طرز تهیه مرغ ناردونی (خورش ناردونی) به روش اصیل شمالی


1,499

طرز تهیه مرغ ناردونی (خورشت ناردونی) به روش اصیل شمالی

نمی‌دانم دستپخت شمالی‌ها به طبیعت بخشنده‌ی‌شان ربط دارد یا به خلاقیت و سلیقه‌شان؛ در هر صورت، از امتحان کردن غذاهای لذیذ شمالی، هیچ وقت پشیمان نخواهید شد. مرغ ناردونی، که البته می‌توان آن را به جای مرغ، با گوشت بوقلمون، غاز یا اردک هم تهیه کرد، از آن خورشت‌هایی ست که هم طعم خوبی دارد و هم قیافه‌ی جذابی؛ به همین دلیل هم، گزینه‌‌ی مناسبی برای مهمانی هاست.

طرز تهیه مرغ ناردونی (خورشت ناردونی) به روش اصیل شمالی

در این مطلب قرار است راهنمای مرحله به مرحله پخت این خورشت را به شما آموزش بدهیم. پس لطفا همراه ما باشید.

طرز تهیه مرغ ناردونی (خورش انار دون)

ناردون، درواقع دانه‌های انارخشک شده‌ای ست که می‌توان در تمام طول سال، از آن‌ها برای پخت این غذا استفاده کرد اما پختن مرغ ناردونی، با دانه‌های انار تازه در فصل پاییز، قطعا صفای دیگری دارد.  در ادامه با مواد اولیه و دستور پخت این خورش اصیل و خوش‌طعم بیشتر آشنا می‌شویم.

طرز تهیه مرغ ناردونی (خورش انار دون)

مواد اولیه خورش ناردونی

در جدول زیر می‌توانید مواد لازم برای تهیه این خورش خوشمزه را ببینید:

مواد لازممقدار
پیاز بزرگ۱ عدد
سیر۲ حبه
ران یا سینه مرغ۳ یا ۴ تکه (به تعداد نفرات)
رب گوجه۱ قاشق غذاخوری
رب انار۳ قاشق غذاخوری
آب انارنصف فنجان
دانه انار۴ یا ۵ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه و روغنبه مقدار دلخواه
مواد لازم برای تهیه خورش ناردونی

مطلب مرتبط:

مواد اولیه خورش ناردونی

دستور پخت یا طرز تهیه مرغ ناردونی

این شما و این راهنمای گام به گام تهیه مرغ ناردونی

  • مرحله اول: ابتدا تکه‌های مرغ را شسته و به خوبی از چربی‌های اضافه پاک کنید. پس از خشک شدن، به آنها نمک ( حدود یک تا یک و نیم قاشق مرباخوری) ، فلفل و زردچوبه بزنید و بگذارید کمی مزه‌ها را به خود بگیرد. 
ابتدا تکه‌های مرغ را شسته و به خوبی از چربی‌های اضافه پاک کنید
  • مرحله دوم: درون یک تابه، مقدار کافی روغن سرخ کردنی را داغ کنید. سپس دو طرف تکه‌های مرغ را کمی تفت دهید تا طلایی شود و بگذارید کنار. می‌توانید از ترکیب کره و روغن هم استفاده کنید. هم چنین می‌توانید از همان ابتدا، مرغ را درون یک قابلمه‌ی دارای آب ریخته و با نمک و فلفل و زردچوبه برگ بو یا دارچین، نیم ساعت بپزید. سپس آن را کمی سرخ کنید. یا حتی بدون سرخ کردن به مرحله‌ی بعد بروید. اما مرغی که کمی بریان شده‌باشد، تصویر خورش‌تان را زیباتر می‌کند. 
  • مرحله سوم: پیازها را نگینی خرد کرده و درون کمی روغن داغ تفت دهید. اجازه دهید رنگشان به خوبی شفاف شود. سپس سیر له و رنده شده را اضافه کرده و کمی صبر کنید تا بوی سیر هم آزاد شود. سیر برای خود شمالی‌ها نقش اصلی را در غذا ایفا می‌کند اما اگر مایل نیستید می‌توانید از آن کمتر استفاده کنید. به پیازها هم کمی نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید. رب گوجه را اضافه کرده ، کمی تفت دهید تا رنگش باز شود. مرغ ها را به قابلمه اضافه کنید . رب انار ریخته و به سرعت ، آب انار و یکی دو لیوان آب جوش هم اضافه کنید. رب انار به دلیل دارا بودن قند، ممکن است زود بسوزد. اگر می‌خواهید کمی تفت دهید باید شعله را کم کنید. بعد از اضافه کردن آب ، شعله را زیاد کنید تا قل بخورد و به جوش آید؛ سپس شعله را ملایم کرده و بگذارید یک ساعت جا بیفتد. در این مدت حتما سر بزنید و اگر آب آن کم بود، کمی اضافه کنید تا ته نگیرد. اما دقت کنید که این خورش، اصلا قرار نیست رقیق باشد.
رب انار ریخته و به سرعت ، آب انار و یکی دو لیوان آب جوش هم اضافه کنید
  • مرحله چهارم: بعد از اینکه پخت کامل شد، دانه‌های انار را اضافه کرده و سر قابلمه را باز بگذارید تا قرمز و آبدار بمانند. ده پانزده دقیقه‌ی دیگر خورش شما آماده است.

