با چقدر سرمایه می‌شود کسب و کار راه انداخت؟ + چند نمونه واقعی


4,824

باسلام|basalam-سرمایه برای کسب و کار

پول، پول می‌آورد! این یک جمله معروف است که همه‌مان بهش ایمان داریم! وقتی یک کاسبی و تجارت روی غلتک بیفتد، سرمایه هم در گردش می‌شود. اما تا بخواهد سرمایه اولیه برگردد زمان نیاز است.

راستی آیا کسب و کارهایی هم وجود دارد که با سرمایه و پول خیلی کم راه‌اندازی شود؟ خیلی عجیب به نظر می‌رسد. ولی در بازار «باسلام» هیچ چیز عجیب نیست. ما در بازار باسلام جست‌جو کردیم ببینیم آیا نمونه‌هایی واقعی پیدا می‌شوند؟ با خواندن چیزهایی که غرفه‌دارها درباره‌ی کسب و کارشان نوشته بودند (پاییز 1397)، با کسانی مواجه شدیم که با کمترین سرمایه شروع به کار کرده بودند. بعضی‌هایشان حتی زیر 200 هزار تومان و عدد و رقم‌هایی مثل این را به عنوان سرمایه اولیه ذکر کردند!

ماجرای چند نمونه از این کسب و کارها را از زبان خودشان بشنوید!

باسلام|basalam- کسب و کارهای کوچک

با صِفر تومان سرمایه شروع کردم!

فروشگاه برکت یکی از غرفه‌های موفق در بازار اینترنتی «باسلام» است. تا حالا هم میزان رضایت مشتری‌هایش 100 درصد بوده و به اصطلاح ترکانده. مجید پیله‌چیان، این غرفه را می‌گرداند. او یک تسهیل‌گر فوق‌العاده است، یعنی زمینه فروش محصولات تولیدکننده‌های کوچک دیگر را فراهم می‌کند و در غرفه‌اش می‌توانید تولیدات خانگی و محلی ده‌ها نفر را پیدا کنید. او با این کارش زمینه اشتغال حداقل 70 نفر را به وجود آورده است.

تا اینجای کار خیلی تعجب ندارد. قضیه وقتی جالب می‌شود که بدانید این حجم از فعالیت را با 0 تومان سرمایه شروع کرده است.

خودش می‌گوید: «این فروشگاه کارش را بدون هیچ‌گونه حمایت.. و با سرمایه‌ی اولیه‌ای معادل (تعجب نکنید) صفر تومان (راست گفتم هاااا) و از یک زیرزمین نمور شروع کرد…»

سرمایه فقط پول نیست

کسانی که سرشان به حساب و کتاب است، می‌دانند چیزهای خیلی مهم‌تری از سرمایه هم هست. به عنوان نمونه تجربه و دانستن یک حرفه، بزرگ‌ترین سرمایه است؛ یا مثلا داشتن یک هنر.

خانم زینب جعفری می‌گوید: من سرمایه اولیه کارم یک میلیون تومان بود. بعد از آن سعی کردم هر چقدر که فروش داشتم، از هزینه‌ی فروش جهت توسعه‌ی کارم استفاده کنم که تقریبا موفق هم بودم.

منتهی سختی کار آنجاست که متاسفانه برخی ارزش هنر و کار دست را نمی‌دانند. به محصول که نگاه می‌کنند محاسبه می‌کنند که چقدر وسیله هزینه شده، ولی به وقت و هنری که روی محصول صرف شده توجهی نمی‌کنند.»

باسلام|basalam- صنایع دستی

در خیلی از کارها هم اعتبار فرد است که سرمایه را به گردش درمی‌آورد. آقای ناصرلویی در کار کتاب است. با بالا رفتن قیمت کتاب، چقدر می‌شود کتاب تهیه کرد و برای فروش انبار کرد؟

آقای ناصرلویی در غرفه‌اش نوشته: «نمی‌شود کتاب‌های زیادی خرید. در این کار اعتبار خیلی مهم است که بتوانی با ناشرهای مختلف ارتباط بگیری و کتاب را به صورت امانت از آنها تهیه کنی و به دست مشتری برسانی. مدتی در واحد کتاب اداره‌ی ارشاد کار می‌کردم و تجربه‌ی خوبی برای این کار بود.»

سرمایه من یک ظرف کوچک سکنجبین بود!

در بین قصه‌ی کسب و کارهای مختلف که غرفه‌دارها نوشته‌اند، یک چیز خیلی روشن است. همه کسب و کارهای بزرگ و موفق از یک جایی شروع شده‌اند. حتی اگر قدم اول خیلی کوچک باشد.

