معرفی انواع گل و گیاه آپارتمانی سایه دوست و بدون نیاز به نور


101

معرفی انواع گل و گیاه آپارتمانی سایه دوست و بدون نیاز به نور

رشد آپارتمان‌نشینی جلوی استفاده از گل و گیاه را برای طراحی داخلی نگرفت. گونه‌های گیاهی برای تزئین آپارتمان‌ها به بازار آمدند که نیاز زیادی به نور روز نداشتند و می‌توانستند در محیط بسته واحدهای آپارتمانی هم سبز و سرحال بمانند و رشد کنند. در ادامه مطلب می‌توانید یک لیست کامل از این گل و گیاه‌ها با شرایط نگهداریشان را ببینید و هر کدام را که مناسب آپارتمان شماست انتخاب کنید.

معرفی انواع گل و گیاه آپارتمانی سایه دوست و بدون نیاز به نور

گیاهان سایه دوست

این که گیاهی سایه دوست باشد به این معنا نیست که اصلا نیاز به نور ندارد. بلکه این گیاهان به نور غیر مستقیم عادت دارند و به همین خاطر مناسب فضای داخل ساختمان هستند. دمای داخل اتاق که مطلوب آن بین 18 تا 25 درجه است هم برای این گیاهان مناسب است. البته بعضی از آن‌ها را می‌شود در مقابل نور مستقیم هم قرار داد. این گیاهان کمتر مورد حمله قارچ و باکتری هم قرار می‌گیرند و به خاطر همین مقاومت خوبی دارند.

گیاهان سایه دوست

انواع گیاهان سایه دوست و بدون نیاز به نور

نوع گل و گیاهمحدوده دما (سانتی گراد)نیاز به نور
آگلونما18 تا 24کم
سانسوریا10 تا 24متوسط
پتوس18 تا 24ترجیحا زیاد
فیلودندرون18 تا 24ترجیحا زیاد
دیفن باخیا15 تا 20متوسط تا زیاد
فتونیا21متوسط تا کم
اسپاتی فیلوم16 تا 21متوسط
لیندا یا پافیلی21زیاد
زاموفیلیا15 تا 24متوسط تا زیاد
گل قاشقی18 تا 24کم تا متوسط
گیاه گندم25 تا 35زیاد
برگ انجیری یا مونسترا18 تا 27متوسط
پپرومیا چروک18 تا 25متوسط تا زیاد
دراسنا پرچمی15 تا 24کم تا متوسط
آرالیا15 تا 24متوسط
سرخس15 تا 22متوسط
پاندانوس18 تا 29زیاد
فیکوس آمستل15 تا 25متوسط تا زیاد
کاج مطبق18 تا 23زیاد حتی در آفتاب
شفلرا18 تا 25کم تا متوسط
سرخس لانه پرنده16 تا 28متوسط
برگ عبایی7 تا 30متوسط
مارانتا لوکونورا15 تا 18زیاد
بامبو خوش قدم18 تا 22متوسط تا زیاد
رکس بگونیا15 تا 30کم تا متوسط
آنتوریوم18 تا 25متوسط تا زیاد
کالاتیا20 به بالامتوسط تا زیاد
انواع گیاهان سایه دوست و بدون نیاز به نور

انواع گیاهان سایه دوست

گیاهان سایه دوست آپارتمانی را که در زیر معرفی می‌کنیم مناسب فضای داخلی هستند و مطابق سلیقه خودتان می‌توانید از آن‌ها برای تزئین خانه یا دفتر یا واحد تجاری خود بهره ببرید.

انواع گیاهان سایه دوست

گیاه آگلونما

این گیاه برگ‌های پهن و تیز و دورنگ دارد. به آن گل همیشه سبز چینی هم می‌گویند. نگهداری از آن آسان است و برای افراد مبتدی که تازه می‌خواهند گیاه آپارتمانی نگهداری کنند گزینه مناسبی به شمار می‌آید. قدرت تصفیه هوا را هم دارد و برای اتاق خواب و اتاق نشیمن خیلی خوب است. وقتی خاک آن کاملا خشک شده بود آن را آبیاری کنید. گل‌های سفیدی هم می‌دهد که بهتر است آن‌ها را بچینید.

گیاه آگلونما

گیاه سانسوریا

به نام شمشیری هم معروف است. به آب زیادی نیاز ندارد و می‌تواند نور کم را به خوبی تحمل کند. سانسوریا بسیار مقاوم است و نگهداری آن هم بسیار آسان. به خاطر همین آن را برای تزئین محیط داخلی به همه توصیه می‌کنند.

