بهترین ایده های برای دیزاین و چیدمان سفره هفت سین 1403


127

بهترین ایده های برای دیزاین و چیدمان سفره هفت سین 1403

نوروز جشنی باستانی و کهن است که همه‌ساله به مناسبت فرارسیدن بهار و آغاز سال نو بین ما ایرانیان برگزار می‌شود. چیدن سفره هفت‌سین نیز از سنت‌های دیرینه ماست که به نمادی برای نوروز تبدیل شده و در ایام نوروز اشکال مختلف آن تقریبا در هر خانه‌ای به چشم می‌خورد. این سفره که در فرهنگ ما از ارزش و احترام والایی برخوردار است، چند عضو اصلی دارد که هرکدام نماد مفهومی بزرگ بوده، همگی با حرف سین آغاز می‌شوند و بر همین اساس، برخی معتقدند منظور از هفت‌سین درواقع هفت سینی است.

سبزه نماد حیات و طبیعت، سیب نماد مهر و دوستی، سیر درمانگری و دوری از آلودگی، سنجد عشق و دلباختگی، سرکه تجربه و جاودانگی، سماق صبر و بردباری، سمنو نماد برکت و باروری و سکه نماد ثروت و فراوانی در سفره هفت‌سین است. کتاب قرآن، دیوان حافظ، آینه، شمع و شمعدان، تخم‌مرغ رنگی و تنگ ماهی که نماد حیات و زندگی است نیز اجزای فرعی سفره هفت‌سین را تشکیل می‌دهند که حالا به جزء جدانشدنی این سفره تبدیل شده و رنگ و رونق بیشتری به آن می‌بخشند.

باوجود اجزای متنوعی که هفت‌سین را می‌سازند، دست شما برای چیدن سفره‌ای متفاوت و مطابق با سلیقه‌تان باز بوده و می‌توانید هرسال سفره‌تان را به شیوه‌ای تازه چیدمان کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع چیدمان این سفره سنتی بیشتر آشنا کنیم.

برای چیدمان سفره هفت‌سین می‌توانید از انواع ظروف با رنگ‌بندی‌های مختلف استفاده کنید؛ اما رعایت هارمونی و درعین‌حال تقارن و یا تناسب چیدمان و شکل ظروف روی سفره، می‌تواند در جلوه نهایی سفره شما تاثیر به‌سزایی داشته باشد. در متن پیش ‌رو با بررسی برخی از سبک‌های چیدمان سفره هفت‌سین و بیان نکات مهم چیدمان، تلاش می‌کنیم مناسب‌ترین ایده‌ها را برای چینش سفره‌ای متفاوت و چشم‌نواز در اختیار شما قرار داده، حال و هوای نوروز را به خانه‌تان بیاوریم.

چیدمان و تزئین سفره هفت سین

چیدن سفره هفت‌سین از آن کارهایی است که هیچ‌گاه قدیمی یا خسته‌کننده نمی‌شود و باوجود تمام خستگی‌های خانه‌تکانی، یکی از فعالیت‌های جذاب و مفرح نوروز محسوب می‌گردد. اما نکته‌ای که در زیبایی و چشم‌نوازی هفت‌سین‌تان بسیار اهمیت دارد، توجه به نحوه چیدمان اجزای سفره در کنار هم است. رعایت تقارن و حفظ هارمونی و هماهنگی اجزای سفره از نکاتی است که باید در چیدن سفره موردتوجه قرار دهید.

برای داشتن سفره‌ای مناسب ابتدا باید تم موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید، مثلا درنظر بگیرید که دوست دارید سفره‌ای سنتی بچینید یا به سفره‌های مدرن و یا تلفیقی علاقه بیشتری دارید. انتخاب تم بهتر است با فضای کلی خانه شما هماهنگ باشد، به این معنا که مثلا اگر در خانه‌ای سنتی زندگی می‌کنید سفره‌ای در همان حال و هوا می‌تواند هماهنگی بیشتری با دیزاین خانه شما داشته باشد. رنگ غالب  سفره و ترکیب‌بندی رنگ‌های اجزای تشکیل‌دهنده سفره نیز بخشی از همان تم سفره‌تان محسوب می‌شود که می‌توانید طبق سلیقه‌تان، رنگ‌بندی دکور خانه و یا براساس تم رنگی سال آن را انتخاب کنید.

