معرفی انواع گل و گیاه های آپارتمانی لوکس و لاکچری


49

از قدیم الایام  و سالهای دور استفاده از گل و گیاه در خانه های ایرانی بسیار مرسوم بود. از همان زمانی که دور حوض های فیروزه ای پر می‌شد از شمعدانی های رنگارنگ و حسن یوسف و عطر یاس کل حیاط را پر می کرد، بعدها که حیاط ها از خانه ها حذف شد و خانه های روی زمین، چند طبقه شدند و روی همدیگر سوار شدند، حیات خیلی از خانه ها هم بار سفر بست و دیگر هیچ نشانه ای از طبیعت در خیلی از خانه ها پیدا نمیشد تا چند سال اخیر که فطرت طبیعت دوست انسان دوباره باعث شد تا راهی برای کشیدن گل و گیاه به خانه اش باز کند، گیاه های آپارتمانی متعدد و متنوعی که امکان نگهداری در محیط آپارتمان را دارند آمدند تا دوباره پای نشانه ای از سرزندگی و نشاط به خانه های ایرانی باز شود.

معرفی انواع گل و گیاه های آپارتمانی لوکس و لاکچری

اسم های سخت و عجیب و غریبی که خیلی وقت ها حتی تلفظش هم آسان نیست و قیمت های بالا و گران  تنها دلیل لوکس و لاکچری بودن یک گیاه نیست یک گیاه میتواند به واسطه هرس کردن به موقع و دقیق و یا استفاده از یک گلدان شیک و البته ساده تبدیل به یک گیاه لوکس و لاکچری شود. از طرفی تشخیص گیاه مناسب برای هر محیط هم نکته ای است که در صورت رعایت شدن میتواند انتخاب درست تری به همراه داشته باشد مثلا استفاده از یک گیاه و گلدان کوچک برای روی میز بسیار لاکچری تر از استفاده از یک گیاه بسیار بزرگ با برگ های پهن است.  

معرفی انواع گل های آپارتمانی لوکس و گران قیمت

به جز مواردی که ذکر شد و اصول انتخاب درست برای داشتن یک گیاه لاکچری و لوکس دلایل دیگری هم وجود دارد که باعث می شود بعضی گیاهان در مقایسه با سایرین گران قیمت تر و لوکس در باشند. زیبایی برگ‌ها، گل و ساقه، کمیاب و محدود بودن گیاه در بازار و سخت و پرهزینه بودن روش تکثیر گیاه از جمله دلایلی است که باعث می شود برخی گیاهان به نسبت سایرین از قیمت بالاتری برخوردار باشند و به قولی لوکس و لاکچری به حساب بیایند. از دیگر دلایل گران قیمت بودن گیاه سن گیاه است، هر چقدر گیاهی سن بیشتری داشته‌ باشد یعنی سالهای بیشتری از آن مراقبت و نگهداری شده و در نتیجه قیمت بیشتری دارد.

معرفی انواع گل های آپارتمانی لوکس و گران قیمت
نوع گیاهمحدوده قیمتی بسته به ابعاد (بهار 1403)
پولیشیاس فابیان
گل استرلیتزیا یا پرنده بهشتی۳۵۰ هزار تومان – ۲۲ میلیون تومان
گیاه برگ انجیری ابلق۵۰۰ هزار تومان- ۱۰ میلیون تومان
گیاه برگ انجیری ابلیکوآ۶۰ هزارتومان – ۱۵ میلیون تومان
گیاه آلوکازیا آزالنی۳۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان
گیاه آپارتمانی فیلودندرون برگ کنگره‌ای از ۱۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان
گیاه فیلودندرون مینی‌ما  –
ساکولنت افوربیا اینگنس۲۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان
گیاه ارکیده شن ژن نونگکه –
نخل لیندا۱۰۰ هزار تومان تا ۵۰ میلیون تومان 
نخل شامادورا۱۰۰ هزار تومان تا حدود ۲ میلیون تومان 
نخل آپارتمانی ماداگاسکارزیر ۱۰۰ هزار تومان تا حدود ۲ میلیون تومان 
گیاه اسپاتی فیلومحدود ۲۰۰ هزار تومان تا بیش از ۲ میلیون تومان 
گیاه زاموفیلیا۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان 
گیاه تیالندزیا۱۰۰ هزارتومان تا حدود یک میلیون تومان 
موز زینتی۳۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان 
گل زعفران– 
گیاه آپارتمانی آنتوریومحدود ۱۰۰ هزارتومان تا بیش از یک میلیون تومان 
گیاه مارانتا۲۰۰ هزار تومان تا حدود ۲ میلیون تومان 
یوکا فیلیکمتر از ۱۰۰ هزار تومان تا حدود ۳۰ میلیون تومان 
برگ عبایی ابلق
گیاه لوندرزیر ۱۰۰ هزارتومان تا حدود ۳۰۰ هزارتومان 
گیاه فیکوس بنجامینحدود ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از ۳ میلیون تومان 
گیاه پول چینی– 
گیاه آپارتمانی اریکا۱۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان 
گیاه سینگونیوم پودوفیلوم۱۰۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان 
گیاه برگ عباییزیر ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان 
گیاه کالاتیا گورخری۱۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون
سرخس آشیانه پرنده– 
گیاه فیکوس آمستل۲۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان 
فیکوس الاستیکا۲۰۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان 
فیکوس بونسای۳۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان 
فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان 
گیاه اپارتمانی بونسای۲۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان 
سانسوریاحدود ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان 
گیاه بامبو۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰ میلیون تومان 
گوشتخوار نپنتس۱۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان 

گیاه پولیشیاس فابیان (Polyscias Fabian)

گیاه پولیشیاس فابیان از خانواده آرالیاسه بوده و از آن دسته گیاهانی است که به دلیل شرایط نگهداری سخت کمیاب است و کمتر گلخانه ای در ایران پیدا می شود که از این گیاه داشته باشد. از جمله سختی‌های نگهداری از این گیاه نیاز بالای رطوبتی است که کمتر در آب و هوای ایران فراهم است. این گیاه علاوه بر رطوبت حرارت بالایی هم می طلبد. درﺟﻪ ﺣﺮارت ﻻزم برای نگهداری این گیاه ﺣﺪود 20 ﺗﺎ 22 درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﻴﮕﺮاد است  و به همین دلیل کمتر در گلخانه ها پیدا می شود.

گیاه پولیشیاس فابیان (Polyscias Fabian)

آبیاری

همان‌قدر  که بی آب ماندن گیاه میتواند ضرر بزند، آبیاری پیش از حد نیز میتواند فرد را به خطر بیاندازد، در طول فصل رشد هر سه-چهار روز یکبار و در طول ماه های زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری کافی آبیاری بیش از حد میتواند باعث اسیب به گیاه بشود.

خاک

بهترین خاک برای پولیشیاس مخلوط خاک شامل قسمت تورب خزه،  قسمت لوم ،  قسمت ماسه و کمی پرلیت است .

نور

 این گل گران قیمت و سخت پسند، علاوه بر رطوبت بالای نور بالایی هم می طلبد و به آفتاب کامل با سایه خیلی کم نیازدارد و درجه حرارت متوسط برای این گیاه مناسب است.

گل استرلیتزیا یا پرنده بهشتی (strelitzia reginae)

گلی که همانند اسمش زیباست و نحوه قرارگیری گلبرگ های آن دقیقا مشابه یک پرنده زیباست و به همین دلیل آن با به یکی از گل‌های مناسب و لوکس برای هدیه دادن تبدیل کرده‌است. یک  پرنده زیبا که در اوج پرواز است و همانطور که پرنده نیاز به مراقبت دارد، این گل نیز از جمله گیاهان خاصی است که مراقبت های ویژه ای را طلب میکند. این گل که با ترکیب رنگ های نارنجی و قرمز و سبز،  زیبایی بی نظیری را  خلق میکند علاوه بر استفاده در دسته گل میتواند به صورت گلدانی هم در خانه نگهداری شود و یکی از ویژگی های مثبت این گل مخصوصا برای گلفروشی ها، امکان رویش 10 شاخه گل تنها از یک بوته است. این گل همیشه سبز است و می‌تواند تا حدود 1 متر ارتفاع داشته باشد.

گل استرلیتزیا یا پرنده بهشتی (strelitzia reginae)

آبیاری

پرنده بهشتی از جمله گیاهانی است که آبیاری و رطوبت بالا را ترجیح می دهد، پس در هنگام آبیاری دقت کنید که خاک گیاه اصلا خشک نشود و همیشه میزانی از رطوبت را داشته باشد، تنها در مرداد ماه که دوره خواب گیاه است باید آبیاری بسیار کمتر شود تا ریشه گیاه مراقبت  و این سوختن آن جلوگیری شود.

خاک

معمولا خاکی مخلوط از خاک باغچه، شن درشت یا پرلیت و کود دامی پوسیده، ترکیب خوبی برای این گیاه است که به دلیل ریشه های گسترده تا ۵۰ سانتی متر از عمق خاک را در بر میگیرد. به طور کلی خاک قلیایی بهترین گزینه برای این گیاه است اما معمولا در تمام خاک ها رشد میکند.

نور

اگر میخواهید گیاه پرنده بهشتی شما گل بدهد که اصل زیبایی این گل وابسته به آن است باید برای نور متوسط تا زیاد آن برنامه‌ریزی کنید.  نور کم سبب می‌شود که گیاه مواد مورد نیازی که برای گلدهی از طریق فتوسنتز از نور خورشید دریافت می‌کند را در دسترس نداشته باشد و به همین دلیل نتواند به طور طبیعی گلدهی داشته باشد و در نتیجه گل‌های این گیاه بدون نور زیاد باز نخواهند شد.

دما

این نوع گل آب و هوای معتدل  متمایل به گرم و مرطوب را دوست دارد و به همین دلیل در شمال کشور و یا باغ های ساحلی از رشد خوبی برخوردار است و سرمای بسیار زیاد را تحمل نمی کند، در صورتی که سرمای هوا به انجماد نزدیک می‌شد بهتر است که روی گل پلاستیک بکشید که از شدت سرما کم شود.

حدود قیمتی

بسته به قد و ارتفاع گیاه و تعداد گل‌های گیاه پرنده بهشتی قیمت آن از ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است.

برگ انجیری ابلق (Variegated Monstresa Delicosa)

برگ انجیری ابلق مانند گونه های دیگر برگ انجیری جزء گیاهان آپارتمانی مقاوم به شرایط سخت محیطی است و به آسانی میتواند در خانه پرورش داده شود و تکثیر آسانی دارد. اما این گیاه برخلاف گونه های دیگر برگ انجیری قیمت بالاتری دارد و جز گیاهان گران قیمت به حساب می آید که به دلیل ظاهر زیبای آن و ترکیب رنگ سبز و سفید است که ظاهری خاصی به آن می دهد و با قیمت گرانتری در مقایسه با سایر ارقام گل انجیری به فروش می‌رسد. زادگاه برگ انجیری ابلق، جنوب مکزیک و کلمبیا است و رشد تقریبی آن ۵۰ – ۱۵۰ سانتی متر است.

برگ انجیری ابلق (Variegated Monstresa Delicosa)

آبیاری

زمانی که  50 الی 75 درصد خاک گیاه خشک شد میتوانید آن را  آبیاری کنید، در فصول سرد هم بهتر است پس از خشک شدن خاک به طور کامل آبیاری را انجام دهید و آن را تا جایی ادامه دهید که آب از زهکش گلدان خارج شود، سپس آب جمع شده در زیر گلدانی را خالی کنید تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید، در صورت آبیاری بیش از اندازه برگ های گیاه قهوه‌ای می شود و برگ های جدید باز نمی شوند.

خاک

برای این گیاه نیز مثل خیلی از گیاهان آپارتمانی میتوانید از خاک گیاهان آپارتمانی اما در صورت سنگین بودن خاک پرلیت یا پیت ماس اضافه کنید تا سبک شده و  تخلخل آن افزایش پیدا کند .

نور

گیاه به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد البته می تواند با نور کم نیز رشد کند ولی میزان رشد و ابلقیت گیاه که دلیل گران قیمتی و زیبایی آن است کاهش می یابد و از طرفی نور مستقیم حاد و گرم باعث سوختن و قهوه ای شدن برگ ها می شود.

دما

 برگ انجیری ابلق گیاهی گرمسیری است و در محیط‌های گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند. بهترین دما برای رشد، 18 الی 27 درجه سانتیگراد است. از آنجایی که گیاهی مقاوم در برابر تغییرات دمایی نیز هست می‌تواند حداقل 10 و حداکثر 30 درجه سانتیگراد را نیز به خوبی تحمل نماید.