گیاه سانسوریا

گیاه پتوس

پتوس معروف‌تر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. ساقه‌های آویزان و برگ‌های قلبی پتوس امروزه در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. پتوس نورپسند است یعنی در محیط‌های با نور خوب ولی غیر مستقیم رشد بالایی دارد. پتوس شاید به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز داشته باشد وقتی که رویه خاک آن خشک شده باشد. پتوس دورنگ به نور بیشتری برای رشد نیازمند است.

گیاه پتوس

فیلودندرون

فیلودندرون انواع مختلفی دارد که مشهورترین نوع آن غیررونده است. فیلودندرون را در محیط‌های روشن تا نیمه روشن به خوبی می‌شود پرورش داد. این گیاه موادی سمی در خود دارد و به همین خاطر باید از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی به دور باشد. این گیاه را باید وقتی که خاکش خشک شد آبیاری کرد.

فیلودندرون

دیفن باخیا

دیفن باخیا هم از گیاهانی است که هوا را تصفیه می‌کند اما به خاطر خواص سمی که دارد باید در نگهداری آن در خانه‌هایی که بچه در آن‌ها هست احتیاط کرد. دیفن باخیا با نور کم هم سازگار است و هر وقت خاک آن خشک شد می‌توانید آن را آبیاری کنید.

دیفن باخیا

گیاه فیتونیا

فیتونیا برگ‌هایی دو رنگ دارد و برای محیط خانه مناسب است چون هیچ خواص سمی در خود ندارد. تنها دقتی که باید در نگهداری آن کرد این است که زود به زود باید برگ‌های اضافی آن را چید و هرس کرد. رطوبت و گرمای نسبی مورد نیاز فتونیا هم برای سالم ماندن آن باید تامین شود.

گیاه فیتونیا

اسپاتی فیلوم

به آن گل چمچه‌ای هم می‌گویند. در محیط کم نور به خوبی مقاومت می‌کند و آبیاری آن هم در هنگام خشک شدن خاک آن باید باشد. اسپاتی فیلوم خوب رشد می‌کند و گیاه بزرگی به حساب می‌آید پس وقتی به اندازه کافی برگ و بار داد باید آن را هرس کرد یا به گلدان بزرگتری انتقال داد.

اسپاتی فیلوم

گیاه لیندا یا پافیلی

نام پافیلی را به خاطر شکل ساقه آن به آن داده‌اند. برگ‌های آن بلند و باریک است. پیاز آن می‌تواند آب را تا مدت‌ها در خود نگه دارد و به همین خاطر نیاز  زیادی به آب ندارد. هر سه هفته یکبار می‌توان آن را آبیاری کرد. در نور مناسب هم با سرعت خوبی رشد می‌کند.

گیاه لیندا یا پافیلی

زاموفیلیا

این گیاه به خاطر برگ‌های براق و سبز خودش بسیار محبوب است. در هر نوری زنده می‌ماند حتی در تاریکی، اما برای رشد کردن نیاز به نور مناسب دارد. با کمی آبدهی در حد هفته‌ای یکبار می‌توان رشد آن را تضمین کرد. زاموفیلیا همیشه سبز و گوشتی باقی می‌ماند و خانه شما را زیبا نگه می‌دارد.

زاموفیلیا

گل قاشقی

برگ‌های گل قاشقی گرد و گود است مانند قاشق. باید در بین دو نوبت آبیاری خاک گلدان آن خشک شده باشد. گل قاشقی یک گیاه گوشتی است و نیاز چندانی به آب ندارد. این گیاه یک گونه جنگلی است و نیازی به نور مستقیم ندارد. در نور غیر مستقیم هم به خوبی سبز می‌ماند.

گل قاشقی

گیاه گندم

نام دیگر آن گیاه عنکبوتی است. گل گندمی یکی از کلاسیک‌ترین انواع گیاه آپارتمانی است. برگ‌های باریک و بلند و دورنگ دارد. به هرس و آبیاری آنچنانی نیاز ندارد و کاملا غیر سمی است. به خاطر همین نگهداری از آن بسیار راحت است. بهتر است گیاه گندمی را در مناطق روشن خانه قرار بدهید. 

