آشنایی با انواع نظم‌دهنده پرکاربرد و ضروری در خانه


346

نمی‌دانم آقای ووپی در کارتون تنسی تاکسیدو را یادتان هست یا نه؟ همان پیرمرد بامزه‌ای که هربار درِ کمدش را باز می‌کرد زیر دریایی از وسایلش غرق می‌شد، اما هر دفعه هم تلاشی برای حل این مشکل نمی‌کرد!

از وقتی کمدها اختراع شده‌اند، معضل کمدهای به هم‌ریخته نیز وجود داشته‌اند. انگار همیشه نیرویی اهریمنی سعی می‌کند کمدمان را در کمترین زمان به هم بریزد.

این روزها اما با پیداشدنِ سروکله‌ی نظم‌دهنده‌ها همه چیز تغییر کرده است. در این یادداشت می‌خواهیم با انواع نظم‌دهنده و کاربردهایشان بیشتر آشنا شویم.

نظم‌دهنده چیست؟

دنبالِ وسیله‌ی خاصی نگردید! نظم‌دهنده یا ارگانایزر (organizer) به تمام تجهیزاتی گفته می‌شود که به ما کمک می‌کنند وسایلمان را به صورت جداجدا و دسته‌بندی‌شده سازماندهی کنیم؛ به شکلی که هم دسترسی راحتی به آن‌ها داشته باشیم و هم بتوانیم از فضای اندکی که داریم، حداکثر استفاده را بکنیم.

با این حساب هر جور تجهیزاتی را می‌توان جزء نظم‌دهنده‌ها به حساب آورد؛ از باکس‌های پارچه‌ای گرفته تا ظرف‌ها و سبدهای پلاستیکی.

نظم‌دهنده یا ارگانایزر (organizer) به تمام تجهیزاتی گفته می‌شود که به ما کمک می‌کنند وسایلمان را به صورت جداجدا و دسته‌بندی‌شده سازماندهی کنیم

نظم‌دهنده‌ها چه فایده‌ای دارند؟

اگر تا به حال به داشتن نظم‌دهنده فکر نکرده‌اید و حس می‌کنید بدونِ استفاده از آن‌ها هم مشکل چندانی ندارید، بیایید فوایدشان را با هم مرور کنیم:

۱. صرفه‌جویی در وقت

تصور کنید صبح‌ها قبل از رفتن به سر کار، به جای دور تا دور خانه دویدن و دنبال وسایل‌تان گشتن، دقیقا بدانید هر وسیله‌ای کجاست. (رویای شیرینی است، مگر نه؟! خدا را چه دیدید، شاید خرید نظم‌دهنده بالاخره بتواند فرصت خوردن یک صبحانه آرام را هم برایتان فراهم کند!)

۲. منظم‌نگه‌داشتن همه چیز

اگر می‌خواهید هر وسیله در خانه‌تان جای مخصوص به خودش را داشته باشد و همه چیز مرتب‌تر از قبل به نظر برسد، از داشتن نظم‌دهنده غافل نشوید.

۳. استفاده بهینه از فضا

نظم‌دهنده‌ها بهتان کمک می‌کنند هر فضایی را سازمان‌دهی کرده و از گوشه‌های غیرقابل استفاده خانه یا اداره‌تان بیشتر بهره را ببرید.

۴. جلوگیری از گم‌شدن وسایل

خاطره‌ی تلخِ گم‌شدن انگشتر یا رژ لبِ محبوبتان را فراموش کنید! نظم‌دهنده‌ها با تعیین جای مخصوص برای کوچکترین وسایلتان از گم‌شدنشان جلوگیری می‌کنند.

آشنایی با انواع نظم‌دهنده

فرقی نمی‌کند در خانه باشد یا اداره؛ هر جا وسیله‌ای وجود دارد، به نظم‌دهنده هم احتیاج دارید. در ادامه با ۸ نوع نظم‌دهنده پرکاربرد بیشتر آشنا می‌شویم.

۱. نظم‌دهنده کشو

کشوها از مهمترین و در عین حال شلوغ‌ترین بخش‌‌های نگهداری وسایل در خانه و اداره هستند. نظم‌دهنده‌های کشو، با تقسیم فضای داخلی آن، نمی‌گذارند کشویتان به دریایی از وسایل درهم‌گوریده تبدیل شود. انواع نظم‌دهنده‌های کشو عبارتند از:

  • نظم‌دهنده‌ی کشوی آشپزخانه: این نظم‌دهنده‌‌ی ضروری به شما کمک می‌کند قاشق‌ها، چنگال‌ها، دستمال‌ها و دستگیره‌هایتان را منظم نگه دارید.
  • نظم‌دهنده کشوی اتاق خواب: اگر می‌خواهید قبل از بیرون‌رفتن ساعت‌ها دنبال جوراب‌هایتان نگردید، از این نظم‌دهنده برای مرتب‌کردن لباس‌هایتان استفاده کنید.

فقط یادتان باشد هنگام خرید نظم‌دهنده‌های کشو، سراغ جنسی بروید که مناسب نیاز شماست. مثلا نظم‌دهنده‌های چوبی به خاطر رطوبت‌گرفتنشان، مناسب فضای آشپزخانه نیستند. در عوض می‌توانید از نظم‌دهنده‌های پلاستیکی یا پلی‌استری استفاده کنید.

