راز موفقیت پرفروش‌ترین غرفه‌های باسلام


6,926

احتمالا شما هم در پایان سال 1396 دیده‌اید که عدد فروش برخی از غرفه‌های باسلام، پنج‌رقمی شده است. یعنی بعضی از این غرفه‌ها توانسته‌اند در کمتر از یک سال گذشته، چند هزار و گاهی بیش از ۱۰ هزار محصول به مشتری‌هایشان بفروشند. راز موفقیت این غرفه‌ها چیست؟ چه عاملی باعث چنین رونق قابل توجهی در این غرفه‌ها شده است؟ ما بر اساس برخی آمارهای پشت صحنه باسلام، سعی می‌کنیم جواب این سؤال را بدهیم. اگر شما هم جزء غرفه‌داران باسلام هستید، دانستن این راز، قطعا به ارتقاء کسب‌وکارتان کمک خواهد کرد.

چه عواملی در موفقیت غرفه‌های باسلام تأثیر می‌گذارد؟

مدیریت غرفه‌ها در باسلام به عهده خود افراد است و هر چه هوشمندی و توانایی غرفه‌دار بیشتر باشد، غرفه‌موفق‌تری خواهد داشت. اما عوامل زیر جزء اصلی‌ترین فاکتورهای موفقیت در باسلام است:

  • تصویربرداری خوب از محصولات
  • محتوای خوب و کامل درباره محصول
  • قصه زندگی صاحب غرفه و بیان کردن داستان کسب‌وکار
  • حضور پررنگ غرفه‌دار در میان بازار و در جمع مشتریان (مثلا در گروه تجربه خرید و…)
  • فعال بودن غرفه در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام
  • رضایت مشتری‌ها از خریدشان از این غرفه که منجر به توصیه به دیگران می‌شود

از بین عوامل بالا، کدام‌یک بیشتر از همه تأثیر می‌گذارد؟

آمارهای ما در باسلام نشان می‌دهد که پرفروش‌ترین غرفه‌های باسلام، ممکن است یک یا چند عامل از عوامل بالا را نداشته باشند، ولی همگی در یک موضوع با هم اشتراک دارند: درصد بالای «رضایت مشتری» از خریدهای قبلی. در ادامه درباره مکانیزم تأثیرگذاری مشتری راضی صحبت خواهیم کرد، ولی تا همین‌جا از ما بپذیرید که اگر قرار است روی ابزارهای تبلیغاتی‌تان سرمایه‌گذاری کنید، بهترین جا برای سرمایه‌گذاری، افزایش «رضایت مشتری» است. حتی اگر این مشتری‌های راضی، در ابتدا انگشت‌شمار باشند. حتی می‌توانید از خانواده خودتان به عنوان اولین مشتری راضی استفاده کنید.

مکانیزم تأثیرگذاری رضایت مشتری بر رشد فروش غرفه

  • مهم‌ترین مانع برای خرید اول از یک غرفه، اعتماد به غرفه و نگرانی درباره کیفیت محصول است. و هیچ چیز به اندازه توصیه یک مشتری بی‌طرف قبلی که آن محصول را استفاده کرده و رضایت داشته، بر جلب اعتماد مشتری جدید تأثیر نمی‌گذارد. این کار را هیچ کدام از بنرهای تبلیغاتی، کوپن‌های تخفیف و… نمی‌توانند انجام دهند. چون مشتری راضی، یک تبلیغ‌کننده بی‌طرف است.
  • آمارهای ما در باسلام نشان می‌دهد که مشتری‌ها در دفعات دوم و سوم خریدشان از یک غرفه، مبلغ بیشتری به نسبت دفعه اول خرید می‌کنند و این خود باعث رشد فروش محصولات یک غرفه می‌شود.
  • بسیاری از مشتری‌ها ریسک کردن را دوست ندارند، برای همین وقتی از یک محصول راضی باشند، به سختی به سراغ همان محصول از غرفه دیگر می‌روند و تا وقتی که خللی در کیفیت محصول پیش نیاید، معمولا خرید آن محصول را تکرار می‌کنند.
  • بخش قابل توجهی از مشتری‌ها تمایل زیادی به تعریف کردن تجربه خرید موفقشان برای دیگران دارند. یعنی واقعا گاهی با کیفیت بالای محصولتان کاری با مشتری‌هایتان می‌کنید که دلشان می‌خواهد برای همه تعریف کنند. به خدا!
  • شبکه گسترش و تبلیغ مبتنی بر رضایت از خرید، معمولا در گروه‌های فامیلی، خانوادگی و آشنایان است و این باعث بالا رفتن ضریب نفوذ این تبلیغ می‌شود؛ به نسبت تبلیغاتی که برای غریبه‌ها انجام می‌شود.