گیاه گندم

گیاه برگ انجیری یا مونسترا

برگ انجیری هم از گیاهان آپارتمانی معروف است که از قدیم مورد استفاده بوده است. در هر نوری زنده می‌ماند اما در محیط روشن به خوبی رشد می‌کند. آبیاری آن هم بعد از خشک شدن خاک گلدانش نیاز است. برگ انجیری گیاه زیبا و در عین حال مقاومی برای نگهداری در آپارتمان است.

گیاه برگ انجیری یا مونسترا

گل پپرومیا چروک

این گیاه که گل هم می‌دهد، نیاز دارد تا همیشه خاکش مرطوب باشد. به همین دلیل آبیاری متعادل و منظم در نگهداری آن حرف اول را می‌زند. نوع قرمزرنگ آن نیاز بیشتری به نور دارد تا نوع سبزرنگش. نیاز چندانی به هرس ندارد و همین که خاک آن مرطوب بماند و نور کافی داشته باشد برای رشدش کافیست.

گل پپرومیا چروک

گل دراسنا پرچمی

این گیاه برگ‌های تیز و بلندی دارد و با نور غیر مستقیم اما خوب رنگ برگ‌های آن روشن می‌شود و به خوبی رشد می‌کند. درسنای پرچمی مانند دیگر گل‌های آپارتمانی نیاز چندانی به آبیاری زیاد ندارد و با کمی آب و رطوبت کارش راه می‌افتد.

گل دراسنا پرچمی

گل آرالیا

آرالیا نوعی گیاه شرقی است که دمای پایین را بیشتر دوست دارد. بر خلاف دیگر گیاهان آپارتمانی نیاز دارد که رطوبت آن تامین شود و باید هر روز غبارپاشی شود. آرالیا را در نور مناسب می‌توانید به خوبی رشد بدهید.

گل آرالیا

گل سرخس

سرخس به خاطر شاخه‌های آویزان خود جلوه دیگری در میان آپارتمانی دارد. سرخس انواع مختلفی دارد و همه این انواع در نور مناسب رشد می‌کنند. سرخس برای رشد به آب و رطوبت کافی نیاز دارد و از این جهت با دیگر گیاهان آپارتمانی متفاوت است.

گل سرخس

گیاه پاندانوس

پاندانوس برگ‌های خنجری دو رنگ دارد و نور مناسب برگ‌های آن را خوشرنگتر می‌کند. در واقع نیاز به نور زیادی دارد. خاک آن هم باید مرطوب باشد و برای این امر باید منظم آن را آبیاری کرد. در دمای اتاق به خوبی سبز باقی می‌ماند.

گیاه پاندانوس

گل فیکوس آمستل

این گل که به برگ موزی هم شهرت دارد بیشتر یک درختچه است. نور زیاد غیر مستقیم و آبیاری معتدل از نیازهای برگ موزی برای زنده ماندن و رشد است.

گل فیکوس آمستل

گیاه کاج مطبق

کاج مطبق نوعی درختچه زینتی لوکس است که نگهداری از آن هم بی زحمت نیست. باید آن را در جای خنک نگه دارید و میزان آبیاری آن در زمستان و تابستان بسته به دمای هوا از یک بار در روز تا هر ده روز یک بار متغیر است. بر خلاف دیگر گیاهان آپارتمانی کاج مطبق در آفتاب مستقیم بهتر رشد می‌کند.

گیاه کاج مطبق

گل شفلرا

شفلرا هم مانند دیگر گیاهان آپارتمانی نیاز به آبیاری معتدل و نور غیر مستقیم مناسب برای سبز ماندن و رشد کردن دارد. در صورت کم نور شدن محیط برگ‌های آن رنگ خود را از دست می‌دهند.

گل شفلرا

سرخس لانه پرنده

نام دیگر آن سرخس آشیانه است. برگ‌های پهن و یکسره‌ای دارد بر خلاف انواع دیگر سرخس. سرخس آشیانه را باید در معرض نور مناسب و غیر مستقیم بگذارید تا رشد کند و همچنین خاک و برگ‌های آن را مرطوب نگه دارید.

سرخس لانه پرنده

برگ عبایی

نوعی سوسن با برگ‌های پهن و ساقه‌های باریک. سایه‌دوست است اما در نور مناسب غیر مستقیم به خوبی رشد می‌کند. در دماهای پایین هم مقاومت خوبی دارد. در تابستان هفته‌ای سه بار و در زمستان هر دو هفته یک بار به آبیاری نیازمند است.