پس از انتخاب تم کلی، اولین قدم در چیدن سفره هفت‌سین، انتخاب مکان قرارگیری سفره و پهن کردن پارچه‌ای مناسب به‌عنوان سفره است. پارچه‌های ترمه، بته جقه و انواع پارچه‌های سنتی می‌توانند انتخاب مناسبی به‌خصوص در سفره‌هایی با تم سنتی باشند. در نظر داشته باشید هرچند امروزه بسیاری از افراد سفره‌های پارچه‌ای را از هفت‌سین حذف می‌کنند اما وجود آن علاوه بر اینکه به سنت اصیل سفره هفت‌سین نزدیک است، می‌تواند شکل سنتی‌تر و ظاهر جذاب‌تری به سفره شما ببخشد. بسته به میزان شلوغی یا سادگی اجزای سفره‌تان می‌توانید پارچه‌ای ساده و یا طرح‌دار و سنتی انتخاب کنید. برای مثال سفره‌های ساده و تک‌رنگ انتخاب مناسب‌تری برای سفره‌های شلوغ با اجزای متنوع هستند.

استفاده از گلدان‌های ساده و کوچک، با گل‌های زیبای بهاری نیز می‌تواند زیبایی و طراوت دوچندانی به سفره شما بخشیده و عطر بهار را به خانه‌تان بیاورد.

تخم‌مرغ‌ها را می‌توانید باتوجه به تم و ترکیب‌بندی سفره‌تان رنگ کنید. همچنین می‌توانید برای پرتر و شلوغ‌تر دیده شدن سفره از انواع آجیل و شیرینی پذیرایی نوروزتان استفاده کرده و آنها را به دیزاین سفره‌تان اضافه کنید. ایجاد قرینگی در سفره نیز، به‌خصوص در سفره‌های سنتی میتواند به چشم‌نوازی سفره‌تان کمک کند.

علاوه بر شمعدان که خود از اجزای سفره محسوب می‌گردد، می‌توانید از انواع دیگر شمع‌های فانتزی و ساده نیز در چیدمان سفره‌تان استفاده کرده، باروشن کردن شمع‌ها رنگ و رونق خاصی به سفره‌تان ببخشید.

در ادامه به معرفی برخی از اواع شیوه‌های چیدمان سفره هفت‌سین می‌پردازیم تا بتوانید با ایده گرفتن از آنها، مناسب‌ترین سفره را برای نوروز پیش‌ رو چیده و از جمع شدن دور آن در ایام عید لذت ببرید.

چیدمان هفت سین با ظروف چوبی

ظروف چوبی با آن بافت جذاب و عطر به‌خصوصی که دارند می‌توانند رونق خاصی به سفره شما بخشیده و رنگ طبیعت را در آن بیشتر کنند. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ظروف که امروزه در اشکال متنوع در دسترس هستند، قابلیت هماهنگی آنها با تم‌های مختلف هفت‌سین است؛

به این‌شکل که در چیدن سفره‌ای سنتی می‌توانید از ظروف چوبی با حکاکی‌ها و نقوش ایرانی، در کنار پارچه‌های سنتی و اجزای دیگر استفاده کرده و حال و هوایی اصیل به سفره‌تان ببخشید؛ از سویی دیگر این ظروف چوبی یکی از انتخاب‌های پرطرفدار برای چیدمان سفره‌های مدرن بوده، می‌توانند با ترکیب با عناصر دیگری مثل فلز، شیشه و… جلوه و بافت خاصی ایجاد کرده و با شکل ساده و جذابی که دارند، اجزای اصلی چیدمان سفره‌ای ساده و مدرن باشند. همچنین با استفاده از انواع شمع‌ها و نورپردازی به‌وسیله آنها و نیز ایجاد تضاد رنگی در سفره با استفاده از رنگ‌های متنوع، می‌توانید به کمک این ظروف چوبی سفره‌ای به یادماندنی برای نوروز امسالتان تدارک ببینید.

چیدمان هفت سین با ظروف سفالی

سفال از دیگر ظروف سنتی برای چیدن سفره هفت‌سین است؛ البته این ظروف با طرح‌های متنوعی که امروزه پیدا کرده، توانسته راه خود را به چیدمان مدرن هم باز کرده و گزینه‌ای مناسب برای طرفداران سبک‌های مختلف در چیدمان سفره هفت‌سین باشد.

چیدمان هفت سین با ظروف مسی

ظروف مسی از قدیمی‌ترین ظروف مورداستفاده در سفره هفت‌سین است که از قدیم استفاده از آن رواج داشته و تا کنون نیز ادامه دارد. این ظروف سنتی و خوش‌رنگ و لعاب که با ترکیب با هنرهای خاتم، فیروزه، حکاکی و قلم‌زنی زیبایی‌شان دوچندان شده، با چاشنی کمی خلاقیت و توجه به ترکیب رنگ، می‌توانند سفره‌ای چشم‌نواز برایتان تدارک ببینند. استفاده از انواع گل‌های بهاری و قراردادن سبزه در ظروف مسی، می‌تواند رنگ و بویی بهاری به هفت‌سین‌تان ببخشد.