در روش دیگر، می‌توانید انار را با پیاز داغ تفت داده، رب گوجه و رب انار اضافه کنید . در قابلمه‌ای دیگر، مرغ بریان شده، آب جوش و آب انار را ده دقیقه‌ای بگذارید جوش بیاید و سپس، سس انار را به آن‌ها اضافه کنید. یک ساعت بگذارید تا طعم‌ها ، خوب ترکیب شوند و مرغ‌ها بپزند.

این مطلب را از دست ندهید:

طرز تهیه انواع مرغ ناردونی

انواع طرز تهیه مرغ ناردونی این‌ها هستند:

طرز تهیه مرغ ناردونی با گردو

اگر می‌خواهید در ترکیب خورش ناردون، مانند گیلانی‌ها، از گردو استفاده کنید ، باید گردوها را در حدی که زیر دندان حس شود، خرد و آسیاب کنید و قبل از اضافه کردن آب و آب انار، همراه با بقیه‌ی مواد کمی در پیاز تفت دهید تا از خامی در بیاید.

طرز تهیه مرغ ناردونی با گردو

طرز تهیه مرغ ناردونی با زعفرانی

اگر مایلید خورش شما طعم زعفران هم داشته باشد و کمی مجلسی‌تر باشد، در دو مرحله می‌توانید از زعفران استفاده کنید:

  • مرحله اول: اول هنگامی که مرغ را با نمک فلفل و زردچوبه مزه دار می‌کنید؛ در این هنگام می‌توانید مرغ‌ها را به دو سه قاشق غذاخوری زعفران دم کرده‌ی غلیظ آغشته کنید.
  • مرحله دوم: هم‌چنین، در پانزده دقیقه‌ی پایانی، همراه با اضافه کردن دانه‌های انار به قابلمه، ریختن چند قاشق زعفران دم کرده‌ی اعلا، رنگ و بوی غذا را محشر می‌کند.
طرز تهیه مرغ ناردونی با زعفرانی

طرز تهیه مرغ ناردونی شکم‌پر

اگر برای شب یلدا پیشاپیش مهمان دعوت کرده‌اید، مرغ ناردونی شکم پر بهترین گزینه است. بیایید با مراحل پختش آشنا شویم:

