برای عرق‌گیری از گیاهان، دستگاه مناسب با خانه مستاجری‌ ساختم!


5,313

باسلام|basalam- عرقیات گیاهی

امکان ندارد دهه شصتی باشید و پرفسور بالتازار یادتان نباشد! پرفسوری که برای ساختن ماده جادویی‌اش، دستگاهی عجیب و غریب داشت. با ریختن چند قطره مایع از دستگاهش در لوله آزمایش، اختراعی تازه می‌کرد. وقتی قصه کسب و کار محمد کاویان را بخوانید، احتمالاً یاد این پرفسور بیفتید! متوجه می‌شوید در گوشه کنار ما پر از کسانی است که با تلاش و خلاقیت راهی برای کسب و کار پیدا کرده‌اند. محمد کاویان عرقیات گیاهی تولید می‌کند. در آخر پاییز 1397 قصه کسب و کارش را بخوانید و ببینید دردسرهای یک کسب و کار خانگی در زمینه عرقیات گیاهی را چطور حل کرده است؟

یک کشف بزرگ، در روزی که بیمار بودم!

سال‌های کودکی یک پایم در شهر بود یک پایم در روستا. از روستا پر از خاطره‌ام. یک روز سرماخورده بودم. مادربرزگم آمد توی حیاط. با دستش یک علف را گرفت و به سمت بالا کشید. داخل کف دستش را فوت کرد و آشغال‌هایش رفت. دیدم کف دستش کلی تخم‌های ریز تقریبا سیاهرنگه. می‌خواست آنها را برای درمان من دم کند. من آنجا فهمیدم علف فقط برای گاو نیست! به آن گیاه می‌گفتند: بارتنگ. در واقع همان بارهنگ است. یکی از گیاهان دارویی معروف و بسیار پرخاصیت. بعدها متوجه شدم درمان بسیاری از سخت‌ترین بیماری‌ها، خیلی به ما نزدیک است!

چه شد که وارد کار عرقیات گیاهی شدم؟

ارتباط من با گیاهان از دوران کودکی شروع می‌شود. پدر و مادرم در روستا زندگی می‌کردند و طبیعت برایم جذابیت بالایی داشت. اینها را بگذارید در کنار دغدغه من برای حفظ سلامتی خانواده و اطرافیانم. بعدها جذابیت ارتباطات با مردم به خاطر این کسب و کار هم اضافه شد. حالا کسب و کار من عرضه فرآورده‌های گیاهان دارویی و تولید آنهاست.

دم و دستگاه عرق‌گیری گیاهی و خانه مستاجری!

من یک مستاجرم و مستاجری را دوست دارم. چون حق انتخاب دارم. هر چند خانه داشتن در شهر مقدس قم برایم یک آرزوی قشنگ است. اما جا به جا کردن دم و دستگاه عرق‌گیری گیاهان مشکلات خودش را دارد. وقتی می‌خواستم کارم را شروع کنم به این فکر بودم که اگر بخواهم خانه‌ام را عوض کنم با تشکیلات عرق‌گیری‌ام چه کنم؟ آیا می‌توانم در خانه جدید جا بدهمشان. آن موقع توی یک خانه با یک حیاط قشنگ زندگی می‌کردم.

راه حلم برای حل مشکل دستگاه عرق گیاهی در خانه مستاجری

ماه‌ها نشستم و طرح ریختم. توانستم یک دستگاه برای گرفتن عرق گیاهی سنتی طراح کنم. این دستگاه قابل تکه‌تکه شدن و جاسازی در جاهای مختلف دارد. قطعات را به روش‌های مختلف آماده کردم. نتیجه خدا را شکر همانی شد که می‌خواستم. بخصوص با ارتقاهایی که در این سال‌ها در این دستگاه ایجاد کردم. مثل تبدیل لوله‌های عبور بخار از آهن گالوانیزه به استیل و … الان هنوز مستاجرم و هرچند آپارتمان نشینم ولی از نعمت یک بالکن باصفا و نسبتا جادار برخوردارم. من توانستم در همین بالکن کارگاهم را دایر کنم.