حدود قیمتی

قیمت این  گیاه در ایران بسته به اندازه از حدود۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان است.

گیاه برگ انجیری ابلیکوآ (Monstera Obliqua)

یکی دیگر از گیاهان لاکچری و لوکس آپارتمانی گیاه برگ انجیری ابلیکوآ است با برگهای تو خالی زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد. این نوع گیاه از کمیاب ترین گونه های برگ انجیری با شباهت بسیار زیاد به گونه آدانسونی است اما در اصل برگهای این گونه بیشترین سوراخ را در بین برگ انجیری ها دارند و شبیه به یک توری رشد می‌کنند گیاهی که انگار برگهایش توسط حشره ها و پرندگان دیگر خورده شده اند و به حالت حفره های تو خالی بین برگ های گیاه درامده است.  رشد این گیاه آرام است، برگ‌هایش حالت کاغذی مانند و باریک داشته و گیاه به میزان بالایی از رطوبت نیاز دارد.

گیاه برگ انجیری ابلیکوآ (Monstera Obliqua)

آبیاری

این گیاه از جمله گیاهانی است که به آبیاری بسیار زیاد حساس است، زمانی که سطح خاک خشک شد شرایط آبیاری مجدد فراهم است، در صورت آبیاری بیش از حد، رنگ برگ های گیاه تغییر میکند. رطوبت بیشتر محیط باعث بزرگ تر شدن برگ های گیاه می شود که زیبایی آن را بیشتر میکند. این نوع از گیاه برگ انجیری دارای شیار های میان برگ است و شیار ها حاشیه برگ را لمس نمی کنند. این مونسترا در صورت بلوغ برگ هایش بسیار بزرگ از دیگر انواع شده و شیار ها می تواند گاهی تاحدود 90 درصد از سطح برگ را بپوشانند.

خاک

زهکشی مناسب برای رشد این گیاه ضروری است، استفاده از خاکی با زهکشی مناسب ، خاک آماده کسب و یا کمپوست بهترین خاک برای رشد این گیاه است.

نور

 گیاه به نور زیاد ولی به صورت غیرمستقیم نیاز دارد.

دما

در دمای معتدل گیاه شرایط بهتری خواهد داشت، دمای ۱۶ تا ۲۵ درجه قابلیت نگهداری دارد و بهترین دما ۲۲ درجه است. این گیاه از جمله گیاهان بسیار کمیاب است که به دلیل رطوبت بسیار بالای مورد نیاز شرایط نگهداری آن به سادگی فراهم نمیشود، برای جلوگیری از ریزش برگ ها  در این گیاه باید رطوبت دائمی بالای 80 درصد برای آن فراهم باشد و بدون رطوبت کافی، برگ های آن زرد و چروکیده شده و می ریزند.

گیاه آلوکازیا آزلانی یا بابا آدم (Alocasia Azlanii)

 شاید کمتر اسم گیاه آلوکازیا به گوشتان خورده باشد اما اگر حتی ذره‌ای اهل گل و گیاه باشید نام بابا آدم را شنیده اید. آلوکازیا یا بابا آدم گیاهی با ابهت با برگ های پهن است که مورد توجه سلایق برگ پهن پسند است. این گیاه که به دلیل شباهت برگ هایش به گوش فیل به گیاه فیل گوش هم معروف است. ریشه استوایی دارد و انواع مختلفی دارد که طول آنها از ۲۰ تا ۹۰ سانتی متر می رسد.

گیاه آلوکازیا آزلانی (Alocasia Azlanii)

آبیاری

به دلیل خواستگاه مرطوب این گیاه، آلوکازیا نیاز رطوبتی بالایی دارد و خاک همیشه  باید از رطوبت برخوردار باشد و برای آبیاری باید دقت کرد و هر زمانی که متوجه از دست دادن رطوبت خاک شدیم باید گیاه را آبیاری کنیم، اما در فصل سرد با توجه به کاهش نیاز گیاه باید فواصل آبیاری گیاه افزایش پیدا کند. رطوبت محیطی هم همواره باید برای رشد بهتر گیاه بالا باشد، در صورت کاهش رطوبت محیط، چروکیدگی و جمع شدن و خشکیدگی حاشیه و نوک برگ‌های گیاه اتفاق می افتاد.

خاک

در این گیاه نیز مانند بسیاری دیگر از گیاهان، زهکشی درست بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم خروج زه آب و سنگین بودن خام ریزوم گیاه دچار پوسیدگی خواهد شد. آلوکازیا نیاز به خاکی دارد که  سبک باشد با زهکش خوب، تا آب را در خود نگه ندارد. ترکیبی از پست موس، پرلایت و خاک برگ برای این گیاه مناسب است.

نور

آلوکازیا علاقه بسیار زیادی به نور دارد و برای نگهداری از این گیاه، فراهم کردن نور مناسب بسیار مهم و الزامی است. در صورت نبود نور، گیاه رشد کافی نخواهد داشت، البته باید دقت کرد که نور مستقیم هم موجب سوختگی برگ های گیاه می شود به همین دلیل باید نور به صورت غیرمستقیم به گیاه برسد.

حدود قیمتی

قیمت این نوع گیاه بسته به ابعاد و اندازه گیاه از ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان متغیر است.

گیاه آپارتمانی فیلودندرون برگ کنگره‌ای (Philodendron Narrow)

برگ های کنگره ای و مواج آن باعث شده است با این نام شهره باشد، فیلودندرون کنگره ای گیاهی مقاوم با برگ هایی متفاوت، بومی جنگل های بارانی است و به دلیل داشتن برگ و تنه ضخیم در برابر آبیاری و رطوبت کم نسبت به دیگر فیلودندرون ها مقاوم تر باشد. این گیاه می تواند یک گل معمولی باشد و از طرفی می تواند یک گل گران قیمت و لاکچری به حساب بیاید. فیلودندرون اگر دارای رنگ نارنجی، قرمز آجری، صورتی و سبز تیره باشد، گونه‌ای کمیاب است و رشد کندی دارد. اما به طور کلی فیلو دندرون یکی از گل ها با ساده ترین روش نگهداری است و می‌تواند به منزل شما نشاط بدهد.

گیاه آپارتمانی فیلودندرون برگ کنگره‌ای (Philodendron Narrow)

آبیاری

گیاه رطوبت دوستی به حساب می آید از نظر آبیاری هم نیاز آبی بالایی دارد، بهتر است در طول فصل رشد فعال گیاه، یعنی بهار و تابستان، خاک گیاه را همواره مرطوب نگه دارید. با آمدن زمستان و کاهش سرعت رشد ، قبل از آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک کاملا خشک شود. بهتر است از آبی که چند روز در دمای محیط مانده و کلر آن از بین رفته برای آبیاری استفاده کنید.

خاک

فیلودندرون کنگره‌ای خاک کمی مرطوب، آلی و با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. اگر خاک خیلی خیس و مرطوب یا خیلی خشک و شنی باشد، در معرض خطر پوسیدگی ریشه یا کم آبی قرار می گیرد. این گیاه خاکی را ترجیح می دهد که  زهکشی در آن به خوبی انجام شده و هوا در اطراف ریشه تردد داشته باشد. خاک گلدان چند منظوره برای این گیاه مناسب است و میتوان در کنار آن  از خاک گیاهانی مثل خاک ساکولنت و خاک کاکتوس استفاده کنید.

نور

این گیاه روزانه حداقل به 3 الی 4 ساعت نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد اما به طور کلی گیاه مقاومی است و می‌تواند شرایط مختلف نوری را تحمل کند و خودش را با آن وقف بدهد و در مکانی کاملا سایه یا پر نور می تواند رشد کند اما رشد آن ایده آل نخواهد بود و به خصوص با نور کم برگ ها کوچک شده و فاصله بین آنها زیاد می شود. نکته مهم این است که گیاه هرگز نباید تحت اشعه مستقیم خورشید قرار بگیرد زیرا به سرعت می سوزد.

دما

این گیاه از نظر شرایط زندگی با انسان شباهت های دارد و  بازه دمایی مطلوب برای گیاه با دمای مناسب برای انسان یکسان است.  بازه دمایی بین 24 الی 27 درجه سانتی گراد در طول روز و در دمای بالای 13 درجه در شب نگه دارید.

حدود قیمتی

از ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان بسته به اندازه و ابعاد آن متفاوت است.

گیاه فیلودندرون مینی‌ما (Philodendron Minima)

گیاه رافیدوفورا تتراسپرمای گرمسیری که با نام فیلودندرون مینیما رایج است اصطلاحا به “مینی هیولا” یا “پیکولو” معروف است. این گیاه با ریشه نیوزلندی در این کشور به صورت انبوه تولید و پرورش می شود که از دلایل گران قیمتی آن خاص و نادر بودن این گیاه است. برگ های این گیاه دارای رنگ زرد بسیار زیبایی هستند و در انواع مختلفی وجود دارد که مدل های  Lynamii و Joepii قیمت بسیار بالاتری هم دارند .

گیاه فیلودندرون مینی‌ما (Philodendron Minima)

آبیاری

گیاه فیلودندرون مینیما خود را زمانی آبیاری کنید که ۵۰ تا ۷۵ درصد از سطح خاک کاملا خشک شده باشد و میزان آبیاری را تا جایی ادامه دهید که آب از سوراخ زه کشی خارج شود و سپس زیر گلدانی را خالی کنید.

خاک

خاک گیاه باید حاوی مواد آلی و دارای بافتی مناسب باشد. کوددهی در فصل رشد بهار و تابستان به رشد مناسب گیاه کمک میکند. استفاده از کودهای گیاهی مناسب یکبار در ماه به رشد گیاه کمک می‌کند.

نور

گل فیلودندرون به نور مناسب نیاز دارد، نه باید تحت شعاع نور بیش از حد قرار بگیرد و نه میتواند نبود نور را تحمل کند، بهتر است آن را در محیطی با نور پراکنده قرار دهید و از نور مستقیم آفتاب در فصول گرم جلوگیری کنید. نور کم نیز ممکن است باعث کاهش رشد و زیبایی گیاه شود.

دما

فیلودندرون دمای بالای 13 درجه را دوست دارد و با هوای سرد چندان ارتباط برقرار نمیکند بنابراین آن  را از درهای باز و به ویژه در فصل زمستان دور نگه دارید.

ساکولنت افوربیا اینگنس (euphorbia ingens)

اگر میخواهید بیابان‌های آفریقا را به خانه بیارید افوربیا اینگنس میتواند این کار را برای شما بکند، فوربیا اینگنس با نام علمی Euphorbia ingens، متعلق به خانواده بومی آفریقای جنوبی است و در مناطق خشک آنگولا، زیمبابوه، مالاوی، زامبیا، موزامبیک و … یافت می‌شود. نور زیاد یکی از اصلی ترین نیازهای این گیاه است در صورت تامین آن  جزء ساکولنت هایی است که به راحتی می توان در آپارتمان ها از آن نگهداری کرد. افوربیا ها در صورت داشتن شرایط ایده آل محیطی تنه جوش می زنند و با برگ های که دارند، جلوه زیبایی پیدا می کنند.

ساکولنت افوربیا اینگنس (euphorbia ingens)

آبیاری

به دلیل شرایط محیطی بومی افوربیا اینگنس این گیاه می‌تواند مدت زمان طولانی بی‌آبی را تحمل کند، در شرایط آپارتمانی هم میتوانید هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان گیاه را آبیاری کنید فقط دقت داشته باشید که خاک گیاه کاملا خشک شده باشد. در زمستان ها هم آبیاری را باید به یکبار در ماه کاهش داد. آبیاری بیش از حد و خیس ماندن خاک باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه خواهد شد

خاک

این گیاه دشمن آب و رطوبت مانده در خاک است و به همین دلیل برای نگهداری از افوربیا اینگنس نیاز به بستر خاکی با زه‌کشی بسیار مناسب است. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه مخلوطی از چهار قسمت ماسه شسته، دو قسمت پیت ماس و یک قسمت هم کود پوسیده است. برای نگهداری بهتر از این گیاه گلدان های پلاستیکی و سفالی که ابعاد مناسبی داشته باشند انتخاب بهتری است ، گلدان انتخابی شما نباید نسبت به اندازه  گیاه تان خیلی بزرگ‌تر باشد چون احتمال پوسیدگی را افزایش می دهد.

ساکولنت افوربیا اینگنس (euphorbia ingens)

نور

شاید بتوان مهم ترین شرایط نگهداری گیاه را نور برشمرد، نگهداری از افوربیا اینگنس نور نسبتاً زیادی نیاز دارد. اگر در خانه افوربیا دارید حتما آن را نزدیک به پنجره جنوبی قرار دهید . اگر خانه یا آپارتمان شما دارای بالکن یا حیاط است میتوانید در فصول رشد گلدان را به آنجا منتقل نمایید.

