گیاه آپارتمانی – بوی بهار در خانه


13,073

گیاهان آپارتمانی

روزگاری نه چندان دور، همان روزهایی که هنوز خانه‌های حیاط‌دار جای خودشان را به آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نداده بودند، همه روزهای سال حتی اسفند، دیدنی‌تر و رؤیایی‌تر به نظر می‌آمد؛ روزهایی که دور تا دور حوض آب وسط حیاط، کنار راه‌پله‌ها و گوشه و کنار ایوان خانه پر می‌شد از گلدان‌های کوچک و بزرگی که با ذوق و سلیقه صاحبخانه، آماده می‌شدند تا به استقبال بهار بروند. خوب! هرچند که حالا تعداد آن حیاط‌های دلباز و پرخاطره کمتر شده اما ذوق و هنر آدمیزاد که سرِ جایش هست. همین آپارتمان‌های کوچک و بزرگمان را اگر کمی حوصله داشته باشیم، می‌توانیم با کمک گل و گیاه آپارتمانی پر ازعطر بهار کنیم.

[product id=63759]

گل‌های آپارتمانی

خوشبختانه از سال ۸۴ با تلاش اتحادیه گل و گیاه و وزارت جهاد کشاورزی، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲۵ خرداد «روز ملی گل و گیاه» نامگذاری شده است.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با چند گل و گیاه آپارتمانی کوچک و زیبا آشنا کنیم.

گل حسن یوسف

زیبایی را در نام و نشان یک جا با هم دارد این «حُسن یوسف» دوست‌داشتنی. یکی از زیباترین و مشهورترین گیاهان آپارتمانی که نه تنها نگهداری آن آسان است، بلکه تکثیر و ازدیاد آن هم به آسانی انجام می‌شود؛ یعنی شما می‌توانید با چند قلمه از یک گلدان به تعداد زیادی حسن یوسف در خانه داشته باشید و حتی به دیگران هدیه کنید.

حسن یوسف‌ها در سه رنگ ارغوانی، زرد و نارنجی، و سبز و قرمز زینت‌بخش کناره پنجره‌ها و محل‌های نورگیر خانه شما هستند. گفتیم نور، بله درست حدس زدید، حسن یوسف نور فراوانی می‌خواهد تا هم خوب رشد کند و هم برگ‌هایش بزرگ و رنگ زیبایشان جلوه‌گری کند (جزو گیاهان آپارتمانی پر نور). خاک این گیاه باید از رطوبت کافی برخوردار باشد و دمای هوای محلی که از آن نگهداری می‌کنید کمتر از ۱۰ درجه نباشد. سالی یک بار هم خاک آن را عوض کنید، کافی است تا همیشه سرحال و سرزنده باشد.

گل حسن یوسف-گیاه آپارتمانی-مجله باسلام
گل حسن یوسف

[post id=6228]

گیاه آپارتمانی سانسوریا

کسانی که اهل گل و گیاه هستند که تکلیفشان معلوم است، طرف حساب ما کم‌حوصله‌هایی هستند که ماه به ماه فرصت نمی‌کنند، دستی به سر و گوش گلدان‌های خانه بکشند. «سانسوریا» بهترین گزینه برای تنبل‌هاست! گیاهی در اندازه‌های کوتاه و بلند و برگ‌های زیبا که به نام زبان مادر شوهر هم شناخته می‌شود. در سه گونه سبز، ابلق و پاکوتاه.

خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی

مقاومت زیاد گل سانسوریا در برابر کم آبی، هوای خشک و عمر زیاد، ویژگی‌های این گیاه آپارتمانی در کنار تصفیه‌کنندگی هوا در شب است. درست برخلاف گیاهان دیگر که روزها دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن پس می‌دهند، گیاه آپارتمانی سانسوریا این کار را درشب انجام می‌دهد تا به عنوان یک گیاه مناسب اتاق خواب نیز شناخته شود (جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم و تصفیه‌کننده هوا). یک نور مناسب، هفته‌ای یکی دوبار آبیاری و یک دمای معمولی و البته کوددهی مناسب، سانسوریا (گل شمشیری) را تا سال‌ها برای شما نگه می‌دارد.

گل سانسوریا-گیاه آپارتمانی-مجله باسلام
گل سانسوریا

گیاه آپارتمانی پوتوس

فقط بر و بچه‌های شیطان نیستند که از در و دیوار خانه بالا می‌روند. در میان گیاهان آپارتمانی هم یک گیاه ریزه میزه وجود دارد که اگر دیوار راست را ببیند از آن بالا می‌رود. گیاه آپارتمانی پوتوس یا پیتوس از جمله گیاهان رونده‌ای است که نه فقط در خانه‌ها بلکه در محیط‌های اداری و تجاری هم از محبوبیت خاصی برخوردار است. مراقبت آسان، تکثیر آسان  و زیبایی خاص آن به همراه گلدان‌های کوچک و کم‌جا باعث شده کمتر کسی از پوتوس خوشش نیاید.

