چطور با استفاده از آباژور فضای منزل را زیباتر کنیم؟


537

چطور با استفاده از آباژور فضای منزل را زیباتر کنیم؟

آباژور که واژه‌ای فرانسوی و به‌معنای نورتاب است، به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که برای پوشش لامپ و جهت‌دهی نور استفاده می‌گردد. مدل‌های کلاسیک آباژور معمولا از دو قسمت اصلی پایه و کلاهک(شید) تشکیل شده، قسمت شید آباژور، لامپ را درون خود جا داده و می‌پوشاند. نور معمولا از قسمت بالا و پایین آباژور خارج می‌شود؛ هرچند آباژورهای جدید اشکال بسیار متنوع و نوردهی متفاوتی دارند. در ادامه با برخی از کاربردهای آباژور در دکور خانه و نحوه چینش آن در فضا آشنا خواهید شد.

چطور با استفاده از آباژور فضای منزل را زیباتر کنیم؟

نورپردازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های طراحی دکور است. درواقع نور، طراحی، جهت‌دهی و کم و زیاد کردن آن می‌تواند تاثیر به‌سزایی در فضاسازی و ایجاد حس و حال برای یک محیط اعم از خانه، کافه، محیط کار و… را داشته باشد. شما می‌توانید با کمک نور و رنگ و طراحی مناسب آن، یک مکان را تبدیل به محیطی مهیج یا فضایی آرام‌بخش کنید. علاوه بر این نورهای غیرمتمرکزی مثل آباژور می‌توانند برای نوردهی و تاکید روی بخش خاصی از دکور و نیز زیباتر شدن محیط استفاده شوند.

تاثیر آباژور در دکوراسیون داخلی

همانطور که اشاره شد، برای زیباتر شدن محیط و ایجاد حس و حال در یک فضا، نور یکی از مهم‌ترین کاراکترهاست. نور انواع و رنگ‌های مختلفی دارد: نورهای گرم، نورهای سرد، نورهای عمودی، نورهای افقی، نورهای ملایم و همراه با سایه، نورهای فرعی و گسترده و… که هرکدام برای ایجاد فضاهای متفاوتی به کاربرده می‌شوند.

انتخاب آباژور مناسب با منزل شما

در انتخاب آباژور برای خانه باید به مسائل مختلفی توجه کرد. ابتدا باید مشخص کنید که آباژور را برای چه مکان و چه کاربردی نیاز دارید. آیا می‌خواهید آباژور را به‌عنوان یک اکسسوری و برای جلوه دادن به محیط اتاق یا سالن تان استفاده کنید؟ یا آن را به‌عنوان وسیله‌ای برای تکمیل روشنایی خانه در نظر گرفته‌اید و یا برای نورپردازی به نقطه‌ای از خانه به آن نیاز دارید؛ چرا که امروزه آباژورها انواع متنوعی داشته و برای کاربردهای مختلف گزینه‌های متعددی پیش روی شماست.

اصول چیدمان آباژور در دکوراسیون منزل

هنگام تهیه آباژور باید به این نکته توجه کنید که طرح، رنگ و شدت نور آباژور باید متناسب با سبک و طراحی دکور منزل شما باشد، درغیر این‌صورت نه‌تنها به زیباتر شدن آن کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند باعث آشفته و به‌هم‌ریخته به‌نظر رسیدن دکور شما شود.همچنین باتوجه به کاربرد آباژور، مکان قرارگیری، رنگ نور و سایر نورهای موجود در محیط، آباژور می‌تواند به تکمیل و بهبود نور سالن یا اتاقتان کمک کند. رنگ آباژور، هارمونی و هماهنگی آن با سبک دکوراسیون خانه، طراحی مدرن یا کلاسیک، جنس شید یا پایه آباژور، موردِ استفاده، ابعاد، رومیزی یا ایستاده بودن و…از مواردی است که در تهیه آباژور مناسب برای منزلتان باید مدنظر قرار دهید. علاوه براین توجه به محل قرارگیری آباژور بسیار مهم بوده و بهتر است آن را با وسیله‌ای مثل مبلمان یا صندلی ست کرده و به‌وسیله آن به فضا بعد بدهید.