دما

همانطور که واضح است افوربیا متعلق به سرزمین های با آب و هوای گرم و خشک است و این گیاه هم مانند  بسیاری از کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها علاقه‌مند به هوای تا حدودی گرم است و بهترین دما برای مراقبت از آن دمایی بین ۲۲ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. در زمستان هم برای سالم ماندن این گیاه دما نباید از منفی ۲ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر بیاید.

حدود قیمتی:

بسته به ابعاد و اندازه از ۲۰۰ هزار تومان تا بیش از ۱۰ میلیون تومان متغیر است.

ساکولنت افوربیا اینگنس (euphorbia ingens)

گیاه ارکیده شن ژن نونگکه ( Shenzhen Nongke Orchid)

گل ارکیده شنژن نونگکه یک گل کاملاً ساخت بشر است که طی 8 سال تحقیق در علوم کشاورزی توسط گروه همنام خود شنژن نونگکه در چین ساخته شده است. این گل نادر که تنها هر ۴ تا ۵ سال یک بار گل می دهد، پس از ۸ سال تلاش سخت گسترش یافت و یکی از گران قیمت ترین گل‌های جهان است که خرید و فروش شده است.

گیاه ارکیده شن ژن نونگکه ( Shenzhen Nongke Orchid)

آبیاری

ارکیده ها باید متفاوت از اکثر گیاهان سیراب شوند زیرا آنها اغلب به جای خاک در مخلوط سنگ و پوست کاشته می شوند. آب مورد نیاز ارکیده به نوع ارکیده، گلدان، مخلوط گلدان، میزان رطوبت و نور نیز بستگی دارد. مطمئن باشید که هر بار ارکیده، آب را کاملاً جذب کند و قبل از ورود آب به خاک، حتما ریشه ها رطوبت را جذب کرده باشند. برای آب دادن به ارکیده ساده ترین کار گذاشتن گل ارکیده در کنار سینک است، شیر آب را به مدت ۵ دقیقه باز بگذارید و برای تخلیه کامل آب ، صبر کنید و از آب مقطر یا نمکی پرهیز شود.

خاک

گلدان های خوب زهکشی شده مانند پوست درخت ارکیده یا مخلوط ارکیده ریز ریز معمولا گزینه مناسبی برای خاک انواع گل‌های ارکیده هستند.

نور

انواع ارکیده ها در مورد نور به ویژه در داخل خانه، بسیار خاص هستند. برخی نور زیاد را ترجیح می دهند و باید آنها را بدون مانع پشت پنجره جنوبی گذاشت، اما برخی انواع دیگر نور محدود را می پسندند و باید در شمال خانه قرار بگیرند. برگها میتوانند راهنمای خوبی برای نور مورد نیاز باشند. برگ های قهوه ای نشان می دهد گیاه شما به نور کمتری احتیاج دارد. برگ هایی که به رنگ سبز عمیق است اغلب به نور بیشتری احتیاج دارند.

دما

در طول روز در دماهای معتدل بین ۲۰-۳۰ درجه سانتی گراد رشد می کنند و در شب محیط های کمی سرد را تحمل می کند ، اما در هنگام گل دادن باید دما ثابت بماند. دمای سرد می تواند باعث ریزش گل ها و جوانه ها شود .

حدود قیمتی

در سال 2005 این گل در حراج به یک پیشنهاد دهنده ناشناس با قیمت 1.68 میلیون یوان یا 160 هزار پوند فروخته شد.

نخل لیندا (Ponytail)

یکی از پرطرفدارترین گیاه هایی که در سالهای اخیر بسیار عمومیت پیدا کرده است گیاه نخل لینداست، این گیاه خاص با بسیاری از گیاهان دیگر ظاهر متفاوتی دارد، برگهای فرفری و بلند و تنه‌ی نسبتا ضخیم و قهوه‌ای رنگ این گیاه جذابیت بیشتری به آن داده است که می‌تواند یک دکوراسیون جذاب را در خانه شما بسازد. از طرف دیگر نگهداری از این گیاه کار چندان سختی نیست، نخل لیندا گیاهی بسیار سازگار است که مراقبت از آن بسیار آسان بوده و حتی تازه‌کارها هم می‌توانند از این گیاه زیبا به راحتی نگهداری کرده و از زیبایی‌اش لذت ببرند به همین دلیل یکی از گیاه های گران قیمت محسوب می شوند. نخل لیندا رشد کندی دارد به همین دلیل گیاه مناسب برای فضاهای محدود نیز به حساب می آید نخل لیندا مانند انواع دیگر گونه های نخل گیاه مناسبی برای  کسانی است که وقت زیادی برای رسیدگی به گیاهان ندارند یا دائم به مسافرت می‌روند.

نخل لیندا (Ponytail)

آبیاری

از آن‌جایی که نخل لیندا یا پافیلی از خانواده‌ی ساکولنت‌هاست، در محیط نیمه‌ خشک بهترین رشد را دارد و لازم است که بین هر آبیاری اجازه دهید که خاک گیاه کاملا خشک شود. این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و بهترین روش این است که هر دو تا سه هفته یک‌بار بسته به شرایط رطوبتی منزل‌تان به آن آب بدهید.

خاک

لیندا به خاک ویژه با فرمول خاصی نیاز ندارد ولی می توانید برای نخل لیندا از خاک کاکتوس استفاده کنید. فقط دقت کنید که خاک تازه باشد و قبلا استفاده نشده باشد. برای این که گیاهتان جلوه‌ی زیباتری داشته باشد می‌توانید آن را در گلدانی بکارید که ارتفاع زیادی دارد تا برگ‌های لیندا روی زمین نریزند و به صورت آویز بمانند.

نور

نخل لیندا یا نخل دم اسبی از جمله گیاهان با نیاز نوری بالاست و به نور کامل مستقیم یا غیرمستقیم نیاز دارد، اما از آنجایی که گیاهی کاملا سازگار است، می‌تواند نصف سال را در جایی کم‌نورتر بگذراند. یعنی اگر در بهار و تابستان آن را در جایی پرنور و در فضای باز مثل تراس بگذارید، می‌تواند در طول پاییز و زمستان نور کم را هم تحمل کند.

دما

نخل لیندا به دمای هوای معمولی منزل یعنی ۱۵ تا ۲۶ درجه نیاز دارد. در شب هم نباید دمای هوا به زیر ۷ درجه برسد. اگر گیاه در بازه‌ی دمایی گفته شده قرار نگیرد، احتمالا رشد خوبی نخواهد داشت. نخل لیندا در مقابل تغییرات دمای هوا مقاوم است و می‌تواند دماهای نزدیک صفر را هم تحمل کند، اما این اتفاق نباید به‌صورت مداوم یا عمدی رخ دهد.

حدود قیمتی

بسته به ابعاد گیاه از ۱۰۰ هزار تومان تا ۵۰ میلیون تومان متفاوت است.

نخل شامادورا (Chamadorea)

ظاهر ظریف و زیبای نخل شامادورا آن را به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. زادگاه اصلی این گیاه قسمت‌های جنوبی مکزیک و گواتمالا است . شامادورا می‌تواند هوای محیط اطرافش را تصفیه کند و  طراوت خاصی به آن ببخشد. شامادورا برعکس همه گل‌های دیگر با نور کم و غیرمستقیم برگ‌هایی خوش‌رنگ‌تر و شاداب‌تر خواهد داشت. مقاومت بالای این گیاه در برابر نور کم آن را به گیاهی قوی برای نگهداری در خانه و محل کار به ویژه برای مناطق کم‌نور تبدیل کرده است.

نخل شامادورا (Chamadorea)

آبیاری

برای آبیاری شامادورا  ابتدا سطح خاک را چک کنید و در صورت خشک بودن آبیاری کنید اما اگر هنوز سطح خاک  مرطوب باشد یعنی برای آبیاری زود است. به طور کلی پیشنهاد می‌شود این گیاه را در فصل تابستان در هفته دو بار و در فصل زمستان هر هفته یک بار آبیاری شود.

خاک

 مهم‌ترین بخش شرایط نگهداری از شامادورا مهیا کردن خاک مناسب برای آن است که زهکشی مناسبی داشته باشد و ترکیبی از  یک قسمت خاک برگ و یک قسمت خاک باغچه می‌تواند بهترین گزینه برای این گیاه باشد و با ماهی یک بار کوددهی میتواند شرایط بهتری برای رشد پیدا کند. در فصل رشد با کودهای سه بیست و برگ دهی میتوانید تمام عناصر مورد نیاز گیاه را به آن برسانید.

نور

شامادورا به گیاه با نیاز نوری کم شهرت دارد و نور کم تا متوسط به صورت غیرمستقیم برای رشد این گیاه کافی است. نخل شامادورا تا مقدار زیادی نسبت به سایه مقاوم است و در واقع سایه دوست محسوب می‌شود و نور شدید و زیاد باعث سوختن برگ های گیاه خواهد شد.

دما

دمای معمول محیط زندگی برای رشد نخل شامادورا مناسب است . یعنی دمای حدودی بین ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد برای رشد نخل شامادورا کفایت می‌کند.

حدود قیمتی

از ۱۰۰ هزار تومان تا حدود ۲ میلیون تومان متغیر است.

نخل آپارتمانی ماداگاسکار (Madagascar Palm)

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار نخل ماداگاسکار است که در واقع نخل نیست و از خانواده خرزهره‌ها محسوب می شود. ولی به دلیل شباهت آن به گروه نخل‌ها به نخل ماداگاسکار شهرت یافته است. گونه‌های مختلفی از این گیاه در جهان وجود دارد که اکثر آن‌ها بومی منطقه ماداگاسکار هستند و در برابر تغییر شرایط بسیار مقاومت کرده و آن را به سختی می‌توان از بین برد. نخل ماداگاسکار به دلیل زیبایی ظاهر و پرورش آسان در بسیاری از نقاط جهان تولید می شوند.برگ‌های گیاه از انتهای ساقه آن می‌رویند که در فصل بهار میان برگ‌ها، گل نیز مشاهده می‌شود.

نخل آپارتمانی ماداگاسکار (Madagascar Palm)

آبیاری

 نخل ماداگاسکار از جمله گیاهانی است که به آبدهی زیاد حساس است و بهترین روش به این صورت است که هفته‌ای دوبار به آن آب داده شود، اما باید دقت کرد که  زهکشی آن به درستی انجام شود تا از انباشته شدن آب در گلدان جلوگیری شود چون انباشته شدن آب باعث گندیدگی ریشه‌ها شده و آبیاری بیش از حد گیاه نیز سبب زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود.

خاک

خاک نخل ماداگاسکار باید سبک و دارای زهکشی مناسب باشد تا آب اضافی آن به سرعت از گلدان خارج شده و مانع از پوسیدگی ریشه شود.

نور

نخل ماداگاسکار از جمله گیاهانی است که به نوز زیاد نیاز دارد به همین دلیل تراس و محیط های باز یکی از مناسب ترین مکان ها برای نگهداری این گیاه است البته از انجایی که گیاه مقاومی به حساب می آید نور زیاد و غیر مستقیم هم برای نخل ماداگاسکار کفایت می‌کند.

دما

همانطور که میتوان حدس زد این گیاه به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه بومی  خود گرما دوست است و از سرما گریزان است، دمای بین 10 تا 50 درجه میزان دمایی است که این گیاه در آن می‌تواند به حیات خود ادامه دهد. در دمای زیر 10 درجه، برگ‌های گیاه سیاه می‌شوند و می‌ریزند و ساقه دچار پوسیدگی می‌شود.

حدود قیمتی

از زیر ۱۰۰ هزار تومان تا حدود ۲ میلیون تومان.

گیاه اسپاتی فیلوم ( Peace lily)

اسپاتی فیلوم گیاهی از خانواده شیپوریان است و بومی جنگلهای مرکزی و جنوب آمریکا به حساب می آید ، این گیاه  دارای برگهای سبز براق به شكل نیزه ای است و گلهای كوچك آن روی سنبله سفید استوانه ای، ظاهر میشوند این گل وظیفه تصفیه آلودگی هوا را دارند و سموم موجود در منازل شامل فرمالدهید و آمونیاک را از بین میبرد.

گیاه اسپاتی فیلوم ( Peace lily)

آبیاری

این گیاه بسیار رطوبت دوست است اما باید دقت کرد که اجازه ندهید خاک آن خیس باشد، بهتر است آب دهی را وقتی که خاک خشک شد انجام دهید ولی هرگز اجازه ندهید گیاه در خاک خیس دائمی بماند و اجازه ندهید تا گیاه از کم آبی پژمرده شود. هر دو حالت باعث تغییر رنگ دادن برگ های گیاه و قهوه ای شدن آنها می شود ، اگر این اتفاق را مشاهده کردید حتما برنامه آبیاری گیاه را تغییر دهید و امیدوار باشید چون این گیاه به سرعت خود را ترمیم و از پژمردگی نجات می دهد.