  • مرحله اول: ابتدا یک مرغ کامل را تمیز و خشک کنید و با نمک و فلفل و زردچوبه و یک پیازنازک خلالی شده‌ و مقدار کافی زعفران دم کرده، خوب ماساژ دهید و بگذارید چند ساعت استراحت کند.
  • مرحله دوم: سپس مواد داخل مرغ را آماده می‌کنیم. برای این کار ابتدا پیاز نگینی یا رنده شده را در روغن تفت دهید ، کمی که طلایی شد ، حبه‌های سیر رنده شده را اضافه کرده و چند دقیقه‌ی دیگر صبر کنید. سپس سبزی های معطری مانند جعفری، گشنیز، تره و نعنا ( به مقدار کمتر ) را با پیازداغ تفت دهید. کمی چوچاق و خالواش خشک را هم اگر در دسترس‌تان هست، استفاده کنید. این دو از سبزی‌های غذاهای شمالی هستند اما اگر زیاد استفاده کنید ممکن است باعث تلخی شوند.
  • مرحله سوم: دانه‌های انار، زرشک از قبل خیسانده، آلو بخارا یا آلوی جنگلی، گردوی آسیاب شده ( صد تا دویست گرم ), یکی دو قاشق رب اناری که با آب جوش رقیق کرد‌ه‌اید و در صورت تمایل رب آلوچه را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا همه‌ی مواد با هم ترکیب شوند. از نمک و فلفل غافل نشوید.
طرز تهیه مرغ ناردونی شکم‌پر
  • مرحله چهارم: شکم مرغ را با دو سوم این مواد پر کنید و بقیه را برای سس نگه دارید‌. سپس مرغ را با نخ بدوزید یا با خلال لبه‌های آن را کامل ببندید. بال مرغ را هم با خلال به بدنش بچسبانید. اگر می‌خواهید مرغ را در فر بپزید، چند تکه کره زیر پوست مرغ بگذارید . هم چنین در یک کاسه ، کمی کره‌ی آب شده و زعفران دم کرده را مخلوط کنید و قبل و بعد از پخت ، روی سطح مرغ بمالید. وسط سینی را پیاز بگذارید و مرغ را روی آن قرار دهید. کمی آب جوش را با نمک فلفل و زردچوبه مخلوط کرده، به همراه تکه‌های سیب زمینی و هویج ، توی سینی و اطراف مرغ بریزید. مواد باقیمانده‌ی سس را هم به آن‌ها اضافه کنید تا خوش‌طعم‌تر شود. ابتدا سینی مرغ را با فویل آلومینیمی بپوشانید تا گرما به خوبی در مرغ اثر کرده و مغزپخت شود.
  • مرحله پنجم: پس از یک ساعت ، فویل را برداشته و اجازه دهید مرغ گریل شود.
طرز تهیه مرغ ناردونی شکم‌پر

توجه: اگر می‌خواهید مرغ را در قابلمه بپزید، ابتدا باید چهار طرف مرغ را ، به آرامی ، طوری که مواد داخل آن بیرون نریزد، در روغن داغ ، برشته کنید. سپس، مرغ سرخ شده را درون قابلمه گذاشته، سس را روی آن ریخته و به مدت دو ساعت با شعله‌ی ملایم بپزید. برای درست کردن سس، می توانید فقط مواد باقیمانده را با آب رقیق کنید.

نکات مهم تهیه مرغ ناردونی

هنگام تهیه مرغ ناردونی به نکات زیر دقت کنید:

  • در دستور پخت اصلی رب گوجه وجود ندارد. اما معمولا در بقیه ی شهرها، برای رنگ بهتر یا بسته به ذائقه استفاده می‌کنند.
  • وجود آب انار هم الزامی نیست. می‌توانید آن را حذف یا کم و زیاد کنید.
نکات مهم تهیه مرغ ناردونی
  • وجود رب انار الزامی‌ست اما انتخاب ترش یا ملس بودن آن بر عهده‌ی خودتان است. پیشنهاد ما رب انار ترش است زیرا ملس بودن رب، در نهایت به شیرین شدن خورش منجر می‌شود. البته در این صورت می‌توانید از کمی آبغوره یا آب نارنج برای تعدیل مزه استفاده کنید. اما اگر خورش شما ترش بود، می‌توانید با چند عدد آلو بخارا یا یکی دو قاشق چایخوری شکر، از ترشی آن بکاهید.
  • می‌توانید تکه‌های سینه‌ی مرغ را در ترکیب پیاز و سیر و روغن و سبزی‌های خردشده و گردوی آسیاب‌شده و رب انار و نمک فلفل و آب لیمو بخوابانید و یک جوجه کباب ناردونی داشته باشید. 

سوالات متداول درباره‌ی خورش ناردونی

در تهیه از مرغ ناردونی، از رب انار استفاده می‌شود؟

وجود رب انار الزامی‌ست اما انتخاب ترش یا ملس بودن آن بر عهده‌ی خودتان است. پیشنهاد ما رب انار ترش است زیرا ملس بودن رب، در نهایت به شیرین شدن خورش منجر می‌شود.

مرغ ناردونی چه انواعی دارد؟

مرغ ناردونی با گردو، مرغ ناردونی با زعفران، مرغ ناردونی شکم پر، انواع مدلهایی است که می‌توان مرغ ناردونی را پخت

منظور از مرغ ناردونی چیست؟

ناردون، درواقع دانه‌های انارخشک شده‌ای ست که می‌توان در تمام طول سال، از آن‌ها برای پخت این غذا استفاده کرد اما پختن مرغ ناردونی، با دانه‌های انار تازه در فصل پاییز، قطعا صفای دیگری دارد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x