وسواس و حساسیت من در کجاست؟

  • تهیه مواد اولیه: از هر عرضه‌کننده‌ای تهیه نمی‌کنم.
  • فرآوری گیاهان: پاک و تمیز کردن گیاهان خیلی برایم اهمیت دارد. معمولا در گیاهان دارویی حشرات و گیاهان و اشیا متفرقه زیادی وجود دارد که باید پاک‌سازی شود.
  • بسته‌بندی: بطری‌هایی که استفاده می‌کنم از مواد پلیمری غیربازیافتی است. دارای مجوز بهداشتی است و به طور مستقیم از کارخانه تهیه می‌کنم. بدون شست‌و‌شو پر نمی‌کنیم و در فرآیند تولید حساسیت بهداشتی بالایی به خرج می‌دهیم.
باسلام|basalam- عرقیات گیاهی

امان از خلأهای قانونی کسب و کارهای خانگی

هنوز هیچ نظام طبی در قانون – که مبنای علمی و مدیریتی داشته باشه- برای این کار تعریف نشده. این باعث سوء استفاده افراد سودجو شده است.
در زمینه کسب و کارهای خانگی هم خلأهای شدید قانونی داریم. چارچوب درست و حسابی برایش تعریف نشده و این ما را زیاد دچار مشکل می‌کند. ولی با این حال امیدوارم و تمام تلاشم را می‌کنم که کارم را گسترش بدهم.

کارم را گسترش می‌دهم بدون صنعتی شدن

برنامه‌ام این است که سیستم تولید خانگی را گسترش بدهم. بدون صنعتی شدن. چون به نظرم محصولات خانگی چیزی دیگری هستند. چون هر دستی برکت و صفای خاص به خودش را دارد. صفایی که حس زیبایش به مصرف‌کننده منتقل می‌شود.

امکانات فنی بسیار در بازار باسلام

من در فضای مجازی فعالیت داشتم و قبلا تلاش‌های مکرری برای ورود به تجارت اینترنتی در راستای کسب و کارم داشتم. اما چون مدیریت فضای مجازی خودش یک تخصصه و کاملا وقتگیره برای همین تمام تجربیاتم ناموفق یا با موفقیت بسیار محدود روبرو شد. حالا من در بازار باسلام یک غرفه اینترنتی دارم. مشغول تولید و فروشم. بهترین امکانات فنی بدون وقت گذاشتن در اختیارم است. این را کسانی بهتر متوجه می‌شوند که درگیر این موضوع بودند.



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
4 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمود
محمود
2 سال قبل

سلام بزرگوار.شما چگونه محصولی را که مجوز غذا و دارو و بهداشت و دنگ وفنگهای اداریش را ندارید به فروش میرسونید.من بارها تولید کردم و چون پروانه های بهداشتی نداره کسی نخریده.اصل اینمطلب هست.اگر واقعا راهکاری داره به ما هم بگین.ممنون

محمد کاویان
محمد کاویان
پاسخ به  محمود
3 ماه قبل

سلام علیکم. ارادت. از طریق باسلام محصول خونگی و سنتی رو با پذیرفتن قوانینی که داره میشه فروخت. و البته اگه محصولی که بصورت سنتی و دستی و خونگی تولید میشه از کیفیت مناسبی برخوردار باشه و مسائل سلامتی و بهداشتی بدرستی در اون رعایت بشه در نظر بسیاری از مردم نسبت به خیلی از محصولات ترجیح داره. بنظر میاد مردم کار دست رو بیشتر از کار ماشین دوست دارن😊

سعید دانش پژوه
سعید دانش پژوه
5 سال قبل

هر روز موفق تر ار دبروز باشی برادر

مجید پیله چیان
مجید پیله چیان
5 سال قبل

با آرزوی موفقیتهای روزافزون برای جناب کاویان عزیز
عرضه کننده محصولات محلی طلاب

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x