خاک

اسپاتی فیلوم به خاکی با زه کشی مناسب نیاز دارد و ترکیب پیت ماس و خاک برگ و پرلیت انتخاب خوبی برای آن است. علت پژمرده شدن برگ های این گیاه عدم مواد مغذی خاک است که با کوددهی تامین می شود.

نور

گل اسپاتی فیلوم سفید نور کم را میتواند تحمل کند و خود را با آن وفق دهد نور غیر مستقیم و نیم سایه برای اسپاتی فیلوم نور بسیار مناسبی است. اسپاتی را در محیط خیلی تاریک قرار ندهید، چرا که باعث بی حالی برگهای گیاه خواهد شد و بدون وجود نور پنجره و یا لامپ، با مشکل کمبود گلدهی و یا عدم وجود گل مواجه خواهد شد.از طرفی  نور مستقیم هم برای این گیاه غیرقابل تحمل است.

دما

از آنجا که زادگاه اسپاتی مناطق گرمسیری است، به هوای سرد حساس است و بهتر است در دمای کمتر از 13 درجه قرار نگیرد. دمای رایج در منزل و مقداری گرم تر برای رشد بهتر این گیاه مناسب است در هوای بسیار گرم هم باید گیاه دائما غبارپاشی شود تا خنک شود. تغییر دمایی شدید هم برای گیاه خوشایند نیست و  در کل دمای بین 12 الی 23 درجه را ترجیح میدهد.

حدود قیمتی

از حدود ۲۰۰ هزار تومان تا بیش از ۲ میلیون تومان.

گیاه زاموفیلیا (ZZ Plant)

یکی دیگر از گیاهان پرطرفدار در دکوراسیون داخلی گیاه زاموفیلیاست، این گیاه مقاومت بسیار بالایی دارد  و با برگهای سبز و براق و چرمی زیبایی دو چندانی به محیط می دهد. این گیاه  بومی مناطق گرمسیری شرق آفریقا و شمال شرقی آفریقای جنوبی است و به طور متقارن و پر پشت، اطراف ساقه رشد می کند. گیاه زاموفیلیا گیاهی همیشه سبز، بسیار مقاوم و دارای رشد کند است و به نام های دیگر مانند نخل اروید، گیاه جاودانگی، گیاه همیشگی و گیاه پولادی معروف است و در انواع سبز، بلک و ابلق موجود است.

گیاه زاموفیلیا (ZZ Plant)

آبیاری

آبیاری زیاد میتواند دشمن اصلی حیات این گل باشد، گیاه زاموفیلیا در برابر کم آبی مقاوم است و نیاز کمی به آب دارد. میزان آبیاری زاموفیلیا بستگی به دما و رطوبت محیط اطراف دارد. در تابستان معمولاً هفته ای یکبار و در زمستان دو هفته یکبار به آبیاری احتیاج دارد. حتما قبل از آبیاری خاک گیاه را چک کنید و در صورت خشک بودن کامل خاک گیاه را آبیاری کنید.

خاک

به دلیل همین که آب اطراف ریشه میتواند دشمن گیاه باشد خاک مناسب زاموفیلیا، خاکی سبک، متخلخل با زهکشی بالا است که آب اضافی در اطراف ریشه تجمع پیدا نکند. بهترین خاک برای نگهداری زاموفیلیا خاک کاکتوس است، چون این گیاه نسبت به آبیاری حساس بوده و سریعا آسیب می‌بیند. در نتیجه خاک منتخب برای آن باید دارای زهکشی عالی باشد و خاک کاکتوس دارای چنین ویژگی است.

نور

زاموفیلیا به نور متوسط نیاز داشته و با نور کم نیز به‌خوبی کنار می‌آید اما با نور متوسط رشد و عملکرد بهتری خواهد داشت و نور مستقیم و اشعه داغ خورشید باعث سوختگی گیاه خواهد شد. در سایه نیز می توان این گیاه را نگهداری کرد اما بهتر است گلدان گیاه زاموفیلیا را با فاصله از پنجره قرار دهید.

دما

از آنجایی که زاموفیلیا گیاهی از مناطق گرمسیری است زندگی در هوای گرم را ترمیم می دهد و  بهترین دما برای نگهداری از گیاه زاموفیلیا بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است؛ اما این گیاه تا دمای 34 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می‌کند و از طرفی با سرمای زیاد رابطه ای ندارد به گونه ای که حداقل دمایی که گیاه زاموفیلیا میتواند تحمل کند 10 درجه سانتیگراد است و در زمستان ها بهتر است آن را داخل محیط خانه نگهداری کنید یا روی آن را نایلون بکشید.

حدود قیمتی

از ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان.

گیاه تیلاندزیا (Tillandsia)

این گیاه عجیب و خاص شبیه خیلی از گیاه های دیگر نیست، این گیاه هوازی خاک و ریشه ندارد از خانواده گیاهان آنوبیاسه است و با توجه به اینکه از نظر ظاهری بسیار جذاب است و به عنوان یک گزینه محبوب برای تزیین آکواریوم‌ها و محیط‌های آبی استفاده می‌شود و با توجه به نداشتن خاک به‌طور مستقیم از آب عناصر غذایی خود را جذب کرده و  رشد میکند و در صورت فراهم بودن شرایط رشد میتواند به مدت طولانی زنده بماند و با ارائه مواد غذایی مخصوص گیاهان آبی، می‌توان به رشد سالم و زیبایی دائمی تیلاندسیا کمک کرد.

گیاه تیلاندزیا (Tillandsia)

آبیاری

از آنجایی که این گیاه خاکی ندارد آبیاری آن میتواند کمی غیرقابل تصور باشد اما با روش های مثل اسپری آب روی برگ‌ها و غوطه‌ور‌کردن گیاه در آب می‌توان انجام داد. آب مورد‌نیاز تیلاندسیا باتوجه به گونه و دمای محیطش تعیین می‌شود و مقدار ثابتی را نمی‌توان برای آبیاری این گیاه در‌نظرگرفت. با توجه به اینکه گیاه ریشه ای ندارد برگ‌های ضخیمش به عنوان وسیله‌ای برای جذب آب و مواد غذایی عمل می‌کنند اما باید حتما دقت داشت که در آبیاری این گیاه از آبی که دارای کلر زیاد یا مواد معدنی اضافی است استفاده  نشود بلکه آب نرم‌تر و مناسب برای آکواریوم‌ها برای آبیاری این گیاه مناسب است.

خاک

این گیاه نیازی به خاک ندارد.

نور

یکی از علایم حیاتی مهم این گیاه نور است، گیاه تیلاندسیا به نور معتدل تا روشن نیاز دارد و بهترین مکان برای قرار دادن تیلاندسیا، در جایی است که نور مستقیم آفتاب نیافتد، اما از نور طبیعی بهره‌برده باشد.

دما

این گیاه هوازی هم مثل خیلی گیاه های دیگر گرما را ترجیح می دهد و دمای بالاتر بهترین شرایط برای رشد تیلاندسیا را ایجاد می‌کنند. دماهای بین 20-25 درجه سانتیگراد به عنوان محدوده مناسب رشد گیاه به حساب می آیند و اگر دمای محیط پایین‌تر از این محدوده باشد، رشد آن به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

حدود قیمتی:

از ۱۰۰ هزارتومان تا حدود یک میلیون تومان.

موز زینتی(Musa bananarama)

خاستگاه این گیاه که اخیرا در خانه خیلی ها پیدا می شود مناطق گرمسیری جنوب آسیا تا جنوب شرق آسیا و شمال استرالیا است، گیاهی بسیار زیبا با برگ‌های بلند و کشیده پشت سر هم است که طول آنها تا یک متر نیز می‌رسد، این گیاه زینتی که ارتفاع آن حدودا به 3 ونیم الی 6 متر می رسد، برگ هایی پارویی مانند دارد که گل آذین آن به صورت عمودی یا اریب از تنه خارج می‌ شود و اینکه این درختچه در محیط آپارتمان هم مثمر است میتواند یک ویژگی بی نظیر برای موز زینتی باشد که جذابیت آن را برای خیلی از افراد بیشتر میکند.

موز زینتی(Musa bananarama)

آبیاری

درختچه موز زینتی  بعداز خشک شدن 4 الی 5 سانت از خاک مجددا نیاز به آبیاری دارد و در فصل زمستان، آبیاری یکبار در هفته کافی است اما در هنگام آبیاری باید دقت شود که  قطرات آب روی برگ‌های این گیاه به جا نماند، چون در صورت تماس با اشعه مستقیم خورشید تبدیل به لکه‌های قهوه‌ای روی برگ می شود.

خاک

درختچه موز زینتی خاک‌های ارگانیک، غنی، دارای زهکشی مناسب و کمی اسیدی را ترجیح می‌دهد، اما نمی‌تواند خاک های آهکی را تحمل کند، ترکیبی از خاک، پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت و ورمی کمپوست برای رشد این گیاه لازم است.

نور

درختچه موز زینتی به نور زیادی نیاز دارد و اگر آن را داخل آپارتمان نگهداری میکنید باید پرنورترین مکان را برای این گیاه کنار بگذارید.

دما

بهترین بازه دمایی که این گونه موز می تواند در آن رشد کند ۲۶ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است و شرایط گرم و داغ باشد به گلدهی می رسد اما در صورتی که در این دما قرار نگیرد ممکن است رشد آن با اختلال مواجه شود.

حدود قیمتی

از ۳۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان

گل زعفران Saffron) Crocus)

زعفران، گیاهی کوچک، علفی، پایا و چند ساله است کهرشد کمی دارد و ارتفاع آن به ۱۰ سانتی متر نمی رسد و قطر لامپ های آن ها به ۳۰ سانتی متر رسیده و به شکل صاف و گرد است  که ریشه های رشته مانندی نیز دارند و دارای گل های یاسی مایل به آبی است. این گیاه بخش های مختلفی دارد اما مهم ترین بخش آن  همان کلاله سه شاخه قرمز است که Stigma نام داشته و اصل و اساس گیاه زعفران است و شامل رنگ و عطر و طعم منحصربه‌فرد بوده و مصارف غذایی، دارویی، آرایشی، و… دارد. نگهداری آن به عنوان گیاه زینتی جز دسته نگهداری های تقریبا سخت به حساب می آید.

گل زعفران Saffron) Crocus)

آبیاری

گیاه زعفران به دلیل اینکه در مناطق خشک رشد می کند، نیاز زیادی به آب ندارد و نسبت به بی آبی نیز مقاوم است حتی آبیاری زیادی میتواند به رشد گیاه هم آسیب برساند و باید گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که خاک آن کاملاً خشک شده باشد.

خاک

برخلاف آبیاری که روی آن بسیار حساس است در مورد خاک چندان حساسیتی ندارد اما خاک با زهکشی مناسب می‌تواند رشد بیشتری را برای گیاه به همراه داشته باشد و به طور کلی خاک لومی و غنی از هیوموس می تواند به رشد گیاه کمک  کند.

نور

از آنجایی که این گیاه نور مستقیم را می پسندد برای رشد و نگهداری آن محیطی که آفتابگیر باشد مناسب است.

دما

این گیاه برای رشد و پرورش مناسب خود به دمایی بین ۷-۱۸ درجه سانتی گراد نیاز دارد و نسبت به سرما و یخبندان مقاومت خوبی دارند و از گرمای بیش از حد بیزار است.

گیاه آپارتمانی آنتوریوم (Anthurium)

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که گیاه های گل دار را ترجیح می دهید آنتوریوم یک انتخاب مناسب برای شماست یک گیاه زیبا با برگهای سبز، پهن و قلبی شکل که با گل های  رنگی همراه شده است. گونه های مختلف این گیاه در مکزیک، آمریکا، آرژانتین و ارورگوئه کشف شده اند و به دلیل گل‌های رنگارنگ و برگهای زینتی اش در بین مردم جهان محبوب است به ویژه گل قرمز رنگ آن که براق و چرمی است. برگ گلبرگ‌های آنتوریوم می‌تواند سفید، زرد، قرمز، صورتی، نارنجی یا سبز باشد.

گیاه آپارتمانی آنتوریوم (Anthurium)

آبیاری

آنتوریوم از جمله آن گیاه های رطوبت دوستی است که در نگهداری از آنها  حفظ رطوبت دائمی خاک بسیار مهم است و نباید اجازه دهید که خاک کاملاً خشک شود. استفاده‌ از سینی سنگ ریزه یک راهکار مناسب برای حفظ رطوبت دائمی گیاه است. بین دو نوبت آبیاری به قدری فاصله بیاندازید که سطح رویی خاک خشک شود و برای تشخیص زمان مناسب برای آبیاری مجدد می‌توانید سطح خاک را لمس کنید در صورتی که خشک بود آبیاری را انجام دهید.

