کسب و کار با چرم در خانه


25,818

باسلام | Basalam - کسب درآمد با چرم

با چرم می‌شود هزاران چیز ساخت! کلی محصول کاربردی و مقاوم. هیچ کس هم نمی‌تواند کیفیت یک محصول ساخته شده با چرمی مرغوب را زیر سوال ببرد. اگر دنبال ایجاد یک کسب و کار خانگی و در دسترس می‌گردید، معطل چه هستید؟ با سرمایه‌ی بسیار کم و در فضایی کوچک می‌شود کسب و کاری چرمی در خانه راه انداخت و محصولی تولید کرد که کلی مشتری دارد.

برای نوشتن این یادداشت کوتاه از مهدی زمانی و مطهره رشیدی کمک گرفتیم. این دو هنرمند، محصول چرمی تولید می‌کنند و از غرفه‌دارهای «باسلام» هستند.

از آنها خواستیم تجربه‌ی شروع کسب و کار و تولید محصول چرمی در خانه را با ما در میان بگذارند.

از کجا باید شروع کرد؟

مثل هر کار دیگری باید آموزش‌های مقدماتی را یاد بگیرید. برش چرم، شناخت کلی انواع چرم و کار با ابزار آن.

مطهره رشیدی از غرفه‌دارهای باسلامی می‌گوید: آموزش و یاد گرفتن کار با چرم ساده است. من از یکی از دوستانم که مربی چرم است یاد گرفتم. خوشبختانه آموزشگاه‌های چرم‌دوزی در سطح شهر، آموزش‌های خصوصی در خانه‌ها و حتی سایت‌های آموزشی برای کارهای چرمی معمولا در دسترس هستند.

آقای زمانی در این رابطه می‌گوید: آموزش‌های مقدماتی برای دوخت چرم بسیار ساده است و زود می‌شود یاد گرفت. مهم ظرافتِ کاری است که باید رعایت شود.

محصولات چرمی- کسب درآمد خانگی با چرم-مجله باسلام
محصولات چرمی

برای تولید محصول چرمی چه ابزاری نیاز است؟

غیر از خود چرم که متریال اصلی برای ساخت کارهای چرمی است، دو نوع ابزار ساخت چرم داریم؛ ابزاری که برای ساخت هر نوع محصول چرمی لازم است و ابزار و لوازمی که برای یک سری محصولات خاص به کار می‌آید.

غرفه‌دار چرمانه می‌گوید: ابزارهای اولیه کار با چرم: مُشته چرم‌دوزی، سمبه چرم‌دوزی، تخته کار چرم، خط‌کش عادی، خط‌کش مخصوص کار چرم، کاتر و چسب مخصوص چرم هستند که برای ساخت هر نوع محصول چرمی معمولا لازم می‌شود.

ممکن است هر محصولی جدای از این موارد، نیاز به لوازم خاص خودش هم داشته باشد. به عنوان مثال برای ساخت کیف پول علاوه بر اینها ممکن است به آستر، طلق و دکمه آهنربایی نیاز پیدا کنید.

جامدادی چرمی-- کسب درآمد خانگی با چرم-مجله باسلام
جا مدادی چرمی

چقدر فضا برای تولید کار چرم نیاز است؟

گوشه‌ی یکی از اتاق‌ها و در یک قسمت کوچک بسیاری از محصولات چرمی را می‌شود تولید کرد. نیاز به جای خیلی بزرگی ندارید.

خوشبختانه این کار سر و صدای آن‌چنانی هم ندارد که برای همسایه‌ها ایجاد آزار و اذیت کند. احتمالا اگر شما چیزی به در و همسایه‌تان در مورد کسب و کار چرمی‌تان نگویید، آنها هیچ وقت متوجه نمی‌شوند، اما خب اگر دوست دارید فروش محصولات‌تان را شروع کنید، بهترین گزینه نزدیکان و دور و بری‌ها هستند.

لازم به ایجاد سر و صدا نیست. خیلی ساده می‌توانید بعد از تولید محصول چرمی‌تان آن را به همسایه‌تان نشان دهید و ذوق‌زده‌اش کنید!!

دستبند-کسب درآمد خانگی با چرم-مجله باسلام
دست‌بند چرمی

با چرم چی بسازیم؟

الگوهای آماده‌ی بسیاری از محصولات چرمی در دسترس است و از همان مراکز فروش چرم می‌شود آن را تهیه کرد. طبیعی است که از کارهای ساده‌تر باید شروع کرد. کارهای ساده‌ای مثل کیف پول، دسته کلید، کیف کارت و مدارک و چیزهای کوچک دیگری مثل اینها.

بعدتر می‌شود سراغ الگوهای سخت‌تر و پیچیده‌تر مثل کیف دستی‌های بزرگ‌تر و یا حتی لباس‌های چرمی رفت.

خودتان هم الگوهای جدید طراحی کنید. خوبی این کار این است که هم تنوع محصول بالاست و هم در اکثر موارد، محصولات چرمی کاربردی هستند و همیشه هواخواه دارند.

باسلام | Basalam - کسب درآمد خانگی با چرم
کیف لپتاب چرمی

برای شروع چقدر سرمایه نیاز است؟

مطهره رشیدی می‌گوید: من وسایل و ابزار اولیه کار با چرم را با ۵۰ هزارتومان خریدم. در حال حاضر ارزان‌ترین چرم‌های مصنوعی که در بازار پیدا می‌شود، حدود ۱۷ هزار تومان است (آذر 1397).

چرم‌های باکیفیت بهتر تا حدود ۳۰ هزار تومان و بالاتر قیمت‌گذاری شده‌اند. طبیعی است که برای تهیه‌ی مواد اولیه و چرم بیشتر، باید سرمایه‌ی بیشتری گذاشت.

خرید عمده‌ی چرم از مراکز اصلی فروش برای کسانی که تولید مداوم چرم دارند، راه خوبی برای پایین آوردن هزینه‌ی تمام شده محصول است. کاری که غرفه‌دار چرم نگین انجام می‌دهد.

کیف آرایشی چرمی- کسب درآمد خانگی با چرم-مجله باسلام
کیف آرایشی چرمی

محصولات چرمی را چطور و کجا بفروشیم؟

مهدی زمانی عقیده دارد فروش هر محصول چرمی بستگی به چیزهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال میزان تولید چقدر است؟ اگر میزان تولید خیلی محدود و پایین است، بین آشناها و دوستان و همسایه‌ها هم می‌شود فروخت و نیاز به فروشگاه‌ها و مراکز خرید عمده نیست.

برای فروش محصول به فصل فروش هم توجه کنید. محصولی مثل جامدادی چرمی را در اوایل تابستان سخت ‌می‌شود فروخت و طبیعی است که تولیدش هم منطقی نیست، اما با نزدیک شدن فصل مدارس و بازگشایی آن حتما هواخواه بیشتری دارد.

کیف پول چرمی-کسب درآمد خانگی با چرم-مجله باسلام
کیف پول چرمی

هنرمندان بسیاری هستند که فروش محصولات چرمی‌شان را به بازار «باسلام» آورده‌اند. در «باسلام» می‌توانید طیف متنوعی از محصولات چرمی را ببینید. بازار «باسلام» به خاطر تنوع غرفه‌دارها از شهرهای مختلف، جای جذابی برای گرفتن ایده‌های تازه و خلاقیت است.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
11 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
11
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x