طرز تهیه بیش از 7 مدل لواشک انار خانگی ترش و شیرین+ دستور تهیه


1,124

طرز تهیه بیش از 7 مدل لواشک انار خانگی ترش و شیرین+ دستور تهیه

طرز تهیه لواشک انار خانگی

همیشه اواخر تابستان ‌نگران می‌شوم که میوه‌های تابستانی رو به اتمام هستند و من هنوز لواشک درست نکرده‌ام. غافل از اینکه لواشک انار، خودش لعبتی‌ است. برای‌ من که از طعم انارهای‌ ترش گریزان‌ام، لواشک یک راه چاره و برای خود انارها یک فرصت ابراز وجود دوباره است! پس، اگر می‌خواهید در هر صورت، از خواص و فواید انار به‌ خوبی بهره‌مند شوید، این شما و این طرز تهیه لواشک انار خانگی!

طرز تهیه لواشک انار خانگی

مواد لازم برای تهیه لواشک انار خانگی

انار  یک کیلوگرم 
نمک یک قاشق مرباخوری  
شکر  به مقدار دلخواه 

مراحل تهیه لواشک انار خانگی

درست کردن لواشک انار خانگی بسیار راحت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید، آستین‌ها را بالا بزنید، نگاهی به روش تهیه‌ای که برایتان نوشته‌ایم، بیندازید و خانواده‌ی خودتان را با یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها غافلگیر کنید.

مراحل تهیه لواشک انار خانگی

مرحله‌‌ی اول: دانه کردن انار 

در یک قابلمه‌ی بزرگ، انارهای شسته را، با دقت دانه کنید. طوری که هیچ غلاف و پوسته‌ای اطراف آنها باقی نماند. هرچه قابلمه بزرگ‌تر باشد، دانه‌ها بهتر می‌پزند و هرچه دانه‌ها تمیزتر باشند، لواشک بدون تلخی و تیرگی خواهد بود. 

مرحله‌‌ی اول: دانه کردن انار 

مرحله‌ی دوم:آب انداختن یا آب گرفتن 

در این مرحله، می‌توانید نمک را به انارها اضافه کرده و بگذارید سه چهار ساعت، به خوبی آب بیاندازند. هم‌چنین می‌توانید آب انارها را بگیرید و نمک را موقع پخت به آنها اضافه کنید. 

مرحله‌ی سوم: پختن 

قابلمه را روی اجاق گاز بگذارید و پس از جوشیدن، شعله‌ی آن را ملایم کنید. هرازگاهی هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی دانه‌ها به اندازه‌ای نرم شدند که به راحتی از دانه جدا می‌شدند و رنگ مواد تیره‌تر شد ، شعله را خاموش کنید. اگر از آب‌انار استفاده کرده‌اید، همین‌جا از نمک و شکر، بسته به ذائقه‌تان استفاده کنید و بگذارید به اندازه‌ی کافی قوام گیرد؛ زیرا نیازی به صاف کردن ندارد. استفاده از نمک به‌عنوان یک نگهدارنده‌‌ی طبیعی الزامیست! اگر می‌خواهید لواشکتان کمی ملس یا شیرین‌تر باشد، به میزان دلخواه، شکر اضافه کنید. 

مرحله‌ی چهارم: صاف کردن 

مواد حاوی دانه را درون صافی ریخته ، دستکش بپوشید و خوب فشار دهید تا عصاره‌ی آن خارج شود. سپس مایع صاف شده را دوباره روی گاز بگذارید تا قوام یابد. در این مرحله می‌توانید به دلخواه ، از شکر و آبلیمو ( برای ترش‌تر شدن یا جلوگیری از فاسد شدن) استفاده کنید. 

دو قاشق از مایع لواشک را، قبل از پهن کردن در یک ظرف کوچک سربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. 