خاک

انتوریوم هم مثل خیلی از گل‌های دیگر خاک های با زهکشی بالا را ترجیح می دهد و خاکی برای این گیاه مناسب است که بافتی درشت‌تر داشته باشند. اگر مقداری ماسه و پیت‌ماس را به خاک مناسب برای ارکیده‌ها اضافه کنید، یک ترکیب ایده‌آل برای نگهداری از آنتوریوم در گلدان می‌شود.

نور

علاوه بر رطوبت بالا به دلیل شرایط بومی استوایی این گیاه نیاز به نور زیاد هم دارد و برای اینکه رشد خوبی داشته باشد باید نور زیادی دریافت کند. اما همچنان مثل اکثر گیاهان باید دقت کرد که در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد چون باعث سوختگی برگ ها و گل گیاه خواهد شد.

دما

از آنجایی که این گیاه بومی مناطق استوایی است باید شرایط مشابه و نزدیک به آن را برایش فراهم کرد. علاوه بر رطوبت زیاد هوای گرم تر را هم ترجیح می دهد و در دمای بین ۱۸ تا ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد رشد ایده آل تری خواهد داشت. آنتوریوم نمی‌تواند آب و هوای سرد را تحمل کند و هوای گرم و خشک هم باعث وقفه در رشد گلهای آن خواهد شد.

حدود قیمتی

از حدود ۱۰۰ هزارتومان تا بیش از یک میلیون تومان

گیاه مارانتا (Red Prayer Plant)

اگر دنبال یک گیاه خاص و متفاوت هستید که با همه گیاه های تک رنگی که دارید تفاوت داشته باشد ، مارانتا انتخاب خوبی برای شماست، این گیاه زیبا و خاص با برگ های سه رنگ یکی از زیباترین گیاه هاست. این برگ‌های سه رنگ زمینه‌ای سبز و مخملی دارد که نقطه‌های زرد رنگ بر روی آن وجود دارد و خط‌هایی قرمز رنگ بر روی تمام این‌ها کشیده شده است.این گیاه بومی مناطق گرم‌سیری آمریکا است که نام خود را از روی فیزیک‌دان و گیاه‌شناس قرن شانزدهم بارتولومیو مارانتا گرفته است و با نام های  گیاه دعاخوان یا نمازخوان شناخته می شود.

گیاه مارانتا (Red Prayer Plant)

آبیاری

این گیاه به سرعت تشنه می شود و نیاز به آبیاری دارد، در طول فصل رشد یعنی بهار تا اوایل پاییز فاصله بین دو آبیاری را کمتر کنید و  اجازه ندهید که خاک گیاه خشک شود. اما باید از طرفی مراقب بیمارهای قارچی در نتیجه آبیاری زیاد هم بود. به همین دلیل باید تهویه هوا را بالا برد و اجازه نداد که مدت زمان زیادی خاک و برگ ها خیس بماند.

خاک

خاک اسیدی  خاک مورد علاقه گیاه مارانتاست، ترکیبی از دو قسمت پیت ماس، یک قسمت خاک رسی و یک قسمت پرلیت یا شن درشت میتواند یک خاک ایده آل برای مارانتا باشد. زهکشی خوب هم برای خاک این گیاه بسیار ضرورت دارد برای ایجاد آن کف گلدانی را که دارای سوراخ‌های زهکشی کافی است با سنگ و شن پر کنید و خاک گفته شده را درون آن بریزید و سپس گیاه را بکارید.

نور

مارانتا  به نور مستقیم خورشید نیاز ندارد؛ اما بهتر است گلدان آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید تا نور خورشید را به‌طور غیرمستقیم دریافت کند. نور مستقیم باعث سوختگی و لکه های قهوه ای روی گیاه می شود و بهترین مکان نگهداری گیاه مارانتا مکانی است که دارای سایه جزئی ‌ نور غیرمستقیم است و در زمستان ها که فصل استراحت گیاه است باید در محیطی نورگیر قرار گیرد.

دما

مارانتا اعتدال را دوست دارد و به طور کلی ترجیح می‌دهت در دمایی بین 15 الی 18 درجه زندگی کند و دمای کمتر از این می‌تواند به برگ‌ها آسیب بزند.

حدود قیمتی

از ۲۰۰ هزار تومان تا حدود ۲ میلیون تومان

یوکا فیلی (Spineless yucca)

یوکا فیلی یک گیاه زیبا از خانواده آگاواسه با برگ های کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز است که بومی مناطق گرم و خشک بخش هایی از شمال و مرکز آمریکا ، امریکا جنوبی و کارائیب هستند و نسبت به شرایط نامساعد نور، دما و هوا بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می توان از آن استفاده کرد و به همین دلیل اخیرا بسیار پرطرفدار  شده است. یوکا فیلی آپارتمانی می‌تواند به ارتفاع 30 سانتی‌متر برسد و یوکایی که در باغچه کاشته شده است می‌تواند به 4.5 متر ارتفاع برسد.

یوکا فیلی (Spineless yucca)

آبیاری

یوکا نیاز آبی زیادی ندارد و باید برای آبیاری مجدد اجازه دهید بخشی از خاک کاملا خشک شود. اگر یوکا در مکانی پرنور قرار دارد، اجازه بدهید یک سوم از سطح خاک خشک شود، سپس گیاه را آبیاری کنید. در صورتی که یوکا نور زیادی دریافت نمی‌کند، باید پس از خشک شدن سه چهارم خاک گیاه را آبیاری کنید. آبیاری زیاد میتواند باعث پوسیدگی ریشه و تنه گیاه شود.پس از آبیاری نیز کمی صبر کنید تا آب اضافه گلدان وارد زیرگلدانی شده و سپس آب زیر گلدانی را دور بریزید.

خاک

کیفیت خاک برای نگهداری یوکا فیلی ضرورت بسیار زیادی ندارد اما زهکشی در مورد این گیاه بسیار مهم است،  در واقع یوکا به خاکی متعادل با زهکشی عالی نیاز دارد. علاوه‌بر زهکشی عالی، خاک گیاه باید به قدری سنگین باشد که بتواند یوکا را نگه دارد و گیاه کج نشود. به طور کلی می‌توان گفت خاک مناسب گیاه یوکا خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.

نور

یوکا فیلی نیاز نوری بالایی دارد و میتوان درنور زیاد اما غیرمستقیم آن را نگهداری کرد اما در سایه پس از مدتی برگ های گیاه حالت افتاده و قهوه ای پیدا می‌کند و فاصله بین آنها بیشتر می شود از طرفی وجود نور مستقیم و زیاد هم باعث سوختگی برگ‌ها می شود.

دما

به دلیل شرایط بومی گیاه یوکا فیلی این گیاه با شرایط کویری هماهنگ است و حساسیت بالایی نسبت به دما ندارد اما دمای ایده آل این گیاه 13 الی 27 درجه سانتی‌گراد است، سازگاری این گیاه تا حدی است که می‌تواند دمای بالاتر از 60 درجه و پایین تر از 30 درجه را تحمل کند.

حدود قیمتی

از کمتر از ۱۰۰ هزار تومان تا حدود ۳۰ میلیون تومان.

برگ عبایی ابلق (Variegated Aspidistra)

شاید بتوان برگ عبایی ابلق را یکی از مقاوم ترین و سرسخت ترین گیاه ها نامید. تحمل و مقاومت این گیاه به حدی است  که می تواند برای سال های زیادی بدون داشتن تغذیه مناسب و تعویض گلدان دوام بیاورد. زادگاه این گیاه مناطق بومی چین بوده و دارای برگ های سبز رنگ همراه با نوار های سفید و زرد که رشد آن هابه ۲۰ الی ۵۰ سانتی متر می رسد.

برگ عبایی ابلق (Variegated Aspidistra)

آبیاری

این گیاه نسبت به کم آبی مقاوم است اما در فصل رشد باید آبیاری به صورت منظم بعد از خشک شدن سطح خاک و با آب بدون املاح انجام شود.

خاک

خاکهایی با ترکیب اصلی کمپوست برای این گیاه مناسب است و به طور کلی  این گیاه به خاکی غنی و قلیایی نیاز دارد.

نور

این گیاه مکان های با نور زیاد را دوست دارد اما می‌توان آن را در مکان های کم‌نور هم نگهداری کرد اما به طور کلی ابلقیت گیاه ها در مکان های کم‌نور کمتر می شود و از طرفی تابش مستقیم نور خورشید هم باعث زرد و قهوه‌ای شدن و در نهایت ریختن برگ‌های آن می‌شود.

دما

برگ عبایی نسبت به دما هم حساسیت بالایی ندارد و میتواند دمای بسیار پایین را تاب بیاورد ؛ طوریکه دمای حدود صفر را نیز تحمل میکند اما دمای ایده آل برای نگهداری از این گیاه ۱۰ الی ۲۵ درجه است یعنی دمای عادی منزل برای نگهداری از این گیاه بسیار مناسب است.

گیاه لوندر (Lavender)

گیاه لوندر یا اسطوخودوس یک گیاه خوشبو و بسیار پر خاصیت است که زاده نواحی مدیترانه بوده و در آب و هوای گرم و خشک رشد بهتری خواهد داشت. گل‌های اسطوخودوس به رنگ‌های آبی تا قرمز سیر و بنفش هستند و علاوه بر مصارف درمانی، از آن‌ها برای اسانس گیری نیز استفاده می شود که برای آرامش روح و جسم بسیار کاربرد دارد.

گیاه لوندر (Lavender)

آبیاری

این گیاه که بومی مناطق گرم و خشک این چندان به آبیاری حساس نیست و نسبت به کم آبی مقاوم است و باید حتما دو سانتی متر از سطح گیاه خشک شده باشد که آبیاری مجدد صورت بگیرد، حتی آبیاری زیاد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه شود.

خاک

از آنجایی که این گیاه بومی مناطق گرم و خشک است باید خاک با زهکشی بالایی داشته باشد که آب را به سرعت از خود عبور دهد ، به همین دلیل خاک گیاه لوندر یا اسطوخودوس باید بسیار سبک باشد خاک‌های مناسب برای این گیاه آهکی و رسی هستند و معمولا باید PH آن‌ها کمی بیشتر از 7 باشد.

نور

اسطوخودوس یا لوندر  به دلیل محیط بومی خود نور زیاد، مستقیم و خورشید کامل را می‌پسندد و حتی میتوان آن را در باغچه های مناطق  گرم و خشک کاشت.

دما

گیاه اسطوخودوس یا لوندر اب و هوای گرم و خشک را ترجیح می دهد اما میتواند تا دمای 15 درجه را تحمل کند اما کمتر از این دما ممکن است به سلامت گیاه آسیب برساند. همچنین در فصل بهار که هنگام شکوفایی و رویش مجدد گیاه لوندر است بهتر است در محیط گرم تر قرار بگیرد.

حدود قیمتی

از زیر ۱۰۰ هزارتومان تا حدود ۳۰۰ هزارتومان

گیاه فیکوس بنجامین (Weeping Fig)

فیکوس بنجامین یا انجیر برگ‌ریز یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و بومی مناطق استوایی و نیمه‌استوایی است که بومی مناطق جنوب و جنوب شرق آسیا و از خانواده انجیریان است  و برگهای سبز پر رنگ بیضی شکل و نوک تیز دارد که شاخه های آن به حالت آبشاری رشد می‌کند و در صورت داشتن شرایط رشد ارتفاع آن به  50 تا 60 سانتی متر می رسد.

گیاه فیکوس بنجامین (Weeping Fig)

آبیاری

فیکوس بنجامین به آبیاری متوسط نیاز دارد و برای تشخیص  زمان درست آبیاری اجازه دهید تا خاک گیاه تا عمق 2-3 سانتی‌متری خشک شود و سپس  آن را آبیاری کنید، این گیاه تقریبا  در فصل تابستان دو بار در هفته و در فصل زمستان یکبار در هفته نیاز به آبیاری دارد. آبیاری بیش از حد می تواند به قهوه ای شدن، لوله ای شدن یا ریزش برگ ها بیانجامد.

خاک

مقاومت بالای گیاه فیکوس بنجامین باعث شده این که چندان روی خاک حساسیت نداشته باشد و می‌تواند با خاک ضعیف سازگار شود، اما از خاک غنی از هوموس و با زهکشی خوب هم  لذت می‌برد و رشد بیشتری در این خاک خواهد داشت.

نور

نیاز نوری گیاه درختچه ای فیکوس فراوان است و چنانچه در خانه نگهداری شود به نور غیر مستقیم اما زیاد نیاز دارد و مناسب ترین محل برای نگهداری فیکوس آپارتمان ها و پاسیو هایی است که نور فراوانی دریافت می کنند.