همچنین می‌توانید با تلفیق ظروف مسی با انواع ظروف دیگر، بر زیبایی سفره‌تان افزوده و آن را با تم موردنظرتان هماهنگ کنید. برای جلوه بیشتر ظروف مسی‌تان می‌توانید با استفاده از انواع شمع‌ها یا چراغ‌های کوچک، نورپردازی ملایمی روی هفت‌سین‌تان انجام دهید و از درخشش ظروفتان لذت ببرید.

دیزاین سفره هفت سین مدرن

سفره هفت‌سین به‌طورکلی سنتی کهن است که در طی سالیان، توسط نیاکان ما حفظ و به ما منتقل شده است. این سفره متنوع و خوش رنگ و لعاب می‌تواند به روش‌های متفاوتی چیدمان شده و با سبک‌ها و سلیقه‌های مختلف هماهنگ گردد. اگر به سبک مدرن علاقه‌مندید و دوست دارید هفت‌سینی با چیدمان مدرن در خانه‌تان تدارک ببینید، توصیه می‌کنیم دو اصل سادگی و پرهیز از شلوغ‌کاری سفره و نیز استفاده از رنگ‌های خنثی و ملایم را فراموش نکنید؛

هرچند رنگ‌های جان‌دارتری مثل بنفش، زرد و سبز هم می‌توانند زمینه مناسبی برای چیدمان سفره‌ای مدرن باشند. استفاده از ظروف ساده و شیک با رنگ‌های ملایم یا خنثی، رعایت هارمونی رنگ‌ها و چیدن سفره در پیش‌زمینه‌ای ساده و یکدست می‌تواند سفره‌ای مدرن و چشم‌نواز برایتان فراهم آورد. همچنین می‌توانید با استفاده از یک یا دو گل یا گیاه ساده و خوش‌رنگ به‌همراه چند شمع سفید و عطری، حس و حالی طبیعی و جان‌دار به سفره‌تان ببخشید.

چیدمان سفره هفت سین لاکچری

اگر دوست دارید برای نوروز امسالتان سفره‌ای لاکچری بچینید، براساس چیدمان منزلتان و تم کلی مدنظرتان که می‌تواند مدرن یا سنتی باشد، با رعایت هارمونی و توجه به ترکیب رنگ لوازم سفره، می‌توانید با ایده گرفتن از تصاویر ذیل، سفره‌ای جذاب بچینید و در کنار عزیزانتان به استقبال سال جدید بروید.

چیدمان سفره هفت سین ساده

سفره هفت‌سین را می‌توانید بسیار ساده و درعین‌حال زیبا برگزار کنید. برای چیدن یک سفره هفت‌سین مناسب و جذاب، نیازی به ظروف خاص یا تزئینات مختلف و انواع آجیل و شیرینی و… ندارید. فقط کافی است کمی سلیقه به خرج داده و با استفاده از لوازم و ظروف منزلتان و چیدمان مناسب آنها سفره‌ای ساده و خاص طراحی کنید. برای این کار باید توجه داشته باشید که شکل و رنگ ظروف و لوازمتان، و پیش‌زمینه‌ای که برای سفره انتخاب می‌کنید هارمونی و هم‌خوانی داشته و از گذاشتن اجزا و لوازم اضافه روی سفره پرهیز کنید.

مطلب مرتبط:

چیدمان سفره هفت سین سنتی

برای چیدن سفره‌ای سنتی می‌توانید از ترمه یا پارچه‌ای با نقوش اسلیمی یا بته جقه، برای زمینه سفره استفاده کرده، سین‌هایتان را در ظروف سفالی، مسی، حصیری، بلورهای رنگی سبز و آبی و یا حتی ظروف چینی گل‌قرمزی بچینید. قرآن و دیوان حافظ، آینه‌شمعدان قدیمی و سبزه‌ای با ظرف سفالی از دیگر اجزای هفت‌سینی سنتی هستند. علاوه بر اینها می‌توانید از ظروفی با نقوش ایرانی هم برای چیدن هفت‌سینتان استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های زنده‌ای مثل سبز، قرمز، زرشکی و فیروزه‌ای از دیگر ویژگی‌های هفت‌سین سنتی است که جلوه خاصی به سفره شما می‌دهد.

چیدمان سفره هفت سین حصیری

استفاده از ظروف حصیری برای هفت‌سین در سال‌های اخیر موردتوجه قرارگرفته نیز ایده‌ای پرطرفدار و جذاب برای چیدمان سفره هفت‌سین است. ظروف حصیری هم مانند چوب حس و حال طبیعت را به سفره‌تان آورده و درکنار سین‌های سفره که از طبیعت گرفته شده‌اند هماهنگی خوبی ایجاد کرده، می‌تواند انتخابی مناسب برای چیدن سفره‌ای دلنشین باشد.