مرحله‌ی پنجم: پهن و خشک کردن 

یک سینی فلزی را انتخاب کرده و روی آن را سلفون یا پلاستیک بکشید. هم‌چنین میتوانید فقط کمی با روغن کف سینی را چرب کنید. سپس مواد لواشک را روی آن ریخته و به صورت یکدست پهن کنید. هرچه ضخامت آن کمتر باشد، زودتر خشک می‌شود و مدت بیشتری سالم می‌ماند. در مناطق و روزهای آفتابی، می‌توانید سینی را مقابل نور غیرمستقیم آفتاب بگذارید. پس از سه چهار روز ، لواشک شما آماده است. مواد داخل یخچال را با فرچه، روی لواشک بکشید ، آن را بپیچید و رول کنید و به اندازه‌های دلخواه ، تقسیم کنید. نوش جان . 

مرحله‌ی پنجم: پهن و خشک کردن 

طرز تهیه لواشک انار روی بخاری یا در فر

اگر در فصل سرد سال هستید، می‌توانید سینی حاوی لواشک را روی بخاری یا شوفاژ بگذارید و در این میان، گاهی از پنکه یا سشوار جهت گردش هوا و بهبود سرعت خشک شدن لواشک‌ها بهره ببرید. 

اگر از نبود آفتاب رنج می‌برید، استفاده از فر هم جواب است! دمای آن را روی ۱۲۰ درجه قرار دهید و سینی را چنددقیقه یکبار بچرخانید تا گرما به همه جای آن یکسان برسد‌. اگر مایع را ضخیم ریخته باشید، اطراف آن سوخته و وسط آن به خوبی خشک نمی‌شود. پس در نازک کاری دقت کنید ! 

طرز تهیه لواشک انار روی بخاری یا در فر

طرز تهیه لواشک انار با هسته

روش اول: همان ابتدای کار، دانه‌های انار را با گوشتکوب برقی ، خوب میکس کنید. برای این کار، روی ظرف حاوی دانه‌ها، سلفون بکشید ، وسط آن را سوراخ کرده و گوشتکوب را وارد می‌کنید. پس از میکس کردن، مایع را پخته و پهن کنید. در این روش نه نیازی به آب انداختن است، نه نیازی به صاف کردن. 

طرز تهیه لواشک انار با هسته

روش دوم: دانه‌های انار را ، پس از پخته‌شدن، به‌جای صاف کردن، میکس می‌کنید. 

روش سوم: پس از صاف کردن، هسته‌هایی که درون صافی باقی مانده را ، کمی با گوشتکوب دستی یا برقی له می‌کنیم و دوباره به مواد صاف شده اضافه میکنیم تا غلیظ‌تر شوند. 

طرز تهیه لواشک با انار سفید

می‌توانید در تهیه‌ی لواشک از انار سفید استفاده کنید. البته در این صورت، رنگ لواشک شما کمی روشن‌تر و اگر انار شیرین باشد، کمی ملس خواهد شد. می‌توانید برای قوی‌تر شدن مزه‌ی لواشک، هنگام پخت، به آن کمی آلوچه یا قره قوروت، آب انار ، رب انار ، یا زرشک خیس‌خورده اضافه کنید. 

طرز تهیه لواشک با انار سفید

طرز تهیه لواشک انار و سیب

درصورتی که به لواشک ملس یا شیرین علاقه‌مند هستید، می‌توانید در تهیه‌ی آن، از میوه‌های شیرین مانند سیب و گلابی، آلو یا یک تکه نبات بهره ببرید. نبات طبع گرمی دارد و سردی انار را می‌گیرد. 

پس از دانه کردن انار، سه تا چهار عدد سیب را خرد کنید و پس از پخته شدن، آن ها را میکس کنید. سپس پوره را از صافی رد کرده و روی سینی پهن کنید. هم‌چنین می‌توانید به‌جای این روش، آب انار و آب سیب را روی شعله بگذارید و اجازه دهید خوب غلیظ شود. سپس آن را پهن کنید. همین. 