دما

بنجامین به طور کلی از سورپرایز شدن و تغییر شرایط عادی زندگی اش خوشحال نمی‌شود، نوسانات دمایی و بالا و پایین شدن دما هم از این جمله تغییرات است که برای بنجامین خوشایند نیست و با پایین آمدن دما برگ ها شروع به ریزش می‌کند. به طور کلی دمای ایده آل برای بنجامین بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد است.

حدود قیمتی

از حدود ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از ۳ میلیون تومان.

گیاه پول چینی (Pilea Pepromioides)

پول چینی عضوی از خانواده گیاه گزنه است که در مناطق خوش آب و هوا بسیار دیده می‌شود و  به نام پیله‌آ هم شناخته می‌شود. قد گیاه پول چینی تا بیش از 40 سانتی‌متر هم می‌رسد و با گذشت زمان، ساقه اصلی آن شروع به پیچیدن می‌کند و دلیل نام گذاری این گیاه به نام “پول چینی” ، برگهای سکه مانند براق آن است.

گیاه پول چینی (Pilea Pepromioides)

آبیاری

به آبیاری بیش از حد حساس است هفته ای یکبار آبیاری در زمستان و دوبار در تابستان کافی است و بین دو آبیاری اجازه دهید خاک آن خشک شود. اگر برگهای پایینی گیاه زرد شدند و یا شروع به ریزش کردند، یعنی بیش از حد به گیاه آب داده‌اید.

خاک

پول چینی به خاک نیمه سبک با زهکشی خوبی نیاز دارد ترکیبی از خاک باغچه ، پرلیت ، کمپوست و مقدار کمی شن و یا ترکیبی از خاک برگ، پرلیت، پیت ماس و مقداری کمی شن میتوانید به عنوان خاک گیاه پول چینی استفاده کنید.

نور

نور زیاد اما غیرمستقیم برای گیاه پول چینی بسیار ضروری است اما باید دقت داشته باشید که پول چینی به سمت منبع نور خم می‌شود. به همین دلیل باید آن را مرتبا بچرخانید تا نور به میزان یکسانی به ساقه اصلی گیاه برسد تا رشد آن عمودی و بدون خمیدگی باشد. نور مستقیم خورشید گیاه را می سوزاند و کنار پنجره جنوبی با فاصله یک متر یکی از بهترین مکانها برای قرار دادن این گیاه است.

دما

گیاه پول چینی دمای گرم را ترجیح می دهد و تحمل دمای پایین را ندارد و دمای ایده آل برای این گیاه  ۱۳ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است و حتی در دمای بالاتر از ۲۰ درجه رشد بیشتری خواهد داشت.

گیاه آپارتمانی دراسنا (Dracaena)

برگ های شمشیری و نوک تیزش بارزترین مشخصه ای است که میتوان با آن در حافظه ثبتش کرد، دراسنا یک گیاه پرطرفدار کم توقع آپارتمانی است که به دلیل ظاهر خاص و زیباییش و از طرفی اسان بودن نگهداری از آن پرطرفدار شده است. دراسنا که اصالتا متعلق به جنوب شرقی آفریقاست از خانوادهٔ مارچوبه است و یک انتخاب مناسب به ویژه برای شهرهای با آب و هوای گرم است.

گیاه آپارتمانی دراسنا (Dracaena)

آبیاری

وقتی از کم توقع بودن صحبت میکنیم یعنی همین که دراسانا به نیاز آبی اندک معروف است. آبیاری این گیاه باید قبل از خشک شدن کامل خاک گیاه اما با حجم زیادی از آب صورت بگیرد به طوری که تمام قسمت های ریشه گیاه آبارا شود و حتما قبل از آبیاری خاک گیاه را چک کنید اگر بیس از نیمی از خاک خشک شده بود زمان آبیاری رسیده است.

خاک

ترکیب خاک باغچه به همراه خاک برگ و شن یا پرلیت خاک ایده آلی برای گیاه است و علاوه بر این میتوان مقداری کمپوست برای تقویت خاک به آن اضافه کرد.

نور

با اینکه این گیاه گرما دوست است اما باید آن را از  نور مستقیم آفتاب دور نگه داشت. نور زیاد سرعت رشد گیاه را بیشتر می‌کند و  نوار قهوه ای و قرمز رنگ حاشیه برگ ها بهتر نمایان میشوند و همین زیبایی گیاه را بیشتر میکند.

دما

گیاه گرما دوست است و دمای پایین ۱۲ درجه را نمی‌تواند تاب بیاورد پس از ریزش برگ گیاه خشک می شود، بنابراین اگر در محیط  آزاد دراسانا نگه‌داری می‌کنید حتما در فصل زمستان آن را به محیط گرم تری انتقال دهید. به طور کلی دمای 24-15 درجه برای دراسنا ایده آل است  و در دمای گرم‌تر ای حد تحمل هم میتوان با غبارپاشی از نوک سوزی برگ ها جلوگیری کرد.

گیاه آپارتمانی اریکا (Arecaceae)

نخل اریکا یک گیاه گرمسیری و بومی ماداگاسکار و از خانواده اریکاسه است. این گیاه که ظاهری کاملا مشابه شامادورا دارد به نام های نخل پروانه‌ای، نخل بهشتی، نخل آرکا و نخل عصای طلایی هم شناخته می‌شود و امروزه به عنوان یکی از گیاه های زینتی محبوب در بسیاری از خانه‌ها و ادارات و فروشگاه ها حضور دارد و از نظر تصفیه هوا جز گیاهانی که در صدر قرارگرفته اند و میتواند نقش اساسی در تصفیه هوا داشته باشد.

گیاه آپارتمانی اریکا (Arecaceae)

آبیاری

اریکا هم مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی  با آبیاری بیش از حد مشکل دارد و باعث پوسیدگی ریشه آن خواهد شد. قبل از هر بار آبدهی سطح رویی خاک بررسی شده و سپس آبیاری انجام شود.  نخل اریکا در بهار و تابستان که فصل رشد آن می‌باشد نیاز بیشتری به آب دارد تا نیاز خود را برطرف نماید و در فصول سرد نیاز به آبیاری کمتری دارد.

خاک

بهترین خاک برای نخل اریکا خاکی است که سبک باشد و زهکشی خوبی داشته باشد و مقدار کمی خاصیت اسیدی  داشته باشد. خاک اریکا باید خود را به خوبی تخلیه کند تا اجازه گریز آب به خوبی داده شود. از طرفی نخل اریکا به تهویه مناسب نیاز دارد. بنابراین بهتر است خاکی با غلظت مناسبی از مواد آلی و مخلوط ماسه و ماسه سیلیسیوم تهیه شود.

نور

اریکا گیاهی است که به نور فراوان نیاز دارد. بهترین مکان برای قرار دادن اریکا نزدیک پنجره‌های جنوبی یا غربی است تا به مقدار کافی نور خورشید دریافت کند. در فصل‌های گرم نیز اریکا نیاز به سایه و مرطوب‌کننده‌های هوایی دارد تا از سوختگی گیاه جلوگیری شود.

دما

نخل اریکا از جمله گیاهان  گرمادوست است که دما بالای هوا را ترجیح می دهد. دمای مناسب برای رشد این گیاه بین 18-24 درجه سلسیوس است و از طرفی به نوسانات دمایی  علاقه ای ندارد بنابراین باید از تغییرات دما و سرما در محدوده 10-12 درجه سلسیوس دور شود.

حدود قیمتی

از ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان

گیاه سینگونیوم پودوفیلوم ( Variegated Arrowhead Vine)

سینگونیوم گیاهی آپارتمانی زیبا با انواع مختلف  است که از خانواده آراسه بوده و بومی برزیل، بولیوی و اکوادور تا مکزیک است. سینگونیوم شامل انواعی مانند برفی، طلایی، سفید ، آلبوواریگاتوم، اکزوتیک آلوژن ، پودوفیلوم و … است. سینگونیوم پودوفیلوم یا پروانه سفید برگ‌هایی به رنگ سبز کم رنگ است و تقریبا به سفیدی تمایل دارد. در نتیجه به نور کمتری هم نسبت به سایر اعضای خانواده ی پودوفیلوم نیاز دارد و همین امر هم منجر شده تا خواهان بسیاری در کشور های آسیایی، اروپایی و آمریکای شمالی داشته باشد. این نوع گیاه رونده بوده و قابلیت پیچیدن و بالا رفتن از سطوح را دارد .پس می‌توانید از یک میله برای رشد آن استفاده کنید‌.

گیاه سینگونیوم پودوفیلوم ( Variegated  Arrowhead Vine)

آبیاری

سینگونیوم گیاه رطوبت دوستی است اما در عین حال باید از آبیاری بیش از حد برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه گیاه اجتناب کرد، در طول فصل رشد اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید و در فصل پاییز و زمستان پس از اینکه سطح عمیق تری از خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید.

خاک

از آنجایی که این گیاه مستعد بیماری پوسیدگی ریشه است. بنابراین برای نگهداری سینگونیوم باید از خاکی استفاده کنید که دارای زه‌کشی مناسبی باشد خاک مخلوط گلدانی با زهکشی خوب برای این گیاه خاک مناسبی محسوب می شود و بهتر است هر بهار خاک گیاه عوض شود.

نور

سینگونیوم  پودوفیلوم نور زیاد و غیرمستقیم را می پسندد و در این شرایط رشد بیشتری خواهد داشت. نور فیلتر شده بهترین نور برای این گیاه است. نور مستقیم و شدید می‌تواند منجر به سوختگی و خشک شدن برگ‌ها شود.

دما

از آنجایی  که سینگونیوم یک گیاه استوایی است دمای هوای گرم و مرطوب را بیشتر می پسندد و دمای ایده آل برای آن دمای بالاتر از ۱۸ درجه سانتی‌گراد است.

حدود قیمتی

از ۱۰۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان

گیاه برگ عبایی (Cast Iron Plant)

برگ عبایی که یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی به حساب می آید داری برگ هایی به رنگ سبز تیره و درخشان است این گیاه ریزوم دار، بدون ساقه هوایی،دارای برگهای سبز تیره، براق و پهن با دمبرگ بلند است. برگ عبایی گیاهی با عمر طولانی است سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می ماند.

گیاه برگ عبایی (Cast Iron Plant)

آبیاری

برگ عبایی به آبیاری زیاد بسیار حساس است و به سرعت دچار پوسیدگی ریشه می شود این گیاه که  به خوبی کم‌آبی را تحمل میکند به میزان کمی آب برای رشد نیاز دارد. بهترین روش آبیاری این گیاه به روش آب باران است اما در شرایط آپارتمانی مقدار کمی آب میتواند برای آبیاری گیاه کافی باشد. بین هر دفعات آبیاری، اجازه دهید تا خاک گیاه کاملا خشک شود و به کمک انگشت خشکی چند سانتی متر روسی خاک را به کمک انگشتان خود، چند سانتی متر رویی خاک را لمس کنید و میزان رطوبت آن را بسنجید و در صورت خشک بودن آبیاری کنید.

خاک

یکی از عوامل موثر در رشد گیاه برگ عبایی خاک است و بهتر است خاک این گیاه را با مقادیر مساوی شن و ماسه ترکیب کنید.زهکشی مناسب برای برگ عبایی ضرورت دارد و لایه اول خاک باید شامل خاک رس و شن باشد تا امکان تخلیه آب اضافی از خاک وجود داشته باشد.

نور

تابش مستقیم نور خورشید میتواند قاتل گیاه برگ عبایی باشد. برگ عبایی به یک نور ملایم، فیلتر شده و غیر مستقیم نیاز دارد و تابش مستقیم نورخورشید باعث زرد و قهوه‌ای شدن و در نهایت ریختن برگ‌های و در نهایت نابودی گیاه می شود. این گیاه حتی در سایه هم میتواند رشد کند اما در صورت نور ملایم رشد بهتری خواهد داشت.

دما

برگ عبایی علاوه بر مقاومت در برابر کم آبی در برابر دما هم مقاومت بالایی دارد و بازه زمانی بالایی بین 7 الی 30 درجه سانتی‌گراد ایده آل است، به طور کلی برگ عبایی در مورد دمای هوا  چندان حساس نیست و حتی میتواند دماهای بسیار پایین را هم تحمل کند اما دمای معمولی خانه را ترجیح می دهد.

حدود قیمتی

از زیر ۱۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان

گیاه کالاتیا گورخری (Zebra Plant)

گیاه کالاتیا گورخری یک گیاه بسیار زیبا و جذاب  دارای برگ های بیضی شکل با حاشیه دندانه داراست که قسمت بالایی برگ های آن به رنگ سبز تیره و قسمت پایینی آن به رنگ بنفش، قرمز و زرد  است. این گیاه که بومی مناطق گرمسیری  جنوب شرقی برزیل است رشد سریعی دارد و گل‌های سفید مایل به ارغوانی دارد.