کاری که ناصر فلاحی‌نژاد کرده، همینطور است. او در غرفه‌اش نوشته: بنظر بنده اگر علاقه و پشتکار در یک کار باشد، سختی کار به چشم نمی‌آید . می‌توان با سرمایه کم هم شروع کرد و کم کم گسترش داد.

من خودم سکنجبین را با یک ظرف کوچک شروع کردم و حالا در دیگ های 100 کیلویی تهیه می‌کنم!

باسلام|basalam_ کسب و کارهای کوچک

سرمایه‌ های کمتر از 500 هزارتومان!

کسب و کارهایی که با عدد و رقم‌هایی کمتر از 500 هزارتومان شروع به کار کردند، کم نیستند. سه نمونه از این کسب و کارها را ببینید که در غرفه‌شان نوشته‌اند با چه میزان سرمایه‌ای شروع کرده‌اند:

غرفه خانه ایرانی مشهد: سرمایه اولیه‌ای که برای آغاز به کار داشتیم کمتر از 500 هزار تومان بود که فقط کمتر از 10 نوع کالا شد و الان به لطف خدا حدود 1000 قلم کالای با کیفیت ایرانی داریم. به زودی در حال گسترش بیشتر محصولاتمان خواهیم بود.

گالری مچیکا اصفهان: از حدود 4 سال پیش تصمیم گرفتم کارآفرینی کنم و با سرمایه خیلی اندک در حد 100 هزار تومان شروع کردم و الان در خانه یک کارگاه نقلی و کوچک دارم.

دکوگالری مشهد: شروع کار هنری من در حدود دو سال پیش با سرمایه ای کمتر از 200هزار تومان آغاز شد.

پول نداشتیم، اینترنتی فروختیم!

برای مدتی چرخه‌ی تامین محصولات با ارتباطات گسترده‌ای که در سراسر کشور پیدا کردیم، بزرگ شد و تصمیم به راه‌اندازی یک فروشگاه گرفتیم. سرمایه‌مان کم بود و برای همین فروشگاه را به صورت مجازی راه‌اندازی کردیم و سال 1391 فروشگاه اینترنتی «سالمین» بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین فروشگاه تخصصی طب و تغذیه سالم راه اندازی شد.

شما چطور شروع کردید؟ سرمایه هم داشتید؟

آیا شما هم کسب و کاری دارید؟ کاری که شروع کردید چقدر نیاز به سرمایه داشت؟ آیا کسی را در اطراف‌تان سراغ دارید که با سرمایه کم کسب و کارش را راه انداخته باشد؟



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رهپویان 7 مشاوره و اموزش کسب و کار
رهپویان 7 مشاوره و اموزش کسب و کار
5 سال قبل

ممون از اشتراک تجربیات و اطلاعات کسب کار

طراحی سایت
طراحی سایت
5 سال قبل

به نظرم علاوه بر خلاقیت، چاشنی شانس هم در موفقیت یک استارت آپ بی تاثیر نیست

ناهید طاهری
ناهید طاهری
5 سال قبل

بله راه اندازی غرفه نیاز به سرمایه داره. ولی این سرمایه فقط مالی نیست. اطلاعات، دانش و هنر انجام یک مهارت هم جزء سرمایه حساب میشه. سرمایه مالی رو میشه قرض کرد. ولی به دست آوردن سرمایه اطلاعاتی نیاز به زمان زیادی داره و کسی که می خواد این سرمایه رو به دست بیاره شاید بارها شکست بخوره.
من حدود سه ماه پیش غرفه کیف و کاردستیم رو راه اندازی کردم. مواد اولیه تهیه کیف ها رو از پس انداز کار نیمه وقتم تهیه کردم. من سالها بود که برای خودم و اطرافیان نزدیکم خیاطی می کردم. با استفاده از تجربه خیاطی و چند بار آزمایش و خطا توانستم چند مدل کیف بدوزم و آنها را داخل غرفه بگذارم. چون فروش کم بود به ایده دیگری برای رونق کسب و کار روی آوردم. من تصمیم گرفتم آشپزی کنم و محصولات غذایی رو هم در کنار محصولات قبلی معرفی کنم. جالبه که بدونید تجربه آشپزی من هم با سال ها آزمایش و خطا همراه بود.
من همیشه دوست دارم محصولاتی بسازم که نمونه آنها جای دیگری نباشه. تا این زمان که دارم این متن را می نویسم هفت محصول غذایی وارد غرفه کردم. مواد اولیه این محصولات هم همان مواد غذایی بودند که در خانه داشتیم. من از اینکه در بازار باسلام فعالیت می کنم خیلی خوشحال هستم.

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x