ابلق، سفید، مرمری، سبز و طلایی گونه‌های مختلف و متنوع پوتوس‌ها به شمار می‌روند. پوتوس برخلاف حسن یوسف از نور زیاد فراری است و با یک نور کم و ملایم قانع می‌شود (جزو گیاهان آپارتمانی کم نور و سایه‌دوست). آب هم به اندازه‌ای می‌خواهد که خاک ریشه‌هایش خشک نشود. البته برگ‌های آن هم حداقل هفته‌ای یک بار به یک دوش ملایم با اسپری آب نیاز دارد. پیتوس‌ها را تا دلتان می‌خواهد قلمه بزنید و در گلدان‌های جدید بکارید. نگران کود  هم نباشید که از این لحاظ جزو کم مصرف‌ترین‌ها در بین گیاهان آپارتمانی است.

گل پوتوس-گیاه آپارتمانی-مجله باسلام
گل پوتوس

گیاه آپارتمانی گل قاشقی

اگر آپارتمان نقلی دارید، اگر جای کافی ندارید، اگر دلتان گلدان سبز و زیبا می‌خواهد، گل قاشقی را فراموش نکنید؛ یک گیاه گوشتی با برگ‌های قلب شکل و البته شبیه به قاشق که فقط یک جای گرم می‌خواهد با کمی نور. حتی زیر نور لامپ مهتابی هم اگر باشد، مطمئن باشید اعتراضی نمی‌کند.  قاشقی‌ها خیلی سرمایی هستند و در فصل سرد سال باید حسابی هوایشان را داشته باشید. زیاد هم آب ندهید که ممکن است، زود قهر کنند و پلاسیده شوند (جزو گیاهان آپارتمانی گرمادوست).

نگران گلدان و خاک قاشقی‌ها هم نباشید. آن قدر تنبل و کم‌رو هستند که شاید سالی یک بار هم نیازی به تعویض خاک و گلدان نداشته باشید. رشد زیادی هم ندارند و جای شما را تنگ نخواهند کرد. پس با خیال راحت دو ـ سه تا گلدان قاشقی برای فصل بهار و تابستان مهیا کنید که با گرم شدن هوا، روزهای خوب این گیاه سبز پررنگ هم فرا می رسد.

گل قاشقی-گیاهان آپارتمانی-مجله باسلام
گل قاشقی

[post id=7562]

گیاه آپارتمانی گل گندمی

گندم گل گندم ای خدا، این گندمی‌ها واسه خونه ما ای خدا! ارزان، آویزان از سبد و سریع الرشد، این‌ها ویژگی گل گندمی است که نگهداری‌اش هم فوق‌العاده آسان و راحت است. گندمی‌ها را حتی در آب هم می‌توانید نگهداری کنید. اگر خاک را از گندمی‌ها می‌گیرید، اما نور را هرگز. محیط پرنور و دمای معمولی خانه، بهترین شرایط رشد را برای گندمی‌ها ایجاد می‌کند. برگ‌های آویزان این گیاه باعث می‌شود به عنوان گلدان‌های آویز نیز در خانه یا تراس و حتی پاسیو استفاده شود. گل گندم می‌تواند یک گیاه آپارتمانی مناسب باشد. خاکش را سالی یک بار تعویض و خودش را از طریق کاشت جوانه یا تقسیم یک گیاه به چند گیاه تکثیر کنید (جزو گیاهان آپارتمانی ارزان قیمت و کم آب).

گل گندمی-گیاه آپارتمانی-مجله باسلام
گل گندمی

گیاه آپارتمانی کاکتوس

اگر تصورتان از «کاکتوس»، درختچه‌های غول‌مانند در فیلم‌های وسترن یا انیمیشن‌های تخیلی است، پس قطعاً خودتان را از داشتن یک گیاه زیبا، ترکیبی و کم‌جا محروم کرده‌اید. کاکتوس‌های دوست داشتنی و تزیینی یکی از گیاهان آپارتمانی مناسب است که حتی می‌توانند در لابه‌لای قفسه‌های کتابخانه یا کنار پنجره‌های کوچک هم، تعداد زیادی از آن‌ها را داشته باشید (جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم).

کاکتوس-گیاه آپارتمانی-مجله باسلام
کاکتوس

نگهداری از کاکتوس‌ها بستگی به نوع آن متفاوت است. با هر سلیقه‌ای که کاکتوس خانگی می‌خرید؛ اطلاعات لازم را نیز از فروشنده دریافت کنید. یکی از دغدغه‌های پرورش کاکتوس، گل‌دهی آن است. برای کسانی که کاکتوس دارند و از گل دادن آن ناامید شده‌اند باید بگوییم که گل دهی کاکتوس به چند چیز بستگی دارد. اول سن کاکتوس است. برخی گونه‌های کاکتوس در ۲- ۳ سالگی و برخی از آن‌ها در ۲۵ سالگی به گل می‌نشینند! پس باید درباره نوع کاکتوس و سن گل‌دهی آن اطلاعات کافی داشته باشید. نورگیری گیاه، آبیاری منظم و کود مناسب از دیگر مواردی است که اگر به درستی رعایت شود، گل‌های زیبای کاکتوسی را خواهید دید.

خرید اینترنتی گل و گیاه آپارتمانی با تخفیف ویژه



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
3 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x