گیاه کالاتیا گورخری (Zebra Plant)

آبیاری

یکی از چالشی ترین نکات نگه‌داری ابن گل آبیاری است، این گیاه خاک خشک را دوست ندارد و علاقمند است که همیشه سطح آن مرطوب باشد از طرفی هم دوست ندارد در خاک کاملا خیس بماند. کالاتیا گورخری از جمله گل‌های آپارتمانی  است که به تعداد دفعات آبیاری بالایی نیاز دارد، این گیاه در فصل رشد یعنی بهار و تابستان به 2 تا 3 بار آبیاری در هفته و در فصل پاییز و زمستان به 1 تا 2 بار آبیاری در هفته نیاز دارد.

خاک

خاک حاصلخیز، دارای ترکیبات ذغال سنگ و با زه کشی مناسب می‌تواند یک انتخاب خوب برای خاک گیاه کالاتیا گورخری باشد. استفاده ترکیبی از خاک باغچه به همراه پیت ماس و پرلیت نیز رشد گیاه را توسعه می دهد،  از طرف دیگر، خاکی با میزان بالای ماسه نیز برای کالاتیا مناسب نیست، چون خیلی سریع آب را از خود عبور می‌دهد و گیاه فرصتی برای جذب آن پیدا نمی‌کند.

نور

این گیاه هم مانند دیگر گیاهان آپارتمانی به نور غیر مستقیم نیاز دارد، چون نور مستقیم باعث سوختن برگ های آن می شود و کم بودن یا بیش از حد بودن نور هر دو باعث زرد  شدن گیاه خواهند شد.

دما

این گیاه هم از طرفداران اعتدال است و دمای مابین  18-24 درجه سانتی گراد بهترین و مناسب ترین دما برای رشد این گیاه است اما چند درجه بالاتر و پایین تر از این دما هم میتواند دوام بیاورد و به رشد خود ادامه بدهد  و باید دقت کرد که اطراف وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار نگیرد.

حدود قیمتی

از 100 هزار تومان تا بیش از یک میلیون

سرخس آشیانه پرنده ( Bird’s Nest Fern)

سرخس آشیانه پرنده یک گیاه زیبا و جذاب گرمسیری و دارای برگ‌های چرمی مانند است. سرخس آشیانه  پرنده که در اصل یک گیاه هوازی در طبیعت روی گیاهان دیگر رشد و مجموعه بزرگی از برگ‌های قاشقی شکل و سبز رنگ ایجاد می‌کند. این گیاه بومی جنوب شرقی آسیا، مالزی، شرق استرالیا و شرق آفریقا بوده و  در آب و هوای گرمسیری به خوبی رشد می‌کند اما در محیط آپارتمان نهایتا رشد آن به 60سانتی متر می‌رسد.

سرخس آشیانه پرنده ( Bird’s Nest Fern)

آبیاری

سرخس آشیانه پرنده عاشق آب است و در آب و رطوبت رشد می‌کند و نباید هرگز خاک آن خشک نگه داشته شود، اگر چه در فضای باز  به آب بیشتری نیاز دارد اما باید از آبیاری بیش از حد آن هم خودداری کنید. ریختن مستقیم آب در مرکز گیاه هم میتواند به آن آسیب بزند و باعث رشد کپک و پوسیدگی آن شود.

خاک

سرخس لانه پرنده به خاکی متخلخل، غنی از مواد طبیعی و دارای زهکشی قوی علاقه‌مند است و در مخلوط گلدانی درشت یا خاکی حاوی مواد آلی بهترین عملکرد را دارد و میتوانید از مخلوط پیت ماس یا خاک برگ استفاده کنید.

نور

بهترین نور برای نگهداری گیاه آشیانه پرنده ، نور فیلتر شده خورشید همراه با کمی سایه است و پشت پنجره شرقی و شمالی بهترین جا برای نگهداری از این گیاه است و مثل سایر گیاهان آپارتمانی نور مستقیم خورشید میتواند باعث  سوختگی برگ های گیاه شود .

دما

سرخس لانه پرنده آب و هوای گرم را ترجیح می دهد و بازه دمایی 15 الی 26 درجه برای رشد این گیاه مناسب است. دمای کمتر از 10درجه میتواند به آسیب گیاه منجر شود.

گیاه فیکوس آمستل (Ficus Alii)

گیاهی با گونه‌ای نزدیک به فیکوس بنجامین اما صبورتر و کم توقع تر از آن است که یک گزینه مناسب برای نگهداری در آپارتمان است. این گیاه بومی چین، هند و جنوب شرقی آسیا است و برخلاف بنجامین به ندرت دچار ریزش برگ می‌شود و می‌تواند نور کمتر را تحمل می‌کند. این گیاه گل‌های کوچکی به رنگ سفید یا زرد تولید می‌کند که  به دلیل سمی بودن شیره این گیاه پس از ظاهر شدن گل ها باید از روی گیاه چیده شوند.

گیاه فیکوس آمستل (Ficus Alii)

آبیاری

یکی از دلایل ریزش برگ احتمالی این گیاه غرقاب شدن و آبیاری بیش از حد است. باید در طول آبیاری مراقب باشید که این گیاه بیش از حد آبیاری نشود و در فاصله بین دو آبیاری صبر کنید تا چند سانتی‌متر از سطح خاک خشک شود.

خاک

مهم ترین نکته در تهیه خاک آمستل زهکشی مناسب و جلوگیری از غرقاب ماندن گیاه است. به طور کلی این گیاه  نسبت به نوع خاک چندان حساس نیست و هر مخلوط گلدانی با زهکشی و هوادهی خوب می‌تواند مفید باشد. اما ترکیبی از یک قسمت پیت ماس،۲ قسمت پرلیت و یک قسمت خاک باغچه میتواند گزینه مناسبی برای این گیاه باشد.

نور

اگر چه این نوع از فیکوس به نسبت بنجامین نیاز نوری کمتری دارد اما برای اینکه شرایط رشد خوبی داشته باشد و احتمال ریزش برگ ها کمتر باشد بهترین جا برای این گساه پشت پنجره جنوبی است که نور زیاد و غیرمستقیم را دریافت کند.درصورتی که، فیکوس آمستل را در مکانی با نور کم نگهداری کنید، رشد آن کندتر و زمان‌بر خواهد بود. برای اطمینان از دریافت نور کافی توسط این گیاه، آن را به صورت هفتگی بچرخانید.

دما

فیکوس آمستل گیاهی است که نسبت به تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارد و حتی دمایی زیر ۷ درجه را هم تحمل می‌کند اما بهترین دما برای نگهداری این گیاه  دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد است.

حدود قیمتی

از ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان

فیکوس الاستیکا (Burgundy Rubber Tree)

درختچه ای با برگ های پهن و زیبا و چرمی شکل که رنگ های سبز و ابلق وجود دارد، این گیاه از خانواده موراسه و بومی هند و جنوب شرقی اندونزی است. برگ‌های پهن و براق و چرمی با نوک تیز به صورت متناوب در طول ساقه می‌رویند و گلهای فیکوس رنگین و معطر نیست و جلب توجه نمی‌کند، البته فیکوس الاستیکا برگ ریزان است و هر روز در فصل پاییز تعدادی از آن ها را از دست می دهد.

فیکوس الاستیکا (Burgundy Rubber Tree)

آبیاری

این گیاه رطوبت را ترجیح می دهد اما به خشکی هم مقاوم است. بهتر است صبر کنید تا در فاصله ی بین دو آبیاری خاک خشک شود و توجه داشته یاشید که خاک گیاه نباید خیس و غرقابی باشد چون به تدریج موجب پوسیدگی ریشه گیاه می شود و برگ های پایین گیاه زرد شده و می ریزند و گیاه از بین می رود.

خاک

خاک در ظاهر این گیاه اهمیت دارد، مخلوطی از خاک معمولی و خاک برگ و کوکوپیت میتواند ترکیب خوبی برای خاک گیاه فیکوس الاستیکا  باشد. در صورت کمبود مواد غذایی برگ‌های گیاه بدشکل و رنگ پریده می‌شود که بهتر است از کود ۲۰۲۰۲۰ برای تغذیه گیاه استفاده کرد.

نور

این گیاه به نور معمولی و غیر مستقیم نیاز دارد و پنجره جنوبی و شرقی میتواند محیط مناسبی برای قرارگیری گیاه باشد. نور مستقیم باعث سوختگی گیاه و نور کم باعث توقف در رشد گیاه فیکوس الاستیکا خواهد شد.

دما

علاوه بر نور در دما نیز فیکوس الاستیکا طرفدار اعتدال است و دمای معمولی و مناسب خانه برای این گیاه نیز مطلوب خواهد بود. اگر خودتان گرم یا سردتان بود بدانید که گیاه نیز تحت فشار است . حداقل درجه حرارت در زمستان 16 درجه سانتیگراد برای گیاه مناسب است اما هوای سرد میتواند باعث قهوه ای شدن و ریزش  برگ های گیاه شود و تا ۳۰ درجه گرما را هم میتواند تحمل کند.

حدود قیمتی

از ۲۰۰ هزار تومان تا ۳۰ میلیون تومان

فیکوس بونسای (Ficus Bonsai Tree)

بونسای فیکوس  که انواع مختلفی مانند  رتوزا ، میکروکارپا و جینسینگ دارد یک درخت همیشه سبز از خانواده موراسه و محبوب‌ترین گونه بونسای آپارتمانی  است. مراقبت آسان، هرس‌پذیری مناسب و رشد در تمام مدت سال، حساسیت کمتر به حمله آفات و ریشه‌های هوایی زیبا این گیاه را به گزینه‌ای ایده‌آل برای خانه یا محل کار و مناسب برای تازه کارها تبدیل کرده است.

فیکوس بونسای (Ficus Bonsai Tree)

آبیاری

آبیاری فیکوس باید پس از خشک شدن سطح خاک و  به اندازه‌ایی باشد که آب از زیرگلدان خارج شود و به گونه ای باشد که به هیچ وجه  در سطح خاک باقی نمانده و به سرعت خارج شود. فیکوس گاهی اوقات می‌تواند آبیاری بیش از حد و آبیاری کم را تحمل کند. اما تداوم شرایط منجر به خشک شدن آن می‌شود. معمولا در بهار و تابستان هفته‌ای دو بار، در پاییز هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری  برای این گیاه کافی است.

خاک

ترکیبی از ماسه درشت، پیت ماس، پرلیت و یا ورمیکولیت می تواند یک مخلوط عالی برای این گیاه باشد که اجازه خروج سریع آب را به گیاه می دهد. تعویض خاک باید هر 2 تا 3 سال همراه با تعویض گلدان صورت پذیرد.

نور

این گیاه به نور روشن اما غیر مستقیم، بسیار علاقمند است.  نور مستقیم خورشید  را هم می پذیرد  اما تا حد بسیارکم و نور بیش از حد مثل بسیاری از گیاهان دیگر باعث سوختگی برگهای این گیاه هم خواهد شد و گیاه از بین می رود.

دما

فیکوس بومی مناطق گرمسیر است و باید در پاییز و زمستان از سرما  دور نگه داشته شود و در دمای کمتر از ۱۰ درجه قرار نگیرد اما دمای ایده آل  برای این گیاه دمای معمولی اتاق است. در شرایطی که نزدیک به وسایل سرمایشی  و گرمایشی نباشد.

حدود قیمتی

از ۳۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان

فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی(Fiddle Leaf Fig)

یکی دیگر از گل‌های خانواده فیکوس، فیکوس لیراتا یا آفریقایی است که از خانواده انجیر و بومی غرب آفریقاست و یکی از محبوب‌ترین گیاه های آپارتمانی محسوب می شود این گیاه برگ‌های همیشه سبز و براق دارد که حالتی مشابه پنج ضلعی دارند. حاشیه‌های مواج این برگ‌ها ظاهر جذاب و خاصی به آن بخشیده که در هر گل و گیاهی دیده نمی‌شود. رنگ برگ‌های این گیاه سبز تیره با رگبرگ روشن است و اندازه برگ‌ها ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر بوده می‌رسد.

فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی(Fiddle Leaf Fig)

آبیاری

فیکوس لیراتا به آب زیادی نیاز دارد و باید همواره مرطوب باشد، زیرا به علت داشتن برگ‌های بزرگ و پهن میزان تبخیر آب زیادی دارد و پس از خشک شدن خاک  تا عمق 2 الی 3 سانتی متری باید آبیاری انجام شود، البته آبیاری بیش از حد هم می تواند  زیاد باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. بعد از آبیاری هم، آب اضافی باید کاملا از گلدان خارج شود و خاک گلدان غرق در آب نماند.

