهید، در قابلمه را بگذارید تا کلم‌ها سبک شود، سپس مقداری نمک و زردچوبه اضافه کرده و مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: برنج خیس خورده را به‌همراه آبش به کلم‌ها اضافه کرده، ترکیب مرغ و پیاز را روی آن بریزید، سپس برنج را به‌صورت کته دم کنید. پس از اینکه آب برنج تبخیر شد کمی زعفران دم‌کرده به برنج اضافه کنید و اجازه دهید تا برنج به‌خوبی بپزد. همچنین می‌توانید برنج را به‌صورت جداگانه آبکش کرده، به‌صورت لایه لایه از برنج و مواد داخل قابلمه ریخته و برنج را دم کنید. 

طرز تهیه کلم پلو تهرانی (طهرانی)

کلم‌پلو علاوه بر شیراز، از قدیم در شهرهای دیگری از کشورمان نیز طبخ می‌شده که یک یکی از این شهرها تهران است. کلم‌پلوی تهرانی نیز دستورپختی مشابه کلم‌پلوی شیرازی دارد، با این تفاوت که به‌جای کلم قمری از کلم برگ استفاده کرده، سبزی‌ها حذف شده و مقداری رب گوجه به مواد کلم‌پلو افزوده می‌شود.

طرز تهیه کلم پلو تهرانی (طهرانی)

مواد لازم

مواد لازم
برنجسه پیمانه
گوشت چرخ‌کرده200 گرم
کلم برگ سبزیک عدد متوسط
پیاز سه عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویهبه میزان لازم
آرد نخودچییک قاشق غذاخوری
رب گوجهیک قاشق غذاخوری سرپر
زعفران دم‌کردهبه میزان لازم
پودر لیموعمانییک قاشق غذاخوری
آب‌لیموترش یا سرکهیک قاشق غذاخوری

طرز پخت کلم‌ پلو تهرانی

  • مرحله اول: ابتدا یکی از پیازها را رنده کرده و آبش را بگیرید. گوشت چرخ‌کرده را در ظرفی ریخته و ادویه، نمک، فلفل، آرد نخودچی، زعفران دم‌کرده و پیاز رنده‌شده و آب‌گرفته را به گوشت اضافه کرده و به خوبی ورز دهید. به کمک کف دستتان کوفته‌های قلقلی کوچکی درست کرده و در روغن داغ و با حرارت نسبتا بالا سرخ کنید و کنار بگذرانید.
  • مرحله دوم: کلم را تمیز شسته و پس از خشک شدن خرد کنید. اندازه خرد کردن کلم کاملا به طبع و سلیقه شما بستگی دارد ولی بهتر است کلم‌ها را کمی درشت خرد کنید تا آب نشود و بین غذا دیده شود.
  • مرحله سوم: دو پیاز باقیمانده را خلالی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شود. به پیازها مقداری نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و مخلوط کنید. پس از کمی تفت دادن چند قاشق آب اضافه کنید تا پیازها کاراملی شوند.
  • مرحله چهارم: رب گوجه را در گوشه تابه چند ثانیه‌ای تفت داده، سپس با مخلوط پیاز و کلم ترکیب و به آن زعفران دم کرده و آبلیمو را اضافه کنید. به‌خوبی هم برنید تا مواد کاملا ترکیب شده، سپس گوشت قلقلی‌های سرخ شده را به مواد اضافه و مخلوط کنید.
  • مرحله پنجم: برنج خیسانده رابه‌همراه نمک درون آب در حال جوشیدن بریزید. برای این‌کار بهتر برنج را کمی زنده‌تر آبکش کنید.
  • مرحله ششم: کف قابلمه مقداری روغن ریخته و یک لایه نان یا سیب‌زمینی برای ته‌دیگ قرار دهید. مقداری از برنج آبکش شده را با زعفران ترکیب کرده و داخل قابلمه روی نان بریزید. سپس یک لایه از مواد گوشتی و سبزیجات را روی برنج ریخته و کمی پودر لیموعمانی روی آن بپاشید. به همین‌ترتیب مواد را لایه لایه بریزید تا تمام مواد استفاده شود.
  • مرحله هفتم: کمی آب و روغن را ترکیب کرده، روی برنج بریزید و برنج را دم کنید. پس از حدود 40 دقیقه کلم‌پلوی لذیذ شما آماده است و می‌توانید آن را به‌همراه ماست یا سالاد در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.
 طرز پخت کلم‌ پلو تهرانی

ارزش غذایی و کالری کلم پلو

کلم‌پلو از آن دسته غذاهای برنجی است که به‌دلیل همراهی با سبزیجات کالری نسبتا مناسبی داشته‌ و به‌خصوص کلم‌پلو بدون گوشت و یا با گوشت مرغ می‌تواند وعده قابل قبولی برای رژیم‌های غذایی مختلف باشد. اگر از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم پس از بررسی میزان کالری و موادمغذی موجود در این غذای محبوب به کمک جدول ذیل، یک تنوع اساسی به برنامه غذایی خود بدهید.