به علاوه قبل از خرید حتما کشوهایتان را با دقت اندازه بگیرید تا اندازه نظم‌دهنده با آن سازگاری داشته باشد.

نظم‌دهنده‌های کشو، با تقسیم فضای داخلی آن، نمی‌گذارند کشویتان به دریایی از وسایل درهم‌گوریده تبدیل شود.

۲. نظم‌دهنده یخچال و فریزر

اگر می‌خواهید یخچالتان همیشه جا داشته باشد، سراغ این نظم‌دهنده‌ها بروید. نظم‌دهنده‌های یخچال و فریزر به شما برای ذخیره‌سازی انواع مواد غذایی، مثل گوشت، سبزیجات، سرریز وعده‌های غذایی و … کمک می‌کنند.

خوبی استفاده از این نظم‌دهنده‌ها این است که هم به محیط‌زیست آسیب نمی‌زنند و هم مواد غذایی‌تان را برخلاف کیسه‌های فریزری از یخ‌زدگی محافظت می‌کنند. در نتیجه مواد غذایی‌تان با همان کیفیت اولیه باقی می‌مانند.

نظم‌دهنده‌های یخچال و فریزر به شما برای ذخیره‌سازی انواع مواد غذایی، مثل گوشت، سبزیجات، سرریز وعده‌های غذایی و … کمک می‌کنند.

۳. استند لوازم آرایشی

اگر می‌خواهید یکی از عواملدیرحاضرشدن خانم‌ها را برطرف کنید، برایشان استند آرایشی بخرید! این استندها از لوازم آرایشی شما (با آن قیمت‌های نجومی‌شان) به خوبی مراقبت می‌کند و در نتیجه دیگر لازم نیست نگران شکستن یا ریختن آن‌ها باشید.

به علاوه از وسایل آشفته‌ی روی میز آرایشتان، مجموعه‌ای شکیل و زیبا می‌سازد که در حد یک آرایشگر حرفه‌ای می‌تواند سرعت عملتان را بالا ببرد.

۴. باکس‌های پارچه‌ای اسکلت‌دار

این نظم‌دهنده‌ها در واقع نمونه‌ی مدرنِ بقچه‌های مامان‌بزرگ‌ها هستند! باکس‌های پارچه‌ای به شما کمک می‌کنند لباس‌های کمدتان را دسته‌بندی کنید. به علاوه می‌توانید با گذاشتن لباس‌های اضافه‌‌تان در آن‌ها، کمدتان را خلوت کنید.

مهم‌ترین مزیت این باکس‌ها این است که به دلیل داشتن اسکلت، شل و بدحالت نیستند و به همین خاطر می‌توان آن‌ها را به راحتی در گوشه‌ای از اتاق جا داد.

این نظم‌دهنده‌ها در واقع نمونه‌ی مدرنِ بقچه‌های مامان‌بزرگ‌ها هستند!

۵. کاور کیف و کفش

یکی از مهمترین دلایلِ مستهلک‌شدنِ کیف‌ و کفش‌ها، خاک‌گرفتن‌شان در جاکفشی و کمد است. با استفاده از این کاورها هم جاکفشی‌هایتان نفسِ راحتی می‌کشند و هم عمر کیف و کفشهایتان طولانی‌تر می‌شود.

ازآن‌جایی که ‌کیف و کفش فضای زیادی را اشغال می‌کند، می‌توانید با استفاده از این کاورها آن‌ها را در هر جایی، حتی در زیرِ تخت خود هم نگهدارید.

با استفاده از نظم‌دهنده کفش از مستهلک‌شدن کفش‌هایتان جلوگیری کنید.

۶. نظم‌دهنده‌های رومیزی

ساعاتِ زیادی از روزِ ما، پشتِ میزهای کارمان می‌گذرد. پس اگر نمی‌خواهید مدام به خاطرِ افتادن منگنه و گم‌شدن خودکار و نداشتنِ برگه نوت حرص بخورید، یک نظم‌دهنده رومیزی به خودتان هدیه بدهید.

خوبی این نظم‌دهنده‌ها این است که هم فضای روی میز شما را افزایش می‌دهد و هم از گم‌شدن وسایلتان جلوگیری می‌کند.

خوبی این نظم‌دهنده‌ها این است که هم فضای روی میز شما را افزایش می‌دهد و هم از گم‌شدن وسایلتان جلوگیری می‌کند.

سوالات متداول درباره انواع نظم‌دهنده

نظم‌دهنده چیست؟

دنبالِ وسیله‌ی خاصی نگردید! نظم‌دهنده یا ارگانایزر (organizer) به تمام تجهیزاتی گفته می‌شود که به ما کمک می‌کنند وسایلمان را به صورت جداجدا و دسته‌بندی‌شده سازماندهی کنیم.

نظم‌دهنده‌ها چه انواعی دارند؟

نظم‌دهنده‌ها انواع مختلفی دارند. از جمله نظم‌دهنده کشو، یخچال و فریزر، لباس، کیف و کفش، رومیزی و …

بهترین جنس برای نظم‌دهنده آشپزخانه کدام است؟

نظم‌دهنده‌های چوبی به خاطر رطوبت‌گرفتنشان، مناسب فضای آشپزخانه نیستند. در عوض می‌توانید از نظم‌دهنده‌های پلاستیکی یا پلی‌استری استفاده کنید.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x