انتخاب مکان مناسب برای چیدمان سفره هفت سین

انتخاب مکان مناسب اولین قدم برای چیدن سفره‌ هفت‌سین است. اگر خیلی از میز غذاخوری استفاده نمی‌کنید می‌توانید سفره‌تان را روی آن چیده و یا از میز جلومبلی برای چیدن سفره استفاده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از چندمیز کوچک و بزرگ با ارتفاع متفاوت، به سفره‌تان بعد بدهید. اگر قصد دارید سفره‌تان را روی زمین بچینید دقت داشته باشید باتوجه به اینکه سفره هفت‌سین برای چند روزی در خانه‌تان پهن خواهد ماند، مکانی را برای آن انتخاب کنید که سرراه نباشد و وجود آن برای چند روز، مشکلی در رفت و آمدتان ایجاد نکند. همچنین برای اینکه مهمانانتان هم از زیبایی هفت‌سینتان لذت ببرند، بهتر است آن را در جایی قرار دهید تا دید خوبی داشته و نورپردازی مناسبی داشته باشد.

انتخاب رنگ مناسب برای تزیین سفره هفت سین

مناسب‌ترین رنگ برای سفره هفت‌سین رنگی است که با سلیقه شما و فضای خانه‌تان هم‌خوانی داشته و هارمونی مناسبی ایجاد کند. همچنین تمی که برای سفره‌تان انتخاب می‌کنید رنگ‌های متفاوتی را پیش روی شما می‌گذارد؛ مثلا برای چیدمان سفره‌ای سنتی می‌توانید از رنگ‌هایی مثل سبز، سفید، قرمز، آبی و طلایی استفاده کنید تا به هفت‌سینتان حس و حالی قدیمی و نوستالژیک بدهد. ولی اگر انتخاب شما سفره‌ای مدرن است استفاده از رنگ‌های خنثی و یا رنگ‌هایی مثل صورتی، بنفش، نارنجی، فیروزه‌ای یا طوسی می‌تواند جلوه خوبی به سفره‌تان ببخشد. همچنین با تلفیق این دو گروه از رنگ‌ها می‌توانید فضایی اصیل و درعین حال مدرن ایجاد کنید.

استفاده از رنگ سال نیز می‌تواند انتخاب قابل قبولی برای چینش هفت‌سین باشد. علاوه بر آنچه ذکرشد، شما می‌توانید با انتخاب رنگ‌های مکمل و چیدمان آنها در کنار هم، تعادل مناسبی به هفت‌سینتان بخشیده و حس خوبی به بیننده منتقل کنید.

در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بهترین سفره هفت‌سین سفره‌ای است که مطابق سلیقه شما بوده و از حضور چند روزه‌اش در گوشه خانه‌تان لذت ببرید. بنابراین در چیدن سفره پیش از هرچیزی به حال خود و خانواده‌تان توجه کرده و سفره‌ای بچینید که لحظات کنارهم بودنتان را برایتان شیرین‌تر سازد.

سوالات متداول درباره‌ی چیدمان سفره هفت سین

برای داشتن سفره‌ی هفت‌سین دلخواه، به چه چیزی باید توجه کنیم؟

برای داشتن سفره‌ای مناسب ابتدا باید تم موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید، به این معنا که مثلا اگر در خانه‌ای سنتی زندگی می‌کنید سفره‌ای در همان حال و هوا می‌تواند هماهنگی بیشتری با دیزاین خانه شما داشته باشد. رنگ غالب  سفره و ترکیب‌بندی رنگ‌های اجزای تشکیل‌دهنده سفره نیز بخشی از همان تم سفره‌تان محسوب می‌شود که می‌توانید طبق سلیقه‌تان، رنگ‌بندی دکور خانه و یا براساس تم رنگی سال آن را انتخاب کنید.

دیزاین سفره هفت سین مدرن چه ویژگی‌ای دارد؟

برای داشتن سفره هفت سین مدرن، این دو اصل را باید رعایت کنید: 1. سادگی و پرهیز از شلوغ‌کاری سفره 2. استفاده از رنگ‌های خنثی و ملایم

اجزای سفره هفت‌سین چه معنایی دارند؟

سبزه نماد حیات و طبیعت، سیب نماد مهر و دوستی، سیر درمانگری و دوری از آلودگی، سنجد عشق و دلباختگی، سرکه تجربه و جاودانگی، سماق صبر و بردباری، سمنو نماد برکت و باروری و سکه نماد ثروت و فراوانی در سفره هفت‌سین است. کتاب قرآن، دیوان حافظ، آینه، شمع و شمعدان، تخم‌مرغ رنگی و تنگ ماهی که نماد حیات و زندگی است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x