ایده هایی برای چیدمان آباژور در پذیرایی

پذیرایی هر خانه معمولا مهم‌ترین بخش دکوراسیون، و جلوه و نمای خانه محسوب شده، به‌همین دلیل توجه به جزئیات آن اهمیت بیشتری می‌یابد. محل قرارگیری آباژور در خانه بسیار مهم بوده و اگر درست انتخاب شود می‌تواند به یکی از المان‌های اصلی و مورد توجه دکوراسیون منزل شما تبدیل شود. وسعت پذیرایی، ارتفاع سقف و همچنین محل مبلمان از عواملی هستند که برای انتخاب نوع آباژور و محل قرارگرفتن آن در پذیرایی باید  موردتوجه قرارگیرند.

 استفاده از آباژور ایستاده کنار میز ناهارخوری

ترکیب میز نهارخوری با یک آباژور مناسب و هماهنگ با سبک میز، می‌تواند چیدمانی چشم‌نواز و متفاوت خلق کند. همچنین اگر میز نهارخوری شما در فضایی کم‌ نور قرار دارد، آباژور ایستاده می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای نورپردازی این تقطه از خانه باشد. در انتخاب آباژور باید دقت داشته باشید که رنگ نور آباژور با فضای نوری خانه هم‌خوانی داشته باشد.

استفاده از آباژور ایستاده کنار میز تلویزیون

قرار دادن یک آباژور ایستاده یا پایه‌دار در کنار میز تلویزیون می‌تواند ترفندی مناسب برای حل مشکل انعکاس نور در تلویزیون باشد. یکی از مشکلات نورپردازی خانه، انعکاس نورها در صفحه تلویزیون است؛ ازطرفی تماشای تلویزیون در تاریکی هم به چشم شما آسیب می‌زند؛ بنابراین شما می‌توانید با قرار دادن آباژوری در کنار میز تلویزیون که یکی از مراکز مهم ومورد توجه خانه است، علاوه بر ایجاد دکوری جذاب و چشم‌نواز به روشنایی محیط اطراف تلویزیون کمک کنید.

استفاده از آباژور ایستاده پشت صندلی یا مبل

اگر به‌دنبال ایجاد فضایی خاص و دنج در محیط سالن یا اتاقتان هستید، قرار دادن آباژور در کنار یک مبل یا صندلی می‌تواند این حس و حال را برایتان به‌وجود بیاورد. با ساختن چنین فضایی می‌توانید همراه با یک فنجان چای روی مبل لم داده و زیر نور مطبوع آباژور به مطالعه بپردازید. هنگام استفاده از آباژور در کنار صندلی یا مبل باید به نوع و ارتفاع آباژور، چیدمان و زاویه تابش نور آباژور توجه داشته باشید. جهت ایجاد فضایی مناسب برای مطالعه بهتر است از لامپ‌هایی با نور آفتابی و ملایم استفده کرده، لامپ را بالای سطح چشم خود تنظیم، و با استراحت در این گوشه دنج خانه خستگیتان را در کنید.

استفاده از آباژور کنار پنجره

اگر پنجره شما در نقطه‌ای قرارگرفته که نور کافی را برای سالن یا اتاقتان فراهم نمی‌کند، با قراردادن یک آباژور در کنار آن، علاوه بر حل مشکل نور، می‌توانید در کنار پرده بافتی جذاب و فضایی هماهنگ و چشم‌نواز ایجاد کنید.

استفاده از آباژور کنار کابینت

از آنجایی که در بسیاری از خانه‌ها، به‌خصوص در ‌آشپزخانه های قدیمی‌تر ، فضای کابینت و روی آن فاقد نور مناسب بوده و به‌خصوص فضای بین کابینت بالا و پایین معمولا نور کمی دارد، با قراردادن یک آباژور می‌توانید نور مورد نیاز این قسمت از آشپزخانه را فراهم کنید.

قرار دادن آباژور رومیزی روی میز سالن یا میز کنار مبل

قرار دادن آباژور رومیزی روی میز کنسول در محل ورودی خانه یا میز کنار مبل، می‌تواند راهی مناسب برای از بین بردن یکنواختی دکوراسیون خانه، نورپردازی و ایجاد بعد در بخش‌های مختلف سالن بوده و به دکوراسیون شما رنگ و رونقی بیشتر ببخشد. همچنین می‌توانید از آباژور به‎‌عنوان یک منبع نوری برای روشن کردن بخش‌هایی از سالن استفاده کنید.