خاک

خاک مناسب فیکوس لیراتا باید با زهکش خوب و دارای مواد آلی فراوان باشد. ترکیب پیت ماس، پرلیت، کوکوپیت وتکه های شن درشت می‌تواند ترکیب فوق العاد‌ه‌ای برای این گیاه باشد.

نور

نزدیکی به پنجره جنوبی بهترین نور را برای این گیاه فراهم می‌کند.  اگر مقدار نور کافی باشد گیاه سریع تر رشد می‌کند. برای این که گیاه به یک سمت کج نشود و رشد سایه‌ای نداشته باشد، بهتر است که هر هفته گلدان را بچرخانید. به این ترتیب گیاهی زیباتر و خوش‌فرم‌تر خواهید داشت.

دما

بهترین دما برای نگهداری از گیاه فیکوس لیراتا همان دمای اتاق است که بین 16 تا 25 درجه سانتی‌گراد است اما این گیاه از سورپرایز شدن بیزار است و باید همیشه شرایط دمایی ثابت داشته باشد و به نوسانات دمایی واکنش نشان می‌دهد.

حدود قیمتی

از ۱۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان

گیاه آپارتمانی بونسای (Bonsai)

بونسای از دو کلمه ژاپنی “بون” به معنی “سینی” و “سای” به معنی “کاشتن” تشکیل شده و در اصل به معنی کاشت درختان داخل سینی است. بونسای نمونه‌ی کوچک ‌شده‌ و مینیاتوری درختان است. این روش هنری ا‌ست که قرن هاست در سرزمین های شرق آسیا رواج دارد. بونسای هم میتواند خزان دار باشد و هم همیشه سبز

گیاه آپارتمانی بونسای (Bonsai)

آبیاری

آبیاری در نگهداری از بن سای خیلی مهم است  و به میزان متوسطی آب نیاز دارد و هرگز نباید تشنه بماند مخصوصا اگر در هوای آزاد نگهداری شود.

خاک

خاک یکی از عوامل مهم در نگهداری از بونسای است، خاک این درختچه های مینیاتوری باید اولا زهکش خوبی داشته باشد. یعنی آب اضافی را سریع خارج کند و از طرفی آب مورد نیاز گیاه را در خودش نگه دارد و همینطور با داشتن ذرات درشت باعث به وجود آمدن جریان هوا داخل خاک شده و اکسیژن به ریشه‌ها برسد.

نور

اکثر گونه های بونسای به نور زیادی نیاز دارند اما در برابر آفتاب مستقیم و طولانی مدت اسیب پذیر هستند و  اگر درخت کوچک خود را به طور مداوم در معرض آفتاب مستقیم قرار دهید به دلیل از دست دادن رطوبت خشک می شوند.

دما

این درختچه میتواند در دماهای مختلف به راحتی به زندگی خود ادامه دهد اما باید توجه داشت که در دماهای بسیار پایین و در سوز زمستان، بونسای سرما زده میشود و آسیب میبیند.

حدود قیمتی

۲۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان

سانسوریا (Snake Plant)

یکی از پرکاربردترین گیاهان آپارتمانی همین گیاه کم توقع و مقاوم و زیباست. گیاه سانسوریا، گیاهی زیبا و لوکس، با مقاومت بالا و همیشه سبز است که نگهداری آن برای افراد مبتدی به پرورش گیاهان بسیار آسان است و در طراحی و دکوراسیون کاربردی زیادی دارد. گیاه سانسوریا از خانواده ساکولنت ها و جز گیاهان آپارتمانی بسیار پرطرفدار به حساب می‌آید. یکی از دلایل محبوبیت این گیاه زیبا، علاوه بر تنوع بالا، نگهداری آسان آن برای افرادی است این گیاه زیبای پرطرفدار انواع مختلفی در ابعاد دارد از سانسوریا پاکوتاه گرفته تا سانورسیا شمشیری بلند در سایزهای کنار سالنی.

سانسوریا (Snake Plant)

آبیاری

سانسوریا در مقابل کم آبی مقاوم است و ممکن است همین آبیاری زیاد عامل نابودی گیاه و پوسیدگی ریشه آن شود. هنگام آبیاری مطمئن شوید سطح خاک گلدان تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شده باشد. معمولاً در طول تابستان هفته ای یک بار و و در زمستان هر دو هفته یک بار، آبیاری این گیاه کافی است.

خاک

گیاه سانسوریا، به خاکی سنگین با ترکیبی از ماسه، رس و مواد آلی نیازمند است. برای حفظ رطوبت در اطراف ریشه بهتر است، کمی پرلیت به خاک سانسوریا اضافه کنید.

نور

سانسوریا از نظر نوری هم توانایی تطبیق بالایی با محیط دارد. گیاه سانسوریا به نور متوسط احتیاج دارد و در بهترین حالت در آپارتمان بهتر است که حدود دو متر از پنجره جنوبی و غربی فاصله داشته باشد. از مزایای این گیاه می‌توان گفت که تحمل محیط های پر نور، کم نور و سایه را دارد.

دما

بهترین دما جهت نگهداری گیاه سانسوریا، بین ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است؛ اما باید توجه داشت که گرمای بیش از حد باعث خم شدن و شل شدن برگ ها می شود و علاوه بر گرمای زیاد سرمای زیاد هم میتواند به گیاه آسیب بزند و نباید در معرض برف قرار بگیرد.

حدود قیمتی

از حدود ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان

گیاه بامبو (Lucky Bamboo)

اگر هیچ مهارتی در نگهداری گیاه ندارید و حتی مقاوم ترین گیاه ها هم از دست شما جان سالم به در نمی برند بامبو تنها گزینه مناسب شماست. بامبو یکی از گیاهان محبوب همیشه سبز است که با نام خیزران نیز شناخته می‌شود. این گیاه علفی در ظاهر شبیه به نی است که به مناطق غربی آفریقا و قسمت‌هایی از جنوب شرق آسیا تعلق دارد. بامبو در شرایط مساعد می‌تواند تا بیش از یک و نیم متر قد بکشد و هم در آب و هم در خاک قابلیت نگهداری دارد اما نگهداری آن در آب ساده تر است.

گیاه بامبو (Lucky Bamboo)

آبیاری

بامبو حساسیت بالایی نسبت به آب دارد و توصیه می‌شود تا از آب معدنی یا آب مقطر استفاده کنید. البته از آب شیر نیز می‌توانید استفاده کنید؛ در صورتی که بعد از ریختن آب در یک ظرف، اجازه دهید تا 24 ساعت بماند و کلر درون آن ناپدید شود.

نور

بهترین موقعیت نوری برای گیاه بامبو مکانی است که دارای نور ملایم باشد و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرد، زیرا نور شدید برگ‌های گیاه را می‌سوزاند و از بین می‌برد پشت پنجره های شرقی و شمالی گزینه مناسبی برای نگه‌داری از بامبو است.

دما

بامبو از سرما بیزار است و دمای نگهداری بامبو باید بین 18 تا 35 درجه سانتی‌گراد باشد و از قرار دادن آن در محیطی با دمای زیر 15 درجه سانتی‌گراد جلوگیری کنید؛ زیرا گیاه دچار سرمازدگی می‌شود.

حدود قیمتی

از ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰ میلیون تومان

گوشتخوار نپنتس (Nepenthes)

نپنتس یک گیاه گرمسیری و گوشتخوار است که بومی مناطقی از جنوب شرق آسیا، هند، استرالیا و ماداگاسکار است. بیشتر برگ های این گیاه به صورت آویزان هستند و می توانند حشرات انگلی را به راحتی در قسمت کوزه مانند خود به دام بیندازند. معمولا قسمت کوزه مانند گیاه قادر است به اندازه ۱۵ سانتی متر رشد کند و به دلیل داشتن بخش های کوزه شکل نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد.

گوشتخوار نپنتس (Nepenthes)

آبیاری

بهتر است برای آبیاری گیاه از آب مقطر استفاده نمایید تا از رسوب مواد معدنی جلوگیری شود زیرا رسوب مواد معدنی می تواند به ریشه گیاهان گوشت خوار آسیب برساند و از طرفی آبیاری بیش از حد هم برای گیاه مضر است.

خاک

بهتر است این گیاه را  در اسفگنوم خرد شده یا پیت ماس سفید کشت کنید. همچنین از کوکوپیت نیز می توانید برای بستر گیاهتان اسفاده کنید و البته خاک های مخصوص گیاهان گوشت خوار نیز انتخاب بسیار خوبی خواهند بود.

نور

میزان نور مورد نیاز انواع نپنتس ها با هم متفاوت است اما همه گونه های این گیاه حداقل به روزی ۴ ساعت آفتاب مستقیم نیاز دارند.

دما

 دمای ۳۲ درجه سانتی گراد برای رشد نپنتس ایده آل است و در روزهای سرد سال باید آن را به یک مکان گرم منتقل کرد.

حدود قیمتی

از ۱۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان

گیاه آپارتمانی پاچیرا یا درخت پول (Pachira Aquatica)

پاچیرا هم یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی لاکچری است که علاوه‌بر ظاهر جذاب و زیبا نگهداری آسانی دارد. گیاه پاچیرا متعلق به مناطق شرقی آسیاست. نگهداری آسان، رشد سریع و ظاهر زیبای این گیاه باعث شده تا به یک گیاه آپارتمانی ایده آل تبدیل شود. فقط کافی است کمی آب و نور به آن برسانید و مابقی کار را به پاچیرا بسپارید.

گیاه آپارتمانی پاچیرا یا درخت پول (Pachira Aquatica)

آبیاری

پاچیرای زیبا عاشق خاک مرطوب است اما اصلا از خیس بودن بیش از حد رضایت نخواهد داشت.پایین ساقه گیاه بخش ضخیمی وجود دارد که این قسمت میتواند آب را برای مدت طولانی ذخیره کند و در هنگام خشکی به نقاط مختلف گیاه برساند.

خاک

پاچیرا یا همان درخت پول برای رشد بهتر به خاکی متخلخل، نفوذ پذیر و غنی نیاز دارد.  ترکیبی از خاک کاکتوس، خاک گل و یا خاک گلدان میتواند برای تیم گیاه مناسب باشد. برای افزایش تخلخل نیز می‌توانید مقداری شن، ماسه، دانه رس و یا پرلیت به خاک اضافه کنید.

نور

پاچیرا باید در مکانی روشن قرار بگیرد، اما  در سایه نسبی هم رشد خوبی دارد اما نیاید در معرض نور مستقیم قرار بگیرد. اگر از پاچیرا در خارج از محیط داخلی خانه نگهداری می‌کنید، جهت اطمینان بیشتر بهتر است آن را در مکانی که دارای سایه‌بان است قرار دهید.

دما

در شرایط دمایی این گیاه دوستدار تعادل است و شرایط دمایی ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتی گراد دمای ایده آل برای گیاه پاچیراست.

سوالات متداول درباره‌ی لاکچری ترین گل های آپارتمانی

گرانترین و لوکس ترین گیاه آپارتمانی چیست؟

قیمت های بالا و گران  تنها دلیل لوکس و لاکچری بودن یک گیاه نیست یک گیاه میتواند به واسطه هرس کردن به موقع و دقیق و یا استفاده از یک گلدان شیک و البته ساده تبدیل به یک گیاه لوکس و لاکچری شود.

گرانترین گل های آپارتمانی چه گل هایی هستند؟

نخل لیندا، گل استرلیتزیا یا پرنده بهشتی، یوکا فیلی، فیکوس الاستیکا، فیکوس بونسای، گیاه بامبو از گرانترین گل‌های آپارتمانی هستند.

لوکس ترین گیاهان تصفیه کننده چه گیاهانی هستند؟

سانسوریا، اسپاتی فیلوم، بامبو، نخل اریکا، سرخس، دراسنا همگی از گیاهان لوکسی هستند که هوای خانه‌ی شما را هم تصفیه می‌کنند.

گل های آپارتمانی لاکچری چه گل هایی هستند؟

زیبایی برگ‌ها، گل و ساقه، کمیاب و محدود بودن گیاه در بازار و سخت و پرهزینه بودن روش تکثیر گیاه از جمله دلایلی است که باعث می شود برخی گیاهان به نسبت سایرین از قیمت بالاتری برخوردار باشند و به قولی لوکس و لاکچری به حساب بیایند. از دیگر دلایل گران قیمت بودن گیاه سن گیاه است، هر چقدر گیاهی سن بیشتری داشته‌ باشد یعنی سالهای بیشتری از آن مراقبت و نگهداری شده و در نتیجه قیمت بیشتری دارد.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x