خواص تخم شربتی شگفت‌انگیز است!


8,919

تخم شربتی یا تخمه شربتی همین موقع‌ها که هوا رو به گرمی می‌رود و در ادامه در روزهای گرم‌تر تابستان، مهمان خانه‌هایمان می‌شود. این دانه‌های سیاه کوچک را درون شربت‌های معطرمان می‌ریزیم و تشنگی‌مان را برطرف می‌کنیم. ولی آیا این دانه‌های کوچک، فقط همین یک خاصیت را دارند؟ در ادامه با ما همراه شوید تا با خواص تخم شربتی بیشتر آشنا شویم.

خواص تخم شربتی برای رفع عطش در ماه رمضان

تخم شربتی در شربت‌ها فقط جنبه‌ی تزئینی و زیبایی ندارد. حتماً دیده‌اید که وقتی آن دانه‌های سیاه کوچک در تماس با آب قرار می‌گیرند، به سرعت هاله‌ای ژله‌مانند در اطرافشان تشکیل می‌شود که هم لیز و لزج‌شان می‌کند و هم اندازه‌ی کلی دانه بزرگتر به نظر می‌رسد.

آن ماده‌ی ژله‌ای، همان‌طور که در تماس با آب شربت، باد کرده و متورم شده، در تماس با مایعات داخل معده و روده هم به همان ترتیب عمل می‌کند و آب را به خودش جذب می‌کند.

شربت تخم شربتی
شربت تخم شربتی

همین جذب آب توسط تخم شربتی باعث می‌شود آب بدن از دست نرود و به تدریج توسط سلول‌های معده و روده، جذب بدن شود. به همین دلیل پس از صرف شربت تخم شربتی کمتر احساس تشنگی می‌کنیم. پس تخم شربتی بهترین گزینه برای رفع عطش روزه‌داران در ماه رمضان است.

خواص تخم شربتی برای کاهش اشتها!

کاهش اشتها یکی دیگر از کارکردهای ژله‌ای شدن تخم شربتی در تماس با آب است. وقتی معده با مخلوطی از آب شربت که دانه‌های حجیم‌شده‌ی تخم شربتی هم درونش شناورند، پر شد، دیگر جایی برای میل به صرف غذا باقی نمی‌ماند و این یعنی کنترل اشتها.

اشتها را که بشود کنترل کرد، می‌توان به نتایج دیگری هم رسید؛ مثل: کاهش وزن و نیز کنترل بعضی بیماری‌ها که با پرخوری و دریافت کالری زیاد توسط بدن در ارتباط هستند. به این ترتیب، به جای روش‌های شیمیایی کاهش اشتها، از روشی طبیعی و سالم هم استفاده شده است.

[post id=23529]

با تخم شربتی از شر پوکی استخوان خلاص شوید!‌

شاید عجیب به نظر برسد ولی دانه‌های به آن کوچکی می‌توانند در مبارزه با پوکی استخوان کمک خوبی برایمان باشند. این مسئله وقتی برایمان قابل قبول خواهد بود که بدانیم هر کدام از آن دانه‌های به ظاهر ساده و کوچک، دارای مقدار زیادی کلسیم هستند.

کلسیم موجود در تخم شربتی، پنج برابر کلسیم موجود در مقدار مساوی شیر است. فکرش را بکنید: پنج برابر!

نکته‌ی مهم این است که ماده‌ای به نام بورون در تخم شربتی وجود دارد که انتقال کلسیم به استخوان‌ها را سرعت می‌بخشد و این یعنی خود دانه، برای انتقال کلسیم درون خودش، یک کاتالیزور هم در اختیار دارد. 

علاوه بر کلسیم که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است، تخم شربتی حاوی مقادیر خوبی از مس، منگنز، فسفر، منیزیم و پروتئین هم هست که برای حفظ تراکم استخوان‌ها حیاتی هستند.

گفته می‌شود برای استفاده بهتر از املاح موجود در تخم شربتی می‌توان در هنگام استفاده، دانه‌ها را آسیاب کرد تا مواد مغذی درونش، بهتر و سریع‌تر جذب بدن شوند. هر چند که این روش زیاد مرسوم نیست، ولی اگر مایل بودیم می‌توانیم امتحانش کنیم.

خواص تخم شربتی برای سلامت قلب و مغز و تنظیم فشار خون بالا

تخم شربتی به دلیل داشتن پتاسیم بالا، به تنظیم فشار خون و به دنبال آن حفظ سلامت قلب کمک خوبی می‌کند. پتاسیم موجود در یک گرم تخم شربتی، دو برابر میزان پتاسیمی است که در یک گرم موز وجود دارد. 

از طرف دیگر، تخم شربتی حاوی مقدار زیادی امگا ۳ است که یکی از فاکتورهای مهم برای حفظ سلامت قلب و مغز به حساب می‌آید. امگا ۳ موجود در تخم شربتی، هشت برابر بیشتر از ماهی سالمون است!

رفع کم‌خونی و کمبود آهن

کمبود آهن، یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌خونی ذکر می‌شود. با مصرف تخم شربتی می‌توان این کمبود را برطرف کرد. تحقیقات نشان داده که تخم شربتی سه برابر آهن موجود در اسفناج، آهن دارد.

مقدار مصرف روزانه تخم شربتی چقدر باید باشد؟

بهتر است تخم شربتی به میزان یک و نیم قاشق غذاخوری در روز که معادل ۲۰ گرم می‌شود، دو بار در روز مصرف شود؛ یعنی ده گرم یک بار و ده گرمِ دیگر در وعده‌ی دیگری در همان روز مصرف شود.

خواص تخم شربتی
تخم شربتی

مضرات مصرف تخم شربتی

  • زیاده‌روی در مصرف تخم شربتی باعث سرگیجه و به وجود آمدن اختلال در بینایی می‌شود.
  • در بعضی موارد می‌تواند کاهش سطح قند خون، کاهش بیش از حد فشار خون، وجود خون در ادرار، خونریزی و به کما رفتن را هم به دنبال داشته باشد.
  • افرادی که مبتلا به کرم معده هستند، باید از مصرف تخم شربتی بپرهیزند. احتمالاً به دلیل خاصیت ژله‌ای و ماندگاری طولانی‌تر تخم شربتی در معده، این توصیه مطرح شده است.

موارد متنوع مصرف تخم شربتی

  • تخم شربتی غیر از مصرف شربتانه، می‌تواند به مصرف‌های دیگری هم برسد. تخم شربتی را می‌توان آسیاب کرد و روی کوکوها پاشید.
  • تخم شربتی در فرنی و کیک نیز استفاده می‌شود. این دانه‌های سیاه را می‌توان همراه با ماست مصرف کرد.
  • تخم شربتی برای غلیظ کردن سس‌های طبیعی و خانگی و در ترکیب این سس‌ها به کار می‌رود.
  • برای این دانه‌های شگفت انگیز، ده‌ها کاربرد دیگر می‌شود پیدا کرد تا از فواید بی‌نظیرش بهره‌مند شد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x