مشتری‌ها چطور راضی می‌شوند؟ و چطور رضایت‌شان را به دیگران می‌گویند؟

شاید به نظرتان خیلی ساده بیاید که رضایت مشتری، با «کیفیت محصول» حاصل می‌شود. بله. کیفیت محصول حرف اول را می‌زند. ولی این همه داستان نیست. چند عامل دیگر هم هست که شدیدا بر رضایت مشتری تأثیر می‌گذارد و رعایت نکردن آن‌ها باعث می‌شود که مشتری شما از خرید محصول باکیفیت شما هم راضی نباشد. این چند نکته، کلیدی‌ترین‌ها در بازار اجتماعی باسلام است:

  • خوش‌قولی و نظم: غرفه‌هایی که در ارسال سفارش‌های خود دچار بی‌نظمی می‌شوند، خیلی زود مشتری‌های راضی‌شان را از دست می‌دهند؛ حتی اگر محصولی با کیفیت داشته باشند.
  • صداقت با مشتری: غرفه‌داری رضایت مشتری‌اش را جلب می‌کند که همه گفته‌هایش درباره محصول صادقانه باشد. اگر محصول باکیفیتی به اسم محصول ایرانی به مشتری فروخته شود ولی بعد متوجه شود که این محصول ترکیه‌ای یا چینی است، رضایت او از بین خواهد رفت.
  • قیمت‌گذاری منصفانه: قیمت‌گذاری در باسلام به صورت بازار آزاد انجام می‌شود و نظارتی از طرف باسلام بر قیمت‌ها وجود ندارد. مشتری ارزش محصول باکیفیت را می‌داند، ولی در باسلام به راحتی امکان مقایسه قیمت با محصولات مشابه وجود دارد، بنابراین، لازم است که قیمت محصول، کاملا منطبق با کیفیت و ویژگی‌هایش باشد.
  • بسته‌بندی در شأن محصول و مشتری: همه مشتری‌ها علاقه‌مند به زیبایی‌اند. به این روحیه زیباپسندی احترام بگذارید و محصولتان را با بسته‌بندی درخور و شأن خودتان و مشتری‌تان عرضه کنید.
  • ثبات کیفیت: خیلی از ما این تجربه را داریم که یک برند جدید با اوج کیفیت وارد بازار شده و پس از مدتی که مشتری زیادی پیدا کرده، کیفیتش افت پیدا کرده است. اگر به فکر یک کسب‌وکار ادامه‌دار و باثبات هستید، پس از کسب موفقیت‌های اولیه سعی کنید محصولتان از کیفیت اولیه‌اش افت نکند. فقط یک بار می‌توانید این اشتباه رو انجام دهید، مشتری‌ شما برای همیشه با محصولتان خداحافظی خواهد کرد.
  • گفت‌وگو و ارتباط با مشتری: در باسلام ابزارهای متنوعی برای ارتباط با غرفه‌دار وجود دارد. از این ابزارها حداکثر استفاده را بکنید. بخش کامنت‌های غرفه و محصول جای خوبی برای گفت‌وگو با مشتری شماست. از خدمات مشتریان باسلام و همچنین گروه تجربه خرید هم می‌توانید برای این کار استفاده کنید.

تضمین رضایت مشتری در باسلام

رضایت مشتری برای باسلام بسیار حیاتی است؛ به همین سبب از ابتدای راه‌اندازی‌اش بر این قول پافشاری کرده که رضایت مشتری از خریدش را تضمین می‌کند. به همین سبب، تسویه حساب با غرفه‌دار هم منوط به کسب رضایت مشتری است. یعنی اگر غرفه‌دارش نتواند با محصولی که برای مشتری فرستاده، رضایتش را تأمین کند، بر  اساس قوانین باسلام، نمی‌تواند پولی دریافت کند و مبلغ به طور کامل به حساب مشتری، بازگردانده خواهد شد. بنابراین، موفق‌ترین کسب‌وکارهای باسلامی کسانی خواهند بود که «رضایت مشتری» را از نان شب هم واجب‌تر بدانند.


به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
6 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
4 ماه قبل

نکات خوبی بود. مخصوصاً در کار ما که فروش انواع شامپو و محصولات پوست و مو هست صداقت و اضل بودن کالا خیلی خیلی مهمه. فقط محصولات پوست و موی 3 مارک اسپانیایی آگرادو ، آمالفی و اسپانول داریم. باتشکر. شارا شاپ بانه.

کاظم
کاظم
4 ماه قبل

اسم غرفه ما در باسلام مارکتبال است همیشه حق رو دادیم به مشتری حتی اگر ضرر کرده باشیم ولی خدارو شکر فروشمون بالاست البته ما چون به قیمت عمده میدیم فروش داریم 😂

علی رمضانی
علی رمضانی
1 سال قبل

بسیار عالی بود
به عنوان یک غرفه دار ( غرفه آرلی )
بسیار در فروش زعفران کمکم کرد این مطالب مفید
خداقوت و دست مریزاد میگم بهتون

شهرام فر
شهرام فر
4 سال قبل

بسیار عالی?

حمید عسگری
حمید عسگری
4 سال قبل

عالی بود… ممنونم

سیده زینب میرفیضی
سیده زینب میرفیضی
پاسخ به  حمید عسگری
4 سال قبل

خواهش میکنم موفق باشید

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x