برگ عبایی

مارانتا لوکونورا

این گیاه به خاطر برگ‌های بیضی شکل و سه رنگ خود زیبایی فوق العاده ای را در میان گیاهان آپارتمانی دارد. بهتر است آن را به شکل آویز نگهداری کنید. به رطوبت نیاز دارد و در دمای اتاق به خوبی رشد می‌کند.

مارانتا لوکونورا

بامبو خوش قدم

بامبو خوش قدم یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است. بامبو را باید در آب نگه دارید و آب آن را هم هر سه هفته یکبار تعویض کنید. بامبو در دمای اتاق به خوبی سبز می‌ماند و رشد می‌کند.

بامبو خوش قدم

رکس بگونیا

رکس بگونیا در دمای اتاق و با هفته‌ای یکبار آبیاری به خوبی سبز می‌ماند و رشد می‌کند. البته باید نیاز آن به نور را هم برطرف کرد. هرچند در نور کم هم پژمرده نمی‌شود. گاهی هم نیاز به هرس دارد.

رکس بگونیا

آنتوریوم

آنتوریوم یا درفش‌گیاه را به خاطر گل‌های پهن و پرچم بلند آن همه می‌شناسیم. این گل زیبا به رنگ‌های مختلف موجود است. نور غیر مستقیم آن را به خوبی رشد می‌دهد. خاک آن هم باید همیشه مرطوب باشد. این گیاه یک گیاه گرمسیری است و باید در دمای گرم اتاق نگهداری شود.

آنتوریوم

کالاتیا

کالاتیا برگ‌های دورنگ و پهنی دارد که جلوه خاصی به آن می‌بخشند. نور مورد نیاز آن غیر مستقیم است و باید خاک آن را مرطوب نگه داشت تا رشد کند. برگ‌های خشک شده آن را باید هرس کنید و در دمای اتاق نگه بدارید.

کالاتیا

روش نگهداری گیاهان سایه دوست

گیاهان سایه‌دوست با توجه به اسمشان، باید از نور مستقیم آفتاب دور باشند. نور مستقیم برگ‌های این گیاهان را می‌سوزاند و پژمرده می‌کند. بهترین نور برای این گیاهان نور غیر مستقیم، چراغ فلورسنت یا نور مستقیم خورشید هنگام طلوع (کنار پنجره شرقی) است. گیاهان سایه ‌دوست در محیط کم‌نور هم زنده می‌مانند اما برای رشد کردن نیاز به نور دارند.

روش نگهداری گیاهان سایه دوست

آبیاری گیاهان سایه دوست هم نوع کم است. یعنی تا وقتی روی خاک آن‌ها خشک نشده نیاز به آبیاری ندارند. البته استثنائاتی هم در این میان وجود دارد مانند بامبو و آنتوریوم.

هرس کردن هم از دیگر مواردی است که در مورد گیاهان سایه دوست باید رعایت شود. چیدن برگ‌های خشک یا پژمرده و یا رنگ و رو رفته و بیش از حد رشد کرده، باعث رشد بهتر گیاه می‌شود.

سوالات متداول درباره‌ی گل های آپارتمانی سایه دوست

بهترین گیاهان سایه دوست برای آپارتمان چه گیاهانی هستند؟

گیاهانی مانند پتوس، سانسوریا، سرخس، آنتوریوم و بامبو از معروف‌ترین گیاهان سایه دوست برای آپارتمان هستند. در بالا لیست کاملی از این گیاهان را ارائه کردیم.

منظور از گیاه مقاوم به نور کم چیست؟

گیاهانی که خاستگاه جنگلی دارند و با نور فیلترشده و غیر مستقیم خو گرفته‌اند، می‌توانند در محیط‌های کم‌نور مانند آپارتمان‌ها و محیط داخلی هم پرورش یابند.

شرایط نگهداری از گیاهان سایه دوست چیست؟

بهترین نور برای این گیاهان نور غیر مستقیم، چراغ فلورسنت یا نور مستقیم خورشید هنگام طلوع (کنار پنجره شرقی) است. آبیاری گیاهان سایه دوست هم نوعا کم است. یعنی تا وقتی روی خاک آن‌ها خشک نشده نیاز به آبیاری ندارند. چیدن برگ‌های خشک یا پژمرده و یا رنگ و رو رفته و بیش از حد رشد کرده، باعث رشد بهتر گیاه می‌شود.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x