ایده هایی برای چیدمان آباژور در اتاق

استفاده از آباژور به‌خصوص در خانه‌هایی که اتاق‌های آن از پنجره و نور طبیعی محروم هستند، راهی مناسب برای اضافه کردن منبع نوری و افزایش نور اتاق است. علاوه بر این می‌توان با انتخاب مناسب آباژور و نور آن، به فضاسازی و ایجاد محیطی دنج و آرام‌بخش در اتاق کمک کرد.

در ادامه به بررسی برخی از بهترین نقاط خانه برای قراردادن آباژور ایستاده و رومیزی می‌پردازیم.

قرار دادن آباژور در کنار تخت

برای استفاده از آباژور در کنار تخت علاوه بر اینکه می‌توانید از سبک کلاسیکِ قراردادن دو آباژور رومیزی برروی میزهای کنار تخت استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از یک آباژور ایستاده، نه‌تنها با خالی کردن میزهای تخت، فضای بیشتری برای قرار دادن کتاب و وسایل موردنیازتان فراهم کنید، بلکه می‌توانید از شعاع نوری بیشتری در اطراف خود بهره‌مند شوید.

قرار دادن آباژور در گوشه اتاق

گوشه اتاق معمولا یکی از بهترین نقاط برای قراردادن آباژور، و به‌خصوص آباژور ایستاده است. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، با قرار دادن آباژور به همراه یک صندلی در گوشه اتاق، می‌توانید فضایی دنج برای مطالعه و استراحت به‌وجود بیاورید. همچنین از آنجایی‌که گوشه‌ها معمولا تاریک‌ترین بخش‌های اتاق هستند، با قرار دادن آباژور و نوردهی به این نقاط می‌توانید علاوه بر بزرگ‌تر دیده شدن اتاق، از فضای بیشتری در اتاق استفاده کنید.اگر به‌دنبال خرید آباژوری مناسب برای گوشه اتاقتان هستید، بهتر است آباژوری با ارتفاع زیاد را انتخاب کنید تا در گوشه اتاق دیده شده و نورپردازی مناسب‌تری داشته باشد.

قرار دادن آباژور کنار میز کار

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که در خانه کار می‌کنید، بهتر است به فکر ایجاد فضایی مناسب برای کار در خانه باشید. یک میز مناسب، یک صندلی استاندارد و نورپردازی مناسب می‌تواند اتاق شما را به دفتر کاری راحت و استثنایی تبدیل کند. ایجاد نور موضعی و یا نور کافی برای برخی کارها مهم و ضروری است؛ قراردادن یک آباژور در کنار میز کار، می‌تواند منبع نوری مناسبی برای تامین نور موردنیاز، و همچنین کار در هر ساعتی از شبانه‌روز، بدون ایجاد مزاحمت برای سایر اعضای خانه باشد.

آیا می توانید دو آباژور در یک اتاق داشته باشید؟

بسته به وسعت مکانی که قصد استفاده از آباژور در آن را داریم و نحوه چیدمان آن، می‌توان از دو آباژور یا حتی بیشتر استفاده کرد. مثلا می‌توان دو آباژور ایستاده را در دوطرف مبلمان قرارداده و یا از دو آباژور رومیزی برای دو طرف تخت استفاده کرد. یا حتی در فضاهای بزرگتر می‌توانید دو آباژور را به‌طور مجزا و در بخش‌های مختلف سالن به کار ببرید؛ ولی باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که انتخاب و چیدمان نادرست آباژور می‌تواند خانه شما را بی‌نظم، نامتوازن و شلوغ نشان دهد.

فوت کوزه گری خرید آباژور

در پایان توصیه ما به شما این است که اگر قصد خرید آباژور را دارید. ابتدا نیاز فضای خود را به‌درستی تشخیص داده و براساس آن آباژور مناسبی انتخاب کنید. آباژور می‌تواند علاوه بر نورپردازی، عمق دادن و یا ایجاد سایه، به عنوان یک اکسسوری به محیط شما روح و رنگ ببخشد و یا حس و حالی کلاسیک در فضا ایجاد کند؛ بنابراین می‌توانید با استفاده از این عنصر پرکاربرد، فضایی دلنشین و آرام‌بخش را در محیط اطراف خود طراحی و ایجاد کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x