طرز تهیه لواشک انار و سیب

طرز تهیه لواشک انار و زرشک

تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که هنگام پخت ، دویست گرم زرشک خیس‌خورده اضافه کنید. 

طرز تهیه لواشک انار با به

بهِ خوشبو را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده به دانه‌های اناری که آب انداخته اند، اضافه کنید. آن ها را خوب بپزید و سپپس با گوشتکوب برقی یا میکسر پوره کنید. پوره را حتما صاف کنید. در صورت نیاز مواد را دوباره روی شعله‌ی گاز بگذارید و پس از سرد شدن ، پهن و خشک کنید. 

طرز تهیه لواشک انار با به

طرز تهیه لواشک انار، زرشک و زغال اخته

در تهیه‌ی این لواشک فقط کافیست به قابلمه‌ی حاوی دانه‌های انار و زرشک، زغال اخته‌ی شسته شده اضافه کنید. هرچه مقدار آن بیشتر باشد، لواشک ترش‌تر خواهد شد. می‌توانید به قابلمه یک لیوان آب هم اضافه کنید. هم‌چنین استفاده از گلپر برای گرفتن سردی، بستگی به سلیقه‌ی شما دارد. البته پس از پخت ، حتما باید مواد را صاف کنید تا دانه‌های زغال‌اخته جدا شوند. 

طرز تهیه لواشک انار با رب انار

به سه صورت می‌توانید رب انار را در لواشک ‌هایتان به کار ببرید. اول اینکه رب انار را کف سینی پهن کرده و خشک کنید. در روش دوم می توانید از آن به عنوان سس لواشک استفاده کنید. یعنی پس از اینکه لواشکتان ( با هر میوه‌ای که درست کرده‌اید) آماده و رول شد، هنگام سرو روی آن رب انار بریزید. به این نوع لواشک ، می‌گویند لواشک خیس. اگر رب انارتان خیلی غلیظ است، می‌توانید کمی آن را با آب رقیق کنید. حالت سوم این است که رب انار را به عنوان طعم‌دهنده، هنگام پخت به لواشک اضافه کنید. 

طرز تهیه لواشک انار با رب انار

نکات مهم طرز تهیه لواشک در زمستان

  • هنگام پخت، کف روی لواشک را بگیرید. 
  • از نمک و آبلیمو به عنوان نگهدارنده استفاده کنید. 
  • می‌توانید هنگام پخت، کمی روغن اضافه کنید تا لواشکتان درخشان شود. 
  • اجازه دهید لواشک تا حد امکان خشک شود. اگر باز هم احتمال کپک زدن وجود دارد، آن را در ظرف دربسته درون یخچال نگهداری کنید. 

خرید انواع لواشک خانگی از غرفه های باسلام

اگر از طرفداران لواشک خانگی و محلی هستید، می‌توانید این محصول را در غرفه‌های باسلام، مستقیما از دست آشپز و سازنده‌ی آن ، از طریق لینک زیر دریافت کنید

خرید انواع لواشک خانگی از غرفه های باسلام

سوالات متداول درباره‌ی طرز تهیه لواشک انار

چطور جلوی کپک زدن لواشک را بگیریم؟

از نمک و آبلیمو به عنوان نگهدارنده استفاده کنید. اجازه دهید لواشک تا حد امکان خشک شود. اگر باز هم احتمال کپک زدن وجود دارد، آن را در ظرف دربسته درون یخچال نگهداری کنید. 

برای داشتن لواشک انار شیرین و ملس چه کاری انجام دهیم؟

می‌توانید در تهیه‌ی لواشک انار، از میوه‌های شیرین مانند سیب و گلابی، آلو یا یک تکه نبات بهره ببرید. نبات طبع گرمی دارد و سردی انار را می‌گیرد. 

چطور لواشک انار را درخشان کنیم؟

می‌توانید هنگام پخت، کمی روغن اضافه کنید تا لواشکتان درخشان شود. 



به اشتراک بگذارید:

دیدگاه ها

guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x