ماده غذاییمیزانکالریارزش غذایی
کلم‌پلو با گوشتیک قاشق غذاخوری3/48 کالری4/1 گرم پروتئین، 8/6 گرم کربوهیدرات، 4/1 گرم چربی
کلم‌پلو با مرغیک قاشق غذاخوری2/32 کالری2/1گرم پروتئین، 5 گرم کربوهیدرات، 6/0گرم چربی
کلم‌ برگ سبز خردشدهیک لیوان49 کالریگرم پروتئین، گرم کربوهیدرات، گرم چربی
گوشت گوسفندیبه‌اندازه یک قوطی کبریت80 کالری3/8 گرم پروتئین، 8/3 گرم چربی
پیازیک عدد44 کالری1/1 گرم پروتئین، 9/9 گرم چربی
زعفرانیک قاشق چای‌خوری2/3 کالری1/0 گرم پروتئین، 0/7 گرم کربوهیدرات، 1/0 گرم چربی
فلفل سیاهیک قاشق چای‌خوری8/5 کالری1/0 گرم پروتئین، 5/1 گرم کربوهیدرات، 2/0 گرم چربی، 6/0 گرم فیبر
زردچوبهیک قاشق چای‌خوری1/6 کالری2/0 گرم پروتئین، 2/1 گرم کربوهیدرات، 2/0 گرم چربی، 5/0 گرم فیبر، 1/0 گرم قند
روغن مایعیک قاشق غذاخوری8/123 کالری14 گرم چربی

نکات کلیدی تهیه کلم پلو

  • استفاده از زعفران می‌‎تواند عطر و طعم خوبی به کلم‌پلوی شما بدهد.
  • اگر در کلم‌پلو از سبزی استفاده کرده و آن را به‌صورت کته می‌پزید، باید توچه داشته باشی که از آب کمتری برای پخت برنج استفاده کنید درغیر این‌صورت ممکن است برنجتان شفته شود.
  • بهتر است کلم‌ها را زیاد ریز خرد نکنید تا در برنج به چشم بیاید و آب نشود.
  • کلم طعم نسبتا شیرینی دارد. استفاده از مقداری سماق در کلم‌پلو می‌تواند طعم ملسی به غذای شما بدهد.
  • در تهیه کلم‌پلو با مرغ می‌توانید مرغ را به اشکال مختلف استفاده کنید. می‌توانید ران مرغ را به‌طور جداگانه سرخ کرده و در کنار کلم‌پلو استفاده کنید، مر را از قبل با پیاز پخته و به‌صورت ریش ریش با مواد کلم‌پلو مخلوط کنید، خرد کنید و با مواد کلم‌پلو تفت دهید و یا گوشت چرخ کرده مرغ را به‌صورت قلقلی همراه کلم‌پلو سرو کنید.
  • در تهیه این غذا می‌توانید بسته به طبع و سلیقه خود از انواع ادویه‌ها مثل آویشن، سماق، فلفل سیاه و قرمز، ادویه پلویی، زیره سبز یا سیاه و یا پودر لیموعمانی استفاده کنید.
  • در این پلوی مخلوط می‌توانید از سبزی‌ها(تره، ریحان و…) به‌صورت خشک هم استفاده کنید.
  • کلم‌پلو می‌تواند بدون گوشت نیز تهیه شده و یک غذای خوشمزه و مقوی در منوی گیاه‌خواران باشد.
  • هنگام تفت دادن کلم باید مراقب باشید که کلم‌ها آب نیاندازند و همچنین از اضافه کردن آب به کلم خودداری کنید چراکه کلم‌پلوی شما را بدبو و بدمزه خواهد کرد.
نکات کلیدی تهیه کلم پلو

خرید انواع سبزی کلم پلو از باسلام

کلم‌پلو از آن غذاهایی است که می‌توان در هر شهری آن را تهیه و استفاده کرد، چراکه مواد مصرفی آن قابل تغییر و جایگزینی است. باوجود اینکه انواع روش‌های طبخ کلم‌پلو، غذایی خوش‌طعم و پرخاصیت برای شما به ارمغان خواهد آورد؛ ولی باید در نظر داشت که دستورپخت اصیل هر غذایی معمولا بهترین و کامل‌ترین شیوه پخت آن است. اگر قصد تهیه کلم‌پلو به روش اصیل شیرازی‌ها را دارید اصلا نگران نباشید، چراکه می‌توانید به‌راحتی مواد موردنیازتان را به کمک غرفه‌داران باسلام تهیه کنید، بنابراین توصیه می‌کینم حتما سری به غرفه‌داران باسلام زده و سبزی‌های موردنیازتان را به‌صورت خشک یا تازه و خردشده سفارش داده و از طعم خاص این پلوی مخلوط خوشمزه لذت ببرید.

سوالات متداول درباره کلم‌پلو شیرازی

سبزی کلم پلو چیست؟

سبزی‌های کلم‌پلو شامل ریحان، تره، ترخان و شوید می‌شود که می‌توانید از آنها به‌صورت تازه و یا خشک در این غذا استفاده کنیدو

از چه نوع کلمی برای کلم پلو استفاده کنیم؟

دستور اصلی کلم‌پلو با اسفاده از کلم قمری یا قنبید تهیه می‌شود ولی شما می‌توانید کلم‌برگ سبز را جایگزین آن کنید.

زمان پخت کلم پلو چقدر است؟

زمان پخت کلم‌پلو بسته به مواد و نوع گوشتی که در آن استفاده می‌کنید می‌تواند متغیر باشد ولی پخت این غذا معمولا 5/1 تا 2 ساعت زمان می‌برد.

از چه گوشتی در کلم پلو استفاده کنیم؟

کلم‌پلو را می‌توانید با انواع گوشت قرمز، مرغ و حتی بدون گوشت تهیه کرده و به سفره غذایتان تنوع ببخشید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x